ingrepen besluit waaronder brandmerken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

ingrepen besluit waaronder brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 23:41

Ik schrijf deze topic hier omdat het oa gaat over stamboeken.
Zoals je misschien al wel gehoord of gelezen hebt is het min van landbouw natuurbeheer en visserij, kortweg lnv, met een ingrijpenbesluit bezig. Dat houdt bepaalde zaken in waaronder het verbod op couperen van staarten en het brandmerken van paarden. Het voorstel was om gebrandmerkte paarden te weren van concoursen en shows, dit gaat om paarden die gebrand zijn na 1 september 2001, hieronder vallen dus ook buitenlandse paarden. Het brandmerken in Nederland is al verboden, maar in de rest van de wereld (nog) niet. Nou heb ik begrepen dat de stamboeken in nederland een vrijstelling van het tentoonstelling en concoursverbod willen hebben omdat het handelsbelemmeringen veroorzaakt. In normaal nederlands veel bedrijven zijn afhankelijk van buitenlandse paarden! Wat vinden jullie daar nou van, dat je niet met een paard mag starten als hij na 2001 sept gebrand is en wat vinden jullie van het afschaffen van een oude traditie zoals het brandmerk? gr gabrycha


traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 05:58

Tja ik zelf vind het stom dat dat dan niet mag,, uiteinderlijk worden ze gebrandemerkt al door de euwen heen,en als het onder verdoving gedaan word zie ik er geen probleem mee,

kijk het coupeeren van de staart kan ik me goed voorstellen heb geen nut om die er af the halen ze hebben hem nodig, maar brandmerk is handig kan je in iedergeval weten om welk paard het gaat,, niet dan anders kan je van alles in je hande gepropt krijgen met de meest amzing pedigrees en wie kan dat bewijzen,,,

ben blij dat het hier nog wel mag branden maar staart afhalen mag hier ook niet meer! Verward

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 20:58

Branden mag ook niet meer sinds september 2001, sterker nog het wordt dadelijk verboden om met een paard te rijden op wedstrijden die na 1 sept gebrandmerkt is! Een hengstenhouder mag zijn hengst niet showen of op tentoonstelling laten zien als het gebrand is! aangezien erg veel paarden nog gewoon gebrandmerkt zijn wordt dit een strop voor een hoop paardenhouders en dat betekent dat we over 3 jaar als het zo doorgaat alleen nederlandse paarden zien op concoursterrein! gr gabrycha

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 21:08

Ik vind het weren van buitenlandse paarden te ver gaan omdat wij als nederlanders niet kunnen bepalen wat wel en niet mag. Aan de andere kant, ik ben fel tegen couperen of brandmerken en misschien is het weren van paarden uit het buitenland wel een goed middel om de ogen in het buitenland open te laten gaan, ik weet het niet. Ben iig blij dat het in nederland eindelijk verboden is!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 21:17

zelf zit ik dan bij het fjorden stamboek daar is het brandmerken van paarden al 5 jaar lang verboden. Dit vind ik een goede zaak. Als je paard na 1 sept 2001 wordt gebrand merkt vind ik het goed dat ze niet mogen mee doen aan concoursen en shows. De rede die ik hiervoor aan geef is dat ze in die andere landen maar eens aan het welzijn van dieren moeten denken.De dieren kiezen niet voor een brandmerk,maar wij hebben wel een keuze als wij een tatoo of piercing willen. Het moet gewoon een verbod voor Europa worden of nog beter in de hele wereld.

Wodan en ik onderweg in de M2

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:37

Bij joy mocht ik nog kiezen wel of niet brandmerk......ik heb het wel gedaan
en als er een paard een aansteller is is het Joy wel, maar die paar haren verschroeien gaf ze niks om.
de meetstok vond ze enger.
maar echt brandmerken vind ik ook zielig

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:15

In mijn ogen is er niet zo heel veel mis met brandmerken. Het gebeurt al eeuwen, en er is nog nooit bij mijn weten een paard door gesneuveld. het couperen van lichaamsdelen vind ik anders, dat is imo te ingrijpend verminken. Zo'n paard heeft bijvoorbeeld wel zijn staart nodig, die zit er niet voor niks aan....

ik vind het wel weer een grove overschatting van Nederlands internationale invloed als wij hier denken dat ons anti-brandmerk beleid ook maar enige indruk zal maken op beleidsmakers uit andere landen. Niet dus. Zoals vaker loopt Nederland voorop in een doodlopende straat. De andere landen zullen niet volgen omdat Nederland dat zo graag wil.

Het standpunt tav brandmerken (diermishandeling?) vind ik te ver gaan. Binnenkort zullen we, als het aan de dierenbescherming ligt, ook niet meer op onze paarden mogen rijden. Wat denken we wel niet.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 14:25

Dit is natuurlijk een heel ingrijpend besluit voor veel mensen met een (al eerder of in een ander land) gebrandmerkt paard.
Maar vooral ook voor de fokkerij! Buitenlandse (gebrandmerkte) paarden mogen niet meer worden geshowd, en dus krijgen ze ook minder naamsbekendheid. Bij grote stamboeken is dit niet zo erg, maar bij kleinere stamboeken zou het erop neer komen dat er maar met enkele hengsten veel wordt gedekt (andere hengsten zijn dan 'onbekend' bij de meeste mensen).
Als er met minder hengsten wordt gedekt, dan heeft dat natuurlijk grote gevolgen. Er is geen nieuw bloed meer, en de Nederlandse paarden zullen zich enorm gaan afzonderen van buitenlandse paarden op den duur. Er komt gegarandeerd minder variateit in de genotypes, en ja... vraag maar aan iedere bioloog: dat is op den duur een kwaliteitsvermindering!

Want met deze regel kan Nederland het echt niet voor elkaar krijgen om andere landen ook over te halen om te stoppen met brandmerken...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:34

Brandmerken geen dierenmishandeling? Zal ik eens een sigaret op je kont uitdrukken? Wedden dat je er dan anders over denkt. Wat een bullshit zeg!

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:00

Ik vindt het een beetje hypocriet van de mensen om brandmerken te verbieden. Paarden op transport zetten en slachten, dus de keel oversnijden en een lekker paardenbiefstukje eten mag dan weer wel. Ik zou wel weten wat te verbieden....
Ik persoonlijk zou liever die sigaret meemaken. Iedereen heeft zich al wel eens ergens verbrand, zo dramatisch is dat toch niet.
Verder vind ik het wel niet nodig om te brandmerken, maar vind het te ver gaan om paarden te weren. Duitsland zal zich daar nooit bij aansluiten bv. (daar is brandmerken al lang verboden...) en ga je dan al die hengsten uit je stamboek weren?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:41

Els schreef:
Duitsland zal zich daar nooit bij aansluiten bv. (daar is brandmerken al lang verboden...) en ga je dan al die hengsten uit je stamboek weren?



Hoe kom je daar nu bij?? Duitlsnad brand nog steeds. Wij hebben in Duitsland sinds 2 maand zelfs een nieuwe Brennbeauftrager. Dus waar je dat gehoord hebt weet ik niet, maar het klopt niet. De nederlandse afdeling van ons stamboek brand al een paar jaar niet meer. Wij waren een van de eerste stamboeken die aan het chippen waren en onze duitse leden doen dit nu ook. Maar in Duitsland staat een brandmerk voor status. De duitsers zeggen dat een paard zonder brandmerk niet veel waard is in Duitsland.

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 18:18

Ik schrok daar ook van maar een duitse fokker schreef dit :

"Theoretically" hot-branding is illegal in Germany also - and there have
been a couple of court cases about it which, if I recall correctly, didn't
come to anything in the end.

Het is dus blijkbaar verboden officieel maar niemand past die wet toe. Dat bedoelde ik juist met dat ze dat ook niet van plan zijn te doen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 18:33

Wij voeren alles uit via de EU-regels en alle stamboeken branden nog. Dus ik weet niets van een wet, dus misschien had hij het bij het verkeerde eind. Ik neem aan dat als het verboden was ik wel even een berichtje had gehad.

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 18:59

Volgens mij is het gewoon net zoals het couperen van de oren bij honden dat al jaaaren verboden is maar gewoon altijd al wordt toegelaten, ook al is er ergens wel een wet die dat verbiedt.
In EU richtlijnen zal dat niet staan, elk land afzonderlijk zal beslissen, net zoals Nederland nu. Europees zal er wsch nog geen wet zijn?

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 20:22

Ik ben het met jullie eens dat deze aanpak nooit echt goed zal werken, je kunt immers tegen de controleur zeggen dat het paard niet zo oud is. Op zich vind ik het niet erg dat ze niet meer gebrand mogen worden, dat is ook veel diervriendelijker.
Het probleem zat het inderdaad net zoals bij couperen van honden dat het couperen verboden was, maar het in BEZIT hebben van een gecoupeerde hond niet, dat geldt tevens voor paarden met gecoupeerde staarten en daar gaat verandering in komen.
Alleen kan nederland niet dwingen door een tentoonstellingsverbod en concoursverbod in te voeren om geen buitenlandse paarden meer te gebruiken, dat gaat gewoon niet! Ik wil met deze informatie naar min van lnv gaan (zij lezen dit dus ook) omdat ik al heb aangegeven dat je er vele mensen op een of andere manier (ik heb het hier over het tentoonstelling en concoursverbod) tegen het been stoot. Gr gabrycha Frusty Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:25

traksnz schreef:
Tja ik zelf vind het stom dat dat dan niet mag,, uiteinderlijk worden ze gebrandemerkt al door de euwen heen,en als het onder verdoving gedaan word zie ik er geen probleem mee,



Tja, maar paarden worden ook al door de eeuwen heen gecoupeert, wat is dan het verschil?

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 22:57

He yootha stel je jezelf altijd zo centraal, dan kan ik je bij deze een berichtje sturen dat het in nederland sinds 1 september AL VERBODEN is om te branden, je loopt achter! Ik heb deze topic hier geplaatst met info van min van lnv dus ik zit hiet niet te zwammen en mijn info komt van de beleidsmakers zelf! Gr gabrycha Haha!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 23:10

Dat wist ik al, maar wij hebben ook een afdeling van onze vereniging in Duitsland zitten en daar mogen ze nog gewoon branden. Wij branden in Nederland niet meer, maar de duitse leden wel. Ik krijg ook altijd de post van het min van lnv. Ik gad dit alleen maar als reactie op els die zei dat branden in duitsland ook niet meer mocht en daar heb ik nog niets van gehoord.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-01 01:24

Ik ook niet en daar stond ik zelf van te kijken! gr gabrycha


Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 01:34

Weet het ook niet zeker, maar kan me het wel voorstellen dat er gewoon geen gevolg aan gegeven wordt....

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 15:06

Het gaat er eigenlijk niet om of het zielig is ergens is het niet leuk voor het dier! soms zweren die brandplekken twee weken na en das niet leuk, maar het draait erom dat ze een beleid maken die niet gehandhaafd kan worden. :!: Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:37

Ook ik wil graag even een reactie geven.Het tentoonstellingsverbod maakt weliswaar deeluit van de huidige wetgeving,maar heeft zeer forse gevolgen voor de hele Nederlandse paardenhouderij en die in de ons omringende landen, die nog steeds branden. Dat betekent een handelsbelemmering binnen Europa voor de stamboeken die paarden naar Nederland verkopen. En het vormt een belemmering voor de Nederlandse fokkers, hengstenhouders en sporters. Het betekent dat ons land zal ophouden een tussenstation te zijn voor de internationale paardenhandel en dat houdt in een enorme aanslag op de 2.5 miljard gulden die de Nederlandse paardenhouderij jaarlijks omzet

Ingrepenbesluit.
Het tentoonstellingsverbod voor de gebrande paarden is ingesteld naar analogie van honden met gecoupeerde staarten en oren. Tussen de hond, dat als puur gezelschapsdier in zijn hele leven vaan slechts een baasje slijt, en de economische (handels) factor van het paard zit echter een wereld van verschil.

Vrij handelsverkeer.

De EU kent een vrij verkeer van goederen, maar de overheid in Nederland gaat met dat princiepe eigenaardig om. Sportbonden en stamboeken zullen paarden moeten gaan weigeren, omdat ze in hun land (EU-lidstaat) van oorsprong een legale ingreep hebben ondergaan, die wij in Nederland Ilegaal hebben verklaard. De werkgroep welzijn van het Sectorbestuur Paarden is inmiddels met het Ministerie van Landbouw in gesprek om deze wetgeving zo mogelijk aan te passen.

Overname PVE-SECTORINFO
Overname met bronvermelding toegestaan.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-01 01:44

Die info heb ik dus ook maar een heel hoop zijn zich daar niet van bewust! Ik ben een discussie gestart om de redenen die je daarboven hebt gezet, ik heb via mijn pa laten weten het absoluut niet mee eens te zijn met het tentoonstellingsverbod! En wilde weten hoe mensen hier over dachten. hij heeft het bij de verantwoordelijke gedeponeerd en is daarmee bezig maar ze zijn echt van plan het zo in te dienenen en dat geeft heel veel problemen. gr gabrycha

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 09:12

Iedereen kan dit soort informatie bekijken, surf naar het bedrijfsnet van de PVE via; www.pve.nl onder de speciale button voor deze sector.Wie de sectorinfo Paardenhouderij per e-mail wil ontvangen dan een mail naar; communicatie@pve.agro.nl Zo kan iedereen op de hoogte blijven.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje en 116 bezoekers