ocd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sabinuh
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-03-04

ocd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 21:27

heeft een van jullie ervaring met een paard met ocd?? Ik heb een paard op het oog maar bij de keuring is ocd geconstateerd in een van haar spronggewrichten. Nu twijfel ik of ik haar wel moet kopen. Bovendien, hoe zit het als ik later met haar wil fokken?

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:29

Ik zou haar denk niet kopen, je zou er later problemen mee kunnen krijgen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:25

Als je wil fokken ermee, laten staan! Het kan erfelijk zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:46

Je moet vragen of het goed te opereren is, en als het te opereren is, dan moet er natuurlijk een hoop van de prijs af.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:21

ik vind zowei zo niet dat ze dat paard voor geld kunnen verkopen..je kunt er niks mee..als het tegen valt met die ocd is er over een jaar miss niks meer mee te doen...dan alleen een lekker levendje op het land te geven

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:22

ehhm OCD is gewoon te opereren hoor, is een stukje los bot wat ze weghalen, daarna kunnen gewoon weer gebruikt worden.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:13

Niet alle OCD is zomaar te opereren daarnaast kan het losse botstukje ook al de nodige (onherstelbare) schade aan het gewricht hebben veroorzaakt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:51

Zoals ik al in een topic zei laatst (ging over hetzelfde onderwerp).

Bijvoorbeeld:
Een koopcontract opstellen; dat je het paard wel wilt kopen, maar dat het dan eerst geopereerd moet worden en dat de risico's voor de verkoper zijn. En pas na revalidatie kopen.
Is laatst bij een paard bij ons op stal ook gedaan!

Mijn paard is aan OCD geopereerd en heeft er nooit meer last van gehad.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:19

Er zijn hier genoeg topics over geweest!
Even de zoekmachine gebruiken!
Succes.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:26

Ik weet iemand die ook hier op bokt zit, en haar paard heeft ook OCD en is er aan geopereerd,maar dat paard loopt met een ongeloofelijke ei op de sprong.Het ziet er niet uit .Maar ze rijd hem wel.Er is ook al een keer vocht er uit getrokken,maar toch komt het terug.Ben ook wel erg benieuwd hoe lang dat paard het nog vol houd .Misschien reageerd ze nog wel op jou op roep om haar ervaringen te vertellen.Al denk ik het niet.Wat is jullie mening hier nou van?Door rijden Verward of lekker in het land zetten? *LOL* O ja dit paard is pas 4 jaar.

Groetjes Zauber.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:27

Dus niet kopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:30

Toch worden OC(D) operaties veel gedaan met goed gevolg. NAtuurlijk verschilt het per situatie. MAar wat is de prognose van de dierenarts? Zegt hij dat het goed te opereren is?

De operatie is niet een spectaculaire ingreep: een kijk operatie. De revalidatieperiode is echter wel lang. Het is nog niet zo'n slecht idee om de verkoper te laten opereren en pas na revalidatie het paard te kopen. ALs ze daarmee accoord gaan tenminste.
Na een succesvolle operatie EN revalidatie (als de revalidatie niet zorgvuldig gebeurt verknal je de goede operatie alsnog) kan het paard alsnog volledig goedgekeurd worden.

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:35

Het hangt er vanaf hoe erg het is. Soms valt het allemaal wel mee. Ik ken genoeg paarden die een heel klein chipje hebben. Opzich hoeft dat niet altijd een probleem te zijn.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:48


TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:01

Het bericht is alweer enige tijd geleden geplaatst: heb je het paard uiteindelijk gekocht?
De eerste vragen die bij mij opkwamen toen ik het bericht las zijn: hoe oud is het paard en waar zit de ocd?
Mijn ervaring met ocd is uiteindelijk toch nog positief afgelopen. Toen mijn paard op 9-jarige leeftijd last van ocd kreeg, heb ik besloten hem niet te laten opereren, maar in te laten spuiten met een of ander zuur (weet de naam even niet meer). Enkele weken later was de kreupelheid verdwenen; waarschijnlijk is de splinter vast gaan zitten op een plek waar het geen irritatie oplevert. Dit is nu 3 jaar geleden, en eind deze maand starten we Z2 dressuur en L springen. Tot nu toe is de kreupelheid niet terug gekomen. Een paard met OCD is dus zeker nog niet afgeschreven voor de sport! De leeftijd waarop het paard LAST van de ocd krijgt speelt mee en ook de plaats. Zoals al eerder is gezegd, kan een operatie de splinter, en dus de irritatie en kreupelheid verholpen worden. Mits deze plaats operabel is uiteraard.[color=darkred]
[/color]