Dek discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Veulen voor je geld of dekking voor je geld?

veulen, daarvoor onbeperkt dekken
15 (60%)
veulen, echter binnen twee dekseizoenen
7 (28%)
dekking zonder reductie in het volgend dekseizoen
3 (12%)

Totaal aantal stemmen: 25


peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Dek discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 09:13

Nu het weer dektijd is, lijkt het me een goed idee om eens een discussie te beginnen over dekken. Meestal gaat alles goed en komt er het volgende jaar een veulen. Maar wat als het niet goed gaat? Dan zit je mooi te kijken. Wat vinden jullie de beste regeling voor een paard dat binnen het dekseizoen niet drachtig is geworden? Geld kwijt of volgend jaar voor het dekgeld van dit jaar nog eens proberen?


peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 09:14

de optie dekking met reductie in het volgend dekseizoen moest er ook nog bij staan, maar dat is even niet helemaal goed gegaan....deze kan ook gekozen worden. Of iets anders natuurlijk...

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:36

Je betaalt toch met de bedoeling om een veulen te hebben?!! Daarom stem ik voor veulen, daarvoor onbeperkt dekken.

Ik betaal niet enkel voor het kwakje van de hengst, of voor het plezier (?) van mijn merrie, maar toch voor een veulentje?!! En je betaalt meer dan genoeg ervoor e!

Ik heb met de eigenaar van de hengst afgesproken dat ik 1 maal betaal en mag laten dekken tot ik een levend geboren veulen heb!

Zo gaat het in de meeste dekstations niet, dat weet ik ook, maar ik vind dat je waar voor je geld moet krijgen!

Groetjes en succes aan iedereen die dit jaar wil laten dekken!

Neem een bezoekje aan mijn website: http://users.skynet.be/kimenbert

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:43

Qtje schreef:

Ik heb met de eigenaar van de hengst afgesproken dat ik 1 maal betaal en mag laten dekken tot ik een levend geboren veulen heb!



Geldt die afspraak ook als jouw merrie het veulen na vastgestelde dracht verwerpt?
Zo ja, dan heb je een fantastische regeling, maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een hengstenhouder dit doet. Tot bewezen dracht, ok, maar daarna kan er nog zoveel mis gaan.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:07

Ik heb het bij Dennis nog niet mee gemaakt dat er een merrie gust gebleven is. Wel al 2x dat het veulen verworpen werd.

Van mij mag er wel gedekt worden tot de merrie drachtig is. Maar als de merrie het verwerpt is het het risico van de merriehouder. Als hengstenhouder heb je er zelf ook heel veel werk van!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:25

Dekgeld als het veulen op vier benen staat vind ik beter.

- Offline -

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:30

Qtje schreef:
maar ik vind dat je waar voor je geld moet krijgen!

En als het nou eens aan de merrie ligt???
Beetje raar om zo te reageren...
Er zijn zat merries die moeilijk drachtig te krijgen zijn en nog meer eigenaren die daar uit voorzorg niet naar willen laten kijken.
Hier wordt bv. een merrie die het jaar daarvoor wel gedekt is en geen levend veulen heeft gebracht, niet eens gedekt zonder DA verklaring.

Hier is de regel dat je 1x dekgeld betaald en daar het hele seizoen voor terug mag komen.
Indien de merrie op 1 oktober van het seizoen niet (meer) drachtig is, krijg je het volgende seizoen 50% korting, alleen op vertoon van een DA verklaring. Dus tot 1 oktober geldt dat ook als de merrie wel drachtig is gescand maar verworpen heeft in de eerste paar wekem/maanden.

Het dekgeld bij de cobs is al bijna niets en mijn hengst loopt wel iedere keer risico met de natuurlijke dekking.
Mijn eigen "tijd" zit bij het stalgeld inbegrepen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:43

Dekking met reductie, zo zou het bij ons gegaan zijn Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:23

Ik heb voor optie 2 gekozen, veulen, wel binnen 2 seizoenen. Zoals MarijeR al aangaf, het kan ook aan de merrie/merriehouder liggen dat ze niet drachtig wordt, niet echt eerlijk dat de hengstenhouder dan maar moet blijven proberen.
In de Paints en Quarters is het normaal dat je een "levend veulen garantie" krijgt. Dat wil zeggen dat als het veulen staat en drinkt bij de moeder, je een levend veulen hebt.
Indien ze verwerpt of gust blijft kun je met flinke reductie en soms zelfs gratis of alleen de verzend kosten van het sperma, het volgend seizoen terug komen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:30

Ik ga met Marije mee. De hengst loopt (bij natuurlijk dekken) bij iedere sprong risico en idd investeert de hengstenhouder ook zijn tijd in de dekking. Bij inseminatie moet de hengst OF op het hengstenstation blijven OF de hengstenhouder moet steeds op komen draven voor elke hengstige merrie. Bij inseminatie met bevroren sperma komt daar nog eens bij dat de kosten verbonden aan het invriezen, testen en bewaren van het sperma behoorlijk hoog zijn.

Als merrie-eigenaar ben ik het ermee eens dat je dekt om een veulen te krijgen. Maar als een hengst zichzelf qua vruchtbaarheid heeft bewezen en jouw merrie wordt niet drachtig, dan mag de hengstenhouder best grenzen mag stellen aan het aantal dekkingen per merrie. Als merrie-eigenaar zou ik me ook op het achterhoofd gaan krabben als mijn merrie na tig dekkingen nog steeds niet drachtig is.

In Amerika is het trouwens bij veel hengsten verplicht om je merrie te laten testen op vruchtbaarheid en reinheid van de baarmoeder. Op zich valt daar wel wat voor te zeggen.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:23

Mac, ik sluit mij aan bij jou woorden!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 20:37

jeddah schreef:
Ik heb voor optie 2 gekozen, veulen, wel binnen 2 seizoenen. Zoals MarijeR al aangaf, het kan ook aan de merrie/merriehouder liggen dat ze niet drachtig wordt, niet echt eerlijk dat de hengstenhouder dan maar moet blijven proberen.


Hier ben ik ook voor. Mijn merrie is vorig jaar niet drachtig geworden/heeft verworpen, dat is nog altijd niet duidelijk. Ik zag haar in ieder geval weer hensgtig worden in augustus, toen was het voor dekken al te laat volgens de dierenarts want de eisprong was al geweest, en per 1 september was het dekzeizoen voorbij. Ik kon wel 20% korting krijgen dit jaar op het dekgeld, maar dat vond ik gewoon te weinig.....het stamboek schrijft voor: bij gust moet minimaal 20% korting gegeven worden in het volgende dekseizoen, ze hebben de regel dus aardig strak gehouden bij de stal waarbij ik mijn merrie heb laten dekken Scheve mond

Nou ja, alles wat ik wil zeggen is denk ik dat ik nooit nagedacht heb over de consequenties dat het 'niet lukken' zou hebben. Op een niet leuke manier kwam ik daar te laat achter, en dat is een reden dat ik daar dit jaar vooraf goed duidelijkheid over wil hebben.

Voor Jildau heb ik een hengst gevonden die twee seizoenen dekt voor hetzelfde dekgeld als het niet lukt en daar ben ik blij mee, want ik ben ook voor een levend veulen garantie binnen bepaalde grenzen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, herr_balou, Ponytante en 50 bezoekers