Wat is de zin en onzin van schapenvachtjes????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

gebruiken jullie een schapenvacht???

Ja, want........
45 (52%)
Nee, want.........
31 (36%)
soms
10 (11%)

Totaal aantal stemmen: 86


Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Wat is de zin en onzin van schapenvachtjes????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 18:22

Hoi allemaal,
ik zie momenteel heel veel mensen met schapevachtjes onder het zadel rijden, nu vraag ik mij af wat is het nut hiervan??? Verward
Ik vind namelijk dat wanneer je een goed passend zadel hebt en een goed schabrak eronder doet voor de absorbtie van het zweet, dat zo'n ding alleen maar overbodig is Bloos

Ik las gister ook ergens hier op bokt dat iemand (zal geen namen noemen Knipoog ) het een modeverschijnsel noemde, daar ben ik het dus compleet mee eens OK dan! *LOL* Haha!

Wat vinden jullie Verward Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:26

Ik denk zeker dat het voor de meeste een mode verschijnsel is.
Want bij een goed passend zadel heb je geen gelpad of niks nodig.

er zullen paarden zijn, die overdreven gevoelig zijn waarbij zo'n bontje prettig is, maar ineens zoveel paarden die het nodig hebben, nee dat geloof ik niet. Lachen

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:28

Ook als je een goed passend zadel hebt kan je zo'n schapenvacht gebruiken. Ik vind niet dat je het moet gebruiken om een zadel passend te maken maar als je paard een gevoelige rug heeft lijkt me dat toch wel lekker zacht. Het lijkt mij ook wel een beetje een modeverschijnsel.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 31-03-04 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:28

ik vind het ook een modeverschijnsel
meestal wel overbodig
wat ik dan wel goed vindt zijn de schabrakjes met aan de ene kant schapevacht/lamsvacht
dus geen zon dikke
das ongeveer hetzelfde als een dik shabrak, maar denk ik wel fijner voor het paard
maar voor de rest

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:38

Nee want, ik vind het erg mooi hoor, daar niet van Haha!
Maar ik vind het eigenlijk te dik om onder het zadel te leggen en ben bang dat het zadel daardoor alleen maar nauwer wordt.

En we hebben net een nieuw zadel dat goed past, dus eigenlijk heb ik er ook geen reden voor. Behalve dat het mooi zou zijn.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:42

Ja want mijn paard heeft last van bindweefselbultjes. Door de dierenarts is mij aangeraden om met iets onder het zadel te rijden, gelpad of bontje. Natuurlijk gekozen voor het bontje, stukken mooier vind ik zelf Bloos
Mijn zadel is ook net nieuw en past prima, zowel met als zonder bontje. Ik had bij de zadelmaker aangegeven dat er wel een bontje onder moest en daar heeft hij rekening mee gehouden. Dus ik heb er een goede medische reden voor

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:46

bij gevoelige ruggen is het een fijne extra drukverdeler
(een betere als een gelpad)
om een zadel passend te maken vind ik ook een fout gebruik
maar ik gebruik een vachtje ipv chabrak(zo een ding alleen onder de kussens van het zadel)
voor de drukverdeling(een extraatje) en ik vind een compleet natuurlijk materiaal fijner dan een chabrak met sinthetische vulling ivm vocht opname/afvoer

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:23

ik gebruik ook een bontje onder het zadel.
waarom? omdat ik het gaaf vind staan en ik merk duidelijk verschil als ik zonder bontje rijdt, terwijl het zadel uitstekend past!
modeverschijnsel? zeker maar dat is met alles toch Knipoog

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:31

ja, eigenlijk wle gillian, heel lang geleden is er ook iemand die het in zijn hoofd haalde om met een zadel te gaan rijden, ook een modeverschijnsel, alleen is het in de mode gebleven door het comfort Haha!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:46

Ik heb wel een bontje maar die ligt echt al iets van twee jaar in de schuur ik moet hem eerst maar even wassen voordat ik hem gebruik.
Ik denkt dat sommige het meer voor de mooiheid gebruiken omdat je ze nu zovaak ziet.
Ik vindt zelf de schapen bont iets te dik voor onder het zadel.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:51

ik heb een tijdje een nepbontje gehad
en dat eens geprobeerd onder hetz adel van een haflinger te leggen
fiasco
dat zadel lag 10 cm boven zen rug Haha!
inderdaad wel beetje te dik Haha!

Farjen

Berichten: 7990
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:08

Camble heeft een gevoelige rug.
Heb een nieuw zadel gekocht een paar maanden geleden. Nog eens extra zadelmaker laten komen dus die past perfect. Het lijkt me fijner voor haar.
En ik heb geen mooie onderlegger Tong uitsteken Zo eentje zonder rand dus echt mooi is hij niet, maar daarvoor heb ik hem ook niet.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:15

Voor een gevoelige rug lijkt me zo'n bontje wel ideaal, iig mooier dan een gelpad Knipoog (heb ik zelf ook hoor Bloos )
Ik vind zo'n bontje ook mooi staan, maar als ik bij mezelf (en de portemonnee) na ga ben ik hem niet nodig, ik heb pas een nieuw zadel en deze is helemaal op mijn paard gemaakt Haha!

Ben gewoon nieuwsgierig naar de redenen Schijnheilig

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:16

Als je paard een gevoelige rug heeft zijn t geweldige dingen. Mijn paard heeft dat gelukkig niet dus k heb eer geen nodig.

Wel moet k bekennen dat k ze wel mooi vind, de dekjes en de onderleggers, maar dat t iets te duur is voor t mooi zijn.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:29

rebeltje schreef:
Wel moet k bekennen dat k ze wel mooi vind, de dekjes en de onderleggers, maar dat t iets te duur is voor t mooi zijn.


Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb hetzelfde "probleem" *LOL*

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:03

ik heb er 1... een zwarte.. erug mooi.. vind het ook wel fijn rijden(jemerkt toch wel als hij eronder ligt)
maar hij past nie onder mun zadel.. omdat die helemaal paste opmijn paard.. alleen nu past mijn zadel niet meer.. dus maar voor eennieuw zadel kijken.. maar ik los hetniet op met eenbontje.

we gebruiken bij onze merrie voor het springen.. dempt toch iets meer als je een sprong hebt gemaakt..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:37

Ik heb er één voor onder zijn springzadel. Dit was zijn oude zadel en paste niet meer goed, ik kon nog geen nieuw zadel aanschaffen en het bontje voldeed prima, nu rij ik er ongeveer 1x pm mee.
Het paard van mijn vriendin heeft zo'n bontje omdat dat dier een heel gevoelige rug heeft, zijn zadel past overigens prima.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:45

Bij Duvel gebruiken we hem puur als extra drukverdeler. Zijn zadels passen perfect, zijn door een goede zadelmaker nagekeken en aangepast en liggen echt super, maar hij is wat gevoelig op zijn rugspieren en daarom een bontje ertussen. Hij heeft geen gevoelige huid, dus het bontje ligt niet op de blote rug, maar tussen dekje en zadel in, volgens de zadelmaker is dat prima zo.
We zijn ooit begonnen met een gelpad ivm bindweefselbultjes. Die waren ingespoten door de DA en die had ons aangeraden met gelpad te gaan rijden. Maar op aanraden van de zadelmaker zijn we op lamsbont overgegaan en dat bevalt uitstekend.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:08

Nee, want ik heb een zadel dat goed past en goed absorberende zadeldekjes, en niets anders.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:17

ik gebruik er wel een, omdat sjors nu eenmaal een gevoelige rug heeft, de zadels passen goed, maar je merkt toch verschil. ik kan er niets aan doen dat hij een gevoelige rug heeft. en om nou te zeggen, joepie wat mooi.....nee

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:17

Ik gebruik er ook geen 1. Ik zou niet weten waarom. Mijn zadel past, ik heb goede dekjes...
Dus waarom dan zo'n gruwelijk dure onderlegger Bloos! ?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:18

haha ja dat is de nieuwe hipe geloof ik Ziek

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:23

Ik had er 1 maar heb hem inmiddels verkocht. Ook mijn zadel werd te krap door het bondje. Sind ik er niets meer onder heb liggen groeien de spieren onder het zadel dus ook veel beter. Voor mij hoeft het dus niet meer.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:28

Ik heb een schapenbontje op aanraden van de zadelmaker. Anders was ik er nooit aan begonnen. Ik heb een ouder paard en als die twee dagen stilstaat dan zie je dat meteen in de (rug)bespiering op die manier kan ik (lichtelijk overdreven) iedere maand mijn zadel laten aanpassen. Het bontje zorgt ervoor dat het zadel ook in deze situaties niet kan gaan drukken. Maar nogmaals, anders zou ik het nooit hebben gekocht. Heel eerlijk gezegd snap ik niet wat iemand er mooi aan vindt?

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:30

Ik gebruik er ook een op advies van de dierenarts. Mijn paard heeft bultjes op zijn rug van het zweten onder het zadel. Ik moet sindsdien met een schabrak van een natuurlijke stof rijden (dus niet extreem geverfd en geen kunststof). Omdat mijn paard best gevoelig is reed ik altijd met een gelpad (nu nog wel eens, dat is fijner dan met een bontje) maar nu heb ik de gelpad dus vervangen door een bontje.