paard op de wei met peesblessure ????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

paard op de wei met peesblessure ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 15:03

als je paard een peesblessure heeft
is het dan oke om hem op de wei zetten ???
voor een jaar?
mijn paard heeft het aan de peesophanging
en nu zeggen de mensen tegen mij dat ik hem
voor een jaar op de wei moet doen
ik weet het ook niet
ik dacht dat je dan moest stappen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:05

op de wei is toch natuurlijker en daarom beter voor je paard. dan kan ie zelf bepalen hoe hij beweegt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:05

Ja idd maar overleg natuurlijk ook even met je veearts.

In een koppel zullen ze altijd wel een ren/speel moment hebben dus dat is wel belastend.

Verder lijkt het me wel een goed idee, het lichaam is zeer goed in staat zichzelf te genezen als je het de tijd geeft.
Bij beweging wordt ook de bloedcirculati gestimuleerd zodat het genezings proces goed verloopt.

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:20

Bij mij op de manege doen ze dit ook. Er is al een aantal maal een paard met een peesblessure een ruime tijd op de wei geweest en ze kwamen er altijd weer goed vanaf.
Misschien is het alleen handig om naar een wei te kijken met een vast koppel paarden om onrust zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik moet er alleen wel even bij zeggen dat allebei die paarden binnen het jaar weer dezelfde blessure terugkregen (waren wel manegepaarden), dus echt een oplossing was het niet.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:04

Toen mijn paardje een peesblessure kreeg (aanhechting gescheurd) werd door de 1e DA die ik liet komen ook dat advies gegeven.
Als je een paard nl dag en nacht in het land zet, zal hij na een paar dagen niet zo enthousiast meer door het weiland gaan rennen, waardoor de pees dus meer rust krijgt en de natuurlijke doorbloeding in die pees zo wel goed blijft. Ten tweede kost het natuurlijk stukken minder dan een fysio-behandeling van een paar maanden.
Ik vind dat persoonlijk wel een heel makkelijke 'oplossing' en heb toch maar voor de fysio gekozen. Absoluut geen spijt van, maar een paar keer per dag koelen en wandelen kost ook erg veel tijd. Dus het is maar net wat je zelf wilt... Knipoog

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:13

Mijn paard (Gardy) heeft ooit (8 jaar geleden) ook een peesblessure gehad door een trap van een manegepaard, in de 1e instantie schreef de DA 6 wkn boxrust voor. Ik was daar zeer op tegen ! mijn hoefsmid gelukkig ook, die heeft nogmaals overlegd mety de da en toen moest ze minimaal 4mnd in de wei lopen....btw de peesblessure was zo "erg" pezen volledig verkleefd ! dat de Da er sowieso weinig heil in zag dat ik er ooit nog op zou kunnen rijden (nu had ik dat al vaker gehoord : arthroseverhaal, dus heb ik deze mededeling compleet genegeerd Haha! ) Uiteindelijk heb ik haar (voor de zekerheid) 6 mnd wei-rust gegeven + 5x perdag (met dank aan mijn moeder) afgespoten. Ze heeft er nooit meer last van gehad.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:42

Mijn paard staat nu al 10 maanden stil vanwege een peesklap en ik heb ook besloten hem vanaf mei 4 maanden 24/7 op het land te zetten. Van de DA mag ik inmiddels wel weer onder de man met hem stappen, en hij gaat een half uurtje per dag in de stapmolen. Het ziet er allemaal goed uit op de scan en klinisch is er al helemaal niets meer van te merken; maar toch is de plek nog zwak natuurlijk. Ik ben blij met jullie verhalen want ik heb erg getwijfeld. Ik heb hem vorige zomer helemaal niet op het land gehad vanwege die blessure, en dat wil ik gewoon niet nog een keer. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat ze waarschijnlijk sneller genezen als ze lekker buiten zichzelf kunnen zijn dan die vreselijke boxrust waar ze gewoon van verzuren...... Huilen

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:39

Ook die van mij heb ik gewoon op het land gezet (in overleg met de da). Het zal misschien wat korter duren als je een paard stalrust geeft, aangezien ze echt wel eens een sprintje in de wei maken, maar voor het paadr is het een stuk fijner.

Ook avalla is volledig hersteld

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 14:43

dat lijkt mij ook wel ja dat hem voor Olivier fijner is op de wei
hij staad nu maar op stal te koekeloeren bah
maar moet hij dat dag en nacht op de wei of ???

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:18

mijn paardje mocht ook 3 maanden niet buiten wegens peesblessure

normaal pas vanaf 10april, intussen is de DA geweest en na een scan bleek dat het gaatje in de pees terug mooi dicht was

ik kon het niet meer aanzien en heb haar al sinds 3 weken op de wei, en haar been is minder vaak gezwollen als er voor

inderdaad als ze rustig op de wei staan bepalen ze zelf hun tempo wel, en het is ook veel beter voor de doorbloeding

mijn paard trapte zichzelf trouwens gek op haar stalwanden!!

veel succes

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:40

In Engeland word niks anders gedaan!!! Paarden met peesblessure gaan maanden het land op. En daarna kunnen ze zelfs weer de rensport in!!

Mijn oude pony met peesblessure heeft dus wel boxrust gehouden op aanraden van de DA. Ik heb hier spijt van als alle haren op mn hoofd. Het heeft in totaal 2X zolang geduurt. Meneer werd wel zo heet van het 24/7 (afgezien van de 3x per dag stappen) in een hok staan, dat ie stond te stuiteren in de stal. en je maakt mij niet wijs dat ie daar beter van word!!
En idd ook de doorbloeding speelt een hele grote rol bij de genezing!! en er is niks beters dan beweging voor de doorbloeding!!

Verder kun je m best snachts binnen halen. Als ie maar niet iedere keer met buitenzetten als een dolle door de wei heen doet!!

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:58

Met een paard met een peesblessure moet je op de harde bodem stappen. Liefst 2 keer per dag. Dan geneest het het snelst. Ik zou hem nooit op de wei gooien. Stel dat hij een rare sprong maakt of aan de kletter gaat? Dan ben je weer terug bij af. Maarja, ik ben dan ook extreem voorzichtig met mijn paarden. Ikzelf heb bijna twee jaar gestapt met mijn paard maar hij is nu wel weer helemaal goed. Maarja, aan jou de keuze. Alleen maar boxrust lijkt me inderdaad ook niet goed.

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 19:35

ik stap hem nu een half uur per dag
ik mocht er gewoon op gaan zitten
alleen moet ik hem wel iedere keer twee steepjes sedalin geven ander vlieg ik eraf

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:38

mijn paard haar pees is nu na 9 maanden stappen op de harde bodem weer goed. Ik zou haar nooit op het land hebben gezet. Mijn arts zei dat zachte bodem niet goed zou zijn voor haar pees. Ik moest op de harde bodem lopen omdat het dan goed door zou trillen allemaal. Ik zou het dus af raden om je paard op het land te zetten. Geloof me ik heb 9 maanden met mijn paard aan de hand moeten stappen maar het is sneller voorbij gegaan dan ik dacht.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:09

het ligt maar net aan de peesblesure, bij de ene blesure is het beter dat hij op de wei gaat omdat hij bij zachte ondergrond beter geneesd en bij de andere is het beter dat hij stalrust krijgt en je met je paard wat stapt op het harde.

dit kun je het beste met je veearts bespreken.

mijn paard heeft nu een lichte peesblesure de veearts heeft me aangeraden om hem stalrust te geven, te koelen en een paar keer per dag te stappen. het geneest nu heel snel

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:14

ik vind de wei idd een goed alternatief om een blessure te genezen(behalve bij breuken)
ze kunnen zelf bepalen hoe en wanneer ze lopen,ze staan heel de dag te relaxen(met hoofd naar beneden)en krijgen dus geen last van spierverzuring,stalmoed en dergelijke.
ik had een paard met afgescheurde kniebanden,die moest 4 maanden 2 keer per dag 5 min.stappen...na een maand heb ik hem op de wei gegooit,hij vermoorde ons als hij de kans kreeg!
ik heb hem er daarna uitgehaald,rustigaan begonnen en nooit meer last van gehad!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:16

Sommige paarden kun je ook niet verplicht in stal zetten! Zo hadden wij drie jaar geleden een jong paard met een wobbler, ze ging over de kop over haar eigen benen. Ze werd zo druk... en kreeg meer pijn in stal! Toen hebben wij alles of niets gedacht en haar gewoon maar het land weer ingestuurd.... Nu rijd ik haar intensief en krijgt ze binnen twee weken er een nakomeling bij als alles goed gaat Haha!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:08

Ik ben nu ook bezig mijn paard te herstellen. Ze heeft er ook een chronische ontsteking bij. Ik twijvel heel erg of ik haar laat inslapen. Wie heeft hier ervaring mee. En is een paard volledig hersteld na zo een lang revalidatieproces??? Ben je niet jaren bezig. Dan weer goed , dan weer kreupel?

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:11

hangt er natuurlijk ook vanaf hoie je paard is.

je heb ook paarden die zichzelf opwinden in de wij en dan door die peesblessure heen gaan rennen.. dan zou k t niet doen, is slecht voor je paard alleen maar dan)
maar is die rustig kan t wel.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:53

Bij Lex is het afgeraden, elke heuvel belast het weer opnieuw, hij moest op een rechte en harde ondergrond staan en veel koelen en stappen en dat gaat erg moeilijk in een wei.