zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 20:15

omdat nina dr hele stal leeg schijnt te eten en ze dan bijna kaal staat en ook nog eens een ontzettende smeerpoets is op stal zit ik er over te denken om op zaagsel over te gaan. wie heeft dit ook en hoe pak jij het aan met uitmesten van zaagsel. ik heb al zon handige mestboy dus die komt goed van pas. maar wat ben je gemiddeld aan zaagsel kwijt per baal en per maand??? ik wil er wel wat stro overheen zodat ze wel iets te kauwen heeft.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:22

ik gebruik het zelf niet maar mijn stage adres wel.
Mesten werkt heel makkelijk. Losse drollen er uitscheppen met de riek en de natte plekken zijn harde plekken onderin.
Ziet er dus heel netjes en verzorgs uit en geen last van vieze benen Lachen
Sorry over de prijzen weet ik verder niets..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:22

Hoi,

Ik gebruik al jaren houtkrullen, omdat die van mij ook hun stal leegeten. Maar ook omdat ik geen ruimte heb voor stro-afval en het zaagsel gewoon in de kliko gaat.

Ik gebruik een a-keus houtkrullen, dus geen hardhout erdoor maar alleen witte krullen. En ik heb voor 2 paarden 1 baal per week nodig, 's zomers zelfs nog minder, want dan staan ze langer buiten *LOL* . Dan doe ik soms 2 weken van één baal voor 2 stallen.

Ik haal 2x daags de drollen eruit en veeg alles weer bij-elkaar. 1x p/week haal ik de natte troep eruit en gooi er schoon bovenop.

PS ik heb wel waterdoorlatende rubber matten in de stallen liggen en mijn meisjes zijn heel netjes op stal, geen wroetende varkens.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:12

Ik gebruik geen zaagsel maar mot (tja, zal wel het ongeveer hetzelfde zijn). Ik vind het erg handig, het geeft ons veel minder afval als stro.
We gebruiken ongeveer 1,5 baal per week en een baal kost f.16,-
Het is ook stofvrij, alleen als je het uitschudt is het een beetje stoffig.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:19

ik gebruik Aubiose, wel heel iets anders maar ze eten het ook niet.
Doe er ook sto over heen, voor de knabbel.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:02

Zaagsel is supper handig hebben wij ook,
Ik mest dat iedere dag uit. Eerst met een bezem naar de kant vegen en dan op scheppen met een schep. Het droge laten liggen en daarop wat nieuwe. Dat zaagsel van ons is gratis omdat ze het halen bij een houtfabriek (is hetzelfde zaagsel alleen nu ruikt het ook nog lekker) een nadeel daaraan is wel dat je een hele groote berg zaagsel in je tuin hebt, maar als je een bos hebt maakt dat niet uit.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:15

Mijn paard staat sinds een paar maanden ook op zaagsel en ik vind het een verschrikking. Maar dan alleen op 1 punt: het uitmesten. Ik ben stro gewend en dat doe je zo met de mestvork, maar met zaagsel vind ik het veel lastiger om schoon van vies te scheiden. Daarbij komen er heel snel losse drollen tussen het zaagsel. Maar dat is ook mijn enige aanmerking. En de prijs dan, ik betaal 19 gulden per (kleine) baal. Maar ik woon in een dure streek, dus prijzen kunnen sterk verschillen.

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:17

ik weet verder niet hoe duur het is ofzo maar mijn pony ging gewoon zaagsel eten!dus is het niet beter om te mengen ofzo??
groetjes monica

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 09:09

Mijn paard staat ook op zaagsel, omdat we geen ruimte hebben voor stro-opslag. Het bevalt mij prima. Ik haal iedere dag met een paar keuken-handschoenen de drollen eruit en haal met de mestvork gooi ik het schone zaagsel naar binnen. Iedere week gaat er 1 zak bij en eens in de drie maanden haal ik de stal helemaal leeg. Het principe van een potstal dus. Mijn paard staat altijd droog, omdat het vocht naar beneden zakt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:14

Shadow (een schimmel) is een vreselijke smeerpoets Frusty en mocht tijdelijk niet op stro (wond aan hoef) en moest op zaagsel. Het was een ramp. Shadow vermaalt zijn mest namelijk zodra het op de grond ligt met zijn zaagsel, binnen 1 dag is zijn hele stal dus bruin. Bah. Bij hem vind ik stro beter.

:evaw:

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:43

ik gebruik rapsodi, dat is gehakt koolzaadstro, per 20 balen betaal ik 16,50.
rapsodi neemt meer vocht op dan zaagsel, mot of aubiose en verteert erg snel waardoor je niet zo'n hoge mesthoop krijgt.
gewoon elke dag de drollen er uit scheppen en 1 keer in de week de natte plekken eruit halen.
ik heb zelf 2 enorme vieze paarden en gebruik 1 baal per week maar dit kan dus ook minder, met m'n D-pony was ik 1 baal per 2 weken kwijt.
nadeel is dat je wel moet beginnen met een flink aantal balen om een lekker dik bed te maken, een klein beetje een potstal idee.
ik ben zelf nogal tegen zaagsel aangezien dit nadelen voor de hoeven kan hebben en door mijn hoefsmid is afgeraden!
Laatst bijgewerkt door anne21 op 20-12-01 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:35

Ik vind zaagsel wel heel bewerkelijk. En duur. Je begint met zaagsel met een paar balen (stuk of 3, 4) en dan haal je elke dag de mestbaen eruit. Wekelijks de bijzonder zware natte plekken onderin. En dan strooi je weer op, een bak of misschien 2 (bij een vies paard) per week. Je paard staat dan wel heel luxe, lekker hoog in het schone zaagsel... Kwijl maar het kost wel wat. Reken op 16 per baal Allspan....
Groot nadeel van zaagsel is de slechte gezondheid voor de paardenhoeven. En de hoeven worden echt veel te droog.....je paard moet er dus wel tegen kunnen.....

ik zelf gebruik vlas. Kost ongeveer 18,-- per baal en ook hier begin je met een paar balen per box. Mijn ervaring is dat vlas langer droog blijft dan zaagsel, maar het wordt wel wat donkerder. Zaagsel lijkt schoner. Maar je gebruikt over twee maanden genomen toch minder vlas, vlas is voor mij goedkoper. Vlas kan je goedkoper kopen (bij Lavor bijvoorbeeld, kosten 14 piek per 30 kg, maar dat is wel erg stoffig en ongezeefd). Groot voordeel van vlas is dat je paard het echt niet eet (mijn paard eet zelfs zaagsel Boos! ) en dat er geen nare stalgeuren vrijkomen (wel bij zaagsel, ruikt naar een smerig konijnenhok...brrrr) en vlas van bijvoorbeeld Eurolin is echt erg stofvrij.

Als ik dat verhaal hierboven de koolzaadstro lees, dat klinkt ook voor mij interessant...dat ga ik ook eens proberen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:59

Ik gebruik dus 4 zakken zaagsel per maand (12.50 per zak). Tuurlijk is de bovenlaag bruin, zaagsel blijft niet wit, maar als je het principe van een potstal hanteert blijft ie hardstikke droog. Hoeven teer ik 1x in de 2 weken en hij heeft nog nooit rotstraal gehad. Ik heb wel stallen met stro gezien die er slechter uitzagen. Maar de laag moet dus wel echt dik zijn, anders wordt het alleen maar smerig en bewerkelijk.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 00:22

even off-topic maar wou even reageren op pava haar reactie, rotstraal is niet het probleem bij zaagsel, rotstraal word veroorzaakt door een vieze stal, niet door een soort stalbedekking.
zaagsel is erg droog en neemt vocht uit de hoeven en er is meer kans op dat de hoefwand los laat.
teren helpt trouwens niet tegen het vochtverlies, je paard in nat zand zetten wel.

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:23

Ik sta ook op zaagsel en ik heb de mazzel dat ik een heel schoon paard heb (NIET DUS!) Ze gooit alles maar dan ook alles door elkaar met als resultaat dat ik elke week 4 balen a 22.- kwijt ben. Daarbij komt ook dat ze hele slechte hoeven heeft rotstraal heeft ze zo te pakken. Dus het komt erop neer dat je gewoon elke dag een half uur bezig bent! Als het kon ging ze op stro maar ja dat kan nou eenmaal niet!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:25

Gooi voor de grap is wat mot en wat vlas in een glas water, je zult zien dat vlas veel meer water opneemt. Dit vocht wordt dus ook uit de hoeven getrokken en als ze het eten uit het lichaam. Dat laatste kan koliek veroorzaken, omdat de mest dan te droog wordt.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:28

Ja dat weet ik dat heeft ze ook gedaan mest gegeten waardoor ze ook mot naar binnen kreeg! Met als resultaat dat het mot tegen haar darmwanden vast bleef plakken en maar koliek bleef krijgen!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:46

Ik gebruik sinds kort hennepstro?/vlasstro?
EEn van de 2, het is geen rapsodie en geen aubiose, maar het lijkt er wel veel op(kan gewoon ff niet op de naam komen.
Ik vind het ideaal.
Mijn paarden staan veel droger en schoner in de box.
Ik schep iedere dag de drollen eruit, 2x per week de natte plekken en 2x per week een half baaltje in elke box.
Ze krijgen allebei een plak stro om wat te kunnen knabbelen.
Ik vind dat de ammoniak drastisch is afgenomen.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn fjord en haf best schoon vanzichzelf zijn, er staan hier 2 paarden die dus wel mega smerig zijn en dus ook van dit spul een bende maken.
Het spul kan gewoon op de mest hoop en bevat zeer weinig stof.
iK STA GEWOON IN PENSION EN er werd me gevraggd of ik dit ook wilde proberen.
Het bevalt prima zeker vanwege de stof(bronchitus ikke)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 16:40

Puck, uit je reactie blijkt heel duidelijk dat jij geen ervaring hebt met vlasstrooisel. Want in een glas kan je nou niet bepaald de situatie creeren die je in een box hebt. bovendien, er is vlas, en dan is er ook nog vlas....het een is het ander niet, er bestaat een groot kwaliteitsverschil tussen de onderlinge merken.

Na een week je paard te hebben gestald op een zaagsel bed, wel goed schongehouden, dus niet bruin en damp laten worden, kan je een paard aantreffen met wel heel harde, droge hoeven. zet datzelfde paard een week lang op een evenzogoed schoongehouden bed van vlas, en ....de hoeven blijven veel soepeler, glanzender, verender dan met zaagsel. Al die gruwelverhalen die men over vlas zou kunnen lezen, voor mij is het niet waar. Mijn paarden staan op een leker isolerend diep bed van vlasstrooisel (momenteel Lavor, de goedkoopste die ik heb kunnen vinden) en ze blijven schoon, de stal is warm en droog en de paarden blaken van gezondheid. Ook hun hoeven, wat anders was toen ze tijdelijk op zaagsel stonden.

Ik heb net geen ervaring met gehakseld koolzaadstro, maar van de strooisels waar ik mee ge'werkt' heb (hennep, stro, zaagsel, krullen, vlas) is vlas veruit de beste. En helemaal niet duurder dan enig ander variant.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 17:10

mijn paard staat op ambiose (hennepspul, lijkt erg op zaagsel) en ik vind het niet zo'n succes.
hij is vreselijk vies op stal, en heeft daarom binnen een paar uur zijn hele stal nat. om de stal droog te houden moet je hem elke dag half leeg scheppen, maar dat gebeurt niet (ik sta op een pensionstal, mag het niet zelf doen Frusty ). of nou ja, als ik wil kan ik de stal wel leeg halen, maar ik mag er zelf niks nieuws bij gooien dus dat heeft niet veel zin.
bij de vorige stal waar ik stond stond hij op stro, en dat beviel MIJ een stuk beter! Party!!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 17:26

Mijn paarden staan beide op zaagsel, Jur omdat ze allergisch is voor de pollen en Razinda omdat ze door haar gebitsafwijking niet zo veel mag eten, en zeker geen stro. Ik had ze eerst op Rapsodie maar Razinda dacht dat ze dat gewoon kon eten. Haha!

Nu staan ze op houtkrullen (Edelspan) en dat gaat super. Ik vind een zaagselbox sowieso veel fijner mesten dan een strobox. Het gaat veel sneller en makkelijker. In de zomer gebruik ik ongeveer 4 pakken per maand, nu bijna het dubbele.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:02

Lonneke, vraag eerst even na bij degene die de mest ophaalt of hij /zij wel wilt dat je zaagsel gebruikt. Heel veel boeren willen dat nl. niet op hun land hebben omdat het zo slecht verteert. Een goed alternatief voor jou zou dan vlasstro zijn zoals reeds genoemd. Zelf gebruik ik Eurolin (19.60 per zak van 20 kg) en het bevalt me prima.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, nikkietjuh, Niwla en 119 bezoekers