fries vlechten op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

fries vlechten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 23:16

heb sins kort een fries Lachen
nu wil we daar dressuur gaan rijden voor de gijn bij de knf.
maar nu vroeg ik me af moet je de fries net als alle andere ook invlechten Verward Verward:
wie weet dit of heeft wel eens een fries zien rijden op de wedstrijd?
en was deze ingevlochten of niet Verward: Verward
dat zouden we graag willen weten.
alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 23:20

Ik heb verschillende friezen gezien op concoursen.
Bij ons op concours rijd altijd een fries mee en die heeft de manen gewoon los.
Maar ik ken ook een fries die gevlochten word, een hengstenvlecht.
Ik heb ook een keer gezien dat ze gewoon roosjes maakten op de hals van een fries, en ook de voorpluk geknot hadden. Dat vind ik zelf niet zo mooi. óf los óf een hengstenvlecht. Een matje kan soms ook nog wel.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 23:24

ik zou een lange vlecht maken, dan ben je die lange manen kwijt tussen je teugels en de jury ziet toch altijd graag een gevlochten paard.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 23:28

wat jij zelf het mooiste vind Knipoog jij moet het zelf beslissen! je kunt de manen netjes -voorzichtig!- uitkammen en als ze mooi zwart zijn (geen 'dode' bruine stukken ertussen) kan het los heel mooi staan. Ook een 'hengstenvlecht' staat heel mooi (en zit er zo in als je eenmaal weet hoe het moet!) }> ik zou persoonlijk niet kiezen voor de standaardvlechtje, die horen niet bij een fries! en ook de voorpluk moet lekker stoer los hoor!
Trouwens, waarom ga je "voor de gein" starten Verdrietig je kunt als je netjes rijd best heel ver komen met een Fries! (ik geef zelf Friezen les, heb een Friese hengst en jureer op dressuurwedstrijden t/m de m2)
veel succes met rijden en starten! Clown Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:59

Ik vlecht onze fries altijd in als ik ga rijden. Ik maak een hengstenvlecht of ik maak 3 vlechten. Ik zou een hengstenvlecht maken, staat netjes en je grijpt niet steeds in de manen. De manen kunnen ook onder je zadel komen en afbreken, das zonde.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:04

Volgens mij mag je alleen een hengst met een hengstevlecht starten, volgens de normen van het Friesenstamboek. Merries mogen alleen met los haar en volgens mijn ruinen ook. Informeer even bij het Friesenstamboek.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:14

da's een hele goeie piabink! gewoon standaard invlechten dus als je gaat rijden Haha! blijven de manen mooi! En als je op een gewone officiele wedstrijd start mag je UITERAARD gewoon met een 'hengstenvlecht' starten hoor! staat toch veel mooier Haha! lekkere discriminatie trouwens als dat echt zo zou zijn dat je alleen met een hengst met zo'n vlecht zou mogen starten Huilen ik heb er nog nooit van gehoord dat dat zo zou zijn!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:52

Ik ken zat friese merries die zo starten. Waarom zou een hengstenvlecht, het wordt ook wel arabierenvlecht niet kunnen Verward Standaart invelchten en de manen blijven mooi. Geen elastiekjes gebruiken, dan breken de manen alsnog.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:53

Ik rijd altijd met een ingevlochten paard (dikke lange losse vlechten), en met het starten een hengstenvlecht.

De friezen bij ons op de manege worden volgens mij altijd met losse manen gestart.
(

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

bedankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 14:12

iedereen bedankt voor de informatie.
als we volgend jaar starten dan probeer ik gewoon uit wat het beste voor de manen.
prettige feestdagen allemaal.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:36

PhiaBink schreef:
Ik ken zat friese merries die zo starten. Waarom zou een hengstenvlecht, het wordt ook wel arabierenvlecht niet kunnen Verward Standaart invelchten en de manen blijven mooi. Geen elastiekjes gebruiken, dan breken de manen alsnog.


Even voor de goede orde: dit is geen regel van bv. de NBVR maar van het stamboek........

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:27

Met de keuringen moeten de manen natuurlijk los. Ik heb met rijproeven onder de man op de keuringen ook friezen met ingevlochten manen gezien. Daar werd nix van gezegt.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:35

Ja, dat kan wel kloppen, de hengsten dus............

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:41

Euhm... volgens mij een is Arabische vlecht iets anders dan een hengstenvlecht....
Volgens mij zit een hengstenvlecht helemaal op de hals, en een Arabische vlecht is opzich op de zelfde manier gemaakt, maar hangt iets meer naar beneden...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:19

ik had bij de friezen een hengstenvlecht in en de voorpluk los, je word er neit op afgestraft als je ze los hebt;
friezen, tinkers en arabische beesties mogen hun manen los

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:53

ik wissel het een beetje af.
laatst heb ik een wedstrijd(onderling met officiele jury) gereden met een hengstevlecht en ik had dus wel een 9 voor verzorging.
zelf vind ik los wel het mooiste aangezien oeds gigalange manen heeft.
toedeledoki
gillian

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:24

Ik heb zelf friezen gereden, en wat je NIET moet doen is de manen trekken/ knippen/ snijden. Gewoon lang laten. je kan een hengstenvlecht maken, maar de lange manen van een fries mogen op concours ook gewoon los hangen ( de fries is nl. een uitzondering, gewone paarden moeten korte of gevlochten manen hebben). Beetje antiklit/ cockpitspray erin (van Valma, niet te vaak doen he!) en het ziet er supercool uit!

Suc6 met je Black Beauty!

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 23:31

Automaterialen op een paard gebruiken?????????
Verward Verward Verward
Heb je ooit gekker meegemaakt.
Misselijk Misselijk
Nou ja, ik gebruik al jaren antiklit om het dashbord van m'n auto
schoon te maken.
}>

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:22

wat bedoel je met GEWONE paarden Concorde?? Boos! volgens mij is een Fries ook een gewoon paard net als een Fjord, Haflinger, Tinker etc.... Haha! Ik ga er maar vanuit dat je het niet negatief bedoelde!.......

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

bedankt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 23:31

ja vind alle paarden, paarden zijn.
als is het een shetlander of een welhs of kwpn of shire ze behoeren allemaal onder paarden/pony's.
alleen uitelijk en de gangen zijn anders.
maar op zich ben ik blij dat er uitzonderingen zijn voor friese paarden.
ik was al beetje bang dat ik vechtjes moest maken wat je ook bij kwpn en appaloosa's enz paarden.
maar dat is gelukkig niet zo.
ik weet genoeg niemand hoeft meer te reageren.
met andere woorden mag wel slot of verwijderd worden.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 13:10

Ik vlecht mijn vriese merrie altijd in met 1 lange hengstenvlecht. het is een fabeltje dat alleen hengsten zo gestart zouden mogen worden. flauwe kul hoor. alle paarden van alle rassen kan je zo invlechten.
losse manen vind ik zelf onverzorgd staan op een dressuur wedstrijd.
de voorpluk zou ik wel los laten hangen.
succes als je gaat starten en veel plezier van je fries.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 16:53

Ik zou gaan voor losse manen. Dat mag op een wedstrijd, staat ook voorin je proevenboekje.
Ikzelf maak bij de Friezen de dag voor de wedstrijd de manen een beetje vochtig, en maak dan een hengstenvlecht, en in de voorpluk een "gewone" vlecht. Die haal ik er dan vlak voor de wedstrijd uit. De staart vlecht ik bovenaan in, en maak van de rest 3 vlechten, en die haal ik er dan ook voor de wedstrijd weer uit.

Heb je verder nog vragen, stel ze gerust.

BTW ik heb zelf bij mij Haflinger met ruim 80 cm lange manen de dag ervoor met vochtige manen gevlochten, gewoon een stuk of 8 vlechten, en die er voor de wedstrijd ook weer uitgehaald.