weven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Berna

Berichten: 54
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Beemte(bij Apeldoorn)

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 20:17

Hallo

Wat kun je tegen weven doen. Jennifer weeft namelijk de hele tijd. Het kan niet door verveling komen want ze doet het gewoon als ze eten heeft. Haar moeder(lady) doet het namelijk ook. ze zijn ook allebei van die zenuwpezen. Maar ja wat kun je er dan aan doen? En geeft het ook schade aan het paard?
Kun andere paarden het ook na doen?

nou doei
groetjes berna Haha!


Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:56

Hai,

ik geloof dat het wel dat andere paarden het na kunnen gaan doen, dat weet ik niet zeker. Het brengt in ieder geval schade aan het paard toe. Want er komt telkens teveel kracht op de benen, de hele dag door. Dus niet zo goed voor ze dus
Mijn paard deed het eerst ook, toen heeft ze zo'n speelballetje gekregen, en teon stopte ze. Nu staat ze ook bij mij op stal, en ondanks dat het een dichte stal is, doet ze het niet meer. Ik denk dat het samenhangt met zich prettig voelen in de stal, met verveling en met het feit dat ze het zichzelf aan wennen en dan meestal niet meer stoppen

Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:55

Weven komt vooral veel voor bij temperamentvolle paarden. Bij de betere sportpaarden is weven een veel voorkomend stereotiep gedrag. Weven zou leiden tot uitputting, conditieverlies en overmatige slijtage van de voorbenen. Bij onderzoek bleek echter dat er geen duidelijke gevolgen aan de voorbenen waren te vinden.
Dit:
Merel Blom schreef:
Het brengt in ieder geval schade aan het paard toe. Want er komt telkens teveel kracht op de benen, de hele dag door. Dus niet zo goed voor ze dus

klopt dus niet.
Weven frustreert vooral de eigenaar of verzorger en daardoor is een wever moeilijker te verkopen of duidelijk in waarde verminderd.

Nulla tenaci invia est via

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:05

Ik sluit me helemaal aan bij Margreet. Het is gewoon een slechte gewoonte die ze van elkaar over kunnen nemen. Frusty Mijn paardje weeft ook, maar heeft absoluut nooit last gehad van bijvoorbeeld haar benen of schouders door het weven. Op mijn vorige stal stond ze op mot met een open deur zeg maar enm toen ik daar een weefrek in had geplaats werd het al een stuk minder. Nu staat ze ergens anders en staat ze op stro en heeft ze een dichte deur. Ze weeft nu gelukkig niet zo vaak meer (ik zeg gelukkig omdat ik dus duidelijk merk dat ze voornamelijk weeft als ze wat nerveus is...dus niet weven is niet nerveus Haha! ), eigenlijk doet ze het nu alleen nog maar als er een hoop commotie op stal is (zoals laatst bij de clinic, allemaal mensen die langs haar stal lopen, vreemde paarden etc.) of als ze aandacht wil. Haha! Als je voor haar deur gaat staan gaat ze altijd even weven want je weet maar nooit, wie weet zien we haar dan wel beter en halen we haar fijn uit haar stalletje. Dus ik sta nooit voor niks voor haar stal te dralen en dan is het al gauw over. Maar goed, omdat ik weet dat ze er niks minder door is geworden erger ik me er absoluut niet aan. Ik zou als ik jou was idd proberen om voor wat afleiding te zorgen en misschien dat ze het dan wat minder gaan doen, maar verder zou ik me er niet aan ergeren.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:10

Ik durf niet voor alle paarden te spreken maar bij die van mij is het duidelijk een teken van stress.
Hij stond eerst op een grote stal met altijd drukte en daar stond hij te weven, te trappen en te gillen.
Sinds ik hem om die reden naar een kleine stal heb verhuisd is het helemaal over.

Hij heeft op deze stal nog 1 x staan weven en dat was toen er voor zijn neus houtblokken gezaagd werden met een electrische zaagmachine.
Kun je nagaan hoe gestressd hij was op die andere stal ......


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:05

Bij mij dus precies dezelfde reden Fitz. Als het ook maar even wat rumoerig oid is staat ze gelijk weer even te weven terwijl ze het toch bijna niet meer doet in de normale situatie zeg maar...ik denk dat het bij de meeste paarden wel door stress komt...zenuwentikje he.

Berna

Berichten: 54
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Beemte(bij Apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-01 20:15

waardoor zou ze dan gestrest door kunnen raken? Ze staat bij mij thuis en daar is het altijd tustig. Ze staat overdag ook altijd buiten. Maar kun je er ook een skipibal in hangen? En ze doet het gewoon in stal zonder met haar hooft over de stal deur.
Maar iniedergeval bedankt voor de reacties.
O,ja ik kan nou ook niet op haar rijden want ze heeft iets aan haar been, mmischien zou het daar door kunnen komen dat ze dan niet zoveel energie verbruikt.nou doei

groetjes berna Haha!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 12:05

Bij ons doen twee paarden het als ze alleen achterblijven en hun vriendjes weg gaan.
Een er van kan absoluut niet alleen staan, die wordt helemaal neurotisch. Die ander deed het toen de paarden voor het eerst weer naar buiten gingen en er een stel weer naar binnen moesten vanwege de les.

Het is een hele vervelende gewoonte en het is heel moeilijk weer af te leren.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:46

nou het klopt wel dat ze overmatig hun voorbenen gebruiken dus kunnen ook belast raken.

Ze kunnen het zeker wel van elkaar over nemen

Het kan ook dat ze als ze iemand missen dat ze dat dan gaat doen bij ons op stal staat ene paard ook de hele dag door te wefen en dat doet ie voral als z'n over buurman weg is terwijl hij daareen hekjel an heb dus ik wete ook niet perecies hoe het met missen van paarden

nou suc 6

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:01

Hoi ik had in een boek gelezen dat weven vaak door paarden wordt gedaan met veel energie. En die kunnen ze niet kwijt. Een paard veel buiten gooien kan helpen maar dan moet ie wle met andere paarden staan. Alleen buiten staan kunnen ze zich nog gaan vervelen. Soms zie je dan dat paarden langs het hek gaan ijsberen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 03:33

als je paard van staldeurkant naar staldeurkant weeft kun je er een weef rek voor hangen.

Wodan en ik onderweg in de M2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Olikea en 66 bezoekers