Waar moet je beginnen bij het zoeken van een huis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Waar moet je beginnen bij het zoeken van een huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 17:40

TJa bij iedereen komt het een keer. Bij de een vroeg bij de ander laat. Ik zelf ben nu op zoek naar een huisje/appartementje/etage/flatje.
Maar waar moet ik beginnen? Waar kun je je inschrijven etc. Ik zoek een betaalbare huurwoning in de omgeving van den bosch en de omtrek daarvan oss/ nijmegen zou bijvoorbeeld ook kunnen.
Hoe hebben jullie dit destijds aangepakt? Waar begin je? Waar ga je zoeken? Wat is een indicatie van de huurprijzen? Wat kan je daarvoor verwachten etc?
Alle tips en info zijn meer dan welkom. Ik weet dat dit voor mij een moeilijke stap gaat worden maar het is voor mij erg belangrijk dat ik een plekje voor mezelf kan vinden waar ik het naar mijn zin heb en waar ik verder kan met mijn studie.


Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:44

Naar een makelaar ? sorry ik heb hier totaal geen verstand van Scheve mond

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:48

Wil je huren of wil je kopen? Wil je kopen: Ik zou eerst naar de hypotheker gaan en laten uitrekenen wat je te besteden hebt. Vervolgens inschrijven bij een Makelaar in de stad waar je wilt komen te wonen.

Wil je huren, kun je het op de vrije markt proberen maar die woningen zijn erg duur. Je kunt op kamers gaan, dan hoef je niet zo lang te wachten. Wil je het betaalbaar houden kun je je ook inschrijven bij een woningbouwvereniging. Reken op een wachttijd van een paar jaar (afhankelijk van leeftijd, regio en inkomen)

Je suis Charlie.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:54

Ben je al eens bij de woningbouwen geweest in jouw omgeving.
Daar kunnen ze je meestal haarfijn uitleggen wat je kunt doen en hoe het allemaal in z'n werk gaat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:54

Ik kan zo ook wel zeggen wat je ongeveer te besteden hebt hoor, daar heb je de hypotheker niet voor nodig. Knipoog Neem je jaarsalaris (maandsalaris x 12 x 1,08) doe dat maal 4. Dan zit je rond het bedrag waarvoor je kunt kopen. Let op, dat is dan wel inclusief de 10% kosten die nog over de aankoopprijs heen komen.
Voor huren kun je naar de woningbouw gaan. Huren in de particulaire sector is erg duur, maar je kunt geluk hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:57

Tegenwoordig heb je ook de generatiehypotheek. Zo kunnen starters geholpen worden door samen met hun ouders een hypotheek af te sluiten. Hoe de regels daar zijn, weet ik niet, maar ik weet dat het voor een alleenstaande tegenwoordig niet meer op te brengen is om iets te kopen (en als je al iets kunt krijgen is het zo klein dat je je kont niet kunt keren)

Ik huur, heb lang op de woning moeten wachten, betaal er weinig voor, en kan daarnaast mijn paarden houden, en mijn auto rijden. Meer hoef ik niet.

Je suis Charlie.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:19

voor koophuizen zou je eens kunnen kijken www.funda.nl dit is de site van de nvm makelaars

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:21


And then she realized nothing would change...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 18:49

Ik ben een student dus heb niet super veel te besteden. Waar kun je de verschillende woningbouw verenigingen vinden?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:11

Ik heb afgelopen jaar gezocht naar een woning in Rotterdam, ben ook student en had dus weinig te besteden.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een koopwoning, ik heb het geld van m'n ouders geleend en zelf wat gekocht. Uiteindelijk ben ik nauwelijks (of helemaal niet) duurder uit dan als ik zou huren. Er zijn best goedkope koopwoningen te vinden, en als je er uit gaat houd je er ook weer een leuk bedrag aan over.
Als je hier meer details over wilt weten mag je pb-en Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:16

Ik zou beginnen met een flink pakket antidepressiva te bestellen want het is behoorlijk uitputtend Haha!

Woningbouwvereniging
Woningnet.nl
Funda
Era makelaardijen (hebben vaak ook verhuur)

Alles online te vinden.

Succes.

'Paint' it 'Black'

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:03

Bij ons in de buurt heb je Maasland. Kun je vinden op www.woonmaatschappijmaasland.nl Dit is ook voor Oss volgens mij. Maar de wachttijd is wel +/- 3 jaar.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 21:10

Pff de moed zakt me al weer in de schoenen. Had gehoopt volgend schooljaar op een eigen stekkie te zitten. Is ook wel nodig ook want veel langer houdt ik het hier niet meer uit. Maarja hoe moet dat dan??

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:13

Kopen is denk ik de enige optie dan, mits je financiele steun van iemand kan krijgen. Of een beetje leuke baan erbij hebt.....

Of je moet toevallig de mazzel hebben tegen een leuk huurhuis aan te lopen.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 22:49

hmm ik ga eens even rondkijken. het is ook niet dat ik alaminute weg moet maar zou het nieuwe schooljaar het liefst in mijn eigen huisje beginnen. Zijn hier nog sponsors toevallig Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:57

Mijn sponsor krijg je niet Haha!

En ik vind je erg naief als jij denkt dat je als student zijnde volgend jaar al op je eigen stekkie zit. Als er families met kinderen, alleenstaande moeders en vaders zitten te springen om een woning, zitten ze heus niet op jouw te wachten.

Je suis Charlie.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:01

Misschien is dat in het Zuiden des lands wel anders, Cassidy?

Ze is student dus heeft als voordeel dat ze onder allerlei grenzen van bruto-inkomens valt waar een werkende alleenstaande overheen gaat.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:07

In veenendaal heb je het meest kans als je 21 of 23 bent. In ede gaat het er weer om hoelang je ingeschreven staat. Je zou het dus even bij jouw gemeente na moeten vragen.
Cassidy: als je op al die mensen zou moeten wachten krijg je nooit een huis Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:18

Cassidy schreef:
Mijn sponsor krijg je niet Haha!

En ik vind je erg naief als jij denkt dat je als student zijnde volgend jaar al op je eigen stekkie zit. Als er families met kinderen, alleenstaande moeders en vaders zitten te springen om een woning, zitten ze heus niet op jouw te wachten.
Je weet mijn situatie niet! Het is iig zo dat ik al mijn paarden etc op ga geven. En dat is niet zonder enige reden alleen ga ik me daar echter niet over uitwijden. Het is niet dat ik zomaar voor de lol op mezelf wil gaan wonen.
Kijk waarom ik op mezelf ga is op zich ook mijn zaak maar het is voor mij een hele moeilijke beslissing en dat houdt ook in dat ik ontzettend veel zal moeten laten. Maar het is voor mij wel noodzaak dat ik hier zo snel mogelijk weg ben. Ik vraag ook niet om een luxeus aparatement maar voor woonruimte. En ik denk dat ik daar net zoveel recht op heb als anderen. Ieder heeft zo zijn verhaal en zelfs een studente hoeft geen makkelijk leven te hebben.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:22

Als je even in de telefoongids op internet zoekt vind je ook een woningbouwvereniging voor studenten.

And then she realized nothing would change...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:26

GribaldiFAN schreef:
Ieder heeft zo zijn verhaal en zelfs een studente hoeft geen makkelijk leven te hebben.


Mij hoef je niets te vertellen, want ik ben zelf student geweest, en mijn studententijd is NIET leuk geweest. Als jij het huis uit wilt, dan heb je morgen ergens een kamer. Dus woonruimte. In een woongemeenschap, met meerdere mensen in een huis, voor een godsvermogen aan huur. Wat jij wilt. Alles is mogelijk. Maar laat ik je dit vertellen: als je niet goed in je vel zit, is het zoeken van een kamer het laatste wat je moet doen, want daar moet je ontzettend stevig voor in je schoenen staan. Het huis uit gaan is zo ontzettend zwaar!

Is trouwens de beslissing al genomen dat Unique weg gaat?

Je suis Charlie.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:29

Ja ik weet dat dat niet makkelijk zal zijn maar in mijn geval is thuis wonen nog zwaarder. Het is voor mij ook een grote beslissing en om persoonlijke redenen heb ik echt een plekje voor mezelf nodig dat ik niet in het weekend naar huis hoef om bijv. de was te doen. En unique dat hoor ik morgen,. dus veel slapen zal ik niet...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:31

De was kun je in de wasserette doen, daar heb je het thuisfront niet voor nodig.
Als je zo diep in de put zit, heb je hulp?

Je suis Charlie.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:43

Cassidy schreef:
De was kun je in de wasserette doen, daar heb je het thuisfront niet voor nodig.
Als je zo diep in de put zit, heb je hulp?

Jep en ook die raad dus aan op mezelf te gaan. Een echt plekje voor mezelf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:49

Dan wens ik je veel geluk bij het zoeken. Want ik weet uit ervaring dat een studentenhuis een ramp is als je niet goed in je vel zit, met meerdere mensen op een appartement ook, en bij een particulier op kamers, daar loop je ook op je tenen, en dat is ook geen stek voor jezelf.
Als ik dit zo hoor bij jouw, dan is het misschien idd beter dat Unique ook verkocht wordt...?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, Jacquelinee_, YandexBot en 168 bezoekers