Fries als westernpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Fries als westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 16:18

Hallo allemaal!

Ik zou graag jullie mening willen weten over een fries als western paard.
Ik zit er namelijk over te denken om mijn paard om te laten scholen. Nou hoeft ze natuurlijk geen kampioen te worden maar gewoon wat recreatief en misschien ooit nog eens een wedstrijdje lijkt me genoeg.
Ben benieuwd naar jullie mening!
Alvast bedankt voor jullie reacties


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:31

Ik denk niet dat het makkelijk zal zijn omdat een Fries al zoveel oprichting van nature heeft. Maar ach, je hebt de tijd toch? Als je maar niet van je dier/trainer/jezelf verwacht dat je binnen een half jaar kunt starten, want dat zou niet eerlijk zijn.
Recreatief westernrijden (jaja, kom maar.... Extreme duivel ) kan met elk ras.
Succes!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:45

Mijn mening: Ik denk dat een fries niet geschikt is voor de sport. Recreatie kan je met ieder paard doen. Maar van een fries kan je geen wedstrijdpaard voor de westernsport maken. [/u]

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:49

Leg mij dan eens uit waarom je met een Fries bijvoorbeeld geen trail zou kunnen rijden?
Kijk, reining is uitgesloten met zo'n ras, dan kun je 'm beter meteen bakken en opeten. Pleasure lijkt me ook moeilijk haalbaar, maar trail lijkt me niet onmogelijk?

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:56

Hallo Meander,

Ik denk dat als je je doelen niet te hoog stelt, dat je met een fries heerlijk western kunt rijden. Gewoon rustig aan beginnen, opbouwen en kijken waar het paard zijn interesse heeft liggen c.q. het netjes doet.

Veel succes

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:15

hoi Meander.
Op alles kan je western rijden. Een fries heeft alleen wel beperkingen.
Maar als je het leuk vindt zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.
Een Fries is eigenlijk gefokt voor het lopen voor een karretje Haha! maar tegenwoordig is het heel normaal dat je er ook op rijdt.
Dus dat western rijden met een Fries is over pakweg 30 jaar ook heel gewoon. Bloos
Afgelopen zomer heb ik een Fries de basis beginselen van het westernrijden aangeleerd en het resultaat is het paard en de eigenaar goed bevallen.
Als je verwacht een reining proef te kunnen gaan rijden , zeg ik je hebt nog een hele lange weg te gaan. Maar trail is zeker mogelijk.
En voor sommige Friezen de pleasure en de horsemanship ook.

Succes en gewoon doen wat je zelf graag wilt!!!!!!!!!!!!!!!
Jos( oja ik heb een Welsh-Cob en die kan spinnen *LOL* )
Laatst bijgewerkt door Jos op 19-12-01 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:18

Probeer een fries maar eens in een vierkant te draaien Clown

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:24

oke , *LOL* *LOL* *LOL* ik geef toe dat sommige vierkantjes moeilijk zijn.
Maar je hebt ook kleine friesjes van rond de 150 .

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:24

Sonja schreef:
Leg mij dan eens uit waarom je met een Fries bijvoorbeeld geen trail zou kunnen rijden?
Kijk, reining is uitgesloten met zo'n ras, dan kun je 'm beter meteen bakken en opeten. Pleasure lijkt me ook moeilijk haalbaar, maar trail lijkt me niet onmogelijk?


Hm, ik heb ooit wel es iemand op een grote wpn-er gezien die niet bij het hekje kon (dat was te laag). En de officiele maten van het achterwaarts (de L) en het zijwaarts (de T) zijn misschien ook wat krapjes voor een groot paard? Maar als ie traag genoeg is, valt het misschien wel te regelen... Haha!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:43

Nou Meander, als ik dit allemaal zo hoor zou ik zeker als ik jou was de uitdaging aan gaan!! Alleen al om te kijken hoe ver je kan komen en wat je paard leuk vind!! Als het je bevalt waarschuw me dan even, dan kunnen ik en mijn Fries er ook misschien aan beginnen!!

Kunnen we met z'n tweeen de boel onveilig maken!! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 18:41

Cer en Seapy, kan het zijn dat jullie een heel erg groot en lang beeld bij een Fries hebben, terwijl de meeste Friezen helemaal niet zo lang en groot zijn? Een Fries is maar ietsie groter dan een Quarter, en kleiner zelfs dan een gemiddelde KWPN'er. Dus eh.... die uitdaging van het vierkant, die zou ik aangaan als ik een Fries had! Party!!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 19:37

Hoi Meander,

Ik sluit me verder helemaal aan bij de berichten van o.a. Sonja.
Je zal wel geschrokken zijn van de reakties.... Rolleyes
Inderdaad ligt het eraan wat je precies wilt gaan doen, maar het lijkt me voor de hand liggen dat als je je paard wilt omscholen niet gelijk denkt aan spinnen & stoppen...
Recreatief westernrijden : why not ? En wie weet eens wat wedstrijdjes: why not ? Sommige quarters in de pleasure racen alles bij elkaar, dan heb jij met je fries toch wat "koeler" bloed?!
En tegenwoordig kijken ze echt wel naar het ras, en weten dat een arabier of een fries wat hoger loopt en houden daar rekening mee. Sommige jury's vinden het zelfs mooi !!!!
Veel succes en veel plezier !
groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 19:45

Sonja schreef:
Cer en Seapy, kan het zijn dat jullie een heel erg groot en lang beeld bij een Fries hebben, terwijl de meeste Friezen helemaal niet zo lang en groot zijn? Een Fries is maar ietsie groter dan een Quarter, en kleiner zelfs dan een gemiddelde KWPN'er. Dus eh.... die uitdaging van het vierkant, die zou ik aangaan als ik een Fries had! Party!!


Die van mij is ook niet zo groot hoor, ze is maar 1.58 m!! Of jullie moeten dat groot vinden?? Verward

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 19:54

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik het zeker ga proberen. Haha!
Mijn Fries is 1.62m maar niet erg lang.
Ook is ze niet zo lomp als de meeste friezen en vrij wendbaar.
Voorlopig is het alleen maar recreactief, en we zien wel hoever we komen. Als het echt goed gaat is er altijd nog de mogelijk om te starten.

En Barb, lijkt me grappig zo'n friezen duo Haha!

Groetjes, Mariska

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:23

met mijn kwpnner van 1.65 gaat het ook goed. Die kan ik prima in een 4kantje proppen Haha! :
[img]http://picserv.mediamonks.nl/pics/ESRAPMDMHHE
[/img]. Beetje slechte foto maar het was daar nogal donker.

Niets zo charmant als een paard in her land.


sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:24

ik heb eerder 2 friese aangereden in westernstyl en ik kan je zeggen dat het echt aan je paard ligt waar je paardje goed in zal zijn en dat eeuwige gewauwel dat voor de reining een quarter nodig is vind ik echt gelul want tot een bepaald nivo kan het met veel meer rassen en die paarden presteren dan echt best leuk, zelfs zo leuk dat de meeste quarter eigenaar er stiekum jaloers op is en ik denk dat er daar al genoeg voorbeelden van geweest zijn!
en wat betreft het vierkant, kan ik je zeggen dat de gemiddelde quarter meer moeite had dan mijn lange hoge kwpn mix en dat dat een kwestie van trainen is!
heel veel succes en ik hoop je ooit te ontmoeten op een wedstrijdeje waarbij je alle vooroordelen aan je laars lapt!!!!!!
groetjes silvia

Boeloe

Berichten: 26
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:00

Ik ben nu ook bezig met een fries paardje een beetje om te scholen naar het western, en het gaat al redelijk goed!
Ik heb nooit engelse les gehad alleen maar western en ik knoei nu nog steeds een beetje om op zo'n engels zadeltje maar dat maakt mij ook nix uit, voor mij is het ook een recreatieve bezigheid!
zoalg je er beiden maar plezier in hebt is het toch altijd leuk.
En een fries kun je zekerweten wel in een 4-kantje proppen hoor! Pling
En bij de pleasure kan het een hele mooie combinatie zijn! ik ben het wel eens dat je denk ik op wedstrijd niveau nooit op een heel hoog niveau zal halen, maar ja dat hangt ervan af wat je belangrijker vind!
Veel plezier!

He Sil volgens mij heb ik les van jou gehad op de LRR en heb je op onze haf gereden? of ben je deze Sil niet?? groetjes martha Koe Verward

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Het kan wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:38

Sommige 'oud gedienden' kunnen zich Ad Kolsteeg met zijn Groninger misschien nog herinneren... Die kon spinnen, stoppen en nog veel meer... Is geloof ik zelfs (ok in een 'ver verleden', maar toch...) Nederlands Kampioen in een of ander onderdeel geweest, als ik mij niet vergis (maar dat kan ik dus fout hebben hoor, hang me er niet aan op!) Hij had in ieder geval heel wat fans!
Natuurlijk, het is geen matheriaal om mee naar de Americana te gaan, maar zeker op een wat lager niveau is er best wat uit te halen.
Zolang je je maar bewust bent van de beperkingen van je paard en niet meer van hem vraagt dan dat hij kan.
Gewoon lekker proberen en zien hoever je komt!
Succes!!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

oeleboele
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:43

Hallo ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Oeleboele (Claudia bedankt voor de nickname Haha! ) en mijn fries Oebele rijd ik ook western.
Ik ben de zus van Sprite en zie dus inderdaad veel verschil tussen wat Gsus kan en wat Oebel kan.

Toch is hij in veel dingen op het moment een stuk handiger als Gsus Extreme duivel (maar Gsus is natuurlijk nu niet helemaal in orde Knipoog ) vooral de galop is voor hem wel moeilijk omdat hij best zwaar is. De wendingen daarin tegen gaan hem makkelijk af omdat hij een korte fries is en niet al te groot (1.58).
Hij is pas 5 en ik doe rustig aan, wil geen wedstrijden gaan rijden want ik lijd wel een beetje aan het 'ik heb geen quarter syndroom' *LOL*

Als je het leuk vind kun je komen kijken want ik ga ook naar de meeting in Leende aanstaande zondag.

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:48

Boeloe schreef:
Ik ben nu ook bezig met een fries paardje een beetje om te scholen naar het western, en het gaat al redelijk goed!
Ik heb nooit engelse les gehad alleen maar western en ik knoei nu nog steeds een beetje om op zo'n engels zadeltje maar dat maakt mij ook nix uit, voor mij is het ook een recreatieve bezigheid!
zoalg je er beiden maar plezier in hebt is het toch altijd leuk.
En een fries kun je zekerweten wel in een 4-kantje proppen hoor! Pling
En bij de pleasure kan het een hele mooie combinatie zijn! ik ben het wel eens dat je denk ik op wedstrijd niveau nooit op een heel hoog niveau zal halen, maar ja dat hangt ervan af wat je belangrijker vind!
Veel plezier!

Citaat:
He Sil volgens mij heb ik les van jou gehad op de LRR en heb je op onze haf gereden? of ben je deze Sil niet?? groetjes martha Koe Verward

ja dat ben ik inderdaad martha leuk te lezen dat je nog steeds rijdt! groetjes silvia

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:26

Citaat:
Toch is hij in veel dingen op het moment een stuk handiger als Gsus


Ja ff dimmen he!... anders maak ik geen usericon voor je! Extreme duivel

Snap
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 23:55

Ik wilde graag ook iets positiefs zeggen. Wij hebben 2 Quarters en 1 Fries die allemaal Western gereden worden. Tot nu toe hebben wij geen hinder gevonden bij de Fries om Western te rijden. Ik zou niet kunnen bedenken wat hij niet zou kunnen wat ieder "Normaal" paard wel zou doen. Iemand had het over de hoge oprichting, dat is maar net hoe je een paard rijd. Onze Fries, die van "Nature" zijn hoofd hoger draagt is PRIMA laag te rijden. Dat heeft niets met het Fries zijn te maken. Ook het vierkant wat word gezegt heeft meer te maken over het paard dan over het ras. Ook de zogenaamde "Westernpaarden" moeten dit leren en voor de Fries hoeft dit echt niet moeilijker te zijn.

Ik zou het gewoon lekker doen, ach en dan spreekt men over beperkingen, wat voor beperkingen? Begrijp me goed, ik weet best wel dat er dingen zijn die je met een Fries niet behalen kan, ze zullen niet zo snel kunnen spinnen of meter lange stops maken. Maar daar gaat het ook helemaal niet om, het gaat om de manier hoe je door een pattern heen komt Lachen Er zijn genoeg andere onderdelen die je kan beoefenen. Volgens mij moet je één ding niet uit het oog verliezen...Heb plezier met je paard WAT JE OOK DOET! Of dat nu Engels of Western is.

Ik ben begonnen met Western rijden met hem omdat de manier van rijden mij aansprak, eigenlijk wilde ik gewoon lekker "zitten" in het bos, pas later kwam het spelen in de Trail en zo kwam er steeds meer bij en mijn Vriend kan niet WACHTEN om hem te starten in the Trail!

Groetjes,
Patricia.

esther o
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-12-01

westernfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 09:49

Ja, ook ik rijdt met een fries western. En ja, dit gaat ook heel goed. En waarom ook niet? Je ziet ook heel veel haflingers aan de top meedraaien bij vooral de onderdelen pleasure en trail. Hier zijn wij dus ook mee bezig. Qua bouw komen de haflinger en de fries op een aantal fronten aardig overeen. De haflinger heeft zich al bewezen en de fries kan er naar mijn mening heel goed achteraan! Dus friezenruiters.... Westernrijden maar! Ik rijd op de fries van een vriendin en ze start in februari haar eerste wedstrijd in Zuidwolde. Dus mensen, laat je er niet van weerhouden om ook aan de wedstrijden mee te doen!!!!
:!:

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 10:15

Nah...die rare Fries van oeleboele.....ziet er niet uit joh als westernpaard, hahahahahwhoeaaaaaa.
Nee hoor Oeleboele (uchhch) Oebel is een fantastisch mooi dier en kan eigenlijk alles!
leuk dat je nu ook een bokker bent! Welkom! Ook namens Dreamer!
Eindelijk mag je legaal mee naar boktmeetings Extreme duivel

Tot ziens bij Har!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers