misschien een tip voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
natascha_60

Berichten: 171
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: haarlemmermeer

misschien een tip voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 18:36

hey bokkers,
ik heb nu een verzorgpaard maar ze is heel moeilijk om dr nageeflijk te rijden en als ze met haar hoofd zakt schiet ze snel weer omhoog.
iemand zei dat ik haar meer moet drijven, maar ze is zo voorwaarts dat ik amper hoef te drijven om haar voorwaarts te laten gaan ik moet mijn benen ook echt los van haar houden anders raced ze de hele bak door.
ik wil niet met slof ofso gaan rijden, ik wil het helemaal zelf kunnen zonder hulpteugel. Lachen

weet jij een tip?

groetjes natascha Cool


Samantha_

Berichten: 10779
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:41

Les nemen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:45

Les nemen is altijd makkelijker dan commentaar krijgen van achter de computer Lachen

'aan het been' rijden is trouwens ook nog wat anders dan 'super voorwaarts' maar ook dat kan een ilesgeefmens je beter uitleggen dan bokkers...

natascha_60

Berichten: 171
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 18:47

ik vroeg om tips niet om commentaar.. en heb al 6jaar les dus daar is niets mis mee...
ik wil tips waar ik wat mee kan...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:48

Stel jezelf eerst eens als doel om een fijne aanleuning te krijgen en er niet op te letten waar het paard zijn hoofd heeft. Als je daarin dan netjes overgangen kunt rijden (zowel terug als vooruit) zonder dat je teugels klapperen dan is nageeflijkheid vragen pas de volgende stap.

Vaak komt een paard dan vlak voor een overgang al wat nageeflijk zonder dat je specifiek op nageeflijkheid gaat werken. Alleen op nageeflijkheid werken geeft over het algemeen juist het tegenovergestelde resultaat.
Laatst bijgewerkt door astridh op 31-03-04 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

natascha_60

Berichten: 171
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 18:49

en dit forum heet: rijtechnische problemen...

leg het me dan eens uit als je het beter weet, dan kan ik er ook nog wat mee;)

natascha_60

Berichten: 171
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 18:51

dit ging niet over astrid hoor.. bedankt voor je tip astrid

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:55

eerst haar op jouw tempo laten draven, trager lichtrijden, weerstand bieden met je hand en benen ervan weg
als je doorzit zwaar zitten
haar houding speelt van geen belang, veel overgangen maken
zodra ze goed reageert op je been (d.w.z voorwaarstser is maar niet wegvliegt) kun je meer proberen aan teugel te rijden, maar meestal tegen dan is ze al mooi gezakt met haar hoofd, en door nog iets meer te begrenzen heb je haar dan wel goed
succes

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:02

Ze moet niet voorwaartser lopen in de zin van harder, maar juist in de zin van actiever. Helaas ben ik heel slecht in uitleggen, dus verder dan dit kom ik niet...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:03

Ik bedoelde de opmerking over 'aan het been' wel als een tip...

natascha_60

Berichten: 171
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 20:28

zo dutske wat een super tip en nou snap ik ook wat die iemand bedoelt met "meer drijven"..
je hoort nog van me of het goed gaat of niet

ja ellende, maar ik kon er ff niet tegen dat je dacht dat ik geen les had ofso, jij ook bedankt voor je tip:)


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:53

Als tip heb ik, net als de rest eigenlijk: wel drijven. Alles voorwaarts oplossen, werd altijd tegen ons gezegd in de les. Drijven werkt ook bij een paard dat heel voorwaarts is, daar is drijven tenslotte niet alleen voor. Hij moet aan je kuiten staan. Zoals het er zo geschreven staat klinkt het meer als onder je uit lopen, dan als voorwaarts gaan. Dat is toch een basisprincipe bij het rijden, je eigen tempo aanhouden. Zoals Dutske ook al aangaf. Klopt je basis dan komt dat hoofd ook wel.

Ik zou het er ook eens met je instructeur over hebben. Hoe vindt die dat je moet rijden. Gewoon veel vragen, daar zijn instructeurs tenslotte ook voor.

Bij mijn paard kreeg ik als extra tip om uitvoerig te belonen als ze ook maar iets zakt met haar hoofd. Dat hielp ook wel goed, dan had ze tenminste door wanneer het wel goed was...


KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:47

Ja je zult merken dat als je haar opsluit tussen je benen dat je juist het tempo veel meer onder controle hebt. Met je buitenteugel neem je haar indien nodig terug en de binnenteugels geef je na als ze aan de teugel gaat. Ook je handen moet je goed stil kunnen houden.

En je moet je benen goed stil kunnen houden.
Langmaken en hak naar beneden. Meer drijven met je kuit i.p.v. je hak. Beetje knijpen als het ware.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:38

Hoi!

Je paard is niet aan het been, maar loopt er van weg en onder je uit.

Zorg eerst dat ze goed luisterd naar de rem: rijdt stap-halt overgangen net zolang tot dit op voornamelijk zit lukt (dus zonder veel teugel). "Hooo" zeggen mag daarbij gerust.

Dan om aan te stappen, been eerst duidelijk van het paard af en heel zachtjes aanleggen. Daarop moet ze wegstappen. Zo niet, een snel klopJE met je been. Gezien de aard van jouw paardje zal ze daar wel op reageren. Zo niet, dan tikje met een zweepje.

Dit herhalen tot je met de lichtste hulpen kan halthouden en weer wegstappen.

Vervolgens hetzelfde doen met overgangen naar net-geen-halthouden en weer wegstappen op licht been. Deze schijnovergangen zetten je paard wat meer op de achterhand en zo drijf je 'm netjes in je handen.

Zelfde met overgangen naar de hogere gangen. Stilzitten is erg belangrijk hierbij en het moeilijkst in de hogere gangen. Oefening (en goeie instructie) baart kunst, zullen we maar zeggen...

Succes!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:19

Ben het met de meeste mensen eens dat het paard niet voorwaarst is maar gewoon hard loopt dit zijn twee verschillende dingen. Het kan ook een beetje vluchten zijn voor iets, of pijn. Dus loop voor de zekerheid even het zadel, bit etc na of ze daar niet iets mee is (meestal staat dat hier na les nemen als eerste genoemd). En hoeveel krijgt ze te eten? Mijn paard heb ik in het begin teveel gevoerd. Mijn Merrie is 6, 1.76 en krijgt maar twee kilo brok en verder wel heel veel ruwvoer .. als ik meer brokken ga geven dan wordt ze rennerig en lastig.

Ik ken de situatie en ik heb twee tips die voor mij allebij werken hangt een beetje van je paard af. Tip 1 lijkt me het beste en tip 2 is minder geschikt voor echte heethoofden maar erg goed voor paarden die verder braaf zijn.

Tip 1:

Ik heb zelf ook een heel vluchterig dier gehad die echt voor het been weg kon knallen. Soms helpt het om lang in te stappen gewoon wel met aanleuning en contact maar verder ontspannen tot ze wat beginnen te briesen en het hoofd naar beneden komt. Hij moet het eigenlijk heel suf vinden en een beetje slomer worden. Kan dus wel een half uur duren de eerste keer. Van daar belonen en proberen rustig in draf.. mijn methode die meestal werkt is zo snel je paard te hard gaat halthouden, ontspannen stilstaan en opnieuw beginnen. Je hoeft niet te slaan of te straffen, maar het paard krijgt niet zijn zin en mag perse niet hard. Hier mag je echt concequent in zijn. In heb begin lijkt het onbegonnen werk om telkens naar het halt te gaan, maar bij mij hielp het echt heel erg goed. Je oefent ook gelijk overgangen dat is het positive eraan

Afhankelijk van het karakter van het dier zal het met een paar weken niet meer gaan rennen dan dan moet ie op jouw hulpen wachten, op dat punt kan je beenhulpen gaan geven en ik durf bijna te wedden dat als je zo ver bent en je vraagt vriendelijk stelling en buiging dat ie ook zo nageeft. Als je maar met je been naar je hand toe rijd.. dat kan je niet als ze in hoog tempo loopt met haar hoofd omhoog.

Tip 2: Ik heb met mijn huidige merrie (die kon niet rustig galloperen) tot ik er zelf moe van werd grotevoltes gegallopeerd tot ze uit de galop wilde vallen ik ik dus moest gaan drijven om haar in galop te houden (dat is het moment waarop je paard dus "aan je been komt").. dan nog twee rondjes en over naar draf.. Dan leert ze dat als ze aan het been is geweest dat ze dan word beloond. Na een hele boel voltes kan ik haar nu rustig ontspannen aan mijn binnenbeen laten galloperen en nu pas kan ze ook nageven in galop.

Ik hoop dat je er wat aan hebt heel veel succes!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:26

Ik denk ook net als de meesten dat je moet zorgen dat er een rem en een gas op komt. En daar bedoel ik niet mee dat als je een klein beetje been geeft dat ze meteen de hele bak door schiet, maar probeer onder controle te krijgen hoeveel harder die moet of hoeveel langzamer. Als je dat onder controle hebt kan je door schakelen en buigen je paard nageefelijk rijden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
succes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:28

Je paard is niet aan het been. Loslaten aan de voorkant en op je been gaan rijden.............. laat me raden, als je er een zweep bijpakt gaat ze nog veeeeeeel harder,

Klassiek verhaal. Paard zet jou buitenspel door hard te gaan. Dus been eraan, van de voorkant afblijven en lesnemen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers