Is dit goed om te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Is dit goed om te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 16:05

Zoals jullie denk ik allemaal wel weten nu heb ik een 2 jarige paint merrie. Nu staat ze nog bij mij in Schiedam maar per 1 mei gaat ze voor twee jaar weer lekker het land op bij mijn moeder, ik kan als ik wil daar volgend jaar een beetje met haar aan de slag gaan want er is een bak aanwezig maar ik wil pas echt een het werk gaan als ze vier is. Nu lijkt het me leuk om haar volgend jaar te laten dekken en nadat het veulen is afgespeend (dan is ze bijna 4,5 als alles goed gaat) naar Schiedam te halen, om dus aan de slag te gaan. Hoe staan jullie hier tegen over? Is dit verstandig of maar beter niet...

Groetjes Debbie...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:08

Ik zou niet wachten tot ze 4,5 is voordat ik met haar zou beginnen. Op het moment dat ze gedekt is kun je voorzichtig een basis leggen, en het paard na het spenen van het veulen weer voorzichtig oppakken. Ik zou persoonlijk niet rijden als ze een veulen aan de voet heeft, maar daar is ook nog verschil van mening over.
Maar paard wegzetten tot ze 4,5 is en dan pas beginnen zou ik niet doen. Je kunt soms ook te lang wachten met inrijden....

Heb je nog wedstrijdplannen of wil je puur recreatief? Vanaf 6 jaar MOETEN ze op één hand geshowd worden, als je officiele AQHA wedstrijden wilt rijden.

Je suis Charlie.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 16:17

Nee ik wil absoluut de wedstijden ingaan, als alles het toelaat natuurlijk. Maar er zit inderdaad wel wat in ja, dat je ook te lang kunt wachten met rijden... Ik zou haar eventueel ook nog volgend jaar 1 of 2 maanden in training kunnen zetten (bij een zacht iemand!) en daar zelf een beetje in de loop van dat jaar op voortborduren bij mijn ouders in de bak zeg maar... Dat is dan ook nog een optie.

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:20

Dat zou ik dan doen. Je paard wegzetten terwijl ze oud genoeg is om bereden te worden omdat ze net is gedekt.... Niet als je er zelf genoeg tijd en begeleiding voor hebt om haar verder te beleren.

Je moet er altijd rekening mee houden dat er wat met een paard gebeurt, waardoor het komt te overlijden of niet meer te berijden is. En dan heb je vier jaar op je paard gepast, er een fortuin aan geld in gestopt, zonder er maar een dag plezier van te hebben gehad (ik zeg niet dat verzorgen en tutten geen plezier is, maar ik ga er van uit dat je het paard hebt gekocht om erop te rijden)

Je suis Charlie.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 16:45

Huilen nee mijn liefje wordt net zo oud als ik... Huilen Ik moet er echt niet aan denken dat ze overlijdt... ik heb bij de gedachte alleen al pijn in mijn hart!
Maar okee realistisch gezien heb je natuurlijk gelijk. Maar ik wil haar zo lang mogelijk van haar vrijheid laten genieten, zodra ik haar naar Schiedam haar staat ze alleen in zomermaanden 6 uurtjes buiten. Maar ik kan bij mijn ouders zoals ik al zei ook aan de slag gaan, en ik kan haast niet wachten eerlijk gezegd. Maar ik zou haar graag een veulentje willen laten krijgen voor we aan het echte werk, dus dagelijks total-body-work-out, beginnen...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:09

Persoonlijk zou ik voor een omgekeerde volgorde kiezen;
3e jaar inrijden en 4e jaar (of eigenlijk pas 5e of 6e jaar) een veulentje.
Is ze meer volwassen, ik neem aan dat je niet voor het geld fokt maar voor de fun, en heb je een goede basis met haar kunnen leggen.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 18:19

Bloos Bloos Bloos okee ik geef het toe, ik wilde het wel voor het geld doen, voor een flex-tree zadel... Bloos Bloos Bloos
Laatst bijgewerkt door DJQuarter op 01-04-04 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 18:20

ben ik nou fout bezig...Bloos

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:49

Aan een veulen verdien je niets, niet als particulier. Of je moet een enorme prijs voor het veulen vragen - en dan raak je het weer niet kwijt. Dus ga er maar van uit dat je met een echt goed veulen (en dan heb je weer flink dekgeld..) *hoogstens* de kosten eruit haalt. En dan moet het allemaal helemaal fijn lopen zonder de veearts er een keertje extra bij nodig te hebben.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 18:54

Ja okee ik begrijp jou standpunt, maar ik heb geen Welsh... Daar liggen de prijzen idd wat lager...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 18:56

Niet verkeerd opvatten alsjeblieft ArwenLune...Knipoog

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:16

Je fokt een veulen om een nieuw zadel te kunnen kopen, wat klopt er hier niet Verward Wat als het mis gaat en je te maken krijgt met hoge DA kosten Clown

1 april grapje zeker

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:25

DJQuarter schreef:
Ja okee ik begrijp jou standpunt, maar ik heb geen Welsh... Daar liggen de prijzen idd wat lager...


Vergis je niet, Welsh Cobs zijn dure paarden. Niet dat dat ermee te maken heeft - dit geldt voor ieder ras. Tenzij je een gek vind die een achterlijk bedrag neerlegt voor een veulen houd je er gewoon niets aan over.

Maargoed, je hoeft het niet van me aan te nemen. Ook niet van de mensen op Fokkerij. Ga jij lekker een veulen fokken om een zadel te kopen van de winst, en kom er maar achter of dat zadel er wel of niet komt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:30

okeej ik ga je voor een fout behoeden die ik ook heb gemaakt Haha!
en had toen buddy net onder het zadel was een westenr zadel gekocht wat toen perfect lag, maar echt zodra je lekker gaat rijden vernaderd je paard zo dat het zadel snel niet meer past en dan zit je er mee..
Ga eerst lekker met een simpel zadel rijden tot ze de bespiering heeft en redelijk goed uitgegroeid is.. dan kun je veel beter een mooi zadel kopen denk ik Lachen
En bovendien straks hecht je je aan het veulen en dan moet het weg.. en geloof me de kosten van een veulen zullen in de loop van de tijd meer zijn dan een zadel. Dus als je eens opzij zet elke maand wat je denkt kwijt te zijn aan het veulen en dat lekker op spaart voor een zadel!

Dag lieve mama...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 19:50

Jullie hebben echt gelijk en dat weet ik wel, maar ach het was een gedachtegang en nog geen plan. Arwenlune, hoewel ik niet rot tegen je heb willen doen wil ik toch even mijn excuses aan bieden.
Waterkippie; dat vind ik idd veel verstandiger dan mijn 'gedachtegang' zeg maar. En dat ga ik doen, dan maar overwerken. Toch wil ik een keer een veulen maar wel met de goede bedoelingen en inderdaad als er een stevige basis in mijn liefje zit...

Groetjes!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:04

heel verstandig Lachen
en veel plezier met je paardje Lachen

Dag lieve mama...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:40

Laten dekken als ze twee zijn is net zo slecht als gaan rijden als ze twee zijn... Ik ben er persoonlijk absoluut geen voorstander van. Een kind dat een kind moet krijgen. Afgezien van het feit dat een twee jarige 'tussen de oren' nog niet volwassen is, is ook een dracht een aanslag op een jong, onontwikkeld lichaam.
En om het dan voor het geld te doen is helemaal een verkeerde gedachte gang... negen van de 10 keer moet er geld bij... reken maar eens uit wat het kost om je merrie de medische zorg, extra voer e.d. te geven, dan het veulen opfokken... tegen de tijd dat je het afspeent heeft het al een leuke duit gekost... en dan heb ik het nog niet eens over alles wat er tegen kan zitten. Dan moet je uiteindelijk ook maar zien dat je het veulen verkoopt... hoe langer dat niet lukt, hoe meer geld het kost...
Nee, al je een nieuw zadel wilt, zet dan al dat geld wat je kwijt was aan extra voer, dierenarts enz. weg op een rekening en dan heb je het geld voor een nieuw zadel eerder bij elkaar dan wanneer je een veulen gaat fokken... én je houd je paardje gezond!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 22:00

Francis sorry maar ten eertse ik had het erover om haar met drie jaar te laten dekken... Ik weet genoeg over dat soort dingen, maar dat maakt verder niet uit (bij de bijomende kosten had ik even niet stil gestaan). Ten tweede, zoals ik als zei, was het niet iets wat ik van plan was (vaststond) maar meer een speculatie (of hoe schrijf je dat)... Dus aan jou antwoord heb ik niks... Welterusten!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:19

DjQuarter, een Quarter is tegenwoordig ook niet meer zo snel verkocht. Reken je niet rijk, wat denk je voor een veulen te kunnen krijgen? Als je teveel vraagt, dan raak je het niet kwijt. Vraag je te weinig, dan leg je er op toe, of je blijft er mee zitten. Ideaal is als je een veulen net na het spenen kunt verkopen, maar niemand gaat dat risico lopen, omdat er een heleboel kan geboren tot een paard bereden kan worden. Je maakt pas een kans met een tweejarige (die dan misschien veel te vroeg te hard aan het werk wordt gezet) en dan heb je er wel twee jaar stalling voor betaald. Of je houdt hem of haar tot ze drie is, beleer haar, of laat haar beleren. Dan weet je dat het veulen de beste kansen heeft gehad wat betreft haar jeugd.

Even wat voorbeelden van prijzen die ik op de Marktplaats langs zie komen.

Pas gespeend veulen: 4000 Euro (reken bij sommig hengsten er dan ook nog bij dat het dekgeld 1000 Euro bedraagt). Je hebt 11 maanden voor je merrie gezorgd. De meeste stallen vragen niets voor een veulen aan de voet (maar je hebt er ook die dat wel doen). Veulen wordt met een half jaar gespeend, en dan komen de kosten van de stalling. Ik ga er toch van uit dat je hem verzekerd. DA kosten, smid enz....dikt lekker aan hoor!

Driejarige merrie: 4000 Euro. Dan heb je er toch drie jaar aardig wat geld in gepompt, dat je nooit meer terugkrijgt. Reken op gemiddeld 150 Euro per maand, als je daar al mee klaar bent. Dekgeld is nog steeds 1000 Euro geweest, kosten van stalling, smid, DA en verzekering zijn drie jaar lang opgelopen. Als je niet zelf kunt beleren heb je haar beleerd. Allemaal kostenposten die je nooit meer terugziet.

Snap je het nu? En als je denkt dat je een veulen voor meer dan 4000 kunt verkopen (of een driejarige die niets kan voor meer dan 4000 kunt verkopen: keep on dreaming. De economie is op dit moment zo belazerd dat er weinig of geen handel in paarden zit, en de markt is verzadigd. De meeste mensen hebben één paard, en kunnen/willen geen tweede.

Je suis Charlie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:51

DJQuarter"]
Hoe staan jullie hier tegen over? Is dit verstandig of maar beter niet...
[/quote]

[quote="DJQuarter"]
... Dus aan jou antwoord heb ik niks... Welterusten!
[/quote]

Sorry hoor, maar dit komt erg onbehoorlijk over en volgens mij ben ik ook normaal beleefd gebleven... (misschien even m'n post in het topic over de groomclinic lezen, over fatsoensnormen op internet...)
Volgens mij gaf ik ook gewoon antwoord op je vraag... Je vroeg hoe anderen hier tegen over stonden... Dat heb ik gemeld, niet meer en niet minder. Wat je daar mee doet moet je helemaal zelf weten.
Als je een andere mening als die van jezelf niet wilt horen, moet je er niet naar vragen. Doe je dat wel, dan kun je op z'n minst beleefd blijven in je commentaar.

Ik heb er inderdaad over heen gelezen dat je haar met 3 jaar wilde dekken... blijft mijn verhaal toch het zelfde... ook 3 vind ik
persoonlijk
(dat wil dus zeggen dat dat mijn persoonlijke mening is de een ander niet hoeft te delen) te jong. Met 4 jaar dekken betekend veulenen op 5 jarige leeftijd en dan is een paard pas volwassen (overigens meestal nog niet eens volledig uitgegroeid, dat zijn ze gemiddeld pas tussen de 6 en 8 jaar).

[quote="DJQuarter schreef:
...Ik weet genoeg over dat soort dingen....bij de bijomende kosten had ik even niet stil gestaan

.... Lips are sealed

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 04:49

Luister, ik wilde inderdaad jullie mening over hoe jullie ertegenover stonden als ze met drie licht aangereden zou worden en dan nog een dik jaar drachtig en vervolgnes met veulen het land op zou gaan. De reden waarvoor ik het in gedachte had is verder ter zijde en ik had het gewoon ook niet moeten vermelden want daar gaat dit topic niet over.

En Francis, er worden bij ons 4 tot 6 veulens per jaar geboren. Dat wil zeggen dat ik er inderdaad genoeg van af weet, is dit arrogant ofzo?

Dus mensen die hun mening willen geven, graag over het allerbovenste stukje tekst aub...

ps. Ik ben helemaal niet uit op ruzie ofzo maar ik voel me door sommige uitspraken een beetje aangevallen.

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 04:55

Nogmaal mijn vraag, waar ik dus mening over wil, ging niet over geld maar over of het wel verstandig is voor mijn meisje (zie helemaal bovenstaand)...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 06:26

Als het geld het probleem niet is, kun je je merrie gerust met drie jaar laten dekken. Maar realiseer je wel dat een dracht en bevalling voor merrie EN veulen een risico zijn, maakt niet uit hoe oud de merrie is. Het gevolg kon weleens zijn dat je na verloop ZONDER merrie en ZONDER veulen zit. Is het je dat waard, alleen voor een zadel?
Als je een tweedehands Equiflex zadel wilt, weet ik er nog wel eentje voor je te koop.

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:01

DJQuarter schreef:
Nogmaal mijn vraag, waar ik dus mening over wil, ging niet over geld maar over of het wel verstandig is voor mijn meisje (zie helemaal bovenstaand)...

Ik denk dat je paard er niet slechter van zal worden (afgezien van de risico's die hierboven al zijn genoemd). Of je d'r zelf beter van wordt is nog maar de vraag Lips are sealed .

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:16

DJQuarter schreef:
Nogmaal mijn vraag, waar ik dus mening over wil, ging niet over geld maar over of het wel verstandig is voor mijn meisje (zie helemaal bovenstaand)...


DJ, toch wil ik me er ook wel even mee "bemoeien". Je wil graag antwoord op de bovenste vraag, maar ondertussen schrijf je dat je het voor een zadel wilt doen en daarna vraag je ook nog of je dan fout bezig bent.

Dan is het toch logisch dat je ook daarop reacties krijgt???

Ik bedoel het niet aanvallend, maar je schrijft het zelf, dus komen er ook reacties en hoe moet men nou weten waar ze wel of niet antwoord op "mogen" geven??

Nou, hier mijn persoonlijke mening op je eerste vraag.
Op zich vind ik er niks mis mee, dekken met 3 is jong, zelf heb ik nu een goede ervaring met dekken op 2, hoe fout anderen het misschien vinden, maar het ligt ook heel erg aan de merrie zelf, dat geldt ook op 3 jarig leeftijd.

Ik vraag me wel af waarom je uberhaubt wil fokken, als je eigenlijk de sport in wil met je merrie. Als sport het belangrijkste is zou ik lekker inrijden met 3 dan rustig de sport ingaan, veulentje kan later altijd nog.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 11 bezoekers