Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 19:40

IN een ander topic las ik over een hengst van 1.65m. Koortje reageerde dat haar paarden 1.63m. waren en zij vroeg zich af wat er mis was met deze maat.... of het soms E-pony's waren.
DAar was ook te lezen "probeer jij maar eens een kleine wpn-er te verkopen...".

Mijn vraag is nu: wat is er eigenlijk mis met dieren van zeg 1.62-1.65m.? Niet als hengst, maar als rijdier. Wat is daar nou zo 'te klein' aan? Je zou er mee achtergesteld worden op wedstrijden?

ik ben niet zo'n grote ruiter (1.68m.), ik vind 1.67m. een hele klim. Doe mij echt maar zo'n beestje van 1.63m. Die slappe kastelen van dik 1.70m.... nope, wat moet ik daar mee.
En dat ik op beestjes van onder de 1.65m. neerbuigend gediscrimineerd zou worden.... niets van gemerkt (ik rijd in het Noorden).
Ik zie eigenlijk vooral problemen met die hele grote knapen; al was het maar dat de trailer, box en wedstrijdring wel erg klein worden in verhouding. Die 'kleintjes' zijn wel zo sterk, ook nog.

Wie kan me nou eens werkelijk uitleggen wat er nou zo minderwaardig is aan paarden van 1.63m.? Waarom zou ik bijvoorbeeld juist wel een paard van 1.70 moeten aanschaffen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:58

Ik ben het met je eens Lachen Grotere paarden hebben ook meer kans op beenproblemen enzo. En het is idd gewoon een hele klim Haha!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:01

Misschien indrukwekkender in de dressuurring Knipoog

Nee hoor, ik heb geen idee. Ik ben zelf 1.79 m dus voor mij is het logisch dat ik een paard van minstens 1.70 m wil .
Maar voor kleinere mensen, is een klein paard net zo fijn. Veel beter te bewerken en makkelijker bij elkaar te rijden. Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:11

Het is heel vaak zo dat mensen een paard niet willen kopen omdat het 'zo klein' is.

Ik begrijp ook niet wat het probleem is hoor ?
Als je valt val je tenminste niet van grote hoogte Haha!

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:29

Udinde is nu ook ongeveer 1.60. Ze zal nog wel een paar cm ers bijgroeien, maar veel natuurlijk niet. Gelukkig maar!
Wat moet ik met zo'n kast? Alleen maar lastig met klimmen.
Doe mij maar iets van rond de 1.65 hoor!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:32

Tja ik heb ze liever groter Haha! Voordat je het weet fok je een kwpnner die niet eens opgenomen wordt! Lijkt extreem maar bij ons gaat het bij een merrie van 1.76 (oma) 1.65 (dochter) en 1.60 (kleindochter) tja ik vind het niet super! En zelf ben ik 1.68 dus de paarden mogen van mij wel boven de 1.65 zijn!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:33

Ik heb in de toekomst liever een paard van 1.63 dan 1.73. Ik ben zelf 1.72, maar ik heb korte benen, dus het ziet er niet uit.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:34

Jah, het maakt mij niet veel uit eigenlijk, een mooie maat in verhouding met mijn eigen lengte is ook tussen de 1.60-1.65. Maar met paarden van 1.70 en groter heb ik ook geen problemen, ik word er alleen zelf zo klein door Tong uitsteken (mn zusje heeft een paard van 1.80..(!) daarnaast lijk ik net een kabouter Tong uitsteken En mn zusje is amper groter dan mij, maar ze kreeg dat paard gewoon bij toeval.)

Ik rijd trouwens ook in t noorden, en ik heb tot nu toe meer kleinere paarden in de ring gezien dan grotere. Tussen die beesten waar ik tot nu toe tussen heb gereden viel het niet eens echt op dat Gol (een D pony) nou echt heel veel kleiner was. (was wel een voordeel voor mij Tong uitsteken)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:39

Ik heb als redelijk klein persoon van 1.64 een paard van 1.76, die nog een paar cm zal groeien. Ik wil liever niet weer zo'n groot paard, maar een kleintje van 1.63 zal ik ook zeker niet kiezen. Op zich is er niets mis mee, maar ik vind een groot paard in de ring mooier om te zien. Mijn opstapje is mijn grootste vriend! Haha!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:45

Ik ben zelf niet groot, heb dus geen problemen met een kleintje. Ik vind rond de 1.65-1.68 een mooie maat.

Ik kan wel brgrijpen dat als je 1.80 bent je een grote wilt.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:45

ik heb bewust gekozen voor een flinke E pony, KWPN gefokt dus, Elan x Talisman.
Melody is 1.57 hoog en ben daar heel blij mee.
Mijn vorige KWPN ruin, L'Espoir x Pericles, was uiteindelijk 1.65, dat vond ik al fors aan de maat.
Ben zelf niet zo heel groot, dus ik hoef beslist geen kasteel van een paard, voel ik me alleen maar zeer ongelukkig mee.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:46

LuvdaTossa schreef:
Tja ik heb ze liever groter Haha! Voordat je het weet fok je een kwpnner die niet eens opgenomen wordt! Lijkt extreem maar bij ons gaat het bij een merrie van 1.76 (oma) 1.65 (dochter) en 1.60 (kleindochter) tja ik vind het niet super! En zelf ben ik 1.68 dus de paarden mogen van mij wel boven de 1.65 zijn!


Maar ik neem aan dat als je al niet zo'n grote merrie hebt, je geen hengst uitzoekt die kleiner fokt.
Deed ik overigens wel Tong uitsteken

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:57

mijn eerste paard (een fries) was 1.63, ik ben zelf 1.77. ik reed engels met hem en maakte mij ernstig zorgen of ik, als lang mens op zo'n 'klein' paard, niet voor paal stond Haha!

nu rijd ik western en mijn paardje is 1.52 *LOL*
heerlijk zo dicht bij de grond en een raar gezicht vind ik het al lang niet meer. het is maar net wat je gewent bent

*****

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:10

Ik (met m'n 162) heb een forse merrie van 166 gereden. Dat vond ik ook al heel wat. Ik vind een pony veel fijner rijden(ik rijd nu vrolijk Dennis en een welshje van 120). Het hoeft van mij echt niet zo groot. Die merrie was heerlijk te rijden. Ik heb nog nooit eerder zo'n fijn paar gereden, maar ik heb haar altijd groot gevonden(zelfs na 2,5 jaar!).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

antano

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:15

Ik ben ook niet groot en zoek een paard rond de 1.65 maar het is net of dat er alleen maar hele grote paarden worden gefokt .
En grote paarden zien er indrukwekender uit en kunnen ruimer gangen tonen denk ik ik kan ook geen kleine kwpn hengsten noemen gr Elise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:18

Het ging in het vorige topic over een goedgekeurde dekhengst. Die hoeven niet groot te zijn, maar moeten wel uitdrukking hebben. Een echt vaderdier dus.

De hengst in kwestie ( Painted Black) is vrij popperig en heeft zelf een pony uitstraling. Dat is gewoon niet gewenst voor een dekhengst.

Anky zelf heeft trouwens een erg kromme meetlat, volgens haar website is de hengst 1.72m Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:21

Ik vind dat er niks mis is met kleine paarden, niet iedereen is 1.83 lang Bloos

Vandaag is er nog een paard verkocht van 1.62 richting Amerika of Engeland, ze is iig richting Schiphol gegaan.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:24

Ligt ook enorm aan het type paard paard natuurlijk. Op het moment zie je steeds meer hoogbenige paarden voorbij komen, die meten dan misschien wel 1.70, maar de gemiddelde ruiter steekt daar nog een eind met de hakken onderuit.
Mijn El Corona merrie verschilt wat stokmaat niet veel van de Mondriaan die ik vorig jaar verkocht heb, maar op de Mondriaan stond ik echt voor geen meter.
Ik rijd zelf gewoon lekkerder als ik mijn kuiten er lekker aan kan leggen en niet mijn hakken hoef op te trekken als ik een keer een prik met mijn spoor wil geven. Een paard moet gemiddeld toch wel minstens 1.65 zijn wil dat voor mij passen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:25

Vorig jaar was het top beest op een hannoveraner veiling in Duitsland "maar" 1,58m. Het was een Weltmeyer nakomeling en hij is voor 31.000 euro naar Amerika verkocht.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:44

Tja, ik denk dat het komt omdat nu er zo'n explosieve stijging in dressuurmiepjes is die allemaal een groot paard willen, want groot is indrukwekkend in hun ogen. Ik vind dat het maar net moet passen, mooi klein is niet lelijk. Haha! Isabel Werth op dat enorme beest (Apache geloof ik) vind ik ook geen gezicht. Nu heb ik zelf liever een kleiner paard, omdat ik zelf ook niet zo heel lang ben, maar ik spring alleen maar, dus dan maakt minder uit.

*edit vanwege verwijderen stopwoordje Schijnheilig *
Laatst bijgewerkt door mdmoiselle op 02-04-04 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt


Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:54

ik heb een kleintje van plus minus 1.57/1.59
Hoe groot hij word geen idee is 3.5 jaar
Ik ben plus minus 1.74 met lange benen en toch geen gek gezicht

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 21:59

De mensen in de VS zijn wel een stukje kleiner dan ons Nederlanders, dat moet gezegd; ze zijn daar echt verlegen met die 1.70+ bokken Nagelbijten / Gniffelen

Er is idd veel aan de bouw van het paard gelegen; mijn Paulaatje is smal en 'slechts' 1.61m. ; die vind ik voor mij te klein. Maar ik rijd tegenwoordig op een wat 'minder luxe' type merrie, meet 'slechts' 1.63m., en die vind ik groot. Bouw maakt toch heel veel uit.

Maar die lange lijzen van 1.70 en dan geen body...die waaien om. En als ze dan eenmaal body hebben, zijn ze mij veel te groot. Zit vaak ook zo'n groot hoofd op Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 22:00

Wat ik een echt gek gezicht vind, is als het bovenlijf van de ruiter langer is dan de hals van het paard.

Zo maak je van elk paard een C-pony kwa optisch...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:01

Ik ben zelf 1.73 maar redelijk "rond" Haha! Dus ik pas gewoon beter op wat grotere paarden. Ondanks dat ik ooit een beestje van 1.60 heb gereden waar ik echt goed opstond. Dus ik heb ze liever wat groter, zo rond de 1.68 vind ik een prima maat. Ik hoop dan ook dat de Royal Dance die maat gaat krijgen. De andere merrie is 1.72 maar is een luxe dier om te zien, dus dat past met die hoogte prima.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:04

Grote paarden met veel front en liefst nog donkerbruin of zwart, dat is toch wel wat men tegenwoordig in de dressuurring wil zien lijkt wel.
Ik ben het er wel ermee eens dat het er indrukwekkender uit kan zien in de ring.

Maar ja, zelf eindig ik altijd met paarden die tegen de 1.65 zitten. Daar pas ik eigenlijk wel goed op Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny en 55 bezoekers