Inboedelscheiding bij scheiding.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Inboedelscheiding bij scheiding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 18:46

Inboedelscheiding, wie weet hier wat meer over?
Hoe gaat dat in zijn werk, wat wordt er allemaal verdeeld?

We zijn nu nl bezig met een lijst opstellen, maar we weten dus niet wat we er allemaal op moeten zetten.

Heeft iemand een voorbeeld van zo’n lijst of weet waar je zo’n lijst kan vinden?

Antiek (gekregen, geërfd, wat dan ook) hoort er niet bij toch? Behalve als het gekocht is.
En met spullen die je hebt gekregen voor verjaardagen ed?
En waardeloze spullen?
En waardeloze emotionele spullen zoals foto’s ed?

En wat als beide het onderdeel (kast bijv) willen of juist niet willen?
Wie kan me alle ins en outs hierover vertellen?
Pb'en mag natuurlijk ook.
Alvast bedankt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:59

Leuk he dit soort dingen NOT.

Tja voorbeeld nou niet echt gewoon beginnen bij de grote dingen en dan naar de kleine dingen enz... om problemen te voorkomen zou ik alles meenemen.

Ga samen rond de tafel zitten en als dat niet lukt alleen.Mak een lijst wat er allemaal in huis is. Er zijn vast dingen die je zelf hebt ingebracht maar ook dingen samen. Kijk of je dingen die je zelf hebt ingebracht kan aantonen of die idd van jou af komen of de andere (foto's aankoopbonnen). Als je idd kan aantonen dat jij persoonlijk dingen hebt gekregen en je ex vind het prima is het mooi maar kan ook tegen vallen dus moet je dit aantonen.

Dingen die samen zijn moet je proberen eerlijk te verdelen zet er waardes bij waarvoor het gekocht is of de nieuwe waarde. Dingen die jullie beide niet willen kan je verkopen en dan bedrag delen.

Ik kan je niet echt voorbeelden geven maar vaak lost het allemaal vanzelf op gewoon beginnen met de grote dngen.

Succes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:37

Pfff... wat een gezeik is dat he. Ik heb toen de dingen die we samen aangeschaft hadden op papier gezet samen met de aankoopprijs, zelf ingebrachte spullen blijven natuurlijk van jezelf. Daarna heb ik een deling gemaakt. Het kwam er bij mij eigenlijk op neer, dat bijna alles daar bleef. Ik wilde niets hebben en sommige dingen waren niet mee te nemen (behang, koel/vries-combi). We hebben toen een bedrag afgesproken en dat mocht ie in termijnen naar me over maken. Voor het behang wilde ie eerst niet betalen, maar toen heb ik gedreigt dat ik mijn helft er dan wel ff af zou scheuren. Haha!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 14:26

Bedankt voor de reacties, maar ik zelf ga niet scheiden hoor (bijna 21, vind ik al jong om te trouwen, laat staan scheiden) maar mijn moeder.
Maar zij is niet zo handig op de computer (lees, totaal niet), dus ik zou die lijst wel even uit typen, maar we komen er samen niet echt goed uit wat er nou allemaal bij op moet of niet.

De bedoeling is niet dat hij nog bij ons over de vloer komt, pas als het echt noodzakelijk is.
Dus dat de lijst bij hem komt, en dat hij dan maar wat aanstreept wat hij wil hebben.
Er is van bijna niks meer aankoopbonnen oid.
Ze zijn ook getrouwd in gemeenschap van goederen, alles gaat dus op 1 grote hoop, behalve erfenissen ed.

En de dingen verkopen die beide niet meer willen hebben?
Zoveel waard is het spul niet meer, want alles is best al behoorlijk oud en de laatste tijd is zeer weinig vervangen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:45

Gewoon in gedachten het hele huis door, kamer voor kamer bedenken wat er in die kamer staat en álles op de lijst zetten.

Een belangrijke tip van iemand die ervaring heeft... Neem ook echt dingen mee... soms zijn mensen zo gekwetst, boos of wat dan ook en vertrekken haastig, zonder spullen mee te nemen omdat ze nergens aan herinnerd willen worden. Of ze willen niks meenemen om maar zo snel mogelijk van het gezeur af te zijn.
Achteraf krijgen ze meestal spijt omdat ze toch eigenlijk dat ene fijne stoeltje dat nog van oma was geweest hadden willen houden, of die bijna stuk gelezen boeken, of die ene CD met dat speciale nummer er op...
Neem de tijd om te bedenken of er dat soort spullen zijn. Spullen met een emotionele waarde, want die zijn later niet meer te vervangen, en meestal kom je daar achter als het te laat is.

Het beste is toch om te proberen er onderling uit te komen. Als een rechter het moet gaan beslissen zijn er een paar dingen die standaard geregeld zijn. Meestal is het zo dat wat voor het huwelijk van je moeder was blijft nu ook van haar blijft. Wat geërft is, gaat naar degene van wie de overledene direct familie was (dus bijv. het kastje van je moeders oma gaat naar je moeder). Als er zaken zijn die gezamelijk gekocht zijn, maar specifiek door één van de partners gebruikt werd, krijgt die partner dat betreffende item. (De motor van je moeder's ex waar hij alleen op reed, de naaimachine van je moeder...)
In alle gevallen geldt wel dat degene die de spullen niet krijgt wel dingen moet krijgen van gelijke waarde, of een geldbedrag vergelijkbaar met de waarde.
De rechter kan ook besluiten bepaalde spullen waar moeilijk over te beslissen is (vooral dure dingen vaak, zonder emotionele waarde, zoals de auto of een motor ofzo...) te verkopen of veilen en de opbrengst te delen tussen de beide partners.

Maar dat alles gaat voornl. op als de rechter de boedelscheiding moet regelen. Als je't zelf regelt kun je het net zo doen als je zelf wilt...
Ik heb alleen de wasmachine, de salontafel (zo'n oude kist), m'n kaptafel en m'n schommelstoel mee genomen, en m'n paard en paardenspullen. De rest mocht'ie allemaal houden! Was die spullen na 15 jaar toch al zat!

Ik wens je moeder veel wijsheid toe en jullie beiden veel sterkte!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:52

ik weet er niets vanaf... maar ik wil jou, rien en natuurlijk je moeder veel sterkte wensen!