Dressuurles op een Belg...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Dressuurles op een Belg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 17:16

Ik zou gisteren een zitlesje krijgen van Marjolein (=instructrice), maar ze smste af... D'r veulen had een schop gekregen en had een lap vlees los hangen... Ellende was dat ik geen zitles op Kelvin zou krijgen, maar op een knol van vrienden van Peter en Sandra... Aangezien die afspraak stond ben ik er toch maar naar toe gegaan.

Toen ik er aankwam regende het keihard. Thei was net terug met Bolleke, een 7 jarige Belgische hengst van bijna 1000 kilo (goedgekeurd in Duitsland) Lovers Terwijl Thei Bolleke's sokken bijwerkte heb ik er ff mee staan knuffelen... Zo'n schatje... Bolleke in zijn loopstal gezet, en naar de andere loopstal gegaan, waar de Belgen Marko, Jules, Floortje en Fanta, en een vreemde eend in de bijt waarvan ik de naam kwijt ben: een "gewone" merrie.

Ik mocht Marko meenemen, Thei nam Jules. Wat zagen die beesten eruit zeg... Ben 45 minuten bezig geweest met boenen op Marko, en nog had ik de modder niet onder zijn buik uit. Was net klaar met poetsen toen Thei's vriendin binnenkwam, die mij les zou gaan geven (alleen wist ze het zelf nog niet Knipoog).

Eerst even een kop koffie gaan drinken, met veel moeite een dikbelegde boterham afgeslagen (sja, boeren he, die zijn bang dat je te weinig eet Knipoog). Ff zitten babbelen. Jacqueline heeft les op de stal waar Apollo, "mijn" ruin, zou moeten staan (beest is in 2001 verkocht). Helaas kende ze hem niet, maar ze zou er de volgende keer eens op letten. Tevens Marko's gebruiksaanwijzing even doorgenomen. De paarden lopen op suikerklontjes Clown, Marko is liever lui dan moe, vooral de rechterkant is een moeilijke zijde voor hem. Hij is erg licht in de mond, dus op mijn zit rijden (mooi, dat moest ik net hebben OK dan!).

Teruggegaan naar de paarden om te zadelen. Daar was mijn eerste paniekmoment. Een hoofdstel met stang... Ik had nog nooit met stang gereden Scheve mond Volgens Jacqueline was het een stang die op 2 manieren bruikbaar was, op de goede manier, en andersom, dat de stang veel minder hard inwerkte. Zij hadden hem dus 'andersom'. Teugels aan de eerste ring vastgemaakt, zodat het effect van de stang al heel ver weg was...

En toen erop. Bij de teugels op maat nemen stak ik mijn handen iets te ver van Marko's hals af, waardoor Marko zich wezenloos schrok en er in draf vandaar schoot (is kar & oogkleppen gewend). Nou is in draf ervandoor schieten niets, maar wel als je een KWPN'ertje gewend bent... *slik* Met veel moeite teruggezet naar stap, en eerst op aanwijzing van Jacqueline Marko laten ontspannen. Inmiddels was Thei er ook bijgekomen met Jules.

Paniekmoment nummer 2. Ik moest voor me uitkijken, Thei reed nl ook nog ergens in die bak...

Toen ik Marko lekker ontspannen had flink aan moeten drijven om hem in draf te krijgen Lachen Meteen stopgezet om de beugels een gaatje korter te maken, mijn god zeg, wat gooit dat beest gigantisch hoog op... Met de kortere beugels ging het al iets beter... En toen ik na een tiental minuten draven aan zijn gang gewend was ging het helemaal prima.

Zoveel mogelijk op mijn zit gereden, in het begin heb ik de teugels gebruikt Bloos, maar hoe langer ik op Marko zat, hoe meer ik die teugels liet hangen. Tegen het einde gebruikte ik ze alleen nog maar om te corrigeren, als ie echt niet reageerde op been- en zithulpen. Hoe langer ik op Marko zat, hoe meer ik ook tussen zijn oren door keek... Haha! Stiekem was ik best trots op mezelf OK dan!

Jacqueline's commentaar:
  1. Ik "mocht" van haar omlaag kijken, als ik wel maar recht omlaag kijk. Ik kijk nl. van de zijkant, dus ik ga scheef hangen, en Marko reageert daar dus akelig goed op Scheve mond Aangezien mijn reden om omlaag te kijken niet te realiseren was als ik recht omlaag moest kijken, en omdat Thei in de bak reed, heb ik lekker voor me uit gekeken Lachen
  2. Als ik omlaag zat te turen kwamen mijn benen los van het zadel. Maar verder had ik een best mooie beenligging en vielen mijn kapstokjes ook wel mee Lachen
  3. Moet mijn borstbeen wat meer omhoog houden (ipv mijn schouders nog verder naar achteren drukken, aangezien ik dan mijn armen en handen vastzet).
  4. Toen ik dat eenmaal allemaal doorhad vond ze dat ik een aardig goede houding had Bloos
  5. Ze vond dat ik Marko al erg netjes had lopen, zo voor mijn eerste keer...
  6. In draf had ik hem niet in een constant tempo lopen. Had ik ook al in de gaten, bleef af en toe achter in de draf met lichtrijden. Waarop Marko afremde, en ik bij de volgende pas weer bij zijn oren zat Bloos
  7. De overgangen naar een langzamere gang maak ik te abrupt. De laatste paar overgangen vond ze wel erg mooi. Maar goed, dit is een bekend probleem...

Ik was al langer aan het twijfelen of ik door zou gaan met Marjolein, na dit lesje twijfel ik nog harder...

Anywayz... Ik heb 31 maart weer les op Marko Haha! En vandaag? Vandaag lijd ik alleen maar pijn... Mijn beenspieren... Verdrietig Wist niet eens dat ik die nog had Bloos! Iedere pas die ik zet doet pijn, en op een paard hoef ik voorlopig niet te klimmen... Kan mijn benen amper uit elkaar krijgen Bloos

But... It was worth it OK dan!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:55

Klinkt wel heel leuk! Heb je al foto's?? Ik ben wel heel nieuwsgierig!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:00

Lang verslag, het klinkt allemaal heel erg leuk!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 18:03

Amanda schreef:
Klinkt wel heel leuk! Heb je al foto's?? Ik ben wel heel nieuwsgierig!


Helaas niet, vanwege het weer... Als het beter weer wordt neem ik mijn camera mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:54

Joh OK dan! Geweldig van je Leuk verslag, en veel plezier en succes volgende keer, gewoon lekker doorzetten

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:04

hahah van die spierpijn zul je nog wel een poosje last hebben denk ik Tong uitsteken
wel een leuk verslag om te lezen Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:06

Lijkt me gaaf op zo'n groot ding rijden Haha!

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:12

Klinkt leuk!! OK dan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:52

Klinkt echt super
Wordt al bijna jaloers op je Knipoog En, de 31e wel foto's maken hè Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:50

Als het weer goed is wel ja En als Thei het goed vind natuurlijk...

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:34

Leuk he, om op zo'n brede rug te zitten Haha!
Gelukkig ben ik er nu aan gewend. Rijdt ze bijna
dagelijks, dus zou niet goed zijn als ik er nu nog
steeds spierpijn van zou krijgen *LOL* Haha!

Maar maak de volgende keer a.u.b. foto's

_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:57

hahah,lijkt mij ook wel een keertje leuk om op een belg te rijden!! zo groot breed enz...
jammer dat je geen foto`s hebt, volgende keer wel doen hè

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:03

JaimieD schreef:
hahah,lijkt mij ook wel een keertje leuk om op een belg te rijden!! zo groot breed enz...
jammer dat je geen foto`s hebt, volgende keer wel doen hè


Als, je toch foto's wil zien. Moet je in m'n profiel kijken Schijnheilig

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 23:26

Marko en Jules hebben ong. dezelfde bouw als de knollen in Tannekes proefiel, maar Bolleke... Dat is echt een monsterlijk groot exemplaar.... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:27

Gaaf zeg! Ik heb ook een tijdje een Belg gereden echt geweldig!
En nu na jouw verhaal ga ik helemaal weer twijfelen...(ik ga dit jaar waarschijnlijk een veulen kopen) Zal ik een rijpaard veulen kopen of toch een Belg?? Moeilijk moeilijk moeilijk.....Belgen zijn zo cool!

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:48

dat is weer eens wat anders dan een kwpn-er... *LOL* Haha! De volgende keer zal de spierpijn al wat minder zijn....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:03

Klein updateje:

Gisteren weer rijles gehad op Marko.

Was er lekker op de tijd, dus heb het hoevenmes gepakt en ben de modder en mest onder zijn buik los gaan krabben/snijden. Na een uurtje was ik met ong. 3/4 klaar en met maar 1 wondje (hij verplaatste zich toen ik net het haar door wilde snijden). En nee, met borstelen of wassen is het niet weg te krijgen... Wegsnijden moest dus wel. Vervolgens zijn niet al te dikke bos manen naar 1 kant gekant (waarna ze wel gigantisch dik waren Scheve mond) en Marko een hele hippe vlecht gemaakt Lachen Werd 2 weken geleden nl helemaal wild van die manen in de teugels...

Voordat ik opstapte de waarschuwing gekregen dat ik extra goed op moest letten met mijn handen (ivm geen oogkleppen), want hij had geen pony/manen meer voor zijn ogen dus zag ie wat meer Clown Plus dat ie wat opgefokt was van de blauwspray die ik voor het wondje had gebruikt... Als je een doorgeslagen boerenknol wilt zien, moet je een spuitbus ter hoogte van Marko's buik gebruiken Haha! Anywayz, hij reageerde echt totaal niet op mijn handen, als ik ze langs zijn nek liet zwaaien OK dan!

Na 2 rondjes zwijgend (aan de lange teugel) gereden te hebben vroeg Jacqueline of ik aan mijn zit gewerkt had. Meende dat een een stikvraag was, dus meteen een kop als een boei... Bloos! "Eeeeeh... Nou, nee... Niet op Kelvin iig. Heb wel op de keukenstoel geoefend Bloos" 'Ik zie het ja! Je zit rechtop en lekker ontspannen!' Bloos

Heb er dit keer een uurtje stapwerk van gemaakt, lekker werken. Marko moet het ook allemaal nog leren, dus we doen rustig aan... Paar pogingen tot achterwaarts gaan (eerste keer), ging best aardig. Met halthouden bleef hij lekker aan het been, had ook een hele mooie buiging van de hals op die momenten... Ik kreeg hem zover dat hij niet meer uitzwaaide met halthouden (op de middenlijn)... Marko liep gisteren echt heerlijk relaxed! Lovers

En ikzelf? Ben stiekem best trots op mezelf... Heb maar 2 of 3 keer geld gezocht (waarop Marko meteen de andere kant op ging Scheve mond) en ik vond mezelf ook netjes zitten... Heb hem echt van achteren naar voren gereden, weinig gebruik gemaakt van de teugels (enkel corrigeren en evt. vragen)... Enige waar ik nu echt op moet gaan letten wb mijn houding zijn mijn pianohandjes en polsen...

Maar het gaat imo hartstikke goed OK dan! Volgende week weer, heb er echt zin in! Heb ook heerlijk met 'm zitten knuffelen gisteren... 2 weken geleden wilde ie dat niet Clown

PS: De foto's zullen in de loop van volgende maand wel komen, eerst Marko even helemaal schoon zien te krijgen Knipoog
PPS: Spierpijnvrij

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:44

Pervinco schreef:
PPS: Spierpijnvrij


Nog wel ja :X

Maar als je meer ontspannen hebt gezeten zal het met de spierpijn ook wel meevallen.

We willen trouwens wel foto's zien!