Wat zijn de kosten bij een koopwoning?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Wat zijn de kosten bij een koopwoning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 22:35

Af en toe zit je soms wel eens te denken dat het wel eens prettig is om koopwoning te bezitten, dan ga je eens rekenen en blijkt dat je toch wel de ruimte hebt om een huis te kopen. Hoe hoog zijn ongeveer de bijkomende vaste kosten naast de normale rente en aflossing? Ik zit dan te denken aan gemeentelijke belastingen, kabel en wat nog al meer. Verzekeringen hoef ik niet te weten, die heb ik nu met mijn huurwoning ook al.

Dus... laat maar even weten wat de kosten zijn Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:03

Ik heb daar krap een jaar geleden een flinke lap tekst over getiept.
Ik ga even zoeken voor je.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:05

verzekeringen, hypotheek, verbouwingskosten, rente, inrichting, notariskosten, makelaarskosten. (hebben ze een mooi woord voor, die ik vergeten ben op dit moment) (da's 10% van de verkoop k.k)

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:08

ik heb het momenteel
een huis aan het verkopen en een huis aan het aankopen en ondertussen krankzinnig worden van de spanning!!

de gemeentelasten hangen echt af van de gemeente waar je woont, ik betaal voor dit jaar, gemeente alphen aan de rijn 634 euro, belachelijk hoog vergeleken met andere jaren!

je hypotheek hangt natuurlijk af van het bedrag dat je leent!!

de 10 procent dat mijn voorganger het overheeft heet kosten koper!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 23:10

Welke kosten er bij een koopwoning komen kijken dat weet ik Haha! Mijn vraag is dus hoe hoog deze kosten zijn. Op dit moment zit het gas en het water bij mijn huurprijs in, de electriciteit betaal ik gewoon

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:10

[AM] Koophuis, wat zijn de bijkomende kosten?

Ook een handige (verzekeringen)
[AM] Verzekeringen - brij

[AM] Huis kopen....nog tips??

en een redelijke recent topic waar je misschien ook iets aan hebt.
[AM] Starters: hoe redden jullie het?
Veel succes!
Wil je iets specifiek weten pb je maar Lachen

Wij betalen per maand ca 75 euro aan gas water licht. Tussenwoning, 2 personen.

Verder verzekeringen ca 35 euro per maand (woonhuis)verzekeringen (doorlopende reisverzekering, Opstal, inboedel, aansprakelijkeheid, rechtsbijstand)clusterpakket is vaak goedkoper.

Beetje shoppen kan geen kwaad.

de 10% kosten koper bevat o.a. 6% overdrachtsbelasting.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 23:18

Kijk!! Hier heb ik wat aan! Haha! Thanks! Wat de k.k. betreft daar heb ik al rekening mee gehouden, voor mijn uitgavenlijstje ging het mij gewoon om de uitgaven die werden omschreven in jouw antwoord Sjimmy. Bedankt dus!

De verzekeringen heb ik allemaal al rond en betaal ik dus gewoon al braaf elke maand (exact dezelfde verzekeringen als hierboven beschreven Knipoog )

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:22

Als je geluk met het huis hebt en er geen gebreken zijn dan heb je geluk Haha!, anders komen er daarvan ook nog kosten bij.

Ik zie veel mensen die een huis kopen op 2 salarissen (dan kan je een duurder huis kopen) die kunnen dan de hypotheek betalen en verder eigenlijk niet zoveel doen, dus als er wat kapot gaat dan hang je.

Iig erg slim van je om het eerst uit te zoeken voordat je een huis gaat kopen, scheelt je een hoop problemen OK dan!
Succes ermee !
Laatst bijgewerkt door kojack op 29-03-04 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 23:25

hey... Haha! Ik wil tenslotte ook nog een beetje kunnen leven Knipoog

Gelukkig ben ik vrij handig en heb twee rechterhanden, dus als er iets aan het huis moet gebeuren dan is dat niet zo'n probleem. Maar het liefst schaf ik natuurlijk een huis aan waar zo min mogelijk aan hoeft te gebeuren. Aan inrichting hoef ik gelukkig geen geld te besteden. Meubels genoeg Haha! Daarnaast ben ik een man dus moet het meubilair praktisch zijn en praktisch kost vaak weinig *LOL*

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:29

Maarten schreef:
hey... Haha! Ik wil tenslotte ook nog een beetje kunnen leven Knipoog

Gelukkig ben ik vrij handig en heb twee rechterhanden, dus als er iets aan het huis moet gebeuren dan is dat niet zo'n probleem. Maar het liefst schaf ik natuurlijk een huis aan waar zo min mogelijk aan hoeft te gebeuren. Aan inrichting hoef ik gelukkig geen geld te besteden. Meubels genoeg Haha! Daarnaast ben ik een man dus moet het meubilair praktisch zijn en praktisch kost vaak weinig *LOL*



Wij dachten ook dat we een woning hadden gekocht die af is. Blijkt achteraf toch een beetje tegen te vallen Scheve mond.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:32

de "inkomsten" bij een eigen woning zijn trouwens ook erg leuk.... Haha!

Je krijgt geld terug van de belasting... dat kan je per maand uit laten betalen, of alles in een keer aan het eind van het jaar.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 00:01

Maar je schattige mini-huisje dan? Bloos!
't Is dat het midden in de rimboe en aan het eind van de wereld staat, anders wou ik het graag van je overnemen!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 00:12

Bij een makelaar in de buurt waar je wil kopen kan je een overzichtje opvragen wat de kosten zijn, zoals gemeentelijke belastingen, energie etc. Dat zit ook altijd bij de verkoopbrochures Lachen Maar dan weet je gelijk de bedragen die gerekend worden in die regio

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 00:31

De kosten voor de akte etc. kun je in het jaar dat je het huis koopt ook weer van de belasting aftrekken. De bank geeft dat keurig op een lijstje mee, hoef je verder niet over na te denken.
Het hangt van het huis af of je nog te maken krijgt met een VVE en of er dus nog servicekosten betaald moeten worden. Meestal (eigenlijk altijd) worden er van de servicekosten dingen betaald die anders gewoon op je persoonlijke conto komen.

Het is op zich niet onhandig om een beetje vooruit te kijken en eens te zien welke dure er op bepaalde termijn vervangen moeten worden. Je kijkt dan naar de levensduur en de werkelijke leeftijd, ik denk dan aan grote uitgaven als cv ketels enzo.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:04

Alle kostenplaatjes die er zijn, zijn al gezegd door anderen. Haha!
Laat je in ieder geval niet door een financieel adviseur voorrekenen, mijn ervaring is dat die t altijd wat positiever bekijken dan t is. Knipoog
Succes! OK dan!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:57

DeesDeBest schreef:
verzekeringen, hypotheek, verbouwingskosten, rente, inrichting, notariskosten, makelaarskosten. (hebben ze een mooi woord voor, die ik vergeten ben op dit moment) (da's 10% van de verkoop k.k)


Courtage?

Er komen behoorlijk veel kosten bij als je een huis koopt, maar je maandelijkste lasten zullen denk ik niet zo veel schelen met die van een huurwoning.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:22

Courtage hoef je niet te betalen hoor, als je een huis koopt. Alleen als je een makelaar een huis voor je laat zoeken, maar dat zou ik nooit doen.

Mijn lasten:
opstalverzekering-> ongeveer 10 euro per maand
energie-> 100 euro per maand
water-> geen idee 20 euro per maand of zo
onroerendzaakbelasting->200 euro per jaar
hoogheemraadschap->20 euro per jaar
VVE/servicekosten->heb ik niet
inboedelverzekering heb je ook als je huurt (als het goed is)
verder is een rechtbijstandsverzekering ook verstandig (11 euro per maand)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:00

Tessebes schreef:
Courtage hoef je niet te betalen hoor, als je een huis koopt. Alleen als je een makelaar een huis voor je laat zoeken, maar dat zou ik nooit doen.


Het kan verstandig zijn hoor. Het hangt er vanaf wat je wil kopen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:08

Jura"]
[quote="Tessebes schreef:
Courtage hoef je niet te betalen hoor, als je een huis koopt. Alleen als je een makelaar een huis voor je laat zoeken, maar dat zou ik nooit doen.


Het kan verstandig zijn hoor. Het hangt er vanaf wat je wil kopen.
[/quote]

Je kunt ook gewoon iedere dag zelf op Funda kijken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:25

Ik denk dat Jura bedoelt voor de onderhandelingen e.d.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:24

Ja inderdaad, daarbij kan de makelaar kijken of het huis geen gebreken heeft die je zelf als 'leek' nooit zou zien. Wij hebben er in ieder geval wel heel veel aan gehad, we waren helemaal gek van sommige huizen terwijl onze makelaar zei dat er behoorlijk veel mis was en dat het de prijs niet waard was. Zo hebben wij nooit te hoog geboden omdat hij dit allemaal voor ons regelde.

Bij nieuwbouw en/of appartementen zou ik het ook zonder makelaar doen, maar bij 'oudere' huizen is het vaak wel verstandig.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:20

wij zijn gewoon naar de hypotheker gegaan,die regeld alles voor je!
kun je kiezen tussen verschillende hyphoteken en ze kijken bij welke bank het het voordeeligst is.
en de verzekeringen,taxtatie, en notariskosten,en extra lening word daar gewoon bij in gerekend, zit dus bij je maandlasten in.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:21

diana schreef:
wij zijn gewoon naar de hypotheker gegaan,die regeld alles voor je!
kun je kiezen tussen verschillende hyphoteken en ze kijken bij welke bank het het voordeeligst is.
en de verzekeringen,taxtatie, en notariskosten,en extra lening word daar gewoon bij in gerekend, zit dus bij je maandlasten in.


De hypotheker kijkt echt niet wat de voordeligste hypotheek is, ze kijken naar degene waar ze zelf de hoogste provisie voor krijgen. Waar dacht je dat ze anders hun bestaansrecht vandaan haalden Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:36

Ik was idd ook niet blij met de hypotheker ze deden te weinig moeite voor me. Ze zeiden als snel dat het lastig zou worden..... Ik had een oud huis wat ik verkocht en via de makelaar had ik ook toen de hypotheek afgesloten. Zij hebben me toen geholpen was veel voordeliger ene sneller bij de info van het betreffende gekochte huis.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:45

Prisca schreef:
Ik was idd ook niet blij met de hypotheker ze deden te weinig moeite voor me. Ze zeiden als snel dat het lastig zou worden.....


omdat ze geen provisie kregen voor de hypotheek die jij wilde/nodig had, en dat is erg lastig Haha!
De hypotheker doet maar met een beperkt aantal hypotheekverstrekkers zaken en zal alle andere aanbieders dus niet adviseren. Als je erop aandringt, krijg je een prachtig wollig verhaal te horen waarom die hypotheek niet voor jou geschikt zou zijn.
Jammer dat dit soort instanties zich onafhankelijk noemen, want dat zijn ze dus pertinent NIET.