Ook in de winter ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Ook in de winter ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 10:08

Moet ik in de winter mijn paard ook ontwormen? Hij staat het hele jaar (overdag) in de wei, samen met zijn maatje (tinker). Nu zijn er in de winter geen beestjes, maar ik vroeg me af of ik dan toch moet ontwormen. Volgens de een wel en volgens de de ander weer niet, kan iemand mij hier uitsluitsel over geven??

Toos paardloos


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:10

Je moet in de winter de paarden blijven ontwormen om besmetting van je weiland en zo weer besmetting van je paarden tegen te gaan. Toegegeven, in de winter zijn er geen horzels, maar alle wormeneieren in de grond blijven in de winter gewoon leven als het geen 20 graden onder nul vriest. Ieder paard heeft wormen en ook na een wormenkuur raak je ze niet helemaal kwijt. Een wormenkuur kan hoogstens het aantal wormen verminderen.

Bovendien, als je paard samen met een maatje op het land staat is het niet voldoende om alleen je eigen paard te ontwormen, ze moeten alletwee worden ontwormd, ander heeft het nog geen zin. De een steekt de ander weer aan. Het niet ontwormde paard mest, beide eten eten weer gras van het besmette weiland en worden allebei weer besmet. En dan is de cirkel gewoon rond.Een wormbesmetting kan je paard van binnen opvreten. Wees zuinig op je paard. Ontworm hem regelmatig, ook in de winter!
Daar komt ook nog bij dat weiland met ernstige wormbesmetting zeker een heel jaar of soms nog langer niet te gebruiken is! Wormbesmetting van een weiland kun je niet zien!
Wat ook helpt om besmetting van het weiland tegen te gaan is de oude mest uit het weiland verwijderen. Dus naast het ook in de winter ontwormen is het mestbeleid van het weiland heel belangrijk!

Dus blijf ontwormen, ook in de winter.

Je suis Charlie.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 13:14

BEDANKT Pling Pling Pling !!!!!!!!

Toos paardloos

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

horzellarven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 19:52

Juist in deze periode is het heel belangrijk om te ontwormen met Ivermectine (dat bijvoorbeeld in Eqvalan zit) tegen de horzellarven!!!!!!! Verder gewoon regelmatig blijven ontwormen! Jongere paarden moeten vaker ontwormd worden dan oudere paarden.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:24

Ja je moet echt nog ene wormekuur blijven geven
bij ons op de manege doen ze dat en aan de eind van de zomer in de herfst dan doe je zo'n hele goede

voor de rest van het jaar moet je het gewoon nog geven zeker als die in de wei staat

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nadcha, Nancy01 en 86 bezoekers