Voedernijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Voedernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 15:27

mijn ruin maakt zich rond het eten behoorlijk druk. hij kan niet wachten tot het in z'n bak ligt en ik mag hem niet lastig vallen als hij eet. hij doet niets maar kijkt dan heel geirriteerd *LOL*
hij komt uit een grote groep paarden die op de wei gevoerd werden, dus ik vermoed dat het daar vandaan komt?
mijn jaarlingetje doet het ook, oortjes in de nek, zuur gezicht etc. (werd ook als veulen op de wei gevoerd)

op zich geen probleem voor beide paarden, ik kan ze beide aanraken en aaien zonder bang te zijn voor een hap of zo, maar het staat natuurlijk niet echt gezellig Haha!

daarom zou ik hier graag wat meer over willen weten. weet iemand hoe dit ontstaat en of het mogelijk is dit af te leren. en wil ik het ze wel afleren? problemen heb ik er tenslotte niet echt mee Verward wat zijn jullie meningen hierover? Lachen

*****


moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:38

mijn paard moest ik een keer bij zijn eten weghalen, want ik had les.
Nou drama, en hij was de hele tijd onrustig...
Toen dacht ik bij mezelf, ja nu moet je maar leren dat dat eten gewoon blijft liggen... en hij vanzelf weer terug komt.

Je moet hem natuurlijk niet gaan pesten, door hem lang erbij weg te houden, maar ik heb hem dus vaker tijdens het eten weggehaalt en ben toen gaan rijden... nu is het geen probleem meer, als ik na het rijden maar gelijk naar huis ga Lachen OK dan!

I Survived because the fire within, burned brighter than the fire around me.
*~ Duende ~* Frederiksborger ras (moravitas_devoto op Instagram )

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:59

Onze 4 jarige merrie slaat alles kort en klein als hij eten krijgt. Hij staat al in een aparte stal waar ze geen andere paarden ziet. Maar zoveel helpt dat niet, laatst had ze haar voerbak eraf gesloopt toen ze met de voerwagen rond gingen en ze even moest wachten Je hoeft ook niet te proberen om haar uit haar stal te krijgen als ze eet. Je bedenkt je wel even 3x voordat je dat doet. Bloos
Nouja we kunnen er niet zoveel aandoen, alleen hopen dat ze zichzelf niet heel erg beschadigd.

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:03

misschien een rubberen voeremmer kopen?
kan ze zich niet erg aan verwonden

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:06

Mijn ruin heeft het ook in redelijk erge mate. Waarschijnlijk ontstaat het, als ze van de merrie niet bij de voerbak mogen komen of als ze in de opfok niet bij het voer kunnen/mogen komen.

Helaas is er weinig aan te doen. Ermee leren leven en je paard uit de weg gaan als hij/zij voer krijgt. Dan wordt het ook rustiger op stal en uit de voernijd zich minder.

Toos paardloos

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:08

Op het land moesten ze hun eten waars. een beetje 'verdedigen' en nu hij op stal staat denkt hij misschien dat het elk moment afgepakt kan worden ofzo Scheve mond

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:45

Vind het op zich wel normaal - komt vaak voor. Als hij alleen geirriteerd kijkt en verder niet trapt enz. zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Voeren ze bij jullie eerst ruwvoer en daarna de brok? Dit wil nogwel eens helpen.


Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:33

Oja mijn pony doet het ook heel erg. Nu staat hij in een buitenstal en er is geen paard te zien. Maar nog doet hij zijn oren in zijn nek. Kijkt dreigend om zich heen en stampt met zijn achterhoeven. Hij is zo wie zo al heel erg op eten gesteld. Het komt wel eens voor dat de hangvoerbak al buiten ligt als ik eraan kom, dan kan ik hem makkelijker vullen denkt ie volgens mij!

Come over to the dark side, we have cookies!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 22:01

Citaat:
Het komt wel eens voor dat de hangvoerbak al buiten ligt als ik eraan kom, dan kan ik hem makkelijker vullen denkt ie volgens mij!

*LOL* *LOL* *LOL* ik zie dat helemaal voor me *LOL*

Citaat:
Als hij alleen geirriteerd kijkt en verder niet trapt enz. zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Voeren ze bij jullie eerst ruwvoer en daarna de brok? Dit wil nogwel eens helpen.

ze doen idd allebei niets, ik kan ook gewoon in de stal ze overal aanraken en ze er uit halen onder het eten als dat zou moeten.... maar als blikken konden doden wahahaha.... Haha!
we geven onze paarden altijd eerst ruwvoer en daarna brok of lekkers (wortels ed).

ik heb de laatste dagen trouwens een kleine verbetering opgemerkt bij het kleintje (zie avatar), ik kan over de muur hangen als ze eten. dus ik ga telkens even zachtjes op z'n schoftje, schouders en manen kroelen. eerst bleef ie stug en stoer doorgaan met boos kijken, maar de laatste dagen heb ik hem erop betrapt dat ie het even vergeet en per ongeluk even z'n oortjes relaxed en zich ontspant Lachen Cool
misschien is het hem nog af te leren of iig minder te maken, hoop ik dan maar.

bij mijn oudere ruin zie ik nog steeds geen verbetering, die laat het kroelen dan ook niet echt toe. misschien is hij er te oud voor om nog te veranderen wat dat betreft. hij heeft ook 3 jaar voer op de wei met anderen tegelijk gehad, terwijl mijn jaarling dat alleen de eerste maanden van zijn leven heeft meegemaakt.

ach, als ik het zo lees zijn mijn jongens zo erg nog niet Haha! bedankt voor jullie reacties Cool

*****

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:44

vandaag moest ik helemaal lachen. Nu lag de voerbak buiten en hij ook nog eens de deur dicht gedaan. Hij heeft een open loopstal met een onderdeur en die had ie dicht gegooit, wat een figuur!!

Come over to the dark side, we have cookies!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 20:44

hahaha een grappig paard heb je zeker *LOL*
het zou kunnen dat hij zich een beetje verveeld, koop eens een jolly bal voor hem, blijft je voerbak misschien heel Haha!

*****

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:57

Ja dat is inderdaad een idee. Ik heb al een jollybal maar die ligt bij de andere paarden en die doen er niets mee. Die vinden ze te klein die hebben leiver een skippybal.

Come over to the dark side, we have cookies!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers