Fokkerij = Elitefok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Fokkerij = Elitefok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 15:26

Naar aanleiding van het topic waarin gezocht wordt naar een hengst voor en "eenvoudige" merrie...

Is het werkelijk zo belangrijk om enkel te fokken met elite paardjes? Als ik zie hoe hier gereageerd wordt op iemand die "gewoon maar" een veulentje wil van zijn of haar geliefe merrie, zou ik haast denken dat het dierenmishandeling is om te fokken met een merrie waar geen "Ferro", "Ramzes" of "Jazz" in de stamboom voorkomt... Zou het dan echt verboden moeten worden om met mindere merries te fokken (en wat versta je dan onder minder??)
En wat zullen daar de gevolgen van zijn... Gaan we de hengsten ook steeds strenger selecteren? En hoever moet je daarin gaan, hoeveel hengsten blijven er dan nog over? Nu kun je al niet meer om alle Jazzjes, Ferrotjes en Gribalditjes heen (ik noem maar wat hoor), het miegelt ervan. Is dat wel zo goed voor de fokkerij? Wordt het dan niet te eenzijdig?

Bovendien, als je enkel met de elite paarden (lees: paarden met chique stambomen) zou fokken, blijft het dan wel betaalbaar voor de gewone consument? Vroeger was paardrijden een sport voor de rijkeren onder ons, tegenwoordig is dat wel anders. Hebben we niet een aantal "mindere" paarden nodig om dat te behouden? En met minder bedoel ik niet slecht gebouwd (met slecht bedoel ik dan nadelig voor het paard zelf), want daarmag je mijn inziens geen concessies in doen. Maar dat wil niet zeggen dat de vader en moeders vader en moeders vader vaders moeder GrandPrix hebben moeten lopen volgens mij...!

Voor een Flemmingh x Ferro wordt door fokkers meer gevraagd dan voor een Guusje x Keesje, ookal zijn dat een hele goede Guusje en Keesje. En dat is begrijpelijk, want het is mode, en mode is commercieel. Hoeveel gewone mensen die een nakomeling van Jazz kopen, maken zich zorgen of het beestje wel goed gebouwd is of niet?

Is het wel zo dat er meer vraag is naar paarden met een lange stamboom een hun kont? Is er niet een veel grotere groep consumenten die minder veeleisend zijn en die enkel op zoek zijn naar een prettig (rij)paard met een aangenaam karakter? Natuurlijk moet de paardenpopulatie verbeteren en niet verslechteren, maar of een stamboek daar zo'n grote rol in speelt...

Kortom; zou het echt alleen nog maar moeten draaien om elitefok, zowel voor paarden als voor mensen...?

Veel vragen zoals je ziet van mijn kant, en geen betoog, omdat ik mijn mening nog niet gevormd heb. Ik ben benieuwd naar die van jullie.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:50

Spreiding lijkt mij juist alleen maar goed, ipv allemaal afstammelingen van een paar bekende (dressuur) hengsten.

Alleen vind ik het kwalijk als mensen gaan fokken met een merrie met gebreken. Omdat ze toch nog wat met hun merrie willen doen. Of omdat een veulentje zo leuk is.
En dat er dan een eigenlijk kansloos paard uitkomt, alleen omdat jij je pleziertje graag wil hebben.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:51

Is het niet zo: liever een goed sportpaard zonder papieren (of mindere) dan een minder sportpaard met geweldige papieren?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:13

Ik begrijp je gevoel; geloof me, heel goed. Ook ik vind dat er bij de kwpn-fokkers toch wel eens een beetje kak-de-la-creme voorkomt, en dat is bijzonder demotiverend.

fokken met een onbekende afstaming is prima, fokken met een 'gewoon' beestje kwa prestaties en uitstraling is niet goed. je wilt voor jezelf fokken; overtuig jezelf er dan zeker van dat je in jouw ogen in ieder geval met iets beters te maken hebt dan een 'gewoon beestje'. En als jij er dan in gelooft; dan komt het vast voor een groot deel wel goed.
Want een Flemmingh x Ferro heeft praktisch iedereen al eens gezien..een Guus x Kees kan best heel verfrissend zijn

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:15

Gevoelsmatig ben ik het wel met je eens.
Ik heb ook eens zo`n topic geopend hier, over mijn merrie, en daar werd ten eerste vrij weinig op gereageerd terwijl het toch een interessante merrie met goed papier is, en netjes kan lopen, en ten tweede het commentaar wat wel kwam, was zover ik me kan herrineren ook niet echt aanmoedigend en positief.

Natuurlijk ben ik toen gaan nadenken en dingen vergelijken, en ben ik voorlopig nog niet van plan een veulen met Kore te gaan fokken. Het kost een hoop geld, ik kan het veulen sowieso niet houden, en daarbij wil ik Kore graag door blijven rijden.

De meeste mensen hier op FA die ook fokkers zijn, gaan natuurlijk voor de beste kwaliteit. En vaak zijn het toch inderdaad de wat bekendere hengsten die kwalitatief goed fokken, daar zijn ze immers op geselecteerd. Dus vandaar hun kommentaar waarschijnlijk... ze proberen goede paarden op de markt te krijgen om het KWPN op hoogte te houden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:37

De echte kenners zullen hun ogen er niet voor sluiten als keesje x pietje beter is dan Ferro x Jazz. Een goed paard is een goed paard, hoe dan ook.
En er zullen altijd gewone paarden overblijven hoe goed je ook probeert te fokken.
Ik persoonlijk vind wel altijd dat je voor het hoogst haalbare moet gaan, zo geef je een paard ook een grotere kans om goed terecht te komen.
Overigens, je zegt in je statement dat de hengsten dan nog strenger moeten worden geselecteerd. De hengsten worden veel strenger geselecteerd dan de merrie's, bij de merrie's is het nu in opkomst (de predikaten die ze kunnen krijgen zijn er al lang) zoals Pokken en de merrietesten, een goede zaak naar mijn mening.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:02

Ronja schreef:
Veel vragen zoals je ziet van mijn kant, en geen betoog, omdat ik mijn mening nog niet gevormd heb. Ik ben benieuwd naar die van jullie.


Ik kan je er echt geen antwoord op geven.
Waarschijnlijk omdat ik andere prioriteiten leg.
Maar ik kreeg zo juist onderstaande tekst binnen.
Waarschijnlijk zit daar het verschil van denken.


Citaat:
Liever leuk dan lastig.

"…men is huiverig voor alles wat een beetje moeilijk is. Ook de universiteit is gaan delen in de entertainmentcultuur van het moment. Het moet aardig zijn, toegankelijk, onderhoudend en vooral leuk." Zo sprak de criticus-essayist Kees Fens onlangs in een interview bij gelegenheid van zijn eredoctoraat in de letteren aan de Universiteit van Amsterdam. "Het woord leuk," zei hij, "kan ik niet meer horen."

Het begrip (of liever: het woordje) leuk is inmiddels doorgedrongen tot in bijna alle regionen waar de gemiddelde mens normaal gesproken geregeld zou worden geacht zijn best te doen om - bijvoorbeeld - iets te begrijpen. Leuk is de merknaam van het oplosmiddel, dat elke belemmering (bijvoorbeeld gebrek aan kennis) als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Wat moeilijk is, lijkt door het leuk te maken als bij toverslag lekker makkelijk te worden.
Het leukheidsgehalte van de pers, de radio, de televisie, het onderwijs heeft een ongekend hoog promillage bereikt. Maar is de leuke werkelijkheid dezelfde als de echte werkelijkheid? Is er geen verschil meer tussen Mickey Mouse en een echte muis? Of heeft de dikke Van Dale gelijk, die bij het lemma leuk als voorbeeld noemt:'leuk water' = lauw sopje.

http://www.vpro.nl/info/tegenlicht/inde ... 0+17087422

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:04

LDRD schreef:
Is het niet zo: liever een goed sportpaard zonder papieren (of mindere) dan een minder sportpaard met geweldige papieren?


Ja maar hoe weet je dat van te voren. Door de kennis van pedigrees fokresultaten en prestaties van het paard waarmee gefokt gaat worden kan je een inschatting maken omtrent het veulen.

Als het paard zonder papieren beter is, is dat altijd achteraf gelijk hebben.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:40

Fokken is weloverwogen bezig zijn om een betere nakomeling te krijgen. Je zoekt met zorg de juiste hengst bij de juiste merrie met als doel en veulen dat beter is als de merrie en beter is als de hengst. Dat je uit een papierloze merrie een veulen van een goede hengst wilt "fokken" moet iedereen zelf weten, maar je helpt de fokkerij daar echt niet mee vooruit. (Weer een paard erbij met een half papier...) Dat vind ik geen fokken maar "vermeerderen". Een hengst moet aan tig eisen voldoen, kijk dan ook netzo kritisch naar je merrie!
Vergelijk het met honden, ookal laat je een asbakkenrasteefje laat dekken door de allerbeste kampioensreu van een bepaald ras, de puppies blijven asbakkies! Dat zijn ook prima honden, maar geen honden waarmee je naar shows kunt kan daar prijzen kunt winnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:48

KarinvdM schreef:
Fokken is weloverwogen bezig zijn om een betere nakomeling te krijgen. Je zoekt met zorg de juiste hengst bij de juiste merrie met als doel en veulen dat beter is als de merrie en beter is als de hengst. Dat je uit een papierloze merrie een veulen van een goede hengst wilt "fokken" moet iedereen zelf weten, maar je helpt de fokkerij daar echt niet mee vooruit. (Weer een paard erbij met een half papier...) Dat vind ik geen fokken maar "vermeerderen". Een hengst moet aan tig eisen voldoen, kijk dan ook netzo kritisch naar je merrie!
Vergelijk het met honden, ookal laat je een asbakkenrasteefje laat dekken door de allerbeste kampioensreu van een bepaald ras, de puppies blijven asbakkies! Dat zijn ook prima honden, maar geen honden waarmee je naar shows kunt kan daar prijzen kunt winnen.



ookal laat je een asbakkenrasteefje laat dekken door de allerbeste kampioensreu van een bepaald ras, de puppies blijven asbakkies!


Bij het KWPN kan( op papier) dat een elite merrie worden. OK dan!

Dus wie geeft de valse voorlichting. Huilen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:55

ceasario schreef:
ookal laat je een asbakkenrasteefje laat dekken door de allerbeste kampioensreu van een bepaald ras, de puppies blijven asbakkies!


Bij het KWPN
kan
( op papier) dat een elite merrie worden. OK dan!

Dus wie geeft de valse voorlichting. Huilen


Jij
Want zelfs van een door jou als asbakken merrie bestempelde merrie moet minimaal een afstamming op papier staan wil ze dat elitepredicaat krijgen.

Van die asbakkenhondjes is meestal de vader en vaak zelfs de moeder niet bekend (als ze eenmaal verkocht zijn dus)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:11

Ik wil niet flauw doen.
Jij je zin : Dus half "asbakmerrie" Haha!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:17

Uit een Register B merrie kan je nooit een Elitemerrie fokken.

Wij hebben wel met mijn oude merrie gefokt, zij kwam uit het voormalig Tsjechaslowakije. Zij was opgenomen is het HBS, haar nakomelingen kwamen in het gewone stamboek, maar op de keuringen wilde men ze echt niet zien! Tegenwoordig zou ik met zo'n merrie trouwens absoluut niet meer gaan fokken!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:25

KarinvdM schreef:
Uit een Register B merrie kan je nooit een Elitemerrie fokken.

!

Op papier wel.

nl. als je daar een KWPNhengst opzet krijg je een vb=veulenboekmerrie of hengst.
Maar bij een merrie ligt de weg volledig open.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:47

tja feit blijft dat sommige mensen niet voor "de fokkerij" fokken maar vooor zichzelf
ik heb een hengst en als hij word wat ik er ervan verwacht zou ik daar graan een veulen van hebben over een aantal jaar
maar goedgekeurd worden zal hij niet zomaar gok ik , aangezien de eisen bij ons stamboekje weer aardig bij gesteld zijn(goed of slecht dat laat ik aan een ander over)
(als de regels die nu gana gelden een paar jaar geleden al zouden bestaan had mijn paard waarschijnlijk niet eens geleefd hebben omdat zijn papa opeens niet goed genoeg had geweest
en dat zou toch grof zonde zijn geweest , tis een superleuk dier namelijk waar veel mensen veel positiefs over zeggen

dus fok je voor het stamboek, tja dan kan ik me de elite fok wel voorstellen,
maar ik zou niet voor de elite fokkerij of uberhaupt het stamboek fokken
als ik een veulen fok doe ik dat voor mijzelf en niet voor een ander
dat laat ik wel aan anderen over
ik ben namelijk niet zo commercieel ingesteld en ga nog wel eens voor keuzes die ene ander maar wat vreemd vind maar ik dus vertrouwen in heb

