hoe belangrijk zijn papieren voor jou

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

hoe belangrijk zijn papieren

totaal onbelangrijk, op papier kan je niet rijden
11 (100%)

Totaal aantal stemmen: 11


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hoe belangrijk zijn papieren voor jou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 20:18

zomaar nieuwsgierig


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:26

Ik geef niet zo veel om papieren maar zou het geweldig vinden als Dennis ze had. Hij krijgt ze ook en kan hij eindelijk naar de keuring. En dat vind ik wel leuk. Wedstrijden rijden met hem kan ik toch niet dus wil ik dit graag doen en dat gaat nu eindelijk lukken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:51

Ik vind het moeilijk daar wat over te zeggen. Een afstamming geeft toch een bepaalde indicatie maar zegt lang niet alles.
Toch is het wel zo dat je in de dressuursport maar weinig paarden zonder papier ziet lopen.

Als je trouwens naar een warmbloedpaard gaat kijken, hebben ze bijna allemaal wel een papier, alleen de ene hengst is wat minder bekend dan de andere.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:12

Tja ik ga voor de laaste optie.
Dit omdat ik graag verder wil met de groningers fokken. naar merrie's zonder papier ga ik dus niet eens kijken.
Als Hinke geen papier had gehad zou ik haar niet gekocht hebben.

Op de keuringen net zo. veulens van die en die afstamming wil ik perse bekijken terwijl veulens met de afstammingen die ik minder intresant vind vaak in de baan zijn als ik net wat ga drinken ofzo.

Op papier kan je zeker niet rijden das waar maar je weet iig wat voro familie er achter je paard zit.
Voor het fokken moet mijn paard perse papier hebben

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:28

Ik vind papieren heel belangrijk maar niet om de redenen zoals die in de poll zijn vermeld. Ik wil papieren hebben omdat ik met paarden en pony's fok en ik als fokker vind de gegevens die papieren bij zich draren gewoon belangrijk. Bepaalde namen en bloedlijnen brengen hun positieve maar ook negatieve eigenschappen met zich mee, ik wil dat ze bekend zijn bij mij en dat ik weet welke bloedlijnen er achter mijn paarden en fokproducten zitten. Ook weet ik dat bepaalde bloedlijnen goed hebben gecombineerd hebben met mijn merries en die gebruik ik dan. een papier loos paard kan net zo goed zijn als eentje met papieren! Het is maar wel gebruiksdoel je een je paardje koppelt, voor een fokker zijn papieren belangrijk tenzij je voor de lol een veulentje bij je merrie wil hebben, maar over die groep gaat het hier niet. Gr gabrycha Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:35

Ik wil als fokker ook papieren hebben want anders kan ik er niets mee. Ik ga zelfs zover dat ik tot en met de vijfde generatie alle vakjes vol wil zien. Ik ben een bloedlijnen fokker in een rasfokkerij
en wil dus niet voor verrassingen komen te staan.Maar of dit een garantie is voor een topprodukt wil ik hiermee niet zeggen, het blijft toch een moeilijke zaak dat fokken dan he.
Laatst bijgewerkt door greetje op 20-12-01 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:29

Geen van alle mogelijkheden, ik hecht waarde aan de afstamming omdat het ook veel zegt over het karakter van een paard. Dat is niet zaligmakend, maar wel veelzeggend. En daarnaast zijn er bepaalde hengsten die bv OCD doorfokken, of slechte benen. Dat wil ik ook weten, wordt dus toch de laatste.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 02:17

Ik vind het wel fijn als een paard een papier heeft, in zoverre dat je op z`n minst weet hoe oud het dier is en, als dat nodig zou zijn, achter het verleden kunt komen. Wat er op het papier staat vind ik voor een ruin niet belangrijk, zolang het paard maar aan mijn eisen voldoet. Voor merries en hengsten die voor de fok worden gebruikt wil ik graag goede papieren.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 08:48

Aangezien ik fokker heb, is het papier heel belangrijk. Fokken is al moeilijk genoeg, om dan ook allerlei verrassingen in het pakket in te bakken is ook niet zo handig.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 09:49

Ik vind papier dus totaal onbelangrijk...maar ik wil dan ook recreatie rijden, niet fokken enzo. Het gaat mij erom dat een paard een leuke bouw/uitstaling heeft (het is natuurlijk ook wel handig als je de leeftijd weet Knipoog )
Het valt mij trouwens wel op dat er zoveel mensen zijn die voor het laatste kiezen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 09:54

Ik vind papieren zeer interessant, als ik een paard heb, ga ik op internet zoeken wat de voorouders zijn, hoe ze er uit zien, waar hun capaciteiten lagen. JE weet dan gewoon iets meer van je paard. Mijn jongste merrie is bijvoorbeeld een balzflug, maar ze is nogal stevig gebouwd. DAt blijkt in haar moeder te zitten, die een dochter van de groningerhengst Akteur is, die ook nog eens internationaal gesprongen heeft. De vader van Balzflug, habicht was ook een springer. Hoewel je dus op het eerste gezicht zou denken dat ze een dressuurmerrie is, zou ze mogelijk ook goede springcapaciteiten kunnen hebben. Dat is dus waarom ik papieren leuk vind. MAar.... ik heb al veel paarden gezien zonder papieren die het heel goed doen in de sport, die ook goed kunnen lopen. Ik zou een leuk paard zonder papieren dus niet snel laten staan als hij me aanspreekt. Alleen is het voor de handel ongustiger, omdat mogelijke kopers er wel veel meer waarde aan hechten.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:41

Ik heb een paard met en 1 zonder papieren. Toon is degene zonder papieren, vind ik op zich heel jammer, zou graag weten wat voor bloed erachter zit. Ik ben wel bezig om het uit te zoeken, maar weet nog niet zo veel.... Voor het rijden maakt het natuurlijk geen bal uit of er papier bij zit, maar ik vind het gewoon erg leuk om bloedlijnen uit te zoeken en de bijbehorende karaktereigenschappen.

Kaminka heeft wel papieren, wat voor een merrie natuurlijk zowiezo belangrijker is dan bij een ruin. Ik heb me behoorlijk verdiept in haar stamboom en weet nu zo ongeveer precies van welke voorouder ze bepaalde eigenschappen heeft gekregen.

Dus, met andere woorden: als ik op een paard val zou ik hem niet laten staan als er geen papieren bijzaten, maar ik vind het wel heel erg interessant als ze er wel bijzitten.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:47

Ik vind papieren in principe niet zo belangrijker, het gaat mij meer om het paard zelf. Ik vind het alleen leuker om te weten hoe de afstamming in elkaar zit, of het paard broers of zussen heeft en of die erop lijken. Het gaat er echt niet om dat een paard zonder papieren niet genoeg paard is!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:00

Ik ben niet gaan kijken bij Haflingers zonder papieren. Ik wil mijn hele leven al een Haflinger, en dat is voor mij pas echt met papieren. Bovendien vind ik het ook fijn om de afstamming te weten, maar een paard met een wat mindere afstamming had ik ook wel gekocht als het een leuk dier was. Sheryl, die ik nu op het oog heb, heeft een goede afstamming (komt uit Oostenrijk), maar wordt al een paar jaar niet meer drachtig, dus voor de fok heb ik hier niets aan.

Onze kat en konijnen zijn trouwens kruisingen, daarvoor vind ik het was niet belangrijk.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:52

Het enige voordeel van een papier is de historie achter je paard, voor mij dan. Ik hecht er verder geen waarde aan, een papier zegt voor mij niet veel.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:23

Overigens, de vraagstelling mag hier wat scherper zijn. Er zijn verschillen tussen zgn. "goede" papieren en zgn "slechte" papieren. Dat heeft er dan mee te maken of een dier goede dan wel slechte voorouders heeft.

Voor het gebruik maakt het niets uit of je eentje met of zonder papier koopt. Echter, door wat zoekwerk te verrichten zou je kunnen uitvinden wat de levensverwachting van je dier is, aanleg etc.

Ik heb wat persoonlijke voorkeuren van bloedlijnen binnen de Welsh. Daar zijn geen regels voor, maar goed. Maar: wat dat betreft is een papier niet heilig. Als het zo is dat ik een hengst absoluut niet zou gebruiken, betekent dat niet dat ik al zijn nakomelingen dan ook gelijk maar veroordeel.

Vreemd genoeg hebben de meeste goede paarden ook wel goede papieren. Dat loopt een beetje hand in hand. Niet ieder paard met een goed papier is ook goed. Daar zitten een beetje de nuances van het fokken.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:27

Ik heb bij de poll niet gestemd, omdat er eenvoudigweg geen goed antwoord bij stond dat ik wilde geven.
Ik zoek op het moment een paardje, heb er eentje ontdekt die ik nog wil rijden voordat ik haar laat keuren, maar ben wel blij dat er papieren bij zitten.
Ze is namelijk nog jong, zonder spieren en net ingereden, dus keek ik naar wat voor familie ze heeft, en dan heb je ongeveer een idee wat voor talent zij ooit zou KUNNEN hebben.
Precies weet je het nooit, maar je kunt dus al wel kijken naar hoe de ouders zijn, en kijken waar het paard bepaalde karaktertrekken of talenten vandaan heeft.
Dit vind ik gewoon erg leuk om te ontdekken.
Toen bleek dat ik geen kinderen kon krijgen, jaren geleden, besloten we om te gaan adopteren. Het kostte me grote moeite om dit besluit te nemen. Waarom?
Hierom. Bij ons thuis in het gezin vroeger werd heel sterk gekeken naar wat voor karakter je had, en waar je wel/niet goed in was, en uit welke familie dit afkomstig was.
Veel dingen heb ik dankzij het praten met familieleden beter kunnen begrijpen, en accepteren.
Ook ikzelf werd beter begrepen, doordat mijn vader bij veel dingen net zo reageert als ik. Aan de andere kant is mijn vreselijk sentimentele karakter ook bij mijn moeder en mijn zus te vinden, en daardoor kunnen 'de drie vrouwen' elkaar super aanvoelen.
Mijn broer heeft een heel specifiek karakter, moet je een handleiding bij hebben hihi. Hij is heel lief maar voor sommige buitenstaanders soms onbegrijpbaar. Is een vorm van ADHD. Komt vaker in de familie voor, en daardoor konden we ons er snel bij aanpassen.
Zo ook bij paarden: als je bijv. weet dat de ouders echte hittepetitten zijn maar ook heel moedig en zelden bang voor iets, ben je al een stuk verder wat betreft hoe je je nieuwe jonge paardje gaat opvoeden... je houdt vast rekening met bepaalde dingen.
Aan de andere kant, niet alles is erfelijk, soms heeft een paard een trauma waardoor je hem iets met heel veel moeite pas kan leren, etc.
Maar als ik dus een paard koop: eerst moet het klikken tussen mij en paard, ook wat rijden betreft, en mochten er papieren bij zitten dan ben ik er blij mee!
En ik vind het gewoon ontzettend leuk om uit te vinden wat de ouders zijn, en wat ze hebben uitgespookt Knipoog .
Ik weet nog niet eens alles over wat mijn eigen ouders hebben uitgespookt trouwens... }>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:35

ik weet ook niet wat mijn ouders hebben uitgespookt, en ik ben bang dat ik het niet wil weten ook! grinnik.
Maar ik kan van mijn paarden volop gegevens vinden op internet. Van mezelf niet! Niemand vindt mijn stamboom interessant.


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:42

Het ligt eraan: hoe serieus ik met een diertje wil fokken.
Ik wil wel graag dat er papieren bij zitten, maar of het ook goede papieren zijn, goede afstamming, ligt dus aan mijn doel.
Ik kijk overigens meer naar het diertje zelf dan de familie ervan!

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:51

ik wil niet fokken, ik haal de hoge wedstrijd sport toch niet...
Mij bomt het echt niet of er nou een papiertje bij zit of wel.
Ik moet een lief en gezond paard hebben, en dat krijg je niet op een papiertje. Het is weer een heel ander verhaal als je aan het handelen bent dus eerst ver met het paard schoppen en dan weg, doen of zoals nimber pure gronningers wilt.
Maar voor mij nee Lachen

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:32

Hoi,
Voor mij persoonlijk zeggen papieren eigenlijk niks. Ik ben recreatieruiter en vind het belangrijker dat mijn paardje qua karakter past bij me. Voor mij betekent het dus niks. Ik rijd geen wedstrijden, loop geen keuringen, etc.
Ik zou dus absoluut geen paard kopen OMDAT hij papieren heeft. Heeft hij ze wel, nou ja, leuk.

Maar ik begrijp ook wel dat het voor veel mensen belangrijk is. Ik denk dat het er ook aan ligt wat je met je paardje wilt. En fok je, dan is het natuurlijk wel van belang.

Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 16:51

Ik twijfel tussen de 3 en 4. Ik heb uiteindelijkk 3 gedaan.
Ik vind papier wel belangrijk, het geeft informatie over de afstamming maar ook over vorige eigenaren. Afstamming is voor mij belangrijk, het liefst dressuur, maar een mooi paard met veel beweging en springafstamming vind ik net zo mooi als een paard met topdressuurafstamming en er hetzelfde uitziet.

Op de KWPNkeuring afgelopen zomer, heb ik eerst de afstammingen in het programma boekje bekeken, en aan de hand daarvan keek ik wel of juist niet naar een paard. Paarden met dezelfde afstamming als het paard waar ik op rijd wil ik graag zien (vergelijken), maar ook een Ferro of Krach C gaat bij mij niet ongezien voorbij.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 19:22

Ik zie complete geiten met een papier waar je van gaat kwijlen en ik zie gewoon superpaarden met een best wel onbekende afstamming. Papier zegt heel weinig, maar aan de andere kant weet je wel ongeveer wat je kunt verwachten. Papier vind ik leuk om der bij te hebben maar het is niet alles!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 21:42

Voor mij is het papier wel belangrijk omdat ik de cobs vooral voor de fokkerij gebruik.
De ene bloedlijn past beter bij mijn fokdoel dan de andere bloedlijn, dus daar let ik wel op als ik naar een pony ga kijken.
Vaak kan je van een foto al zien hoe een pony gefokt is.

Vooral bij jonge pony's is het papier erg handig om te bekijken. Tussen de 3 maanden en 3 jaar groeien ze erg onregelmatig en als je weet hoe de ouders (en vooral grootouders) waren kan je daar rekening mee houden.

Zelf heb ik ook wel eens veulens en jaarlingen puur op het papier gekocht. Ook ongezien uit Engeland laten komen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 09:20

Op zich maakt een papier voor mij, niet zo veel uit. De enige reden waarom ik het jammer vind dat Dikke geen papieren heeft, is dat ik niet weet/wist waar hij precies vandaan komt. Het heeft lang geduurd voordat ik wist dat hij uit Rusland komt en nog langer voordat ik wist uit welk deel van Rusland. Het ras weet ik inmiddels met 99,5% zekerheid ook, ik weet alleen niet van welke stoeterij hij komt en wie z´n ouders zijn Verdrietig en zal dat waarschijnlijk ook nooit te weten komen. Hij moet wel papieren hebben gehad, want hij heeft ook brandmerken, ik denk dat die op de verschillende "tussenstops van-daar-naar-hier" verloren zjn gegaan Verward

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 57 bezoekers