onderdelen met paard doen boven africhtingsniveau?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 20:18

Ik rij met en pony Z1 en met een pony L1, maar met de L1 pony, oefen ik ook wel eens andere dingen, zoals van stap naar galop of contragalop, schouderbinnenwaarts enz.
Dat is alleen maar goed, want dan kun je sneller door!!!!!! :lol:

Gr. Hiske

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 09:51

Ben ik het niet helemaal mee eens. Je bent niet voor niets 'nog maar' L...... Als je al toe was aan die oefeningen was je nu al min. Z2 geweest. Dan was je in 2 wedstrijden al het L uit. Blijkbaar zit je er al langer in en is dus de basis nog niet goed voor elkaar. Niet voor het L en laat staan voor bijv. pirouettes Verward . Begrijp me niet verkeerd ik wil je niet afzeiken ofzo en ik begrijp je punt ook wel. Als het thuis een keer heel goed gaat en je rijd eens een keer zo iets door..........
Op zich is een oefening iets hoger dan je eigen nivo ook geen ramp want als je bijv. L rijd ben je al met Schouderbinnewaarts en Travers bezig voor het M. Dat is heel normaal. Maar wat ik bedoel is: Met een net ingereden 3 jarige ga je toch ook geen piaffe en passage rijden als hij een goede dag heeft?
Mijn punt is gewoon dat je basis daarvoor nog te onstabiel is om die oefeningen op een VERANTWOORDE manier uit te voeren. Verzameling ontbreekt nog en de kracht natuurlijk. Op die manier wordt voor een L paard het een nep-oefening. Heeft het geen gymnastische waarde, kan het meer schade doen dan goed.
En.......ik ben ook ooit jong geweest........ Haha! en ik wilde dat ook graag doen, met een 3 jarige een keer zig-zag appuyeren. (???????) Als je het dat mag noemen dan maar ik deed een beetje alsof.
Maar nu weet ik wel beter. Knipoog

Met vriendelijke groet, Suzanne

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 10:37

Het verschilt per paard wat je wel of niet boven je wedstrijdniveau kunt oefenen.

De merrie (helaas verkocht Huilen ) waar ik eerst op reed (Ldressuur) had juist oefeningen als travers, appueyeren nodig om even extra door te buigen en zich losser te laten. Voor haar was het juist goed. We reden de oefeningen niet voor een 6 of een 7, maar meer voor het gymnastiseren.

De merrie waar ik nu op rijd (l1 dressuur), daar hoef ik nog niet eens aan travers te denken of ze spant zich al. Dat klopt dus niet.... pas als ze heel ontspannen is, dan ik af en toe eens wat meer vragen. Anders spant ze zich al snel.

Het is dus per paard zeer verschillend. Ik vind het alleen wel apart dat je een pirouette kunt maken met een paard dat al heel lang in de L blijft 'steken', dan schort er toch iets aan de basis.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 11:12

Dat ligt eraan op wat voor'n manier ik ben het helemaal met suzanne eens.
Ik rijd nu M1 de traver kent hij en gaat ook goed ik mag dan ook al M2 starten.
Toch pak in de eenvoudinge wissels er al bij en zijn we spelenderwijs met de appuyementen.
meestal 5 a 6 pasjes en weer rechtstellen. Er mnoet hier en daar nog aardig wat bijgeschaaft worden en de puntjes moeten op de I maar de basis is erPas als het 1 goed gaat ga ik spelnderwijs wat beginnen met de volgende oefening.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 11:32

Ik rij zelf op onderlinge wedstrijden B en heb nog niet eens een startkaart. Komt er wel hoor begin volgend jaar.

Toch ben ik al bezig met verzamelen schouderbinnenwaarts wending om de achterhand travers etc. Foei!!!!

Aangezien mijn instructrice denkt dat ik en Barbiano wel toe zijn aan zulke oefeningen krijg ik die tijdens de les. Niet lang en ook niet elke les maar toch.

En waarom schort er zo snel iets aan de basis. Misschien is Reddy wel ontzettend zenuwachtig tijdens een wedstrijd en misschien ligt het probleem bij het paard. Moeilijk te beoordelen zonder het te zien.

Maar in ieder geval oefen ik ook dingen die een stuk hoger liggen dan het niveau dat ik rij in wedstrijden.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 12:15

ik rijd nu m1 met mijn pony en we kunnen al travers, galopwisselingen, verzamelingen,appuyeren enz En met het paard waar ik op rijd doe ik ook al schouderbinnenwaarts, wijken terwijl ie nog geen eens een wintspunt heeft in de B!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 15:51

Het gevaar van b.v een pirouette is dat hij te veel op de voorhand is.
Bij verzameling als hij daar nog niet aan toe is dat de activiteit weg is.
En je een slenter draf krijgt. Het voelt heel lekker maar stelt niks voor.

Ik oefen 1 niveau hoger als dat ik ben.
En in het begin ook nog alleen maar onder begeleiding van mijn instructrice.
Dan weet ik zeker dat ik niks verpest.
Als het dan goed gaat kan ik thuis proberen het wat bij te werken.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 16:12

Piaffe schreef:
Het verschilt per paard wat je wel of niet boven je wedstrijdniveau kunt oefenen.



Een beetje raar...
Als je met je paard oefent, zal je geleidelijk aan ietsje meer kunnen en zo verder gaan en bij wedstrijden ga je 'plots' een niveau hoeger (mits punten enz.) Als je al toe bent aan de M en je zit in L dan zal je tegen het einde al heel wat van de M kunnen en als je pas in de M zit zal je nog maar weinig van de Z kunnen in vergelijking met en hele tijd later, zeg maar.
Dus het hangt er gewoon vanaf wanneer je boven het wedstrijd niveau traint, niet? Het niveau gaat gewoon trapsgewijs terwijl je eigen niveau een lijn is (min of meer natuurlijk).

Natuurlijk kunnen sommige oefeningen uit een hoger niveau juist goed zijn om te gymnastiseren, zoals je zegt bij die merrie

Nu ja, in elk geval kan je wel boven je wedstrijdniveau trainen maar niet boven je eigen niveau. Zoals Suzanne al zegt, je kan je paard er eerder slecht aan doen. Ik denk dat je moet oppassen met pirouttes te draaien met een L-paard dat el een tijd niet is overgegaan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:25

Toch kan het in bepaalde gevallenzo zijn dat een bepaalde oefening eerder aan bod kom t dan een andere. Een jong paard dat gemakkelijk changeert, en jij weet hoe het moet, dan leer je dat aan op dat moment, is blijkbaar een gevoelige periode... Terwijl dat paard misschien nog wel meer moeite heeft met contragalop. Als het paard leert om op een hulp om te springen kun je hem ook duidelijker leren wanneer dat niet de bedoeling is...

Bij western leren ze bijvoorbeeld al heel jong alle manouvres aan (slidingstop, spinn, roll-back etc, om het paard daarna een aantal maanden rust te geven om het sterker te maken. Op deze manier pakt het die dingen later weer makkelijker op, zonder het paard te overbelasten... Zoiets doen (top)ruiters ook wel met bepaalde oefeningen.
En wat het ene paard heel moeilijk vind, vind het andere misschien helemaal niet moeilijk! En die wedstrijdproeven zijn standaard...

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 23:13

Ik heb ook geen problemen met boven het nivo trainen, bijv als jij L bent ben je al aan het oefenen voor de M. Maar bij een pirouette rijden komt veel meer kijken dan jij denkt. Het is niet alleen puur het verzamelen bij een pirouette. En dan nog.....als hij dan zo goed kan verzamelen (op de goede manier) waarom rijd je dan L en geen Z2? Als dat werkelijk waar was en de oefeningen zoals jij zegt ook het probleem niet zijn waarom rijd je dan geen 3 winstpunten per proef?
Dit is absoluut NIET zeikerig bedoelt en ik zou het dus heel jammer vinden als hier een slotje op kwam omdat dit gewoon een interressante 'discussie' is.
Je kan oefeningen die iets boven je nivo liggen inderdaad ook als gymnastische oefening zien, zoals schouderbinnenwaarts etc. Zeer goede gymnastische oefening. Maar je kan mij niet wijsmaken dat bij een gewoon L paard een galoppirouette een gymnastische waarde heeft.
Op een gegeven moment als je Z1 of Z2 rijd dan bouw je je verzamelingsgraad verder uit, het paard beheerst de eenvoudige wissels, de changementen en de galopappuyementen al en dan ga je je paard door middel van bijv. Arbeidspirouettes verder sterker maken, ontwikkelen en gymnastiseren.
Ik hoop dat ik dit niet te ingewikkeld maak. Haha! Ik waag me normaal gesproken nooit aan deze onderwerpen, ik kom ook nooit op 'Rijtechnische problemen'.
Ook hoop ik dat dit niet verkeerd opgevat wordt, hiermee val ik niemand aan en wil ik ook absoluut niemand afzeiken. Knipoog
Groetjes Suzanne

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 09:57

Suzanne, ik ben het helemaal met je eens.
Ik spreek uit ervaring.

Fitz kon de wissels om de 2 toen ik hem kocht maar een gewone B-proef met normale overgangen kon hij niet lopen.
In Duitsland zijn ze echt verkeerd bezig geweest met dit paard. Het heeft me een half jaar gekost voordat er weer sprake was van een normale basis met goed ruggebruik en een soepel lijf.
Zodra die basis voor elkaar was, reed ik idd tot 5 wp per dag en binnen anderhalf jaar was ik Z1 dressuur.
Ik ben pas nu weer bezig met de wissels, want een normale contragalop kon hij niet eens lopen. O.k. nu heb ik er wel profijt van dat hij ze makkelijk springt, maar het gebeurt nu wel op de juiste manier en niet met een in een houdinkje gereden paard.

Ik wil hiermee dus zeggen Reddy: rijd er eerst eens een goede basis in, dan kom je vanzelf verder!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:19

juist Haha! . Met zo maar een beetje knoeien en rpoberen en dan denken dat je paard een galopwissel gedaan heeft, kom je ook niet ver als je de basis niet eerst goed hebt *LOL* .

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:18

En hiermee wil ik dus niet zeggen dat Reddy de basis niet goed voor elkaar heeft of zit te knoeien...............ik probeer alleen te zeggen dat als je echt aan die oefeningen toe was, en je basis dus zo solide was, je sowieso 3 winstpunten per L proef zou moeten rijden en je al lang min. Z zou rijden. Bij zulke oefeningen komt zoveel kijken dat je zoiets niet zomaar op een verantwoorde manier door kunt rijden als je samen L bent.