paard loopt "zomaar" door draad...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

paard loopt "zomaar" door draad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 11:45

heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt en wat kan ik eraan doen omd it te voorkomen?
Tender heeft het als jonkie wel eens gedaan, dan ging 'ie met z'n kont tegen het draad (enkel draadje, om de wei in 2-en te splitsen) en dan floepte 'ie er onder door, deed 'ie als ik met Woody aan het rijden was, hij wilde niet alleen zijn, maar later eigenlijk nooit weer last van gehad.

Tot zaterdag: de paarden van de buren stonden in de wei, is naast die van ons, Ten vindt ze heel leuk (zijn merries, en hij is natuurlijk een "echte" man (denkt 'ie), dus altijd dikke pret. En zo ineens (ik was binnen, Peter zag het gebeuren) drukt 'ie met z'n borst tegen het draad (hij had 2 dekens op, dus voelde nada, noppes), de palen braken af (draad bleef heel Verward ), hij loopt naar voren, komt met zijn poten (tja, benen zijn voor intelligente dieren , niet voor zulke UILSKUIKENS) in het draad, voelt stroom en bedacht zich toch nog maar eens even........ de SUKKEL!!!!
wat moet ik daar nu mee?
Peter wil hem niet meer naar buiten hebben als wij aan het werk zijn (en dat is dus de hele dg, elke dag!), en dat snap ik wel, maar dat KAN toch niet?

Ik wil met prikpalen maar een extra richel maken (volgens Peter zal dit niet helpen, maar ik wil het toch proberen, vind niet dat ik dit mijn paard aan kan doen), hopen dat dat helpt. Nu niet meteen zeggen dat het ook dom is, een enkele richel, want dat valt wel mee, de paarden kennen elkaar, hebben eerder bij elkaar gestaan, klauwen doen ze niet maar elkaar en buiten dat: ik ha hier geen zeggenschap over (ik ben namelijk wel VOOR dubbele richels, maar de buurman had dit ineens neergezet, PRECIES op de grens, dus Peet en ik hadden zoiet: laten we het maar proberen, zonde om 2 meter van ons land af te zetten waar je niets meer mee kunt doen! toch?)

Ik heb zitten denken aan die shetties die ijzerdraad in hun manen krijgen, maar aangezien Ten het eerder met zijn kont deed en nu met zijn borst mag ik dan wel een heel harnas voor hem gaan maken Huilen

help mijn paard de winter door!
de winnende tip wordt beloond met mijn eeuwige dank!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:54

Nescio loopt ook door glad stroomdraad. Volgens mij ziet hij het gewoon niet, en de stroom (en er stond echt een flinke klap op!) maakt blijkbeer geen indruk. Wij hebben de wei compleet opnieuw afgezet met 3 lagen van dat brede band wat je ook onder stroom kunt zetten, dat breekt niet zo snel. Overigens is mijn paard gewoon een ontzettende draak in het land Extreme duivel

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 12:00

de bovenste rij was 3 cm breed wit lint, de onderste 2 zijn wit koord!
(kl*te spul, gaat niet kapot, heeft 'ie zich als veulen als eens aanbezeerd, blijvend litteken, gelukkig ging het nu nog allemaal goed, hij had vast een engeltje op zijn schouder)

Had ik er inderdaad nog even bij moeten zetten, bedankt Lot!

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:01

he hallo
toen ik mijn veulen naar de opfok ging brengen deed hij het ook
hij ging rennen en rende zo door alles heen
hij was volgens mij niet eens geschrokken er stond zelfs stroom op
de dag daarna heeft hij het ook nog geprobeerd en toen hij het stroom voelde bedacht hij zich
nu laat hij het wel uit zijn hoofd om het te doen
groetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:01

Je hebt ook van dat brede witte lint dat ook stroom kan geleiden. Kun je dat niet eens gebruiken en de stroom opvoeren?

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:01

een draadje wat hoger /lager spannen zodat ie er ook met onbedekte delen tegenaan loopt?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nightcap D

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:04

miss kan je op een draar lager ook stroom zetten zodat het tegen zijn benen aankomt ofzow.. dan voelt hij het tentminste...

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 12:14

tja, Nimber, wat jij zegt, daar zit wel wat in, misschien inderdaad wat hogere prikpaaltjes kopen, zodat de bovenste draad in ieder geval boven zijn dekens zit.......

raar he, dat een paard jaren goed gaat (want hij is 4 en een half en nog nooit zoiets stoms gedaan, afgezien van toen hij veueln was) en dan zo ineens, zonder reden (volgens de mensen die het zagen gebeuren) dit....

hij is ook veel te aanhankelijk naar iedereen, je kunt hem dus ook absoluut niet alleen ergens neerzetten, hij rent zich in de wei half dood en op stal brult 'ie de hele dag de longen uit z'n lijf....

tijd voor de paarden-psychiater?!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:16

Och praat me er niet van. IJsco vond het ook altijd zo leuk om daar te gaan staan waar het niet de bedoeling was.
Pas ingezaaid land Frusty Stro-opslag in de schuur Frusty bij die lekkere appelboom Frusty. Ze had totaal geen ontzag voor het draad en de stroom, (wat wil je ook met zo'n teddybeer-vacht) we hebben toen extra draden gespannen, zodat ook stroom op benen etc kwam te staan als ze weer probeerde naar de overkant te gaan.
En idd op alle draden stroom zetten!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 12:21

op alle draden staat stroom hoor, en ook meer dan genoeg (meteen gechecked uiteraard (met zo'n handig metertje, ik hou niet zo van de ouderwetse methode)!) en die benen voel 'ie ook wel, alleen de laat, hij had schijnbaar wat voorover staan hangen met z'n borst, grumble Boos!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:27

Ja als ze willen gaan ze toch wel }>
Heb je er ook van die enge wapperende plasticjes aan? Wil ook nog wel eens helpen om ze achter het draad te houden.


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 12:33

Cody schreef:
Heb je er ook van die enge wapperende plasticjes aan? Wil ook nog wel eens helpen om ze achter het draad te houden.


jij bedoelt die plasticjes die ze er gewoon met de bek afhalen? *LOL* nee, niet meer, ben ik maar mee gestopt, dit paard is hopeloos vrees ik........ Rolleyes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:41

Bij Plief en Priem hielp het wel, bij IJsco helaas ook niet Haha!

De laatste keer dat IJsco onder het draad door was gegaan had hij zo'n zooitje van het draad gemaakt dat hij niet meer terug durfde naar de andere 2 paarden. Hij liep wat te ijsberen langs het draad, was flink aan het balen!
Toen zijn we (heeeeel gemeen Extreme duivel ) een buitenritje gaan maken met Pliva en Primavera. Toen we terugkwamen was IJsco's stemming flink gedaald tot Boos!
Daarna de paarden weer in de wei, hooi geven, en toen IJsco pas weer bij de anderen gezet }> Ze moest het gelijk afreageren op Plief en Priem, ze was onwijs chagrijnig maar ze heeft het nooooooit weer gedaan.

Moraal van dit verhaal: maak een 'zooitje' van je schrikdraad Haha!
Nu zonder flauwekul: je kunt proberen om de draad te 'zigzaggen' van onder naar boven, boven naar onder enz. zodat ze geen opening vinden om doorheen te 'duiken'.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:41

Hoi ik voel met je mee want die van mij rent door alles wat zijn weg belemmert. Van shrikdraad tot ijzeren hekken, dat laaste lukte dan niet maar had wel als gevolg een gekneusd borstbeen.
Het schijnt dat sommige paarden zo slim zijn om op den duur te ontdekken dat als ze het schrikdraad vast blijven houden de schok ophoud. Je krijgt een schok en daarna is het over omdat ze deel uitmaken van het netwerk. Die van mij is zo erg dat hij het draad met zijn tanden vastpakt en trekt tot het breekt!!
Voor mij was de oplossing dan ook om hem aan de rope te zetten. Ik hoop dat het voor jouw niet nodig is.......
Wat misschien zou kunnen helpen is om twee verschillende stroomvoorzieningen te nemen. Twee lagen draad voor elk netwerk. Zo staat er dus altijd op 1 stroom, die hij niet vastheeft.... snap je het nog?
Verder breed lint nemen, en sterke houten palen die niet bij de eerste beste klap breken.

Hoop dat het helpt.
Groetjes Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:12

*LOL* Geinig he? Die houdini's!!
Udinde heeft dat ook gedaan, naast dingen als, heel hard rennen en dan in een slip eronderdoor, een hoge sprong maken en er overheen.
En dus gewoon drukken. Udinde druktemet haar hals het touw over haar rug heen, zodat ze eronder door kon, dus dat is wel een beeeetje anders.

Maar wel heel lastig. Een tip heb ik dan ook niet. Udinde staat nu achter prikkeldraad met stroom erop. Niet echt ideaal, maar ze blijft erachter in ieder geval!
Misschien heeft ze de drang om te ontsnappen nu niet meer. Ma en Oma zijn weg, ze heeft een leuk speel-vriendje, genoeg te eten en ze moet meer moeite doen om er uit te komen. Ik denk dat deze dingen samen zorgen dat ze binnen blijft.

Ik wens je succes Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 14:17

allemaal ontzettend bedankt voor jullie hulp!
op dit moment staat Nimber's oplossing nog op nummer 1 (grinnik), dus als dat zo blijft wordt Nimber de winnares van mijn eeuwige dank!

nee, serieus, ik ben doorgaans niet voor 1 gat te vangen, maar dit paard laat mij keer op keer weer dingen zien die helemaal niet kunnen?! :shock:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 14:28

Tender schreef:
(meteen gechecked uiteraard (met zo'n handig metertje, ik hou niet zo van de ouderwetse methode)!)


tip: gebruik een grasspriet. Dan voel je het alleen een beetje kloppen bij je vingers, verder niets. Stukken goedkoper dan zo'n metertje en net zo effectief Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 14:29

Wat een lastig probleem zeg. Als ze echt willen gaan ze toch wel door het lint heen. Kan je er niet een heel stevig houten hek neer zetten met daar voor (en achter) een schrikdraad/lint?
De echte uitbrekers krijgen na een tijdje toch wel door hoe ze het extra hoge/lage draadje van Nimber ook kunnen omzeilen/breken. Ze weten dat het maar even irritant is en als ze er eenmaal doorheen zijn geen last meer hebben van de schrikdraad.
Succes er mee!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-01 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 14:31

Zep: dat deed de boer waar mijn paarden eerder stonden ook altijd, maar ik durf het gewoonweg niet, echt niet!
Toen had ik dat apparaatje nog niet, en dan vroeg ik hem maar om het even te testen, deed 'ie zo, geen probleem, maar echt, geloof me, ik durf niet!

Ik heb overigens niet zo'n Gallagher-ding hoor, gewoon een van een 10-tje (of moet ik zeggen: 4 euro 50 ?), bij de plaatselijke boerenhandel gehaald!

voel je echt niet meer dan alleen maar zachtjes "kloppen" ?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 14:55

als je een lekker dikke spriet neemt en je houdt hem aan het uiteinde vast, krijg je echt geen klap vd stroom Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 15:06

grinnik, Zep, als ik durf zal ik het eens proberen!

Katrien: hout eten ze op, anders mocht 'ie om mijn part ook wel in de bak,maar ik vrees dat die dan overmatig snel slijt, grijnz!

Ja, moeilijk is het, vooral ook omdat ik niet met zekerheid kan zeggen dat Tender nu echt zo'n uitbreker is. Het gebeurt niet dagelijks, (gelukkig niet) maar als het gebeurt lijkt het alsof 'ie het zo beheerts doet, het is geen angst of paniek ofzoiets...

Ik baal vooral dat ik het niet zelf heb zien gebeuren en dus slecht kan oordelen wat de reden was en wat ik kan doen, moet op de mening afgaan van iemand die mijn paard toch al niet zo kan waarderen Haha! (nogal logisch, als je zulke stunts uit gaat halen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:26

Tender schreef:
Katrien: hout eten ze op, anders mocht 'ie om mijn part ook wel in de bak,maar ik vrees dat die dan overmatig snel slijt, grijnz!


Daarom een schrikdraad/lint er voor spannen?

Misschien moetje gewoon eens ene goed gesprek met hem voeren en vertellen dat hij het niet meer moet doen Frusty

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:59

Die Stinker bij ons pensionnetje stormt ook door de draad heen. Als er een beetje spanning op staat ook nog... Dus veel spanning en een 4 draads hoog draadwerk is de oplossing Knipoog

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:04

Als je echt wilt dat hij er niet doorheen gaat is de enige oplossing een houten hek (of het moet een echte doordouwer zijn....) maar dat iks een béétje duur en een béétje veel werk natuurlijk....... Scheve mond

Gebruik je alleen prikpaaltjes? Volgens mij als je gewone houten palen gebruikt en een aantal 'lagen' lint met een flink aantal volts (zo heet dat toch, de eenheid van stroom - van een alfastudent kun je niet verwacht dat ze dat weet hè) dan moet ie daar toch gezag voor hebben?

Dubbel draad (dat idee had je toch?) zou hem kunnen weerhouden van de merries, maar hij kan alsnog verstrikt raken.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:09

Toscar heeft het de eerste x geflikt... hij was nog een beetje gespannen (eerste dag helemaal alles anders, vreemde mensen..) ik zet hem in de wei, en als "poort" zit er 1 prikkeldraad lijn, verder is het overal dubbel...
Maargoed, meteen begon hij aan het gras en toen ontdekte hij ineens een medeweigenootje... *SCHRIK* *HOLLEN!* dus meneeer komt hard op het hek af, ik denk ziet hij wel, en ik jaag hem nog wat weg met mijn halstertouw... MAARNEE, meneer loopt gewoon door!
GELUKKIG sprong de "poort" open! Hij had niks! er hingen 2 haren in het prikkeldraadje! En meneer liep meteen weer terug...
HAD dus wel ff super geluk!
Dat dat hek open sprong! Maar nu zit er mooi een lint voor (rood/wit...) en er staat 9000 W op het hek! Extreme duivel (hebben een loei van een aparaat voor alle hekken, en tja, die kan maar op 1 stand!) Maargoed, kreeg laatst een schokje! Dus nou weet hij het wel...
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flubberboot, Googlebot, Lui_, Prairy en 46 bezoekers