Waarop letten bij aandschaf van een jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Waarop letten bij aandschaf van een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:55

Nou de titel zegt het al. Voor het geval ik wat vergeten ben... ook wou ik graag weten wat je ongeveer van een 2 1/2 a 3-jarige mag verwachten qua opvoeding.
Er gaat in ieder geval een deskundige mee bijn aanschaf die mij begeleid bij het zadelmak maken van het paard.


Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:58

- niet bijten
- vriendelijk 'begroet' worden
- voetjes op kunnen tillen

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:07

aah, die voetjes optillen is een goede ja.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:21

Voetjes op tillen lijkt me nou niet direct het belangrijkste van een paard wat niks gewend is Verward Dat kan je zo leren ........
- Hoe reageert het paard met voeren ?
- accepteert hij het als je bij 'm in stal staat ?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:47

Hoe beweegt hij/zij?
Mensgericht?
Type? (bouw geschikt voor de sport)
Veterinair in orde?
(en als je wil springen zou ik ook even naar het vrijspringen kijken Knipoog )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 06:52

netjes vast kunnen staan.
netjes aan halster meelopen

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 06:55

Dat wat Nanda zegt is idd erg belangrijk! Verder ook goed opletten dat hij/zij niet bijterig, enz is. Meestal vinden ze het nog wel leuk om een hapje te bijten.
Maar wat ook fijn is dat als ze aan het halster meelopen, dat ze een beetje op je stem reageren, b.v dat als je ho zegt, dat hij/zij ook stopt.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 07:37

Veterinair goed?
Bouw/beweging spreken je aan?
Karakter zegt mij niets op die leeftijd.
Een heel braaf, rustig en lief paard kan wel een draak onder het rijden worden omdat hij te lui is om te werken en een hyper rondspringend paard kan wel heel rustig worden na een tijdje wennen.
Ik heb ze zelf het liefst groen uit de weide, weet je iig dat er niets mee gedaan is en dat ze niet verwend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:26

Ja, daarom wou ik dus ook het liefst een onbeleerd paard (wat veel mensen nogal vreemd schijnen te vinden) omdat ik ook van alle kanten horo dat je daar gewoon zelf het lekkerst mee kan werken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:35

Dat hoeft niet hoor...
Een paard past je, of past je niet. Het maakt niet uit of hij uit de wei komt of dat hij al lekker beleerd is.

Wat ik bij elk paard (zeker op die leeftijd) wil zijn rontgenfoto's, die dieren zijn nog heel niet in het werk geweest dus een klinische keuring zegt lang niet genoeg. Als het fundament niet zo is zoals het zijn moet komt dat altijd pas na een paar maanden werken aan het licht.

Verder weet ik niet of je veel begeleiding hebt?
Zeker bij een jong paard is dat zo belangrijk, zeker als ze èn niet veel in handen zijn geweest èn nog niet lekker aangereden. Met een uurtje les in de week kom je er dan niet.
Als dat ontbreekt zou ik dus eerder voor een 4 jarige gaan die iig al goed aan de hulpen staat.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:37

Belangrijk bij een jong paard vind ik:

Lief karakter
netjes voeten optillen
moet netjes aan het halstertouw mee kunnen lopen
type bouw,
bewegingen,
wie wil springen, laat ze ook vrij springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:44

Sjuimpje schreef:
Dat hoeft niet hoor...
Een paard past je, of past je niet. Het maakt niet uit of hij uit de wei komt of dat hij al lekker beleerd is.

Wat ik bij elk paard (zeker op die leeftijd) wil zijn rontgenfoto's, die dieren zijn nog heel niet in het werk geweest dus een klinische keuring zegt lang niet genoeg. Als het fundament niet zo is zoals het zijn moet komt dat altijd pas na een paar maanden werken aan het licht.

Verder weet ik niet of je veel begeleiding hebt?
Zeker bij een jong paard is dat zo belangrijk, zeker als ze èn niet veel in handen zijn geweest èn nog niet lekker aangereden. Met een uurtje les in de week kom je er dan niet.
Als dat ontbreekt zou ik dus eerder voor een 4 jarige gaan die iig al goed aan de hulpen staat.


Paardje zal zowiezo aan alle kanten gekeurd worden, inclusief foto's. Ik heb iemand die me dus uitgebried kan helpen met zadelmak maken en lesgeven. daarbij heb ik al wel redelijk vaak paarden zadelmak gemaakt en ingereden en tot nu toe altijd met geod resultaat, dus durf het nu met een eiegn paard met veel hulp (ben wel realistisch ) zeker wel aan.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:51

Belangrijk; kijk naar de ogen. Je zult dat onbewust al doen, maar het oog zegt een heleboel over het paard dat voor je staat.

Voetjes optillen is bijzaak, maar een halster omdoen en vastgebonden staan is wel heel makkelijk als dat alvast goed gaat.

voor het plezier in het paard uiteindelijk, is het goed zeker te weten dat het paard geen exterieurmatige uitdagingen heeft voor jouw gebruiksdoel. topsport is slecht haalbaar met een holle rug, bijvoorbeeld, terwijl een bosrit daarop prima comfortabel kan zijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:34

Vind die dingen die hij al kan in eerste instantie niet zo belangrijk.
Dus daar lette ik ook nooit echt op, tot ik een 2,5 jarige kreeg die nooit in handen was geweest. Hij verdroeg alleen aanrakingen tot de schoft ongeveer. Als je aan zijn achterbenen zat, sloeg hij je bekant de stal uit. Halster opdoen lukte ook niet. Dat paard is weer weggegaan, het was absoluut geen gemeen paard, maar dat zou zooo lang duren voordat ik die echt mak had. Hij is weer weggegaan, hoewel dat niet de hoofdreden was.
Het paard wat ik nu heb, was wel mensen gewend. Wat een verademing.. ook al was hij hengst, zonder problemen de trailer op, dierenarts en hoefsmid, keuren was een eitje. En dat is echt veel lekkerder, ik heb maar 1 paard waar ik mee bezig ben en dan moet hij gewoon makkelijk zijn.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:36

Dus kijk in ieder geval wat hij doet als je hem overal even aanraakt.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:37

vast staan en voetjes geven vind ik helemaal niet belangrijk, dat kun je zelf aanleren.

Zijn karakter vind ik het belangrijkste, dat kom je elke dag tegen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:46

runningkawa schreef:
vast staan en voetjes geven vind ik helemaal niet belangrijk, dat kun je zelf aanleren.

Zijn karakter vind ik het belangrijkste, dat kom je elke dag tegen.


Maar hoe test je dat even makkelijk?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:47

dat zie je meteen aan de hele uitdrukking van het paard.

Hoe kijkt hij, hoe reageert hij.
er mogen best wel streken inzitten, maar verschil tussen gemeenheid en ontwetendheid zie je zo.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:47

runningkawa schreef:
dat zie je meteen aan de hele uitdrukking van het paard.

Hoe kijkt hij, hoe reageert hij.
er mogen best wel streken inzitten, maar verschil tussen gemeenheid en ontwetendheid zie je zo.


Nu let ik er beter op, maar het paard wat ik voor ogen had, zeg er op het eerste gezicht heel rustig en betrouwbaar uit, beetje sullig zelfs. Kon hem netjes over zijn hoofd aaien, pakken ging redelijk gemakkelijk.
Alleen stond hij daar in een loopstal tussen zijn maatjes. Eenmaal bij mij thuis kwam ik er wel achter dat hij echt geen mensen gewend was.
(dat wist wel haast zeker, want een ander paard bij dezelfde opfokker vandaan, was wel mensen gewend, ook al was hij erg groen)
Ik heb al eens een hele middag in de stal gestaan, omdat ik dat beest niet te pakken kreeg.. Daar word je wel moedeloos van.
En het karakter hing een beetje tussen angst en koppigheid in, wat ik ook een vervelende combi vond.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:50

ga er vanuit dat je dat paard nu langer hebt, hoe is hij nu?

In het begin op een vreemde omgeving is elk paard anders.
Bij sommige is dat na 2 dagen weg, anderen doen er maanden over.

Maar nu hij echt gewend is, komt zijn rust nu niet terug?

dat is wel de ervaring die ik nog altijd gehad heb. (tenminste als je hem zelf niet over de rooie helpt, maar daar ga ik niet vanuit Lachen )

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:59

Ik hem hem niet meer, niet vanwege daarom, maar ik heb hem ongeveer 3 weken gehad. Soms ging het een paar dagen goed en daarna was het weer fout.
Ik schat gewoon in dat hij als veulen heel weinig in handen is geweest.
Laat geboren (30/6) geen inentingen, geen voetjes kunnen geven.

Het paard wat ik nu heb is in vgl met dit paard een verademing. Heb nog nooit een paard meegemaakt wat zo sociaal en open is, vooral naar mensen toe. Ik viel dan ook gelijk op de uitdrukking van zijn hoofd.
Hij heeft even op een grote stal gestaan en was daar binnen een paar dagen de lieveling.
"je kan zo leuk knuffelen met hem en dan legt hij zijn hoofd op je schouder"

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:02

Gangen
Karakter
Afstamming!!!!!

Chanel: M1+6 / B+26 en L+2 / B+8
Als je geen fouten maakt, leer je niets nieuws


xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:06

vast kunnen staan.. gewoon rustgi staan dan.

gewoon netjes meelopen. en sociaal richting jou.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:22

snowylover schreef:
Afstamming!!!!!


Waarom afstamming? Dat zegt soms helemaal niets.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:23

Misschien voor eens te fokken?

En als je wat handeld in paarden, dan is 1 met goed papier wel makkelijker weer kwijt te raken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, hagelslag, IASCrawler, Jos_1 en 31 bezoekers