traanoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

traanoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 10:40

Mowgli heeft al zo lang ik hem heb traanogen. Elke dag zitten er harde stukjes bij zn ogen. Ik maak het elke keer schoon, maar het stopt maar niet.
Wat kan hier aan de hand zijn en gaat het vanzelf over?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:53

Dit klinkt alsof Mowgli verstopte trainbuizen heeft. Dat gaat niet vanzelf over, maar je dierenarts kan ze wel doorspuiten, en dan is het probleem opgelost. Dat is echt een werkje voor je dierenarts, dat kun je niet zelf!
In de zomer, als er meer vliegen zijn, komen die op zulke korstjes af kunnen ontstekingen veroorzaken. Ik zou het even laten doen als ik jou was (helaas hebben sommige dierenartsen (vooral veeartsen) er nog nooit van gehoord, of ze weten niet hoe het moet. Het beste is toch even een paardenarts te laten komen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:09

Hoe maak je het schoon? Peuter je het gewoon weg, of was je het uit met koude kamillethee? Dit laatste heeft bij onze Leonardo heel goed geholpen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:14

Dat heeft mijn paard dus ook al een tijdje. De dierenarts is er toen bij geweest en zei dat het vanzelf wel weer over zou gaan. Nou, niet dus. Hij heeft het nou al 2 maanden. Als ik dit dan lees dan klinkt het best wel logisch dat die traanbuis verstopt is.
Ik zal eerst eens die tip van Sonja proberen en anders moet ik toch maar weer een keer de dierenarts laten komen. Maar dan moet ik waarschijnlijk wel een andere proberen, want deze dierenarts was er zo makkelijk in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 15:45

Koude Kamillethee of uitgekookt water helpt de ogen wel schoonhouden maar ontstoppen de traanbuizen niet. Het enige wat helpt is het doorspuiten. Het probleem is alleen dat het heel snel weer kan dichtzitten. Een ritje in een stoffige bak en je begint weer van voren af aan.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:36

Maar je weet nog niet of die traanbuizen wel verstopt zitten, want we hebben veel te weinig kennis over het paardje in kwestie. Misschien staat 'ie wel de hele dag in een zandbak op het platte land. Dan heb je een grote kans dat het een stofirritatie is.
Overigens zie je ook vaak traanogen bij Oostenwind, omdat die minder schoon is. Maar da's dan tijdelijk tot 'ie weer draait.

Ook bij sommige virusjes blijven de ogen wekenlang vieze prut produceren.
Dus om het zeker te weten, moet je er toch een VA bij halen. Maar je kunt natuurlijk ook een paar dagen kamille gebruiken en kijken of het minder wordt.... Scheelt je weer een keer voorrijkosten Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:57

verstopte tranbuizen gaan kennelijk wel vanzelf overm. hon heeft ze ook gehad.
Hon had traanogen, maar het oog zag er verder gezond uit. DA erbij, en die vertelde ook van een verstopte traanbuis. Hier kon niks aan gedaan worden, bij mensen en honden deden ze wel operenen of doorspuiten of iets, maar bij paarden niet.
Best kans dat het gewoon van de wind is (mogli staat toch buiten?)
Sinds hon op stal staat zijn ze over

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 20:26

Op de cursus EHBO voor paard en ruiter van het NHI begin dit jaar, gegeven door Rob van Wessum, werd duidelijk gezegd dat de traanbuizen van paarden goed door te spuiten zijn. Er werd een video getoond waar dit werd gedemonstreerd. Rob van Wessum vertelde er wel bij dat niet iedere dierenarts weet dat dit kan en hoe dit moet.

Ik heb het zelf gezien dat het mogelijk was.

Nog iets: Rob van Wessum zei dat het NIET vanzelf overging...

Je suis Charlie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 09:59

tja, het kan best dat hij het zegt, maar honey had ze eerst ook, en nu zijn haar ogen schoon, dus tja Verward

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:03

he hallo
het kan ook van de wind komen hoor
ja mits hij niet buiten staat natuurlijk
en schoonmaken met gekookt water wel afgekoeld hoor Haha! nou ja zo is het mij geleered
groetjes

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:21

Tja, we weten dus nog steeds niet precies wat het is, het kan ook een (kleine) ontsteking zijn en dan wil zo'n klein tubetje oogzalf van de dierenarts ook wel eens helpen. En weet je zeker dat er geen wenkbrauwhaar in het oog krult? Ook dat zorgt soms voor irritatie. Ik begin trouwens ook altijd met een watje met koude kamillethee, meestal is dat afdoende.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 16:15

Een verpleegster op vorige stal had toen die van mij een ontstoken oog had dat ik wel een zalfje kon halen, maar dat het met gekookt water eigenlijk net zo snel weer over ging... Toen heb ik dat maar gedaan. Was trouwens wel in de zomer. Heeft zo'n week, anderhalve week geduurd voor het weg was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, amaniblauw, joyce83, Lau07, MyWishMax, NienkeThella, nobility, s1993, Samantha89, Thjalfy, Whizz en 23 bezoekers