advies voor J.Amagun merrie gezocht (kenners?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

advies voor J.Amagun merrie gezocht (kenners?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 01:13

Het betreft de ster merrie Eldegune (J.Amagun x Usetout(SF) x Red Star IIxx )
Wij hebben haar nu sinds 4 jaar en hebben met dressuurhengsten gedekt.
We hebben 2 hengstveulens van Obelisk en ze is nu drachtig van Krack.
Toen ze 5 was heeft ze een veulen gehad van Elcorona (toen was ze nog in het bezit van Jo Rutten)
Gezien haar moederlijn denk ik dat het misschien wel eens goed zou zijn om met een wat meer springgerichte hengst te fokken. Vandaar dat ik wat advies wil.
Haar moeder is O. Hildegunde (ster/preferent), deze merrie heeft voordat ze bij Rutten kwam o.a. twee nationale springpaarden gegeven van de hengst Almé. En ook een merrie genaamd Bienfait (keur/preferent,
v. Almé) die op haar beurt o.a. een 1.40 springende nakomeling in de USA had/heeft lopen en een merrie genaamd Girondine. Girondine is de moeder van Kalypso die in 1998 wereldkampioen bij de 6-jarige springpaarden in Lanaken werd.
Toen O.Hildegune bij Rutten kwam heeft ze een veulen van J.amagun (onze merrie Eldegune) gehad en een hengstveulen van Clavecimbel.
Ik heb nog niet met het KWPN gebeld voor de gegevens van de keuring waar ze ster is geworden, daar zullen toch nog wel gegevens van zijn?
Eldegune is door een blessure nooit verder gekomen dan L dressuur, maar heeft zeker wel de aanleg.
Ik ben nu dus op zoek naar een goede hengst en eventueel dus een springer die veel beweging doorgeeft (Quatro misschien?).
Eldi is een grote massale merrie. Ze heeft best een groot hoofd, dat zou allemaal wat fijner mogen. Ze heeft een enorm front. Achter zou ze wat sterker mogen zijn. Ze fokt veel maat door. Het voorbeen zou wat meer knie kunnen hebben, ze heeft een beetje dat trakhener pasje Haha!. Verder ben ik eigenlijk wel tevreden. Ook over de twee Obelisk hengsten die we hebben. Deze zijn zeker wat chiquer dan Eldi.
Het is een lang verhaal, maar wat zouden de kenners doen met een merrie met dit papier. Kiezen voor een springhengst of een dressuurhengst?

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:31

Ik zou voor een massale merrie toch niet zo snel Quattro kiezen,
een springer die veredeld en beweging meegeeft is Libero en zijn zonen zoals Niagara.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 15:46

Ik hoor zo hier en daar dat de veulens van Quatro juist hele chique veulentjes zijn.De merrie van een kennis van ons verwacht in april een Quatro veulen. Even afwachten dus en verder kijken.

Ik vindt de discussies over het uitzoeken van een hengst hier op FA altijd zeer interessant en had eigenlijk gehoopt op wat meer reacties.
Ook over hengsten die goed aansluiten op deze bloedlijn, en misschien mensen die de merries kennen. En over de hengst Kalypso.
Ik heb het idee dat onze merrie eigenlijk bedoeld is om een lijn op te bouwen geen eindproduct dus, want het is toch qua bloed een beetje een bijelkaar geplukt. Een beetje dit en een beetje dat. Hoe zou je zo'n lijn verder uit kunnen bouwen gelet op de afstamming, wat sluit hier qua bloedvoering goed op aan. Misschien stomme vragen, maar zoals meer mensen hier wil ook ik graag leren van anderen met meer ervaring op het gebied van fokken.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:16

Je zou op Delmar naar de hengst Donaufels kunnen kijken.
Deze hengst komt in Kerken op de nakeuring omdat hij op de hoofdkeuring van de klep was gevallen.
Zijn verr. uitslag van het examen eergisteren staat erbij.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 00:04

Misschien een domme vraag, maar wat is Delmar?
Ik ben wel wat tegen gekomen over Donaufels, maar weet niet meer waar. Het valt mij op dat er weinig sites zijn over het trakehner stamboek.
Tenminste in nederland en duitsland. Ik heb wel veel engels-talige sites gevonden, maar daar staat deze hengst niet op.
Ik weet dat het een hengst van Hohenstein is, maar verder niets.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:47

[quote="Vora"]
Laatst bijgewerkt door ceasario op 02-04-04 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:48

Vora schreef:
Misschien een domme vraag, maar wat is Delmar?
Ik ben wel wat tegen gekomen over Donaufels, maar weet niet meer waar. Het valt mij op dat er weinig sites zijn over het trakehner stamboek.
Tenminste in nederland en duitsland. Ik heb wel veel engels-talige sites gevonden, maar daar staat deze hengst niet op.
Ik weet dat het een hengst van Hohenstein is, maar verder niets.



http://www.trakehner-rheinland.de/
en

http://www.trakehner-rheinland.de/link.htm

http://www.allbreedpedigree.com/
en dan vul je Donaufels in en daarna boven op de " i " klikken

Citaat:
Het valt mij op dat er weinig sites zijn over het trakehner stamboek

http://www.google.nl/search?sourceid=na ... er+hengste

en:

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=IS ... zoeken&lr=
en

http://www.trakehner.dk/

en.....

http://www.google.nl/search?sourceid=na ... ehner+koni

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:52

ceasario schreef:
Je zou op Delmar naar de hengst Donaufels kunnen kijken.
Deze hengst komt in Kerken op de nakeuring omdat hij op de hoofdkeuring van de klep was gevallen.
Zijn verr. uitslag van het examen eergisteren staat erbij.


Deze hengst heeft afgelopen maand zijn 30 tagetest gedaan. OK dan!

Interieur: 8,00; Trab :8,38; Galopp : 8,88: Schritt: 8,13; Rittigk.8,83;Springanl.7,50.

Deze punten stonden ook in de Delmar.
Maar een zieke onverlaat heeft ze er uit gehaald.
Waarschijnlijk in strijd met bepaalde visies. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:05

Verder ook nog de hengst Sibirian Express uitslag gisteren 30 tagetest.
Deze hengst gaat in de moederlijn terug ook net als Poetin op Oost Duits.
Te vinden ook in Delmar.
Was enkele jaren geleden het duurste veulen op de NRWveiling
Interieur: 8,88; Trab :8,50; Galopp : 9,38: Schritt: 7,88; Rittigk.8,50;Springanl.8,31.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers