Grondwater als drinkwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Grondwater als drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 10:16

Mag een paard eigenlijk grondwater als drinkwater? Onze pomp werkt eindelijk weer en ik wilde daarom in de wei grondwater als drinkwater geven. Er zit nagenoeg geen roest oid in, en het water is redelijk schoon. Niet zo schoon dat ik er zelf een slok van zou nemen, maar toch.

Kan het kwaad dat ik mijn paarden grondwater geef?

Toos paardloos


Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:22

Bij ons drinken de paarden altijd uit de sloot, maar dat is dus geen grondwater. Ik zou het wel laten onderzoeken, in grondwater kunnen toch wel grote hoeveelheden mineralen voorkomen die misschien schadelijk zijn.


ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:24

In principe niet. Voor de zekerheid kun je het eens laten onderzoeken, maar paarden kunnen nogal wat hebben; mensen ook trouwens.
Ervaring met mijn paard was dat als ze op de wei stonden en dus grondwater kregen, ze op stal niet meer dronken, maar wachten tot ze op de wei stonden.
Ik ben eens op Terschelling geweest met kennissen die daar een huisje hebben en daar hadden ze grondwater als drinkwater, gewoon uit de grong, filtertje en drinken maar. Het water was heel zacht en had een wat afwijkende geur en smaak maar als je daaraan gewend was (duurde een dag *LOL* ) dan was het eigenlijk veel lekkerder.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:17

onze paarden en koeien drinken ook gewoon grondwater, heeft idd een afwijkende kleur en zou het zelf niet drinken, maar het kan echt geen kwaad. Wat denk je van al die boeren die zo'n pompje in de wei zetten voor hun koeien dat water uit de sloot haalt? dat zouden ze niet doen als die beesten er niet tegen zouden kunnen.

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Ethelate

Berichten: 21108
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:20

Op stal worden de drinkbakken in de wei/paddocks gevuld met grondwater en de meeste paarden komen buiten en gaan meteen drinken.
Terwijl ze op stal uit de drinkbakken kraanwater krijgen, dus blijkbaar vinden ze het grondwater toch lekkerder.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:44

Wij hebben een vennetje in het wieland met grondwater en daar drinken de paarden liever uit dan uit een bak water. Als water niet goed is drinken paarden het niet heb ik gemerkt, dat weten ze gewoon van nature.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:20

Bij ons op stal komt er grondwater uit de automatische drinkbakken, geen enkel probleem, ook op de spuitplaats gebruiken we grondwater. We hebben wel een ontijzeringsinstallatie, maar dat zal er maar net vanaf hangen of je die nodig hebt. Monster laten onderzoeken en je weet het. Ik heb het zelf ook wel eens gedronken, het smaakt wat typisch, maar je krijgt er niks van en de paarden drinken het probleemloos.

Nulla tenaci invia est via

Liselot

Berichten: 32169
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:23

bij mij op stal wordt er ook gewoon grondwater gegeven... ook als wij koffie of thee maken gebruiken we dat omdat er geen ander water voor handen is.
ik ben er zelf ook nog nooit ziek van geworden, dus wordt mijn paard dat vast ook niet Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:31

Mijn paarden drinken ook al hele leven grondwater... niks aan het handje.
Maar ik zag ook slootwater staan (Pegasus). Dat zou ik zeker niet doen.
Wanneer het land bewerkt/bespoten is, komt dat direkt in het slootwater. Bijv al met gieren..bekijk die slootjes dan maar eens. Ook bepaalde matalen enzo, blijven daarin liggen.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:57

Tja, we kunnen ze niet tegenhouden hoor. Maar het land wordt verder niet bewerkt of bespoten en er is er nog nooit eentje ziek van geworden.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:05

Wanneer water niet goed is, drinken paarden het niet. Hun instinct zegt wel of de geur/smaak klopt of niet.
Dat paarden grondwater of slootwater verkiezen boven kraanwater, komt waarschijnlijk door de onnatuurlijke aard van het kraanwater. Wilde paarden drinken uit sloten en van grondwater, waar mineralen, micororganismen, bacterien en dergelijken inzitten. Die kunnen meestal geen kwaad, sommige elementen zijn zelfs essentieel, en van de 'slechtere' elementen wordt het afweersysteem alleen maar sterker.

Wanneer er net gegierd is, zijn alle 'afvalstoffen' van de bodem gehaald en met het water vermengd. Na een paar dagen is dat weer bezonken, en het ecosysteem in de sloten zorgt weer voor helder en schoon water.

Geen paard dat vlak na het gieren uit de sloot zal drinken, maar na een paar dagen kan het nauwelijks nog kwaad...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:31

Zodra bij ons de pomp het weer doet krijgen mijn pony's ook grondwater. Geen probleem hoor!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:00

Hier net zo. Ze krijgen ook gewoon grondwater in verschillende weides.
Al sinds jaar en dag

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:01

Ik geloof dat je alleen moet oppassen met bemesten. Hoe dat precies zit weet ik even niet. Hier drinkt alles leidingwater

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 07:26

Bedankt voor alle antwoorden OK dan! !

Wij hebben geen ontijzeringsinstallatie *goed woord voor galgje, trouwens*, maar wij hebben ook geen roest in het water.
De paarden drinken het water graag, dus ik neem aan dat, net wat jullie allemaal zeggen, het water van zodanige kwaliteit is, dat het goed is.

Toos paardloos

Balte

Berichten: 3545
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:39

Wij draaien hier thuis volledig op grondwater omdat ons huis niet aangesloten is op het waterleidingsnet.
We hebben wel een geboorde put van zo'n 60m diep. Waar wij wonen ligt er op 60m diep een soort kleilaag. Hoe het juist in elkaar zit, weet ik niet maar men boort dan altijd tot net onder die laag en dan heb je zuiver water. Dat wordt met een pomp opgepompt.
Geboorde putten in weilanden zijn niet zo diep natuurlijk, ik dacht een meter of 5 a 10.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Charaz

Berichten: 24252
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:42

Bij ons op stal staan ook van die pompen in de wei, water ziet er gewoon schoon uit en smaakt ook niet erg vreemd (ja ik heb weleens geproefd Haha!)

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:21

Wij pompen ook gewoon water uit de grond en het is echt heel helder en schoon water, ......zelf drink ik het ook en ik ben er nog nooit misselijk of ziek van geweest........

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:34

De paarden bij de fokker waar ik rij krijgen ook altijd grondwater. Was prima water, smaakt ook heerlijk trouwens! Bloos Het is dus getest en het was hartstikke goed water! Op stal krijgen ze kraanwater in de drinkbakken en idd wachten ze vaak totdat ze buiten zijn en daar lekker water kunnen drinken. Ik ken eigenlijk niet anders!

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:11

Ik weet niet vanuit welke diepte het grondwater wordt opgepompt maar als het redelijk diep is kan het geen kwad. Ik ga dat straks ook don, gaan de pomp dar speciaal voor laten slaan.

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:44

als het water idd geen gifstoffen bevat kun je dit gewoon geven,
wij hadden eerst ook grondwater op de wei en dat vonden ze veel lekkerder dan gewoon kraanwater,

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:46

Ja hoor, geen probleem! Vooral in zandgebieden is het juist het schoonste water! Bij ons drinken ze uit stromend oppervlakte water (sloot) en gelukkig maar want voor 7 paarden water halen is geen pretje Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Bytespider, NorwayFjord en 42 bezoekers