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:50

Wij zoeken hengsten die bij onze merries passen en die dus (nog) geen naam hebben! Wij hebben in het verleden gegokt met Krack C, Jazz en Olivi en dat heeft super uitgepakt dus! Ook nu hebben we weer paarden van jonge hengsten.... Als de hengst niets wordt, hebben we een verkeerde gok, wordt het juist wel wat dan hebben we een goede gok!

Wij kijken dus naar de minpunten van de merries en hoe die verbeterd moeten worden! Wij hebben trouwens als fokmerrie een Actueel (hengst is afgekeurd!!!!) maar ze geeft gelukkig wel elite, ster en zeer goede sportpaarden (zowel springen als dressuur)!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:28

tja je kan wel echte super paarden fokken, maar er zijn ook mensen die gewoon recreatie en basissport willen beoefenen en die willen dan echt geen super knol, want dan betaal je voor wat je toch niet wilt. dus er moeten ook mindere paarden zijn. maar als je echt wilt fokken en niet alleen voor 1 keer zou ik gewoon wel met een goede merrie fokken.(afwachten of ze zelf wel goed doorfokt is namelijk ook erg belangrijk)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:35

draumpje schreef:
tja feit blijft dat sommige mensen niet voor "de fokkerij" fokken maar vooor zichzelf


We moeten het fokken van een veulen wel in perspectief zien. Omdat ik weinig verstand heb van andere richtingen kan ik alleen vergelijkingen maken binnen de sportpaardenfokkerij. Daar moet je aan zoveel zaken voldoen wil je het goed doen dat met de nattevingervoorjezelffokken duurder is dan met beleid en zorg een veulen fokken.

Ik denk ook niet dat je, pakweg het fokken van een IJslander kan vergelijken met het fokken van een KWPN paard, alhoewel in beide richtingen veel differentiaties mogelijk zijn

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 00:18

KarinvdM schreef:
Fokken is weloverwogen bezig zijn om een betere nakomeling te krijgen. Je zoekt met zorg de juiste hengst bij de juiste merrie met als doel en veulen dat beter is als de merrie en beter is als de hengst. Dat je uit een papierloze merrie een veulen van een goede hengst wilt "fokken" moet iedereen zelf weten, maar je helpt de fokkerij daar echt niet mee vooruit. (Weer een paard erbij met een half papier...) Dat vind ik geen fokken maar "vermeerderen". Een hengst moet aan tig eisen voldoen, kijk dan ook netzo kritisch naar je merrie!
Vergelijk het met honden, ookal laat je een asbakkenrasteefje laat dekken door de allerbeste kampioensreu van een bepaald ras, de puppies blijven asbakkies! Dat zijn ook prima honden, maar geen honden waarmee je naar shows kunt kan daar prijzen kunt winnen.


De eerste twee regels ben ik het nog met je eens, maar in de derde zin komt dus precies hetgene waar ik aan twijfel, naar voren... Wat dan nog als een paard een half papier heeft? En paarden MOETEN toch vermeerderen, anders wordt de boel beperkt door een relatief bijzonder kleine variatie aan genen, en dat is funest voor een diersoort.... En ook sportpaarden zijn een diersoort

Als ik de paardenfokkerij vergelijk met die van honden, komt daar eigenlijk niet zoveel positiefs uit... Na vele jaren van het doorfokken van speciale rassen (en dus ook veel inteelt) is voor ieder ras specifiek het resultaat behaald wat de mensen wilden bereiken, de honden voldoen aan de eisen van de consument... Maar dat heeft tegelijk voor ENORM veel problemen gezorgd; agressieve, neurotische, doorgefokte rothondjes, en de engelse bull wordt zelfs met uitsterven bedreigd om dat de puppy's door hun onnatuurlijke grote kop alleen nog maar met keizersnede geboren kunnen worden, om maar iets te noemen! Dus een vergelijking tussen deze twee fokkerijen maak ik liever niet, want daarbij komen de paarden er niet best vanaf.

En tot slot: wat heb ik aan prijzen? Is dat dan het einddoel? Wil de gemiddelde paardenkoper wel tijd en geld besteden aan zijn paard prijzen te laten winnen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:23

Je kan paardenfokkerij niet vergelijken met honden. Een teef kan 2x per jaar 6 tot 12 pups brengen een merrie per jaar een veulen.
Een paardenkoper is in het hippische landschap een gebruiker. En ja die wil over het algemeen presteren met zijn paard en het niet op het haardkleedje laten liggen zoals een hond.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:31

sarabande"]
[quote="draumpje schreef:
tja feit blijft dat sommige mensen niet voor "de fokkerij" fokken maar vooor zichzelf


We moeten het fokken van een veulen wel in perspectief zien. Omdat ik weinig verstand heb van andere richtingen kan ik alleen vergelijkingen maken binnen de sportpaardenfokkerij. Daar moet je aan zoveel zaken voldoen wil je het goed doen dat met de nattevingervoorjezelffokken duurder is dan met beleid en zorg een veulen fokken.
[/quote]

in principe kun je deze dicussie betrekken op vele fokrichtingen/stamboeken omdat in veel stamboeken die "elite fok"(vreemde benaming maar ala) plaatsvind, zo ook in de ijslanderwereld.
daar gaat het stamboek ook voor de spetterende wedstrijdpaarden, maar er is dus een groot deel mensen die geen spetterend wedstrijd paard wil maar een simpel leuk en braaf recreatie beestje

en het nattevinger fokken is voor mij geen nattevinger fokken, ook ik ga voor een weloverwogen keuze , maar die keuze hoeft dus geen toppaarden te betrekken omdat niet iedereen een toppaard hoeft.
als je voor het boscrossen gaat (waar kwpn ook voor gebruikt word) wat heb je dan aan een paard met een elite/GP afstamming, waar je ook voor betaald waar je uiteindelijk niets mee doet kwa belofte voor de sport
(die van mij zou volgens mij ook helemaal niet misstaan in de sport, gangenwedstrijden in dit geval, maar wel degelijk sport

Citaat:
Ik denk ook niet dat je, pakweg het fokken van een IJslander kan vergelijken met het fokken van een KWPN paard, alhoewel in beide richtingen veel differentiaties mogelijk zijn


de rassen kun je niet vergelijken , eens
maar in beide stamboeken word er gestreefd naar sportpaarden(hele verschillende richtingen sport , maar het blijft sport

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:36

sarabande schreef:
Je kan paardenfokkerij niet vergelijken met honden. Een teef kan 2x per jaar 6 tot 12 pups brengen een merrie per jaar een veulen.
Een paardenkoper is in het hippische landschap een gebruiker. En ja die wil over het algemeen presteren met zijn paard en het niet op het haardkleedje laten liggen zoals een hond.


nou , op zich niet eens zo een verkeerde vergelijking hoor,
ik denk dan aan de pakwerkers, ipo honden zeg maar
vriendin van me heeft drie honden, die moeten toch verrot hard werken, daar hebben veel paarden maar een luizeleven bij ,
en inderdaad vernauwing van de basis/draagvlak kwa bloedvoering geeft problemen
maar ook het onoverwogen fokken geeft problemen(en dit gebeurt nog best veel bij honden en paarden), bij geen enkel dier moet je zomaar iets ergens op mikken want de mensheid koopt de nakomelingen toch wel
maar zo word nog wel door sommige mensen gedacht

maar als je een weloverwoge keuze maakt hoeft dat naar mijn menig geen toppaarden te betrekken omdat niet iedereen op zoek is naar de top

het ligt er maar net aan waar je voor fokt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:47

draumpje schreef:
het ligt er maar net aan waar je voor fokt


Je gaat uit van de top met de wetenschap dat die zelden te bereiken is. Maar als dat je doel niet is kan je beter stoppen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:53

als je een topper wilt fokken dan moet je daar idd van uit gaan niet voor minder kiezen

maar er zijn mensen die willen een braaf paard met functionele gangen gezond, maar niets spectaculairs, wat moeten die mensen met een stamboek die ten hemel reikt
want daar betaal je ook voor en om nu 20.000 euro(ik noem maar iets)
uit te geven om leuk ritjes mee in het bos te maken, lijkt mij overdreven

de echt dressuurmensen(of spring) die de top willen halen zoeken wel naar een goed paard , wat daar geschikt voor is (althans, als ze echt ergens willen komen wel )

ik wil een gezond dier met een functionele bouw en functionele gangen wat gezond is , niet meer maar ook zeker niet minder
ik hoef de GP niet te halen en ga dus ook niet die belofte betalen
dus word mij ook geen topper verkocht
dus zal er toch een minder paard moeten zijn wat wel betaalbaar is

geloof ook niet dat je als fokker er blij van word als het grootste deel van je dieren niet de sport of de fok ingaat of naar keuringen gaat
je probeert top te fokken en zo ook een stam etc op te zetten, dat gaat alleen maar als de nakomeling ook iets presteren
niet als die verdwijnen in het grote recreanten wereldje die die ambities niet hebben

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 01:00

Nog even over het commerciele. Natuurlijk begrijp ik dat de fokkerij voor fokkers die er hun brood mee moeten verdienen, commercieel MOET zijn... Simpelweg omdat de fokker afhankelijk is van zijn klanten, het publiek krijgt waar ze om vraagt. Lachen

Dus eigenlijk zou je alleen "onbekende" (maar wel goede!) paarden kunnen fokken als je niet van de winst afhankelijk bent, of als je het veulen voor jezelf wilt -en kunt- houden. Maar ook bij de hobbyfokkers wordt tegenwoordig zoveel waarde gehecht aan de bekendheid van een hengst. Of eigenlijk JUIST bij die hobbyfokkers, omdat zij vaak de jarenlange ervaring en de kennis missen om een hengst onbevooroordeeld als individu te kunnen beoordelen.

Daarom gaan mijn nekharen overeind staan als hier een persoon komt met de vraag of iemand een goede hengst weet voor zijn of haar merrietje, en gelijk de vraag van tafel wordt geveegd "omdat het toch geen goede merrie is" (anders had ze wel papieren gehad, zou je erachteraan kunnen denken) Dat vind ik eigenlijk enorm denigrerend en zo iemand heeft meer behoefte aan goede, beargumenteerde tips...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind een stamboek heel erg handig. Van een paard met papieren kun je gemakkelijk achterhalen wie de voorouders zijn, wat ze daarvan door kunnen hebben gekregen (en dus inderdaad wat je ervan kan verwachten) enzovoorts. En ja natuurlijk staat het leuk als een paard drie springlegendes in zijn pedigree heeft staan. En ja een paard met stamboekpapieren verkoopt over het algemeen beter (in sommige gevallen dus onterecht door onwetendheid). Ik zal de laatste zijn die dat allemaal zal ontkennen.
Maar verder vind ik het een groot nadeel dat je bij een stamboek erg beperkt bent in de keuze van je hengst bijvoorbeeld. Stel, ik probeer een hengst te zoeken die qua bouw en genen het beste bij mijn -in een stamboek ingeschreven- merrie past. Het stamboek zegt dan; je kunt kiezen uit Hengst A, Hengst B, Hengst C enz. Kun je gelijk allemaal leuk afstammelingen vergelijken enzo. Maar wat als nu de (genetisch) ideale hengst bij mijn buurman staat -hoe toevallig- en niet goedgekeurd is voor een stamboek, omdat de buurman daar simpelweg geen tijd/zin/geld voor over heeft? Een veulen van mijn merrie en die hengst zou dan in de ogen van velen afgeschreven worden, omdat het maar een half papier heeft...?

Sowieso beperkt een stamboek zich tot een groep binnen de gehele paardenpopulatie. Zouden we dan echt met alle goede paarden die, om wat voor reden dan ook, buiten die groep vallen, niet moeten fokken? Dat lijkt me gevaarlijk, omdat de mogelijkheid bestaat dat de paardenfokkerij in de toekomst juist van die paarden afhankelijk kan worden...

In ieder geval geldt dat je nooit of te nimmer met een paard met gebreken of een slechte bouw zou mogen fokken, want daar heeft echt niemand wat aan. Dat zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 03-04-04 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt