Wel of niet mee bemoeien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Wel of niet mee bemoeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 19:10

Het is een lang verhaal, maar ik zit er best wel mee in mijn maag.
Mijn pony's staan dus bij mijn vriendin op stal. Zij heeft een eigen stal waar ze 2 eigen paarden en 3 pensionpaarden heeft staan. Ze verhuurt alleen de stal, er zit wel een rijbak bij. Wat is nou het probleem...

Er staan twee paarden (volbloeds) van een man die er eigenlijk geen tijd voor heeft. Hij komt maximaal 2 keer per maand op stal. Een keer om te betalen, en de andere keer om voer en hooi te brengen.
Vorig jaar mochten zijn paarden nog op de wei lopen, maar sinds hij het onzin vind om ze te ontwormen, heeft mijn vriendin gezegt dat ze ze niet meer op haar wei wil hebben. Anders heeft ze kans dat haar paarden ook wormen krijgen. Ze staan dus nu 24/7 binnen. Scheve mond

Hij heeft 2 meiden van 16 die de paarden 'verzorgen'. Ik zet dit tussen aanhalingstekens, omdat ze er eigenlijk helemaal geen tijd voor hebben. Ze zitten in de examenklas van het VMBO en hebben het hartstikke druk met andere dingen. Het verschilt nog al hoe vaak zij komen. De ene week komen ze 2 keer opdagen, om vervolgens gewoon 2 weken niet langs te komen! Als ze komen gooien ze de paarden los in de rijbak, en mesten ze de stallen uit. Als ze nog tijd hebben galloperen ze een paar rondjes door de bak. Om over hun rijkunsten nog maar te zwijgen. Lips are sealed En dat overdrijf ik niet.

Die paarden vinden het dus geweldig om in de bak te lopen. (Gek he als je 24/7 binnen staat) Ze ploegen dus ook de hele bak om. Hyper! De regel is bij ons dat je als je paard los heeft gelopen de bak netjes achterlaat.

Als mijn vriendin en ik de volgende ochtend komen voeren, is er altijd wel weer iets aan de hand. Scheve mond
* of er is niet aangeveegd en loopt er dus een mestspoor vanaf de stal naar de mestplaat.
* of ze laten alle stekkers in de stopcontacten zitten (met de haspel naar boven zodat het lekke dak voor kortsluiting kan zorgen)
* of ze hebben de bak niet aangeharkt waardoor er dus hele grote kuilen in de bak zitten.
* of er ligt nog mest in de bak.
* of de bouwlampen van de bak hebben de hele nacht gebrand.
* of ze zijn ''ineens'' naar het bos geweest (paard heeft conditie van 0,0 en) en laten het paard bezweet en dampend achter op stal. Stoom uit je oren

Als wij hun daarop aanspreken, dan krijgen we een grote bek. ''Want dat hebben wij niet gedaan!!''. Als wij de eigenaar opbellen, dan zegt hij doodleuk: ''Ooohh, maar daar gaan ze niet dood van hoor.'' En dan knalt ie zo de telefoon dr op. We hebben ze een keer als ''straf'' een week verboden de bak te gebruiken, maar daar hebben we uiteindelijk alleen de paarden mee want ze gaan dus echt niet komen als ze met de paarden een rondje moeten gaan wandelen over de weg. Frusty

Nou zou je kunnen zeggen, dat is niet jullie probleem. Nee, dat is ook zo. Maar wij treffen elke keer de troep weer aan! Het is echt hartstikke zielig voor de paarden. Mijn vriendin en ik gooien af en toe de paarden (als ze er een poosje niet uit geweest zijn) even de bak in. Maar het gevolg hier van is dat WIJ dus een half uur de bak aan het aanharken zijn en de mest er uit aan het halen zijn. En natuurlijk ga ik met dat paard aan de hand stappen als ie bezweet op stal staat te hijgen. Maar dat is toch te gek voor woorden!! Het zijn niet eens onze paarden!! Stoom uit je oren

Nu vraag ik mij dus af, wat kunnen wij hier mee? Wij hebben hier een hoop stress door, maar we kunnen moeilijk doen of er niks aan de hand is. De eigenaar met zn paarden een andere stalling laten zoeken is geen optie. Op de lange termijn zal dit natuurlijk wel gebeuren, maar dan moeten er eerst mensen zijn die de stal weer op komen vullen. Scheve mond

Zelf heb ik genoeg aan de pony's, en mijn vriendin heeft het ook al hartstikke druk met haar 2 paarden, dus om nou ieder 1 paard op zich te nemen kan echt niet. Daar heb ik echt geen tijd voor. Met de eigenaar valt niet te onderhandelen, hem interesseert het gewoon niet. Wat zouden jullie doen, hebben jullie advies, tips... Alles is welkom... Verward

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:18

Als de eigenaar er zo weinig om geeft zou ik hem de keuze geven tussen naar een andere stal zoeken of ze aan jullie verkopen voor een zeer zacht prijsje zodat je ze kan opknappen en doorverkopen of evt. kan verhuren/leasen zodat je er nog wat aan verdiend.
Op deze manier zou ik iig niet doorgaan.
Als hij weg is vind je heus wel weer nieuwe huurders lijkt mij.

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:20

Zo, dit klinkt als een serieus probleem zeg!
Wat een rare man, dat ie zo weinig naar zn paarden omkijkt... Kan die ze net zo goed verkopen..

Maar goed, je vroeg om tips..
Ik dacht, misschien heb je wel een paar andere goede vriendinnen die ook van paarden houden (en er een beetje mee om kunnen gaan)
Dan kan je misschien regelen dat zij die paardne voortaan verzorgen (of anders op de dagen dat die andere "verzorgsters" niet komen..

Ik wens je in ieder gevaal veel sterkte!
En trek het je niet al te veel aan, hoe moeilijk dat ook is!

Liefs
KIKI

* 3 juli *

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:22

Tja....moeilijk om te kiezen, hij blijft de eigenaar en het is geen dierenmishandeling volgens de wet, hij betaald de stalling....
Als je er iets aan gaat doen, zul je denk veel problemen krijgen, niets doen....als je geweten het aankan....is het makkelijkst....

Is het eigendom van je vriendin? Dan kan ze toch de stalling opzeggen?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 19:24

Ilindra: Als ik een geldboom had zou ik dat ook wel doen ja...
We hebben geprobeert nieuwe huurders te vinden. We hadden een advertentie op marktplaats gezet. Maar omdat we er geen weiland bij hebben zijn er niet veel mensen die willen komen.

Kiekiek: Misschien een goed idee inderdaad om zelf iemand te zoeken.

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:26

Ik hoop dat je iemand kan vinden...
Maar er zijn genoeg meiden op zoek naar leuk verzorgpaard (en dan niet alleen pennykindjes)

Jammer dat je in zo ver weg woont...
Maar je vindt vast wel iemand!

* 3 juli *

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:05

Ik snap eigenlijk niet waarom je vriendin hieraan mee werkt.. Ik zou zo iemand echt niet op mn stal willen hebben! Mensen moeten goed voor hun paarden zorgen en als ze dat niet doen dan zoeken ze maar een plek bij iemand die dat wel goed vind!

baister
Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:14

waarom zoeken julie niet iemand voor die beesten.. ik bedoel ik heb ongeveer het zelfde probleem... de eigenaar van mijn verzorgpony's doet er niets aan en wij zitten met ze. de hoefsmid is al lang niet geweest en als ze ziek worden komt hij niet eens kijjken of er een dierenarts bij moet komen. ik zou gwoon bij julie op school of in de buurt vragen of er niet iemand die beesten wil verzorgen. als ik een paarden gek ben dan zou ik echt wel die beesten willen helpen. misschien kun je dan met je 'nieuwe' verzorgers afspreken dat julie het een beetje samen kunnen doen. gwoon de paarden allemaal tegerlijker tijd laten rijden of laten galopeeren. en dan samen de bak bijharken. dan kost het minder tijd.
en die oude 'verzorgers' die zou ik maar ff in hun sop gaar laten koken en hun erop wijzen dat ze het moeten doen en dat je anders iets doet (wat weet ik niet maar dat moet je zelf maar ff verzinnen):P
je kunt misschien ook de dierenarts bellen, die mensen zijn altijd harstike aardig en misschien kunnen zij je helpen om de eigenaar over te halen om de paarden te ontwormen. zo kunnen ze namelijk weer in de wei staan. en de dierenarts kan de eigenaar erop wijzen dat het veel beter is om de paarden te ontwormen en dat het beter voor de paarden is om ze in de wei te laten lopen.
zow. dit is mijn stuk. Lachen
veel succes nog
beybey
xxx
*LOL* baister OK dan!

Never forget you...
Baister, love you forever...

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 20:16

Aramat schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je vriendin hieraan mee werkt.. Ik zou zo iemand echt niet op mn stal willen hebben! Mensen moeten goed voor hun paarden zorgen en als ze dat niet doen dan zoeken ze maar een plek bij iemand die dat wel goed vind!


Ik kan begrijpen dat je dat denkt. Deze man heeft zijn paarden al een lange tijd. Het ene paard is al 20 jaar en hij doet haar niet weg omdat hij zegt dat ''niemand zo'n ouwe knol nog wil hebben''. Scheve mond En dat andere paard heeft hij zelf gefokt en daarom houdt ie haar nog. Toen ze pas bij ons op stal stonden deed hij wel zijn best en kwam hij ook regelmatig om te mesten. Maar toen liepen de paarden nog op de wei en waren die meiden er nog niet. Toen liep het dus allemaal heel anders. En zoals ik al eerder zei, er zijn niet veel mensen uit de omgeving die alleen een stal zoeken, er is namelijk geen mogelijkheid voor weidegang.

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 20:21

Baister: Als ik op school of in de buurt rond ga vragen of iemand de paarden willen verzorgen, zullen daar veel meiden op af komen. En ik wil niet zeggen dat alle meiden het zelfde zijn als ze jong zijn (ben zelf pas over een maandje 18 Knipoog ), maar dan hebben we dus kans dat ze ook dezelfe 'fouten' maken als deze meiden. Dan hebben we dus nog meer van die 'pubers' rondlopen waar we ons aan ergeren... En reken maar niet dat de eigenaar deze meiden wegstuurt... Scheve mond

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:27

Dit is inderdaad een serieus probleem. Ik vind het echt erg dat de eigenaar er zelf er niks van aantrekt. Het zijn zijn paarden en hij is er verantwoordelijk voor. Gewoon erg dat anderen ervoor moeten zorgen en de pineut zijn doordat hij verschrikkelijke verzorgers heeft voor zijn paarden. Ik vind het gewoon zielig voor de paarden dat ze zo behandeld worden. Wat je er tegen kan doen weet ik niet, het is heel moeilijk. Misschien zoals al gezegd is andere verzorgsters erbij zoeken die hem bellen of zij misschien ook mogen rijden. Waarvan je dan wel zeker bent dat de paarden goed gereden worden en goed verzorgd worden, want dit kan zo niet langer. Het is echt belachelijk. Heel veel succes.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:32

Waarom heeft zo'n man nou eigenlijk paarden he?

Die meiden zou ik de wacht aanzeggen: je houdt je aan de regels en anders wegwezen. Andere verzorgers zoeken is op zich wel aardig, alleen loop je wel de kans dat die eigenaar daar ook geen zin in heeft.

Wat ik als eerste zou doen is die paarden een wormenspuit geven en de wei opgooien! Niet zakelijk, wel fijn voor de paarden en mijn eigen gemoedsrust.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon als nieuwe stalregel instellen: verplicht ontwormen.

There is no reality, only perception.

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 20:38

ellenlouise schreef:
Waarom heeft zo'n man nou eigenlijk paarden he?

Die meiden zou ik de wacht aanzeggen: je houdt je aan de regels en anders wegwezen. Andere verzorgers zoeken is op zich wel aardig, alleen loop je wel de kans dat die eigenaar daar ook geen zin in heeft.

Wat ik als eerste zou doen is die paarden een wormenspuit geven en de wei opgooien! Niet zakelijk, wel fijn voor de paarden en mijn eigen gemoedsrust.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon als nieuwe stalregel instellen: verplicht ontwormen.


We hebben de meiden al een keer weg gestuurd. Mijn vriendin had gezegd: ''Het is MIJN terrein en ze hebben zich aan MIJN regels te houden.'' Toen zei de eigenaar: ''En het zijn MIJN paarden, en IK wil dat die meiden ze verzorgen.'' Tja, wat moet je dan... Verward

Toen hebben we een stalregelement gemaakt. Daarin alle punten verwerkt die de meiden fout deden en nog wat andere logische punten die overigens HEEL normaal zijn op een pensionstal. Het ontwormen is 1 van die regels, maar hij lapt alle regels aan z'n laars. We hebben de paarden laatst met de andere paarden mee ontwormt, en die spuiten heeft hij nog steeds niet betaalt omdat hij het daar niet mee eens is. ''Al die troep in dat lichaam is echt niet goed voor zo'n diertje.'' En 1 keertje betalen is al van de gekken, maar om nou zijn ontwormkosten op me te nemen, nee bedankt...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:44

gewoon je vriendin de stalhuur laten verhogen, iets mompelen van verhoogde belastingen enzo
en hem zo zijn worm^puiten laten terug betalen zonder dat hij het er erg in heeft Haha!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:54

Eigenlijk lijkt de enige oplossing om hem daar met zijn paarden weg te sturen. Heel gemeen tegenover de paarden, maar dit werkt zo ook niet als ze zichzelf toch niet aan de regels houden. Het is en blijft een pensionstal waar men zich aan de regels moet houden die de eigenaar heeft opgesteld. Waar zijn anders die regels voor? Niet om te overtreden, toch?

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:14

Misschien zouden jullie het stalgeld een stukje kunnen verhogen, met net genoeg geld om ontwormingskuren voor die paarden te betalen? Dan kunnen ze in elk geval ontwormd worden en de wei op.

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:39

UHMMMMMMMMMMM
Ik zit ook in 4 VMBO , doe ook examen, en kom elke dag een half uur gefietst naar mn haflinger...
(ik bedoel dus, dat dat nix zegt!!!!)
wat een rare meisjes zeg..
bedenk, voordat je iets doet, wel even bedenken, dat je waarschijnlijk alle sh*t over je heenkrijgt! (niet letterlijk bedoeld hoor:D)
want ik heb zoiets ook weleens bij een eigenaar gemeld, samen met een bokker trouwens, en toen was alles mijn schuld (er werd Wél wat aan gedaan:D)
roowz

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 09:22

Solide schreef:
Eigenlijk lijkt de enige oplossing om hem daar met zijn paarden weg te sturen. Heel gemeen tegenover de paarden, maar dit werkt zo ook niet als ze zichzelf toch niet aan de regels houden. Het is en blijft een pensionstal waar men zich aan de regels moet houden die de eigenaar heeft opgesteld. Waar zijn anders die regels voor? Niet om te overtreden, toch?


Nee dat lijkt mij ook inderdaad het beste.
We hebben met zn 2en overlegd, en uiteindelijk een advertentie op marktplaats gevonden van iemand die een verzorgpaard zoekt. Zij is al wat ouder en ik neem aan ook iets verstandiger.
Ze heeft alleen nog niet gebelt, maar ik hoop dat dat iets wordt. Mocht het nou zo zijn dat zij ook schijt aan de regels heeft, dan trappen we alle 3 de verzorgers weg en komen er gewoon nieuwe pensionpaarden!! *LOL*

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:39

Hoe sneu het ook is, je kan en mag je niet zomaar met het paard van een ander bemoeien zonder toestemming van de eigenaar. Als het dier een blessure oploopt terwijl jij er "stiekem" mee bezig bent, draai jij er voor op!

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:49

Ik heb misschien wel een tip voor je vriendin. Er is een ontwormingsmiddel in de vorm van poeder dat je door het voer kan gooien. DAt kun je wat groter inkopen en dan ben je goedkoper uit. Als ze de stalhuur net een klein beetje omhoog brengt, al is het maar 5 euro per maand, dan kan zij op eigen houtje alle paarden ontwormen en hoeven de eigenaars het niet meer bij te houden. Is nog winstgevend ook.

De hond is de betere mens

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:52

Je moet je er niet mee bemoeien hoe hard dat ook klinkt en hoe moeilijk dat ook is. Het enige wat je vriendin als staleigenaar kan doen is deze meneer een aantal verplichtingen op leggen. Dit kan heel simpel door gelijktijdig enten en ontwormen te verplichten (wat dan gedaan wordt door de staleigenaar) en dat in de stalhuur op te nemen die dus iets verhoogd wordt. Als hij het niet met de verhoging eens is dan heeft hij drie maanden de tijd om een andere stal te zoeken. Probleem voor nu opgelost, want dan kunnen de paardjes in de wei.

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:06

Wegsturen!!

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 10:08

Ik ben een deel van het verhaal vergeten... Verward
Wij hebben eerst de eigenaar opgebeld, met het verhaal hoe die meiden de stal weer achter gelaten hadden. Wij hebben toen gezegd dat die advertentie op marktplaats stond, en of hij het goed vond dat we dat we op die advertentie zouden reageren. Hij zei dat hij het goed vond, zolang hij er maar niet naar om hoefte te kijken... Verward

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 10:10

Desiree schreef:
Ik heb misschien wel een tip voor je vriendin. Er is een ontwormingsmiddel in de vorm van poeder dat je door het voer kan gooien. DAt kun je wat groter inkopen en dan ben je goedkoper uit. Als ze de stalhuur net een klein beetje omhoog brengt, al is het maar 5 euro per maand, dan kan zij op eigen houtje alle paarden ontwormen en hoeven de eigenaars het niet meer bij te houden. Is nog winstgevend ook.


Goed idee!
Kan je me ook vertellen waar je zoiets kan krijgen, of ligt dat ook gewoon bij de ruitersportzaak... En inderdaad wat meerdere mensen zeggen, de stalhuur iets verhogen en de ontwormingskosten en entingen er bij in doen, ik zal het eens overleggen! OK dan!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:26

Feufollet schreef:
Misschien zouden jullie het stalgeld een stukje kunnen verhogen, met net genoeg geld om ontwormingskuren voor die paarden te betalen? Dan kunnen ze in elk geval ontwormd worden en de wei op.


Zat ik ook aan te denken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 40 bezoekers