Hoe gaat een stamboekkeuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe gaat een stamboekkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 13:34

Ik heb een 3 jarige merrie en een 6 jarige ruin die in juli voor de stamboekkeuring gaan (KWPN). Ze staan beiden in het veulenboek ingeschreven.

Ze worden beoordeeld op exterieur, vrijbewegen en de ruin ook op vrijspringen. Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Wanneer komt de merrie in het stamboek en wat gebeurd er tijdens zo'n keuring met de ruin? Kan een ruin ook worden opgenomen in het hoofd stamboek?


AniqueTP
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:33

Op www.kwpn.nl staat alle informatie, onder de knop Fokkerij-Stamboekrichtlijnen en Fokkerij-Stamboekopname stapsgewijs.

In de Stamboekrichtlijnen staan de criteria voor stamboekinschrijving:

'Om voor stamboekinschrijving c.q. -opname in aanmerking te komen dient het paard aan bepaalde minimale eisen te voldoen, deze zijn:
* Leeftijd van drie jaar of ouder
* Stokmaat minimaal 1.58m
* Binnen de fokrichting passend type en bewegingsvorm
* Vrij van (erfelijke) gebreken, zoals:
• aangeboren oogafwijkingen, klein of onder ontwikkeld oog
• over- of onderbeet, waarbij de snijvlakken van de tanden elkaar niet raken
• afwijkingen knie-, spronggewricht al of niet in combinatie met afwijkende bouw en/of stand van het achterbeen
• afwijkende (ongelijke) hoefvorm
• afwijkende bewegingsvorm
* Minimale bovenbalk van 50 punten voor exterieur en 50 punten voor beweging.
.........
NB.: Indien een merrie stamboekwaardig bevonden is, wordt zij opgenomen in het stamboek. Ruinen en niet goedgekeurde hengsten kunnen niet in het stamboek worden ingeschreven; dit boek is voorbehouden aan fokdieren, goedgekeurde hengsten en merries.'

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:24

En in de laatste "In de strengen" staat het ook heel duidelijk beschreven!

Hoe kan men met halve informatie hele meningen vormen?
www.doggenklets.multiforum.nl, duitse doggen forum!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 09:47

Ja uit ids heb ik ook die inschrijfformulieren. Maar daar heb ik niet uit kunnen halen hoe het gaat.

Het keuren van het exterieur gebeurd aan de hand neem ik aan, en hoelang loop je met je paard aan de hand? Hoelang stuk moet je je paard laten draven? Hoe gaat het vrij bewegen in zijn werk? Gooi je je paard los in een paddock/ rijbak en jaag je hem dan op? Hetzelfde geld voor het vrijspringen? Hoe gaat dat? ALs er zoveel deelnemers zijn kan je het vrijspringen dan wel vooraf even oefenen? Enz.

Ik heb nog nooit een keuring gezien dus heb geen idee hoe het allemaal gaat. Tuurlijk heb ik wel de stamboekrichtlijnen ids gelezen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:59

Manda schreef:
ALs er zoveel deelnemers zijn kan je het vrijspringen dan wel vooraf even oefenen?


Nee, natuurlijk niet!!! Dat moet-ie al kennen hoor.

Och jee... dit zijn de niet-eens-zo-verkeerde paarden die door slechte voorbereiding niet verder komen dan 59-60-60

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 10:42

Missouri"]
[quote="Manda schreef:
ALs er zoveel deelnemers zijn kan je het vrijspringen dan wel vooraf even oefenen?


Nee, natuurlijk niet!!! Dat moet-ie al kennen hoor.

Och jee... dit zijn de niet-eens-zo-verkeerde paarden die door slechte voorbereiding niet verder komen dan 59-60-60
[/quote]

*Zucht* natuurlijk oefenen wij het vrijspringen thuis. Zijn we al bijna een jaar mee bezig. Weet ik veel dat je niet kan inspringen net zoals bij een springwedstrijd. Wie weet zijn er wel 2 bakken waarbij je om te beurt even je paard kan laten vrijspringen zodat hij "ingesprongen" de keuringsbak in gaat. Hoe moet ik dat nou weten als ik nog nooit een keuring heb gezien.

AniqueTP
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:22

Er worden volgens mij op verschillende plaatsen in het land oefenavonden gehouden. Gewoon het Regionieuws in In de Strengen blijven volgen en kijken of er zo'n avond bij jou in de buurt is. Daar kun je ook precies vragen wat het moet gebeuren.
Ben je wel eens op de KWPN Hengstenkeuring geweest? Het vrij bewegen en vrij springen gebeurt op de stamboekkeuring ongeveer op dezelfde manier als tijdens de Hengstenkeuring.


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 19:57

AniqueTP schreef:
Er worden volgens mij op verschillende plaatsen in het land oefenavonden gehouden. Gewoon het Regionieuws in In de Strengen blijven volgen en kijken of er zo'n avond bij jou in de buurt is. Daar kun je ook precies vragen wat het moet gebeuren.
Ben je wel eens op de KWPN Hengstenkeuring geweest? Het vrij bewegen en vrij springen gebeurt op de stamboekkeuring ongeveer op dezelfde manier als tijdens de Hengstenkeuring.


Bedankt. 18 juni gaan we naar zo'n oefenavond voor vrijspringen, in de manege waar ook die keuring is.

Nee ik ben nog nooit op een keuring geweest, vandaar mijn vragen Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers