Te sterk buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 19:27

Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan als ik lekker rustig een buitenritje wil gaan maken. Ik ben een tijd geleden met mijn pony van een dijkje afgekukeld, hij had er geen zin meer in en als ik been gaf of hem bijtikte ging hij alleen maar achteruitdrammen en zo dus ook achteruit de dijk af. Het had toen geregend dus was glad en zo zijn wij samen onderuit gegleden. Gelukkig hadden we allebei niks alleen was ik flink geschrokken. Nu heeft meneer ontdekt dat als hij geen zin meer heeft als hij dan maar weer zo gaat drammen en achteruit half een dijkje afloopt dat ik bang word. Ondertussen ben ik mijn grootste angst kwijt, maar blijft hij het proberen en ik krijg het niet opgelost. Het is een poosje goed gegaan nadat ik ontdekt had dat als ik hem omtrok en met zn hoofd richting de kant zette waar hij naar beneden wou gaan drammen dat hij het dan opgaf en we gewoon verder konden. Alleen daar heeft hij nu weer een oplossing voor gevonden, zich zo sterk maken dat ik niks meer te zeggen heb en we dus weer geen stap verder komen in de richting die ik wil. Vaak bel ik dan mijn zusje even en komt zij mij assisteren door er naast te lopen en kunnen we zo het rondje af maken, maar ja alleen krijg ik het nog niet opgelost. Ik heb al van alles geprobeerd, op het gemakje stapje voor stapje, flink boos worden, alleen verzet hij zich daar dan weer tegen en word hij nog dwarser, het negeren kan ik ook niet want dan zou ik gewoon door moeten rijden als of er niks gebeurd is, maar doorrijden doet hij niet. Nu vraag ik me dus af of er mensen zijn die tips hebben, want ik weet het niet meer. Ga het morgen ook aan mn instructrice vragen. Aan oplossingen van het eerst thuis rijtechnisch oplossingen heb ik niet echt veel want thuis is hij hartstikke braaf en heb ik hem rijtechnisch goed voor elkaar. Dus als er mensen zijn met tips wil ik die graag horen

Pino, de super Fjord!


AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:24

Een trucje die je kunt proberen is om hem een stukje achteruit te laten lopen (in de richting waar je naar toe wilt). Na een meter of 10 is hij het achteruitlopen wel zat en is hij blij als hij weer gewoon rechtuit mag lopen. (Nadat je je hebt omgekeerd dus, zodat je de goede kant op blijft gaan.)

Wel even kijken of dit kan op het dijkje waar je het over hebt, want als het smal is dan is dit natuurlijk te gevaarlijk!

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 19:55

Dit truukje kende ik al en heb ik ook al toegepast, alleen trapt hij hier dus niet meer in. Dan gaat hij braaf zolang achteruit als ik wil maar op het moment dat ik wil omdraaien begint het gemieter weer.

Pino, de super Fjord!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:00

En als je gewoon loeihard vooruit blijft draven en hem ondertussen bezig houd met vanalles (pasje wijken, schouderbinnenwaarts, stelling enz.) Dat werkt met die van mij af en toe.

En dan natuurlijk dat achteruit de goede kant op lopen, maar dat werkt dus ook niet meer.

Een keer met de zweep knallen heeft meestal ook niet het gewenste effect (ik weet er alles van *zucht*)

Is het echt gevaarlijk als hij achteruit het dijkje afloopt? Is het een steile dijk? En ligt er dan water? Meestal als ze met zoiets dreigen, laat ik het ze ook doen. Eigen schuld als er dan iets gebeurd. Dan moeten ze zelf maar voor een oplossing zorgen. Maar ja, als het te gevaarlijk wordt, dan schiet dat ook niet op.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 20:03

Voorwaarts houden en bezig houden heeft allemaal geen effect hij bedenkt gewoon ineens van ik doe het niet en staat hij stokstijf stil zelfs vanuit een galopje. Bij sommige dijkjes laat ik hem wel doen als ze niet te stijl zijn, maar bij stijle dijkjes en zeker als het geregent heeft vind ik dat niet zo veilig want zo zijn we al eerder onderuit geslierd, plus dat we dan vaak in een soort van sloot terecht komen waar dan wel geen water in ligt maar het grootste probleem is om er dan weer uit te komen...

Pino, de super Fjord!


Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:08

Kun je niet de komende tijd dijkjes een beetje ontwijken, zeg maar een soort tussenstap tussen de bak en de dijk...? Als je niet op een dijk bent, kun je hem beter aanpakken lijkt me. In ieder geval geen gevaar meer voor valpartijen zoals je eerder heb meegemaakt.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 20:09

Ja heb ik ook al aan zitten denken alleen wordt het heel moeilijk om bij ons de dijken te omzijlen aangezien het er van stikt en alles wat geen dijk is wordt redelijk druk bevolkt met auto's en al

Pino, de super Fjord!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:14

Maar kan je hem dan geen goeie pets verkopen als je al denkt dat hij dadelijk stil gaat staan?
Ik weet dat dat moeilijk is. Ik ben ook vaak genoeg op m'n kruis gebutst doen hij in volle galop opeens stilstond voor een of ander miezerig dingetje.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 20:15

Ja zo ben ik ook als ik het voel aankomen, maar 9 van de 10 keer voel je het niet aankomen en ben je dus te laat. ALs ik het aanvoel komen krijgt hij ook meteen wel een goeie pets

Pino, de super Fjord!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:28


PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 20:48

Bedankt voor het lange zoeken Lovers ik ga het eens even aandacht doorlezen, heb al een stukje gelezen en indd bij mij het zelfde probleem en ik heb ook een koudbloed (Fjord) die ontzettend slim is in zijn kop en altijd wel weer een oplossing verzint Clown

Pino, de super Fjord!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:14

Vonnie84 schreef:
He, deze was ik al de hele tijd aan het zoeken (al 27 minuten Bloos! )

[VMR] verschrikkelijk stout paard???


Toen ik dit net las, kreeg ik helemaal zo'n gevoel van herkenning.....bah. Mijn vorige pony (haflinger) deed dit ook. In de bak super maar een rondje naar buiten: vergeet het maar. Was dus wel helemaal verkeersmak! Ik heb het na 3 jaar vechten opgegeven en hem verkocht, ik kon de ontspanning die een hobby toch een beetje hoort te geven er niet meer in terug vinden als je hem het pad al af moet meppen. Denk je juist je pony afwisseling te geven met lekkere ruistige stapritjes op straat. Ik word nu wéér boos als ik er aan denk, de luie rotzak! Valt me op dat het vaak idd koudbloeden/koudbloedachtigen zijn die dit doen. Stakers zijn het Boos! En maar achteruit lopen en drammen Boos! Iedereen die doorzet met dit gedrag: petje af!

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 22:24

Ja ik herkende ook heel veel in dat topic en denk ook wel eens aan om hem te verkopen maar dat kan ik toch niet over mijn hart krijgen en daarnaast ben ik zo eigenwijs dat ik het opgelost wil krijgen want verder doet hij echt alles voor me en is het echt mijn maatje. Paardrijden is voor mij ook echt puur ontspanning, daarnaast ben ik door ziekte vaak niet lichamelijk 100% fit en deed ik dan maar op mijn gemakje een rondje buiten, dat was minder inspannend dan dressuurmatig thuis trainen. Alleen is dat ontspanen rondje buiten nu ook geen ontspannen rondje meer Boos!

Pino, de super Fjord!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:58

zo'n probleem heb ik ook last van. Zoiets.
Mijn paard loopt de sloot in althans dat deed hij voordat hij van mij was, bij mij vliegt hij er vandoor. Ik heb hele verhalen gehoord, maar je kreeg hem niet bij de sloot weg, slaan en schoppen hielp niet. Toen heb ik hem gekocht en bij mij heeft hij dat nooit gedaan! Wel ervandoor vliegen, daarom ging er Donderdag een vriendin op met een dik tuigbit in tegen het ervandoor gaan. Maar omdat ze hem vast hield voor ging hij draaien gevolg weer een sloot. Mijn instructrice had waarschijnlijk gezegd sleur hem er maar in, maar hij doet het bij mij nooit.

Hou je hem van voren niet te strak? En als je hem helemaal los laat, nix doet?

suc- 6 sandra

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 13:06

Ik heb inderdaad wel eens te neiging om op dat moment dat hij gaat dreigen om hem iets te veel vast te pakken en daar let ik nu ook zo vaak mogelijk op maar ook als ik hem niet vastpak flikt hij het ook. Maar ik moet zeggen dat ik gisteren weer een super rondje had zonder staakneigingen Dus heb hem toen helemaal de hemel in geprezen! Kan dat van gister zijn omdat ik mezelf zekerder voelde want heb het geprobeerd met een ander bit, want rijd normaal op een dubbelgebroken watertrens en die zijn niet zo heel hard en gisteren kon ik hem gewoon lekker rustig rijden, dus of het daar mee te maken had weet ik niet maar we hadden weer een super rondje en dat is voor ons allebei goed geweest Haha!

Pino, de super Fjord!

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:14

PinoLover schreef:
Nu heeft meneer ontdekt dat als hij geen zin meer heeft als hij dan maar weer zo gaat drammen en achteruit half een dijkje afloopt dat ik bang word. Ondertussen ben ik mijn grootste angst kwijt, maar blijft hij het proberen en ik krijg het niet opgelost. Het is een poosje goed gegaan nadat ik ontdekt had dat als ik hem omtrok en met zn hoofd richting de kant zette waar hij naar beneden wou gaan drammen dat hij het dan opgaf en we gewoon verder konden. Alleen daar heeft hij nu weer een oplossing voor gevonden, zich zo sterk maken dat ik niks meer te zeggen heb en we dus weer geen stap verder komen in de richting die ik wil.

komt me bekend voor! Als Odile geen zin meer heeft, gaat ze ook achteruit lopen en denkt er helemaal niet overna, dat we misschien wel bijna het kanaal inlopen... Erg irri, zodra ik haar omtrok in de kant die ik op wilde en goed veel been gaf, was het over, voor even dan (ehhh, 1 seconde?) en dan deed ze het weer! ik ben een keer een uur zo bezig geweest en heb haar vooral niet haar zin gegeven! vanaf toen ging het steeds beter en duurde het 'gevecht' steeds korter, nu hoef ik alleen maar mijn stem te verheffen en het is over Lachen .
maar je zei dat hij zich te sterk maakte als je zijn hoofd om wil trekken?! je kunt toch altijd 'sturen', ik snap dat hij zijn bit vast kan pakken en sterk in zijn nek kan zijn, maar als Odile dat doet is ze nog wel te beinvloeden voor de richting (geen goed nederlandse zin Bloos , maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, want sturen kan ik het niet echt noemen Tong uitsteken )
nou ja, succes ermee OK dan! , ik hoop voor je dat je binnenkort weer lekker ontspannen buiten kunt rijden ...

I used to have money, now I have a horse..:+:

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 19:19

De enige richting waar hij dan nog te binvloeden is is richting huis en dat wil ik niet. Maar vandaag weer een super rondje buiten gehad zonder stakingen dus nu maar hopen dat het zo blijft. Op moment ben ik weer zeer gelukkig buiten! Haha!

Pino, de super Fjord!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers