Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-08 22:03

Hallo,

Ik weet dat het een heel stomme vraag is, en dat ik waarschijnlijk het antwoord krijg: niet doen, kan verkeerd aflopen. Maar ik vindt zulke tegenstrijdige dingen op het internet dat ik het niet meer weet.
Mijn jonge labrador heeft (waarschijnlijk maar alles wijst erop) een Cold Water Tail..iets wat voornamelijk voorkomt bij retrievers. Ze heeft een overbelaste/pijnlijke staart wat gebeurd na grote activiteiten. Ze heeft vanmorgen heerlijk gezwommen met haar maatje en ik merkte niets aan haar, ook op de weg terug niet. Maar kort erna veranderde ze. Ze is down, kijkt me beroerd aan, zwaart niet/tot nauwelijks met haar staartje, licht/zit veel en is gewoon zichzelf niet. Alle symptomen van een CWT.
Ik dacht in eerste instantie dat ze misschien moe was of last had van de warmte, maar het lijkt nu steeds erger te worden. Ze maakt zichzelf heel klein. Ik heb even aan haar staart gevoeld, ik mag hem gewoon rond draaien/bewegen en voelen. Ik heb haar rugje gevoelt. Ze piept nu wel af en toe als ze enthousiast op wil springen, heel erg zielig Verdrietig
Ik kan nu dus niet even naar de dierenarts, ben wel van plan om morgen te gaan! ik kan dit echt niet aan zien. Ze ligt nu op een dik kussen, haalt snel adem, je kunt gewoon zien dat ze ergens last van heeft.
Dus keek ik even op internet of je een hond ook paracetamol of ibuprofen mag geven, asperine heb ik helaas niet in huis. Dit is veiliger dan de andere 2.
Zijn er bokkers die de hond wel eens een pijnstilling hebben gegeven? en hoe ging dit? is dit vertrouwd om te doen. Als ik zo op internet lees zijn er mensen die het van de DA op hebben gekregen om te geven, en zijn er sites die het afraden omdat het leverbeschadiging kan veroorzaken.
Eigenlijk ben ik van plan om het niet te doen, ik wil geen risico lopen maar ik kan ook niet aanzien hoe mijn kleine meisje voor mn ogen steeds kleiner wordt.
Heeft iemand tips? Verdrietig

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"


_Rianne_
Berichten: 5238
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:07

GEEN mensen geneesmiddelen voor hond gebruiken. Sommige honden reageren daar zo sterk op, dat ze eraan overlijden. NIET doen dus!!
Bel de DA eens voor advies voor de nacht!

Sterkte.

          Waarom mag zomaar verdwijnen... wie zo onmisbaar is?

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-08 22:20

dankje voor je reactie.
ik ben ook niet van plan het te doen, maar je ziet zulke tegenstrijdige dingen op het internet, zo vervelend!
ze slaapt nu en ik hoop dat ze een tijdje door slaapt, desnoods in mn armen, ze ligt nu op mn bed. het arme kleine ding..ik ben er toch aangeslagen van, je merkt zo`n verschil he.

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:33

ohh ik ken het mijn hond heeft het 1x gehad, vreselijk pijn had ze ervan, als ik naar dr staart keek piepte ze al.

Ik heb zelf nu dus standaard een potje rimadyl in huis, pijnstilling voor de hond. Je woont alleen een beetje ver weg zie ik .. Je kan altijd even je dierenarts bellen vragen voor advies.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Meerhout, België

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:36

Onze hond krijgt geregeld een halve paracetamolletje hoor...... Hij is oud en heeft af en toe pijn bij het lopen. Kreeg de tip van een DA assistente en het werkt prima!!

Don't judge a book by the cover....

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:38

Paracetamol kan heel giftig zijn voor honden,er is totaal geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de veilige dosering voor honden.
Het Nationaalvergiftigingsinformatiecentrum heeft al verscheidene dodelijk verlopende gevallen van honden met paracetamol gehad. Geef je paracetamol aan een kat dan gaat de kat zeker dood omdat de lever van de kat de paracetamol omzet in een giftige stof die de rode bloedcellen laat uiteenvallen, dit is ook het geval geweest bij enkele honden.
Nerofen of ook wel ibuprofen kan aan honden gegeven worden maar de dosering komt heel precies, omdat de veilige doseringsmarge heel klein is. Nooit ibuprofen aan katten geven. omdat de dosering zo precies moet, is het gewoon onveilig, kan ernstige maagproblemen veroorzaken ( maagzweren e.d)
Aspirine (acetylsalicylzuur) kan aan honden gegeven worden maar net als bij mensen remt het de bloedstolling via de bloedplaatjes. Nooit aan de kat geven,zeer giftig!


al met al, geef een dier geen " mensen " medicatie, net zoals je als mens geen rymadil moet innemen, daar is het niet voor ontwikkeld, heeft je dier iets nodig? ga naar de DA ( Da's die deze tijd nog paracetamol oid voor de hond aanbevelen , mogen wat mij betreft direct uit hun ambt gezet worden)

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 07:19

ik ga zo naar de dierenarts..eerst even zonder bailey, om te vragen of we pijnstillers kunnen krijgen (rimadyl).
het gaat van kwaad tot erger nu. ze heeft de hele nacht niet geslapen, loopt met haar staart omlaag. en dat voor een 1 jarige labrador! ze is normaal zo vrolijk. ligt nu te eten, ik heb de etensbak voor haar gezet zodat ze zich niet hoeft te verplaatsen. ze trilt van vermoeidheid. er moet echt pijnstilling komen want dit is niet om aan te zien.
alles wijst op een CWT maar het kan ook gekneust zijn, gebroken niet, want er komt geen dikke bult op. heb al op het internet gespeurd. het doet me echt pijn om te zien hoe een vrolijk 1 jarige hondje kan veranderen in een depressief, klein, weggetrokken hondje.
ik ben blij dat het maandag is en dat we kunnen gaan.

dat bedoel ik dus met tegenstrijdig, er zijn mensen die het op aanraden van de DA dus wel doen, terwlijk er op internet staat dat het ABSOLUUT niet kan. vandaar ook mijn vraag, en ik was nogal wanhopig. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik dacht/hoopte dat ze sliep. ik wou haar laten rusten, maar ze heeft de hele nacht haar oogjes open gehouden, dan weer zitten, dan weer liggen. Verdrietig

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:23

Paracetamol, kan spontane inwendige bloedingen veroorzaken bij honden. Pas hier goed mee op.
Het kan dus absoluut niet als je je hond dit geeft. Ga gewoon even nd DA toe, die kan wel een pijnstiller voorschrijven die geschikt is voor honden.

16-1-2012 de mooiste dag van mijn leven!

Paarden scheren op een professionele manier, met rust en geduld, pb voor meer info!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:28

Waarom neem je je hond niet meteen mee naar de dierenarts? Als je er toch bent kan die misschien beter meteen even kijken of jouw 'diagnose' écht wel klopt.

Pijnstillers zou ik overigens nooit geven, of dat nou op het internet aanbevolen wordt of niet. Mensengeneesmiddelen zijn niet voor niets voor mensen.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)


No_worries

Berichten: 1830
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:28

Pel schreef:
ik ga zo naar de dierenarts..eerst even zonder bailey, om te vragen of we pijnstillers kunnen krijgen (rimadyl).
het gaat van kwaad tot erger nu. ze heeft de hele nacht niet geslapen, loopt met haar staart omlaag. en dat voor een 1 jarige labrador! ze is normaal zo vrolijk. ligt nu te eten, ik heb de etensbak voor haar gezet zodat ze zich niet hoeft te verplaatsen. ze trilt van vermoeidheid. er moet echt pijnstilling komen want dit is niet om aan te zien.
alles wijst op een CWT maar het kan ook gekneust zijn, gebroken niet, want er komt geen dikke bult op. heb al op het internet gespeurd. het doet me echt pijn om te zien hoe een vrolijk 1 jarige hondje kan veranderen in een depressief, klein, weggetrokken hondje.
ik ben blij dat het maandag is en dat we kunnen gaan.
Waarom niet gelijk de hond meegenomen??? De DA kan misschien beter zien wat er mis is en de medicatie daarop aanpassen, of zeg ik nu iets heel raars...

[o] Gelukkig zijn is simpelweg een combinatie van een acceptabele gezondheid & een selectief geheugen :D
Het gras mag bij de buurman dan groener zijn ~ het moet evengoed gemaaid worden ;)

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 07:29

ik bel om 9 uur direct voor een afspraak..dan is de praktijk pas geopend..

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:33

Waarschijnlijk willen ze toch eerst de hond zien. Je krijgt vast niet zomaar rimadyl mee.

We kunnen en hoeven niet altijd hoogvliegers te zijn. Een hoogvlieger aardt immers niet...

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 07:56

jah dat denk ik ook..maar ik ben eerst voor een afspraak, zonder haar eerst mee te slepen en lang te moeten wachten..en hopelijk mogen we meteen komen.
ze zit nu wel wat alerter op bed (haar stekkie als ze niet lekker is) met haar oortjes omhoog, ze had haar oortjes laten zakken de hele tijd.
daar ben ik blij van, ze is toch nog een beetje alert.

ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat het een CWT is, maar alle symptomen wijzen erop. bij een gebroken staart moet er een dikke bult opkomen, die heeft ze niet. een kneuzing zal wel weer kunnen. het is even afwachten maar ik wil het wel zeker weten, dit kan ik zo niet aanzien.

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:00

een CWT kan ontzettend pijn doen, hond kan er echt ziek van zijn ... maar idd verstandig om even langs de DA te gaan. sterkte met haar Knipoog

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 08:07

grrr..heb net meteen om 9uur gebelt voor een afspraak..alles uitgelegt en nu moet ik vanavond tussen 7 en 8 komen. en ondertussen moet ik haar maar met rust laten Verdrietig
geen pijnstilling, niets..ik vindt het zo moeilijk..ik zat de minuten te tellen snachts, totdat het 9uur zou worden, en nu moet ik wachten tot 7 uur..dat is een inloopspreekuur, vaak ook nog heel druk. mensen staan er al om 6uur. pfff, wat balen.
ze zitten nu overdag helemaal vol. geen haast bij zei ze.
ben er zo aangeslagen van, het arme kleine ding. ik leg haar straks (als ze wilt tenminste) op een ligstoel in de tuin, dat deed ze gister ook steeds. dan voelt ze de warmte van de zon, misschien is dat wat aangenaam.
ze is iets alerter dan ze was vanacht..maar ze verstopt zich een beetje. kruipt weg in de slaapkamer, terwijl iedereen hier zit. niets voor haar, het is echt een gezelschapsdier.

ik kon geen pijnstilling ophalen zonder dat ze de hond gezien hebben..weer zo iets tegenstrijdigs, want op internet kun je het gewoon bestellen en er staat dat je het 'gewoon' op kunt halen bij de DA. ik wou dat het kon..

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:10

Zit er geen andere praktijk in de buurt waar je wel eerder terecht kan?

Sterkte!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:12

wat vervelend joh, vind het ook niet fijn van je DA, tuurlijk, druk is druk, maar als jij je zorgen maakt en gewoon snel wil handelen behoort daar een gaatje voor te zijn.

maar goed, als het een CWT is, dan is rust ook het enige wat echt werkt, ook juist met een pijnstilling kan het alleen maar langer duren voordat het geneest, dan gaat ze mischien weer teveel haar staart gebruiken.
heb je misschien rescue in huis? dat is geen pijnstiller, maar kan haar wel net even wat beter doen voelen, wat relaxter...

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:14

Hey ik zag dat je uit nieuw-amsterdam komt, ik woon in veenoord en heb gehoord, dat er een hondeziekte te ronde gaat hier in de omgeving. Ik denk dat je makatsie gebeld hebt of niet... Bel er nogmaals heen en vertel van de hondenziekte, misschien krijg je dan voorrang.

16-1-2012 de mooiste dag van mijn leven!

Paarden scheren op een professionele manier, met rust en geduld, pb voor meer info!

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 08:19

baroen schreef:
wat vervelend joh, vind het ook niet fijn van je DA, tuurlijk, druk is druk, maar als jij je zorgen maakt en gewoon snel wil handelen behoort daar een gaatje voor te zijn.

maar goed, als het een CWT is, dan is rust ook het enige wat echt werkt, ook juist met een pijnstilling kan het alleen maar langer duren voordat het geneest, dan gaat ze mischien weer teveel haar staart gebruiken.
heb je misschien rescue in huis? dat is geen pijnstiller, maar kan haar wel net even wat beter doen voelen, wat relaxter...


Nee, ik ken het niet. kan ik dat gewoon krijgen?
ja, het is echt balen. als haar staart koud aan had gevoeld mocht ik wel komen maar haar staart is warm dus er was geen haast bij zei ze.
Maar ik hoor nu net van die hondenziekte! dus ik wil toch nogmaals bellen om te vragen wat daar van bekend is en of ze dit kan hebben.
Mijn oudere, en veel vatbaarder voor ziektes, hond heeft nergens last van (gelukkig!!)

Ohja, we zijn trouwens gaan zwemmen in het surfgat (?) of hoe heet die plas..zit er misschien iets in het water?
Ik woon hier net, kende die plas helemaal niet.

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:26

ik zo even andere kliniek bellen en vragen of je daar kan langskomen. meeste klinieken hebben sochtends een telefonisch spreekuur. als je daar nou de symptomen doorgeeft kan je het misschien wel zo ophalen.
daarbij heeft onze hond(nu inmidels overleden) ook vaak zat paracetemol gehad. die had arthrose en als ze erg veel pijn had(na goed gek gedaan te hebben) mocht ze wel paracetemol van de dierenarts.
eventueel kan je nog naar de winkel racen en daar asprine halen

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 08:34

aprine is een goed idee..daar zitten geen stoffen in die schadelijk zijn voor de lever. ik ga dat sowiezo doen!
ik heb net nogmaals met de DA gebelt en uitgelegt dat er ook een hondenziekte heerst, en dat het me gewoon niet lekker zit. ze kijkt even of we er tussen kunnen en belt dan terug.
mocht het niet kunnen zit er nog een dierenarts en bel ik die direct op. die is wat moeilijk te bereiken maar als ik pas tussen 7 en 8 bij mijn dierenarts terecht kan doe ik het toch.
ik wil mijn hond niet de hele dag zien weg kwijnen...

edit: zie nu ook dat ik het telefonisch spreekuur heb gemist, bij de andere praktijk..die is van 8 tot 9 Frusty

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:52

Pel schreef:
baroen schreef:
wat vervelend joh, vind het ook niet fijn van je DA, tuurlijk, druk is druk, maar als jij je zorgen maakt en gewoon snel wil handelen behoort daar een gaatje voor te zijn.

maar goed, als het een CWT is, dan is rust ook het enige wat echt werkt, ook juist met een pijnstilling kan het alleen maar langer duren voordat het geneest, dan gaat ze mischien weer teveel haar staart gebruiken.
heb je misschien rescue in huis? dat is geen pijnstiller, maar kan haar wel net even wat beter doen voelen, wat relaxter...


Nee, ik ken het niet. kan ik dat gewoon krijgen?
ja, het is echt balen. als haar staart koud aan had gevoeld mocht ik wel komen maar haar staart is warm dus er was geen haast bij zei ze.
Maar ik hoor nu net van die hondenziekte! dus ik wil toch nogmaals bellen om te vragen wat daar van bekend is en of ze dit kan hebben.
Mijn oudere, en veel vatbaarder voor ziektes, hond heeft nergens last van (gelukkig!!)

Ohja, we zijn trouwens gaan zwemmen in het surfgat (?) of hoe heet die plas..zit er misschien iets in het water?
Ik woon hier net, kende die plas helemaal niet.



Ben je bij de rietplas geweest?

16-1-2012 de mooiste dag van mijn leven!

Paarden scheren op een professionele manier, met rust en geduld, pb voor meer info!

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 08:53

euhh het is de plas achter die mooie woonwijk in nieuw amsterdam..ligt voor de snelweg zeg maar.
ik weet niet hoe die plas heet..ik woon hier net Bloos

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:54

ja dat is de rietplas.
Ik hoorde net van de buurvrouw dat het om ziekte van weil gaat.

16-1-2012 de mooiste dag van mijn leven!

Paarden scheren op een professionele manier, met rust en geduld, pb voor meer info!

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Paracetamol/inbuprofen voor hond? Cold Water Tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-08 09:10

ohjee dat is niet zomaar een ziekte...dat is behoorlijk ernstig.
ze ligt nu buiten op de ligstoel en is behoorlijk alert..gebruikt haar staart niet maar kijkt wel naar de katten die voorbij komen. ze heeft ook wel ontlasting, maar houdt haar staart een beetje vreemd.
weil is serieus, dat kan heel ernstig zijn..maar daar zijn honden toch tegen geént of alleen tegen Parvo.
het grappige is dat ze nu wel een beetje rond rent in de tuin, richting de katten in de buurt..heeft ze altijd gedaan, ze doet het nu iets minder energiek dan normaal maar ze gaat er nog wel naar toe..dat is voor mij wel belangrijk, ze legt zich er iig niet bij neer..buiten lijkt me ook beter dan binnen in een slaapkamer.
weil ontstaat door rattenurine in het besmette water, ze hebben gezwommen..dus dat kan heel goed.
mijn vriendin is nu op de fiets naar de DA omdat ze maar niet terug bellen, om te vragen of ze meer Weil-verschijnselen tegen zijn gekomen, en of ze er echt tussen mag. Ondertussen ligt mijn hond weer op de ligstoel.

gelukkig heeft mijn oudere hond nergens last van..met haar ben ik al heel vaak naar de dierenarts geweest en ook serieuze dingen.

we gaan naar de dierenarts!! we kunnen er tussen. even afwachten wat eruit komt

"I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Super man"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Thomas5 en 29 bezoekers