net gebeten door muis, tetanus-spuit?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

net gebeten door muis, tetanus-spuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:18

Ik ging net slobber maken voor Quentin, en toen ik een schep maismeel erbij wilde doen, die zak was bijna leeg dus moest er heelmaal onderin, werd ik in mn hand gebeten door een veldmuisje die onderin de zak zat, tussen mn duim&wijsvinger in, in dat 'losse vel' zegmaar
t is niet echt kapot, wel een stukje huid weg maar t bloed niet echt ofzo, daarstraks een klein beetje.

is het dan toch nodig om een tetanus-spuit te halen Verward

mn moeder zegt van wel, mn vader zegt van niet
ik heb hem een jaar of 10 geleden gehad, en 2 jaar terug 2x flink opengeschaafd door t asfalt ivm 2 brommerongelukken, en toen hoefde ik die spuit niet, omdat ik die op mn 11e heb gehad

maar ja we zijn nu weer 2 jaar verder, is die spuit van ruim 10 jaar terug nog 'geldig'

wat gebeurt er trouwens als je geen tetanus spuit haalt, en wel ziek wordt, geen idee eigenlijk wat tetanus inhoudt Blond

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:30

Geen idee! Maar je kunt de (dienstdoende) huisarts of het ziekenhuis ff bellen. Succes ermee! Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:30

Persoonlijk zou ik ook zeggen van niet... Buiten het feit dat ik tig keer door een muis gebeten ben en nog steeds leef (die klap van de molenwiek die ik gehad heb heeft niets met muizen te maken Haha!)... ben je volgens mij ook al te laat ermee.

Citaat:
1. Algemeen
Tetanus is een acute ziekte, veroorzaakt door een exotoxine van Clostridium tetani. De tetanusbacterie groeit anaëroob op de plaats van de verwonding.
De bacterie is niet invasief. Door vooral prikverwondingen (men ziet bij intraveneuze druggebuikers ook gevallen van tetanus) worden sporen of bacteriën in de huid gebracht, waardoor men bij onvoldoende immuniteit tetanus kan krijgen. De sporen kunnen maanden tot jaren in het lichaam overleven. De ziekte ontwikkelt zich vooral als er weefselnecrose is opgetreden door andere bacteriën (bijvoorbeeld Staphylococcus aureus) of bij aanwezigheid van calciumzouten.
De tetanusbacterie komt voornamelijk voor in de bovenste grondlagen en als saprofiet in de darmen van mensen en bepaalde dieren (onder andere paarden en koeien).
De sporen van Clostridium tetani kunnen gedurende tien tot vijftien minuten een temperatuur van 121°C overleven. Zij overleven ook in fenolen en vele andere chemische desinfectantia. De vegetatieve vorm van Clostridium tetani wordt wel geïnactiveerd door hitte, desinfectantia en een aantal antibiotica (vooral penicilline).
Clostridium tetani komt over de hele wereld voor.

2. Ziekteverschijnselen
De ziekte kan beginnen met niet specifieke klachten, zoals rusteloosheid, geprikkeld zijn en hoofdpijn. Vervolgens treden specifieke verschijnselen op, die lokaal en algemeen kunnen zijn. Bij de lokale vorm treedt alleen stijfheid op in het gebied van de verwonding.
80% van de gevallen bestaat uit een gegeneraliseerde vorm, waarbij de klassieke kaakkramp vaak het eerste symptoom is. Ook treedt stijfheid op in nek- en buikspieren en kunnen slikklachten optreden. Soms treedt er temperatuursverhoging op. De "risus sardonicus" treedt op bij uitbreiding van de ziekte en wordt veroorzaakt door stijfheid van de gelaatsspieren.
Een toename en een voortduren van de spasmen van de rugspieren kan uiteindelijk leiden tot de opisthotonus. Dit is een gespannen, achterovergebogen lichaamshouding, met het hoofd en de hielen naar beneden en de romp naar boven. De spierspasmen zijn zeer pijnlijk, de ademhaling wordt bemoeilijkt door laryngospasme of tonische samentrekking van de ademhalingsspieren. Dit kan hypoxemie tot gevolg hebben, waardoor beschadiging van het centrale zenuwstelsel kan optreden met zelfs de dood als gevolg.
Naast deze complicaties kunnen ook fracturen van de wervelkolom of pijpbeenderen optreden, evenals longembolie, hypertensie, cardiale aritmiën, bacteriële longontstekingen en coma.
Actief bewegen van spieren en uitwendige prikkels, zoals geluid, koude en aanraken, kunnen spasmen uitlokken.
Kenmerkend is, dat de verschijnselen van tetanus de eerste drie dagen toenemen. Vervolgens treedt stabilisatie op gedurende volgende vijf tot zeven dagen. Hierna nemen de klachten af en verdwijnen na ongeveer twee weken. De prognose is ongunstiger als de incubatietijd korter is dan één week.
Tetanus neonatorum is een ernstige vorm van tetanus die veelal tien dagen na de geboorte optreedt. Besmetting treedt op via de navelstreng.
Vlak na de geboorte kunnen de volgende verschijnselen optreden: zuigproblemen, vlug en overmatig huilen en vreemde grimassen.
Deze vorm komt bijna uitsluitend voor bij onhygiënische omstandigheden, terwijl bij de moeder de antitetanusimmunisatie ontbreekt.

