Afstappen tijdens buitenrit!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Afstappen tijdens buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 19:44

Igor, de paniekhaas, slaat soms helemaal op tilt buiten. Als dat in het bos gebeurd blijf ik lekker zitten, maar als het naast de weg gebeurd (80km weg) stap ik weleens af. Igor is pas onder het zadel en heeft schrik van de raarste dingen die we buiten tegen komen. Een tak die op het pad ligt, een kuiltje (2cm diep Verward )met steentjes erin, en ga zo maar door. Paarden die van achteren aankomen of paarden die beginnen te rennen in een wei die hij kan zien, slaat ie helemaal van op tilt.

Vandaag ook...
Mijn stalgenoot Boos! komt met zijn 2-span over de weg van achteren genaderd, Igor en Darwin op het fietspad naast die 80km weg. Ik had al geseint dat hij in stap moest passeren, maar dat teken negeerde hij. Igor EN Darwin slaan op tilt en beginnen te draaien, dribbelen en te doen. Nou moet ik vertellen dat Igor nog weleens de weg wil opspringen als hij ergens bang van is. Dit keer stond Darwin al op de weg en had Mario hem niet helemaal maar onder controle, en Igor met zijn achterbenen in de sloot, waar hij natuuuurlijk weer van verschoot en klaar stond om de weg op te schieten. De kar gaat nog steeds door met draven. Ik spring van Igor af en pak ook Darwin's teugels vast. De paarden voor de kar begonnen nu ook te dansen en te break-dancen... Nu wilde hij wel in stap gaan Knipoog . Igor en Darwin liepen aan de hand nog steeds te stuiteren...
Nu kreeg ik te horen op stal dat ik had moeten blijven zitten, dat Igor nu gewonnen heeft... Op Darwin was ik wel blijven zitten, omdat die op alle hulpen reageert. Igor dus nog niet... Als er zoiets in de bossen of op een rustige weg gebeurd blijf ik dus wel zitten, maar dan heb ik dus ook de ruimte zodat hij even kan stuiteren.

Mijn inziens heb ik wel juist gehandeld. Het zijn niet mijn pony's en zet hun leven EN dat van mij niet op het spel, doordat ze de weg opschieten waar ook nog steeds auto's voorbij kwamen, en wij er dus onder kunnen belanden. Wat vinden jullie dat ik had moeten doen?

BTW was ik al zo over de pis dat hij niet gewoon in stap kon passeren... Ik ben het laatste stukje dus ook niet meer opgestapt...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:55

Ik vind het onverantwoordelijk van de menner wat hij gedaan heeft. Het is een stalgenoot dus ik neem aan dat hij weet dat jouw paard een jong paard is die net onder het zadel is?
Daarbij ziet hij dat jullie paarden onrustig worden en dat naast een 80 kilometer weg...
Daarbij vind ik het op zijn zachtst gezegt nogal vreemd dat jij nu allerlei commetaar krijgt. Ik persoonlijk had met de menner eens een hartig woordje gesproken Boos!

Jij kent je paard het beste, dus gewoon afstappen als jij denkt dat dat veiliger is voor jullie beiden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:58

Je hebt juist gehandeld. Je moet zelf aanvoelen of je paard echt angst heeft of je in de zeik neemt. Alleen afstappen als het gevaarlijk is en hij angst heeft. Anders blijven zitten.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 19:58

Ja dat vind ik dus ook... Ik heb bij zo'n jonge pony in zo'n geval meer te zeggen naast hem als dat ik erop zit. Zo wie zo is hij rustiger als ik er naast loop.
Ik was ook zo kwaad (liep onderweg al te vloeken en te tieren) dat ik op stal dus niets meer gezegt heb. Dan flap ik er namelijk dingen uit waar ik later weleens spijt van kan gaan krijgen. Niet van wat ik zou zeggen, maar wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:09

Beetje vaag dat jij degene bent die de preek krijgt terwijl iemand anders hem verdient! Jij kent je paard, als jij denkt dat afstappen veiliger is dan moet je dat doen. Wat anderen ervan vinden moeten ze lekker zelf weten!!

Faber quisque fortunae suae

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:13

Inderdaat is dit niet echt aardig van die menner. Afstappen is dan ook bij mij de beste opsie.
Enkel even mijn vraag, waarom raakt hij zo in panniek. Want dit keer is het paard en wagen de volgende keer een tractor enz. Als je de weg op gaat kom je nu eenmaal van die enge dingen tegen en moet je voor je eigen veiligheid weten dat je je paard altijd onder controle heb.
Natuurlijk is igor nog maar net onder het zadel, maar waarom dan al rijdend over de weg?

Ik rij zelf zonder zadel en hoofdstel over de weg. Dat vind veel mensen hier op bokt levens gevaarlijk. Het verschil is dat ik mijn paard altijd onder controll heb. Ik ben niet iemand die risico's neemt of niet ziet.

Tip ga er naast lopen als je de weg op moet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 20:47

Voor verkeer is hij niet angstig, tractors et vind hij niet zo erg. Het is een marathonpony, dus het verkeer zelf kent hij wel. Zelfs van een idioot die even op zijn claxon duwt als hij ons passeert schrikt hij niet. Ik weet waar hij schrik van heeft, en waar niet van. Eraf ben ik zo. Als ik naast hem loop is hij rustig, nu moet hij leren dat hij ook rustig blijft als ik erop zit, onder alle omstandigheden. Dat gaat best goed, op enkele uitzonderingen na.
Waarom hij zo paniekerig is weet ik niet, maar het is nu al veel minder als het in het begin was dat ik hem deed. Ik vermoed dat het is omdat er nooit iets mee gedaan werd.
Als ik in het begin tijdens het rijden ineens mijn hand op zijn kont legde, of er schoot een takje tegen zijn benen, dan sloeg ie al op tilt.. Gelukkig is dat al bijna verleden tijd.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:52

Ik vind het goed dat je bent afgestapt.
Als hij wel de weg was opgeschoten....
Je kan hem misschien eerst op het erf/ in de bak laten wennen aan de dingen waar hij zo bang voor is. In de bak kan hij niet zomaar de weg opschieten.
Succes OK dan!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:14

Afstappen is ook in mijn ogen het beste wat je kunt doen. Sowieso wat heb je er aan om zelf een ongeluk te krijgen of te veroorzaken. Verder geloof ik er geen bal van dat een paard denkt dat hij gewonnen heeft als jij afstapt. Zelf ben ik ook gezegend met een angsthaas en ben in de beginperiode wel 10 keer afgestapt voordat ik in het bos was. Wat ik wel altijd heb gedaan (als ik geen gevaarlijke situatie veroorzaakte), was mijn paard ergens bang voor dan stapte ik af liep met haar aan de hand langs het "enge" en weer terug, steeg dan weer op en reed weer verder.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:22

afstappen doe ik ook heel vaak want het is voor mij het beste met die rotgrapjes van mijn pony doet ze alsof ze iets eng vind en gaat er van door als ik het merk dan stap ik af ook doe iki dat bij trekkers want dat vind ze echt doodeng en paarden racet ze achteraan maarja dan moet ze het maar leren!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:24

Vind het superasociaal van die mennende stalgenoot. Neem aan dat hij wel een koetsiersbewijs of ruiterbewijs heeft? Iedereen leert toch zeker dat je in stap moet passeren. Logisch dat de paarden over hun theewater gaan, dat hoeft niet met de leeftijd te maken te hebben hoor; een 14-jarige heeft dat net zo goed.
prima dat je afgestapt bent; blijven zitten en kopje onder de sloot in of onder een auto klinkt nou niet echt als winnen...
Dus als hij ernaast meer vertrouwen heeft in jou kan je hem best helpen; veiligheid voor alles. Volgende keer gewoon weer proberen met het andere paard erbij en rustig buitenrijden. Je paard heeft nu echt niet van jou gewonnen hoor.
Misschien een tip: als je een ruiterbewijsboekje hebt: kopieer het stukje waarin staat ALTIJD IN STAP PASSEREN en hang dit op de stal van die mafkees!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 21:27

In de bak is hij nergens bang van. Het zijn juist de dingen buiten "zijn" terrein. Maar.. oefening baart kunst zeggen ze. Het gaat steeds beter. In het begin kon ik er amper aan de hand mee over de weg lopen... Ik weet ook zeker als die menner gewoon in stap was gepasseerd, dat Igor dan een stuk rustiger was gebleven. Miss niet helemaal rustig, maar wel zo dat ik hem onder controle had kunnen houden als ik erop had gezeten.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 21:28

Nee ik heb ook geen ruiterbewijs, maar weet dat soort dingen dus wel. Als iemand dat stukje naar me kan sturen zal ik het zeker ophangen aan zijn staldeur... Haha!

PS ben overigens wel heel blij dat er ook nog mensen zijn die wel vinden dat ik juist gehandeld heb... OK dan!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:18

Ik was zelf ook afgestapt denk ik. Ik weet dat m'n paard rustiger ergens langsgaat als ik ernaast loop, dus als er iets engs opduikt ga ik er wel eens af ja. Ik los het liever zo op dat dan we met z'n tweeën in de sloot belanden, ik eraf lig, of andere doemscenario's. Dus helemaal met een jong paard geef ik je groot gelijk.
Heb je die menner er trouwens nog over aangesproken?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 22:26

griebels schreef:
Ik was ook zo kwaad (liep onderweg al te vloeken en te tieren) dat ik op stal dus niets meer gezegt heb. Dan flap ik er namelijk dingen uit waar ik later weleens spijt van kan gaan krijgen. Niet van wat ik zou zeggen, maar wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn.


Nee dus Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:04

Als mijn paard op de weg ergens egt bang voor is en ik ga ernaast lopen dan ktijg ik haar echt overal langs.
Gewoon doen dus als het nodig is.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:17

Ben het helemaal met je eens hoor, blijven zitten en kopje onder gaan, nee daar win je bekers mee

Par kan afentoe ook wat flippen, ik stap gewoon af, als ze aan het klooien is niet, maar als ze echt bang is zit er als ik erop zit gewoon geen rem meer op.
Naar mijn idee winnen ze dan ook niet, dat geld alleen als je ze hun zin geeft.....

Maar vin het gewoon verstandig hoor, zeker naast een 80 km weg

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:51

Ik vind dat je juist gehandeld hebt hoor...

En die opmerking dat je paard nu gewonnen heeft Verward
Als het nu ging om dezelfde situatie en het was gewoon uittesten, dan had ik gezegd zitten blijven. Maar het ging hier om een jong paard wat schrikkerig was, dan vind ik het verantwoorder om er even langs te gaan als je weet dat je zo wat meer invloed hebt, dan te blijven zitten en afwachten hoe het zal aflopen...

Lekker verantwoord van die menner om je in draf te willen passeren en pas te stappen als hij zelf in de problemen dreigt te raken

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:08

Ik vind ook dat je het goed gedaan hebt.....ik zou ook afstappen.
En volgens mij heeft je paardje nou niet gewonnen . Hij was bang en jij hebt hem gerust gesteld. Als je het niet had gedaan was het misschien helemaal uit de hand gelopen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:17


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 11:35

Klopt, maar ik had het hier over MIJN situatie, niet over zomaar even gek doen... En over het commentaar wat ik erop kreeg toen ik dus wel afstapte, omdat het in mijn ogen veiliger was voor Igor, Mario en Darwin en mijzelf...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:42

ik denk dat je goed gehandeld hebt, als mijn paard flipt stap ik ook altijd af, anders lig je straks met paard en al om ofzo...als je ernaast staat is het veiliger voor jou en je paard

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:18

Moet die achterlijke druif tegen jou vertellen wat je moet doen en laten als hij zelf duidelijk aantoont dat hij gebrek aan verstand en inzicht heeft door jullie zo te passeren terwijl hij toch moet ZIEN wat er gebeurt?

De hond is de betere mens

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:51

Ik vind dat je goed gereageerd hebt hoor.

Ik hoor ook vaak dat je beter kunt blijven zitten als je paard gek gaat doen.... dat het paard anders denkt dat het gewonnen heeft als je afstapt.

Maar na mijn laatste valpartij ben ik toch een beetje bang geworden, ik ben er gister namelijk ook gauw afgesprongen toen ze raar begon te doen en achteruit richting sloot liep.

En ik denk dat ik het ook vaker doe, als ik het niet vertrouw, ik wil eerst mijn 'moed' weer een beetje terugvinden om steeds bij elk voorval te blijven zitten....

(hopelijk heb ik dat gauw!!!)

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:54

Veiligheid gaat boven alles, als jij afstappen veiliger vindt heb je gewoon goed gehandelt. Tenzij je levensmoe bent Haha! Ik stap zelf ook af langs een gevaarlijke weg

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, Dolce_pony, Flew en 134 bezoekers