Laden op trailer terwijl niet vast staat aan auto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Laden op trailer terwijl niet vast staat aan auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 12:52

Ben ik nu zo gek, of toch niet Verward

Kan je een paard laden op de trailer terwijl die niet is aangekoppeld aan de auto??
Ik heb het ooit een keer geprobeert, alleen op de laadklep gestaan. En die trailer kantelde zowat.
Ligt het er misschien aan wat voor trailer je hebt?

Het is voor een paard trailer mak te maken.

groetjes valerie


Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:54

Volgens mij ligt het er idd. aan wat voor trailer je hebt, die van de buren hebben aan de achterzijde pootjes die je uit moet zetten, zodat het niet naar achteren kantelen kan als je een pony/paard laden gaat.
Van andere type trailers geen verstand dus of dat daar ook standaard is?
Laatst bijgewerkt door Chica op 02-04-04 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:54

Nou, ik gok dat het gewicht van de auto als tegengewicht best belangrijk is Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:55

Alles kan, maar ik zou het niet doen.

Het ligt er wel aan wat voor trailer je hebt. Mijn eigen trailer(een kleine pony trailer, enkelasser) kan ik niet eens zelf in lopen om hem bv schoon te maken als hij niet aan gekoppeld is. Maar de Ifor Williams die ze hadden waar ik eerst op stal stond was dat geen enkel probleem. Ook niet als Dennis er zelf een keer per ongeluk in liep als ik hem los had lopen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:08

Ik weet niet of het in bepaalde trailers wel kan. Ik zou het niet doen iig, als dat ding kiept, dan heeft dat paard weer een trauma en dan wil ie er bijna zeker helemaal niet meer in.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:08

Absoluut niet. Strakt kiept de hele zaak (en ja, dat kan gebeuren) en wil 't dier van z'n leven de trailer niet meer in. Zet er een auto voor of de tractor of wat dan ook, maar nooit onaangekoppelt laden.

Laatst heb ik nog iemand staan helpen laden... "ja hij stelt zich gewoon aan". Ik even doorvragen... ja, ze had er mee geoefend, maar toen was de trailer gekiept. Ik echt (met een overslaande stem van verbazing) "had je 'm niet aangekoppelt dan?" "nee, dat hoeft toch niet?"

*bek-valt-ervan-open smiley*

Nou ja, lijkt me duidelijk.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:09

Niet doen

Als de trailer niet aangekoppeld is heb je grote kans dat hij heen en weer gaat kieperen. Dit lijkt me erg angstaanjagend voor een paard en dus ook niet de beste manier om een paard trailermak te maken Bloos

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:11

onze trailer heeft achter van die pootjes, zodat je paard er zo in kan staan, zonder dat een trailer om kan kiepen. Ik heb Mirk zo in de trailer een keer kunnen zetten zonder auto. Hij staat heel stabiel.

Met die pootjes kan een trailer echt niet omkiepen, of... ik heb geen idee hoe Lachen

:){

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:49

sommige trailers hebben inderdaad van die pootjes, zo niet, dan altijd een auto/trekker ervoor zetten.

ik krijg ook altijd van die leuke adviezen om de trailer eens een poosje in het weiland te zetten, omdat Morrie er niet in wil.....lekker handig, ben ik ook meteen de auto kwijt

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:26

Echt alleen doen als er van die pootjes aan zitten, anders komen er ongelukken van. Zelfs bij een trailer met pootjes is het beter om 'm aan te koppelen en even op de rem te zetten, dan weet je zeker dat hij stil blijft staan. En doe het op een harde achtergrond, of leg er een steen onder, anders zakken de pootjes alsnog weg.
Hoeveel moeite is het nou om de trailer even aan te koppelen? De auto waar je 'm aankoppelt hoeft 'm niet perse te kunnen trekken hoor als het alleen maar om het laden te oefenen is en je toch nog niet gaat rijden.

Nulla tenaci invia est via

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 14:32

Ok gelukkig ben ik niet gek Haha! ik vond het ook al een raar idee. Het probleem is alleen dat er geen auto tot beschikking is met een trekhaak. Dan maar een tractor ervoor, die zijn er in de buurt toch genoeg!
Beter dan risico nemen,

Bedankt voor jullie advies OK dan! weer wat bij geleerd

groetjes valerie

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:51

Hou er zelf ook niet van en als je niets aan de achterkant onder de trailer zet gaat hij idd kiepen. Heb dat een keer gezien en daar word je niet vrolijk van. Een stalgenoot is nu aan het oefenen met haar paard trailermak maken en bij die trailer hebben ze zowel links als rechts aan de achterkant 2 boomstronken klem gezet. Dat gaat op zich wel goed, want de trailer beweegt niet...

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:58

Nagelbijten / Gniffelen eh, door een miscommunicatie heb ik al eens een jong paard in een trailer gezet die niet aangekoppeld was.... trailer kiepte idd leuk. Paard wandelde echter vrolijk achter me aan en hij kiepte dus ook weer terug in zijn normale positie. Vervolgens dus maar gauw een stang erachter gedaan en als de bliksem trailer op de trekhaak laten zakken. Dus als je aan iemand vraagt of ie even de auto voor de trailer wil zetten kijk dan ook even of ie hem al dan niet aankoppelt. Mijn broer en ik dachten nl. allebei iets anders bij "auto voor de trailer zetten"... Bloos!

Paard wandelde de volgende keer zo weer achter me aan hoor... no problem Haha! misschien verwonderde het hem wel dat ie toen niet kiepte Knipoog

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:31

Iemand op het geniale idee gekomen mssn om gewoon iets onder het shanierpunt van de trailer te leggen (onder de achterkant van de trailer). Een stapel stenen, die kant waarop je hem aankoppeld naar beneden laten zakken totdat de trailer achter op de hoop stenen rust. Voor rust ie op het wiel en natuurlijk de handrem erop. Werkt perfect hoor!

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:28

memory schreef:
Iemand op het geniale idee gekomen mssn om gewoon iets onder het shanierpunt van de trailer te leggen (onder de achterkant van de trailer). Een stapel stenen, die kant waarop je hem aankoppeld naar beneden laten zakken totdat de trailer achter op de hoop stenen rust. Voor rust ie op het wiel en natuurlijk de handrem erop. Werkt perfect hoor!



dat zei kyona net ook, maar dan met boomstronken

ikzelf koppel altijd de trailer aan, kleine moeite!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:36

Inderdaad met een gewone trailer niet doen tenzij die gestut is (maar dan ook wel goed... een stapel stenen kan nog erg makkelijk omvallen of schuiven....). Met een goose-neck kan het wel (die grote trailers die achter een pick-up kunnen).

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:46

Inderdaad, als je''m ondersteund aan de achterkant is het geen probleem, anders is het niet geheel vonder risico.
Westfalia heeft standaard de gaten in het chassis zitten om er steunpootjes aan te maken, je kunt ze als optie erbij bestellen, wat natuurlijk weer vrijwel niemand doet, kost immers geld Extreme duivel

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

serenta

Berichten: 2271
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:49

Ik zou het niet doen de kans dat die kanteld is erg groot

walk
Berichten: 52
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:20

Beslist niet doen, kan wel met rissico met poten voor en ACHTER dan de volgende vraag, hoe ga je dan aankoppelen met een paard in de kar.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 07:28

Wij hebben vorige week ook die pootjes eraan laten zetten zodat wel de paarden gewoon op de trailer kunnen laten staan. Als we de Kar uit de auto aan het laden zijn..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:24

Ik zou er maar niet aan beginnen..... straks kiept de trailer om en gaat je paardje helemaal de trailer niet meer in.

Zelf heb ik 2 poten aan de achterkant van onze trailer die je uit kunt zetten, zo kan ik wel laden als de trailer niet aangekoppeld is.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:04

Die pootjes aan de trailer zijn idd ideaal hebben wij ook.. je moet ze alleen niet vergeten weer terug omhoog te draaien :-D, zoals mijn ouders weleens gedaan hebben..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:09

Ik zou het niet doen. Niet alleen vanwege het gevaar van kiepen, maar stel dat de trailer wegrolt? Staat je paard in een trailer, en de trailer neemt de benen...Lips are sealed

Je suis Charlie.

elsvreezen

Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Wernhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:28

Ik train het railerladen volgens het systeem van Parelli. Ik zet de trailer in de wei en zet een stapel stenen onder het scharnierpunt van de klep aan beide zijden. Achter de wielen leg ik een blok en ik zet hem op de handrem. Werkt perfect zonder onnodige risico's

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:32

Wij hebben een gewone trailer, en zetten deze voor de padock, zodat vooral de jongere paarden er vertrouwd mee raken dat het niks engs is, om er in te gaan.
Het spreekt voor zich dat de handrem goed moet werken, en dat je wiel blokken aanbrengt, en dat je natuurlijk een stevig neuswiel hebt.

Groetjes Peter


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Myrthe1 en 27 bezoekers