4. Incubatietijd
Eén dag tot enkele maanden, meestal drie tot 21 dagen.
De incubatie wordt vooral bepaald door de plaats en de aard van de verwonding. Hoe verder weg van het centrale zenuwstelsel, hoe langer de incubatietijd.

5. Besmettingsweg
Besmetting treedt op door contaminatie van wonden (ook brandwonden en speldeprikken) met straatvuil, aarde, menselijke- of dierlijke feces of stof.

9.2 Actieve immunisatie (pre-expositie)
Tetanustoxoïd tweemaal met een interval van tenminste een maand, gevolgd door een derde injectie minimaal een half jaar na de eerste inenting. Eenmalige revaccinatie is noodzakelijk vijftien jaar of langer na de primaire serie of de laatste boosterinjectie.

9.3 Passieve immunisatie
Bij ongevaccineerden (mensen, die langer dan vijftien jaar geleden zijn gevaccineerd worden als ongevaccineerd beschouwd) of bij hen waarvan de immuunstatus onbekend is, dient bij verdenking op tetanusbesmetting MATIG te worden toegediend, tezamen met actieve immunisatie. Zie verder 9.5.


Bron: Ici

Als ik bovenstaande goed begrijp hoef je je zowiezo pas na 15 jaar zorgen te maken. Als je het niet vertrouwt bel je morgen toch even de huisartsenpost?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:39

mwah ik vertrouw het wel hoor
mn moeder alleen niet zo Haha!

maar ik ben al heel mn leven zovaak gebeten en gekrabt door allerlei dieren(hamsters cavias konijnen honden katten paarden etc ) en heb zovaak verwondingen gehad met 'straatvuil' in de wond, en nogsteeds niet ziek, dus denk dat ik deze muizenbeet ook wel overleef hoor Tong uitsteken

iig bedankt voor de info, weet ik eindelijk wat tetanus nou eigenlijk echt is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

suusie
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:45

Het klopt hoor je bent 15 jaar beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 06:25

Volgens mij hoeft dat niet hoor. Knipoog

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:15

suusie schreef:
Het klopt hoor je bent 15 jaar beschermd.

maar als je veel bezig bent met paarden wordt er aangeraden om het spuitje elke 10 jaar een keertje te gaan halen.Is niet absoluut noodzakelijk dus,maar wordt wel aangeraden Knipoog

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 12:18

ja ik heb zelfs gehoord van iemand die bij Zangersheide heeft gewerkt, dat als je in Belgie bij een stal wil gaan werken, een tetanus spuit moet halen!
opzich wel goed, voorkomen is beter dan genezen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:37

Dan ga ik zo wie zo niet in Belgie werken... Ben helemaal panisch voor spuiten (de hoofdreden dat ik na beten ed nooit voor die enting geweest ben... Bloos)!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:46

je bent 15 jaar beschermd, maar volgens mij moet je na 10 jaar na de laatste wel een prik hebben als er iets gebeurd...
gewoon ff de huisartsenpost bellen en vragen. daar zijn ze voor Knipoog

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:24

Bij ons is het geloof ik om de 10 jaar dat je een tetanusspuit moet hebben. En als kind om de 6 jaar ofzo?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:19

guanacotje"]
[quote="suusie schreef:
Het klopt hoor je bent 15 jaar beschermd.

maar als je veel bezig bent met paarden wordt er aangeraden om het spuitje elke 10 jaar een keertje te gaan halen.Is niet absoluut noodzakelijk dus,maar wordt wel aangeraden Knipoog
[/quote]

Toch niet. Stond pas een vraag in het AD bij het medische gedeelte, een meisje werkte bij het asiel en reed 2x pw paard. Advies was na 15 jaar. Bovendien is niet bewezen dat een tetanusinjectie ook echt werkt bij een zoogdieren beet.
Volgens mijn ha ben je maar 1 jaar echt beschermd, wordt je daarna echt goed gebeten moet je een hh-injectie halen.

Kort gezegd, ik heb geen idee of het moet of niet, maar je bent er nu te laat mee denk ik.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:30

Ik zou het wel doen. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Als je het niet doet en er gebeurd wel iets, dan sla je jezelf voor je kop.

Ik heb vroeger ook een tetanus prik gehad omdat ik gevallen was en mijn knieen helemaal open had gehaald. 5 jaar later wordt ik in mijn schouder gebeten door een paard, echt een mega wond. Volgens de plaatselijke (nunspeet) dienstdoende arts had ik geen prik meer nodig omdat ik die al had gehad.
Een paar weken later had ik wel een probleem. En toen was het "Had ik het maar wel gedaan".

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:40

LiSSy schreef:
je bent 15 jaar beschermd, maar volgens mij moet je na 10 jaar na de laatste wel een prik hebben als er iets gebeurd...
gewoon ff de huisartsenpost bellen en vragen. daar zijn ze voor Knipoog

dit klinkt een beetje dubbel.. Er staat nu dus eigelijk dat je maar 10 jaar bschermd bent, aangezien je in de laatste 5 jaar tóch een spuit moet halen.

Ik dacht trouwens altijd dat t 7 jaar 'geldig'was, maar t is dus 2 keer zo lang! Dan zal dat wel voor kinderen gelden zeker..

Onderschriftloos :Y)

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:42

Ik zou het niet weten of het nodig is. Toen ik ben gebeten in m'n pink door een paard, ben ik wel naar het ziekenhuis gegaan voor een prik. Daar zeiden ze dat het erg verstandig van me was geweest om te komen. Maar het was er ook wel heel wat ernstiger aan toe dan wat jij vertelt.
Ik raad je anders aan om even je huisarts te bellen.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:46

Toen ik gebeten werd door een rat werd mij in het AZG gevraagd of ik het afgelopen jaar nog een tetanusspuit had gehad. Had ik niet gehad, dus kreeg ik er eentje.

זכור

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:58

SuperSmurf"]
[quote="LiSSy schreef:
je bent 15 jaar beschermd, maar volgens mij moet je na 10 jaar na de laatste wel een prik hebben als er iets gebeurd...
gewoon ff de huisartsenpost bellen en vragen. daar zijn ze voor Knipoog

dit klinkt een beetje dubbel.. Er staat nu dus eigelijk dat je maar 10 jaar bschermd bent, aangezien je in de laatste 5 jaar tóch een spuit moet halen.

Ik dacht trouwens altijd dat t 7 jaar 'geldig'was, maar t is dus 2 keer zo lang! Dan zal dat wel voor kinderen gelden zeker..
[/quote]

Ja binnen 15 jaar moet je 1 injectie, is het meer dan 15 jaar later moet je er 3.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!


corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:05

Ja ik heb dezelfde vraag eigelijk maar dan niet door een muis. Ik ben donderdag van het paard gevallen en ze is op me gaan staan dus heb wel grote schaafwonden maar het blede niet echt. Ben wel bij de dokter geweest om te kijken of het gebroken was maar hij begon er niet over. Een vriend van mij zei dat ik er toch wel beter 1tje kon gaan halen.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:00

Ik zou het voor de zekerheid denk ik wel gedaan hebben. Tenzij de huisarts zegt dat het echt niet nodig is natuurlijk.

:D

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:31

Ja, ik zou dus ook het zekere voor het onzekere nemen.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 19:38

k voel me nog steeds goed Knipoog
maar ik ga dr denk ik geen halen, t is echt een mini wondje en na een hele nare ervaring met een infuus, ga ik al tegen de grond bij de gedachte aan een naald, en zo'n tetanusspuit geeft wel veel last!
laatste keer was in mn arm, kon die 2 dagen niet gebruiken, en begin maandag met autorijlessen, dus nee k haal er geen

t is ook echt maar een mini-wondje, denk dat ik de eerst volgende keer bij een flinke (schaaf)wond of beet maar wel weer ga....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:09

Ja, als je je nog steeds goed voelt... Hopen dat je je zo blijft voelen! Lachen

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:45

Je kan sowieso beter even de dokter bellen, dan weet je het zeker. Zeker van een wilde muis, je weet niet waar zo'n beest gezeten heeft Scheve mond

Graaf Maritzo 14-2-2000/04-10-2016

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:13

Lis, ik was ook gebeten door een rat, had een jaar of 5 geleden nog de spuit gehad dus heb er geen gehaald. Leef nog en heb geen enge rattenbeetziekte gekregen Haha!
Ik zou me niet te veel zorgen maken om die muizenbeet. Wel zou ik binnekort gewoon voor de zekerheid weer eens een tetanus prikje gaan halen Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:11

Ik vind een rattenbeet overigens een aardig verschil met een muizenbeet...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie