Mogelijk rhino in Woerden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:11

Maar net werd er toch gezegd dat er al 6 paarden waaronder 2 veulens en 2 oudere paarden waren overleden! en nu kan ik dat stukje nergens meer vinden?

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 15:30

Mariska15 schreef:
Maar net werd er toch gezegd dat er al 6 paarden waaronder 2 veulens en 2 oudere paarden waren overleden! en nu kan ik dat stukje nergens meer vinden?


Voor zover ik weet, is er 1 paard dood, dat was al een behoorlijk oude. En dan de merrie die haar veulen verworpen heeft, dat veulen is dood. Er zijn wel zieke paarden maar voor zover ik weet verder geen sterfgevallen.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:33

*Tamara*"]
[quote="Mariska15 schreef:
Maar net werd er toch gezegd dat er al 6 paarden waaronder 2 veulens en 2 oudere paarden waren overleden! en nu kan ik dat stukje nergens meer vinden?


Voor zover ik weet, is er 1 paard dood, dat was al een behoorlijk oude. En dan de merrie die haar veulen verworpen heeft, dat veulen is dood. Er zijn wel zieke paarden maar voor zover ik weet verder geen sterfgevallen.
[/quote]


OOhw ik dacht toch echt dat ik dat net ergens las, vond het al wel heel groot aantal! maar ja ik zal dan wel beetje in de war zijn ofzo Verward Verward
Maar ja gelukkig maar!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 15:34

Mariska15"]
[quote="*Tamara*"][quote="Mariska15 schreef:
Maar net werd er toch gezegd dat er al 6 paarden waaronder 2 veulens en 2 oudere paarden waren overleden! en nu kan ik dat stukje nergens meer vinden?


Voor zover ik weet, is er 1 paard dood, dat was al een behoorlijk oude. En dan de merrie die haar veulen verworpen heeft, dat veulen is dood. Er zijn wel zieke paarden maar voor zover ik weet verder geen sterfgevallen.
[/quote]


OOhw ik dacht toch echt dat ik dat net ergens las, vond het al wel heel groot aantal! maar ja ik zal dan wel beetje in de war zijn ofzo Verward Verward
Maar ja gelukkig maar!
[/quote]

Denk dat je dat gelezen hebt in een stukje over die politiepaarden in Amsterdam, geloof dat er daar 6 dood waren gegaan. Maar dat weet ik ook niet helemaal zeker...

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:41

Jeetje, dat is niet zo mooi, nou sterkte ermee.
Ik weet wat je doormaakt.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:48

Mijn vriendin werkt op die manege, die kreeg vanochtend ook al een telefoontje; iemand had gehoord dat er al 10 paarden dood waren gegaan. Is dus niet waar.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 15:51

Buffy schreef:
Mijn vriendin werkt op die manege, die kreeg vanochtend ook al een telefoontje; iemand had gehoord dat er al 10 paarden dood waren gegaan. Is dus niet waar.


Wie is je vriendin dan? Enne, zijn er dan nog lessen? Klinkt nl. alsof dat het geval is, lijkt me raar omdat het zo ontzettend besmettelijk is...

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:03

Als mensen na de lessen direct naar huis gaan en zich verkleden is er niets aan de hand.
Het zou niet slim zijn als ze direct van die manege naar een andere stal gaan.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 17:08

Fitzroy schreef:
Als mensen na de lessen direct naar huis gaan en zich verkleden is er niets aan de hand.
Het zou niet slim zijn als ze direct van die manege naar een andere stal gaan.


Dat weten wij, maar al die Pennymeisjes dan, die de hele dag op de manege rondhuppelen en maybe ook nog wel de Shetlanders van de buurman verzorgen of de paardjes in de wei gaan aaien? Denk niet dat die zich eerst gaan verkleden en desinfecteren...

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:42

Wat een gedoe allemaal he? Het is jammer dat we ons eigenlijk niet goed kunnen beschermen tegen dit soort ziektes.
Bij de bereden politie Amsterdam zijn er bij mijn weten 4 paarden overleden, maar ze zijn daar ondertussen weer bijna zeker virus vrij! Dus das wel goed nieuws, voor de duidelijkheid hier nog een stukje info over Rhino van de faculteit Diergeneeskunde. Zorg dat je goed weet waar je mee te maken hebt, want dat voorkomt een hoop paniek! Sterkte allemaal!
Feiten over rhinopneumonie virus bij paarden
Wat is rhinopneumonie?
Rhinopneumonie is een virusziekte bij het paard die drie verschijningsvormen kent:
* verkoudheidsvorm
* abortus-vorm (besmettelijk verwerpen)
* neurologische-vorm

De verkoudheidsvorm komt zeer regelmatig voor vooral bij jonge paarden. Deze vorm veroorzaakt koorts en soms een snotneus, hoesten en/of dikke benen.
De abortus-vorm komt regelmatig voor bij merries en veroorzaakt abortus of zeer zwak geboren veulens die vaak sterven.
De neurologische-vorm komt slechts incidenteel voor en veroorzaakt verschijnselen van het zenuwstelsel. Dit begint meestal met een wat slappe staart en ataxie ('lopen als een dronkeman'). Eventueel kunnen ernstiger verlammingsverschijnselen optreden. Meestal zijn alleen de achterbenen aangetast, maar in de ernstigste gevallen kunnen ook de voorbenen meedoen.
Alle paarden in Nederland komen regelmatig met het rhinopneumonie-virus in contact. Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingsproblemen.

Behandeling
Voor rhinopneumonie is geen specifieke therapie. In het geval van de verkoudheidsvorm is dat geen probleem omdat de paarden doorgaans snel herstellen, net zoals de mens in het geval van een verkoudheid. De abortus-vorm veroorzaakt de dood van de vrucht of van het ernstig ziek geboren veulen, maar geeft geen echte ziekteverschijnselen bij de merrie. Voor het veulen is behandeling niet mogelijk en voor de merrie meestal niet nodig.
In het geval van de neurologische-vorm is er geen echte therapie, maar paarden met de neurologische-vorm hebben wel intensieve verpleging nodig. Met een goede verzorging kunnen deze paarden gedeeltelijk of volledig herstellen.

De belangrijkste punten van de verzorging/behandeling zijn:
* voorkomen dat het paard, als hij zich niet meer staande kan houden, in paniek raakt en gaat liggen 'vechten' en zich zelf ernstig beschadigt
* voorkomen dat de blaas overrekt wordt
De zenuwaandoening van de achterhand begint met een gedeeltelijke blaasverlamming en dit heeft o.a. tot gevolg dat het paard geen plasdrang meer heeft. Het is dus van belang zonodig de blaas te catheteriseren (de dierenarts brengt dan via de vagina of via de penis een slangetje in de blaas waardoor de urine kan afvloeien)
* zorgen dat het paard voldoende vocht en voedsel binnen krijgt

Preventie
In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

Wedstrijden
De besmettingskans van een paard dat een buitenwedstrijd bezoekt, tussen de activiteiten op de eigen veewagen of trailer blijft staan en niet in direct contact komt met andere paarden wordt uiterst gering geacht. Veel paarden dicht bij elkaar bij een binnenwedstrijd verhoogt het risico op infectie omdat het virus zich ook over korte afstand via de lucht kan verspreiden in kleine ruimtes. Het stallen van een paard bij vreemde paarden brengt relatief het grootste risico met zich mee.
Stress (vervoer, wedstrijden etc.) doet bij besmette paarden de kans op neurologische symptomen waarschijnlijk toenemen. Het is daarom aanbevelenswaardig paarden eenmaal daags te temperaturen en bij een koortspiek stress en echte inspanning enkele weken zoveel mogelijk te vermijden.

Onderzoek
Een goed overzicht van het voorkomen van de neurologische-vorm van rhinopneumonie in Nederland is niet mogelijk omdat veel eigenaren van maneges of andere paardenbedrijven niet openlijk uitkomen voor eventuele problemen en paarden met verlammingsverschijnselen direct opruimen. Een bedrijf dat openlijk uitkomt voor de problemen, de paarden probeert te behandelen en onderzoek toelaat, draagt er aan bij meer over de aandoening te leren en in de toekomst misschien zelfs te kunnen voorkomen. Eigenaren van paarden dienen zich te realiseren dat de neurologische-vorm van rhinopneumonie zich overal in Nederland kan voordoen en dat alleen openheid en voldoende kennis van zaken het probleem kunnen beperken.


Bron: http://www.vet.uu.nl

jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:43

Ik heb er ook van gehoord, helaas... Ik heb een aantal jaar bij de morgenstond gereden en ben er sinds dit jaar mee gestopt omdat het te druk werd met de andere paardjes die ik ook rij. Die staan niet ver van woerden af. Scheve mond Komt erg dichtbij zo en is wel een beetje eng!

PS. Jullie kennen me waarschijnlijk niet echt, ik reageer bijna nooit op topics omdat er vaak al staat wat ik ook wil zeggen en dan vind ik het zinloos om nog een keer hetzelfde te gaan zeggen, maar ik lees heel veel topics lekker mee!

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:50

Het gerucht dat er in Stompwijk rhino zou heersen is NIET waar. Mijn paarden staan in Stompwijk, en dat gerucht ging gisteren inderdaad, maar het was absoluut een gerucht volgens de DA, er zijn geen rhino-gevallen in de wijde omgeving tot nu toe.

goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:58

wat eng allemaal zeg ,,vreselijke die ziektes die steeds uitbreken onder de dieren ,en nu ook onder de paardjes,oliebol ik word gewoon bang als ik eraan denk ,,hoop dat gauw overgaat allemaal Verward Verward Verward

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 07:23

Wie weet precies wanneer inenten effectief is? Ik heb gehoord dat dat alleen zin heeft als àlle paarden op dezelfde stal élke 8 weken worden ingeënt en dat het geen zin heeft om zomaar één paard (bijvoorbeeld je eigen paard) op een stal in te enten als de rest niet meedoet. Klopt dat?

Aman_

Berichten: 10623
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 07:39

Ik heb mijn lievelingspony die is verkocht terug gevonden en die staat in Woerden, 1 km van waar hij staat is dus rhino gevonden... en nou ergens anders ook nog(dichtbij)ik hoop dat hij het niet krijgt. Ze houden mij op de hoogte.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:29

Rosanna schreef:
Wie weet precies wanneer inenten effectief is? Ik heb gehoord dat dat alleen zin heeft als àlle paarden op dezelfde stal élke 8 weken worden ingeënt en dat het geen zin heeft om zomaar één paard (bijvoorbeeld je eigen paard) op een stal in te enten als de rest niet meedoet. Klopt dat?

wat je hier zegt klopt op zich, alleen moet je van de 8 weken volgens mij 8 maanden maken

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:21

Wie weet hoe het nu met het geval in Wassenaar zit? Is dat definitief Rhino of niet? Ik weet wel dat de wedstrijd op Berestein ivm de rhino ook is afgelast.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:25

Ik heb gister gebeld naar een kliniek in wassenaar, daar zeiden ze dat er in Wassenaar 1 paard was ingeslapen omdat ie ziek was, dat was later onderzocht maar t was nog niet duidelijk of t rhino was. Verder waren er op diezelfde stal geen zieke paarden..

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:10

Nou, t is maar te hopen dat het geen rhino is in Wassenaar. De eigenaresse van Malibu belde me gisteren er al over op. Het enigste wat je nu kunt doen is zo voorzichtig mogelijk zijn. Dat worden in ieder geval weer 'baktrainingen'

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:58

Wij ( Manege De Wildhoef) hebben ook gebeld om te verifieren of er in Wassenaar en omgeving Den Haag Rhino is geconstateerd. De dierenartsen ontkenden dit echter. De externe starts op wedstrijden worden uit voorzorg in de omgeving wel geannuleerd.
Het is in ieder geval schijnbaar nog niet nodig om al beperkingen voor het uitrijden in te stellen. De maneges in en bij Meijendel rijden ook gewoon nog buiten. Hopelijk blijft dat ook zo.

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:37

Van 1 stal in Wassenaar vlakbij Meijendel is wel de stal dicht. Niet dat daar Rhino is, maar deze maatregel is genomen uit voorzorg.

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:02

Uit voorzorgsmaatregelen is onze manege (Berestein Den Haag)ook gesloten voor paarden van buitenaf. Ik had gister een clinic van Marie Jose Hulsman op een andere stal maar we konden daar helaas niet komen met onze paarden. Nu was ze zo aardig om bij ons te komen zodat we nog wel les konden krijgen van haar dus was wel heel aardig van haar. OK dan!
Ik hoop echt dat het storm in een glas water is! Want het komt nu toch wel dichtbij hoor!
Mocht iemand inderdaad weten of dat paard in Wassenaar Rhino had dan zou ik dat ook graag willen weten (moet wel door DA bevestigd zijn!)

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:05

Wow, er is een paard van manege morgenstond in woerden, naar nieuwpoort gekomen(een pensionstal in harmelen). Dat was zondag, dus vlak voordat het zeker was dat het virus op die manege heerste! Het paard waar ik wel eens op rijdt, staat daar dus ook, zijn baasje was net bij ons op stal. Hij zei dat gelijk toen het zeker was dat er rhino heerste(woensdag) het paard in karantaire ofzo( schrijf het verkeerd maar goed) is gezet. Maar het kan dus al paarden besmet hebben alsie het heeft, en het er is dus een kans dat hij( die man) het meegenomen heeft naar onze stal. Scheve mond Er zijn zaterdag en maandag wedstrijden bij ons op de club(onderling) maar hij komt dus ook, en hij zou ons rijden met de trailer, ook heb ik die week daarop met zijn paard een wedstrijd. Het is natuurlijk niet zeker maar ik ben wel heel bang dat het daar heerst, mijn paard staat namelijk ook in Harmelen. Scheve mond

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:56

Scheve mond Er komt binnenkort iemand met een veulen naar de opfok die zelf een paard in Harmelen heeft staan.

judith661
Berichten: 135
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hendrik ido ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:02

he jakkie, het speelt nu overal op.. hier in Zuid Holland ook de meeste wedstrijden afgelast door Rhino. Zucht nu hebben we de varkens en de vogels gehad nu zijn de paarden aan de beurt. het is elk zomerseizoen wel wat valt me op. Hoop dat we hier snel vanaf zijn en dat er weinig eigenaren bijkomen die hun paardje verliezen op deze manier.

Sterkte allemaal.

Groetjes Judith