springproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

springproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 11:30

mijn verzorgpony die is heel goed in springen.
als ik dan dus ga springen gaat het in het begin erg goed.
alleen als ik hoger wil(bijvoorbeeld 90 cm)dan weigert ze best snel of gaat ze in een flinke galop erop af maar 2 passen voor de hindernis remt ze af en krijg ik haar niet meer voorwaarts en gaat ze bijna uit stilstand erover heen.
terwijl ik toen ik haar net een weekje deed ik met haar makkelijk een meter kon springen.
ze is nu dus veel banger enzo.
hoe krijg is haar zo voorwaarts naar de hindernis zonder dat ze afremt en niet meer naar je been luistert????
ik heb 25 april een springwedstrijd en doe mee met 80cm hoe kan ik me er goed op voorbereiden en zeker weten dat ze vlot springt en alle hekken zal springen(in die wedstrijd zijn veel hekken).

p.s ik wil nog wel ff kwijt dat als ik met een zweep rijd ze juist veeel te hard gaat en er echt opaf dendert dus dat laat ik zo veel mogelijk zitten.

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*


MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:57

Erover jagen met zweep, sporen of door extra hard te gaan, lijkt me helemaal geen nut hebben en eerder averechts te werken..
Het lijkt er meer op dat je pony geen vertrouwen (meer) in je hebt als het wat hoger wordt.. Waar dit allemaal aan kan liggen is te veel om op te noemen (reken er maar op dat het allemaal ruiterproblemen zijn Knipoog ), en dus kun je het beste eerst de lagere sprongen blijven toen totdat die helemaal goed gaan, hierna, onder begeleiding van een instructeur/trice hogere sprongen gaan oefenen. Hij/Zij kan je dan precies vertellen wat er wel en niet goed gaat en je hierbij helpen..
Want zo door blijven gaan.. Je pony springt nu geen 90cm, maar straks misschien zelfs geen 60.. of 40... of helemaal niet meer..
Dus doe rustig aan, zorg voor vertrouwen en instructie Lachen

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

rebekky

Berichten: 290
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 12:18

ik denk ook dat het komt door haar andere verzorgster.
die jaagt haar namenlijk op enzo tijdens het springen en daarom doet ze zo denk ik.
maar ik ben vergeten te vermelden dat het nu al wat beter gaat maar nog niet helemaal optimaal duss.
en misschien komt het ook wel omdat ik een keer van een groot paard ben afgevallen tijdens het springen van 1.35 m en dat ik dus bang ben dat ik weer val.
(had namenlijk mijn ribben gebroken en flinke hersenschudding)
maar ik heb nu les van iemand die mij goed kent maar ook mijn pony dus ik denk dat het nu wel beter gaat.
maar hoe langzaam ze ook gaat ze springt in ieder geval wel en dat vind ik dan wel weer oke.
nouja ik zal het nu rustig opbouwen.
en gelukkig is die andere verzorgster weg!(sorry moest ik ffies kwijt)
heb ik wat meer tijd om vertrouwen te winnen van der.

*Geluk in het leven heb je niet voor het kiezen, geniet van wat je gegeven is, er valt nog zoveel te verliezen*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:58

Langzaam opbouwen denk ik, en niet hoger dan dat je zelf vertrouwen blijft hebben (sorry kromme zin). Als jij geen vertrouwen hebt, waarom zou je pony dat dan wel hebben, hij voelt goed dat jij twijfelt. Dus langzaam opbouwen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:17

het kan veel redenen hebben, die wij hier niet kunnen zien.

ruiter die te vroeg naar voren komt op de sprong en zo het paard belemmert met naar boven komen
ruiter die niet genoeg vrij geeft en de pony elke keer een ruk geeft in de mond
ruiter die terug bonkt in het zadel bij de landing
ruiter elke keer de afstand mist, dus paard geen vertouwen meer op de sprong
ruiter die zelf bang is en niet meer rijd
paard die last van zijn rug, benen enz heeft.
ed. ed

ook hier maar weer 1 tip omdat wij hier alleen maar kunnen gokken vanachter de pc
ga goede les halen (denk dat ik die mar eens in mijn onderschrift zet Lachen

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:56

jaag haar niet op..ga er in een rustige galop erop af..dat ze de hindernis rustig kan bekijken...dan pas vlak ervoor geef je haar gewoon dat extra's!

"here i am baby, signed, sealed, delivired i am yours!"

Haha! Peggy I love you! Haha!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:48

[quote="runningkawa"]het kan veel redenen hebben, die wij hier niet kunnen zien.

ruiter die te vroeg naar voren komt op de sprong en zo het paard belemmert met naar boven komen
ruiter die niet genoeg vrij geeft en de pony elke keer een ruk geeft in de mond
ruiter die terug bonkt in het zadel bij de landing
ruiter elke keer de afstand mist, dus paard geen vertouwen meer op de sprong
ruiter die zelf bang is en niet meer rijd
paard die last van zijn rug, benen enz heeft.
ed. ed

helemaal mee eens, hoe stiller je zit hoe beter je pony okok gaat springen!!! helpt bij mij zeker!!!!!!!

mijn verzorg paard doet dat ook weel eens, hard er op af rijden. ik heb nu spring lessen en we laten haar nu op de sprong terug springen, met andere woorden, je maakt een paar sprongetjes en legt er voor en er achter een draf balk op ong 3m. je rijd gewoon op de hindernis af, zit niet te veel aan dr/hem gewoon zitten en meegaan, pas als je voelt dat je pony in tempo mindert ver voor de sprong kan je je been er aan doen. je pony ziet dat er hout ligt voor en na de sprong en zal hier op afremmen. als ze kei hard er opo af gaat, gewoon laten gaan, ze remt ze wel af.
verder zou ik veel zekerder van je zelf op de sprong af rijden, hoe meer i k twijfel hoe sneller ze een weigering oid maakt. dus ik denk dat t deels ook bij jou ligt.
verder rij ik ook heel veel ontspannings oefeningen, met sprong. ik zet een klein kruiusje neer, 20 cm (lees:klein) en spring daar 100 keer over heen, maar niet op de rechte llijnen, meer vande zijkant, allekanten scheef, achtermekaar, kokrt draaien en alles uit draf, steeds 8jes er om heen draaien, maarookk plotselijng er langs rijden op een volte, dat ze op jou gaat wachten!!!! bij miji helpt het reuze goedd!!!
als je t niet begijpt oid pb je maar, succes met je wedstrijd!!!!!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:49

off-topic: beetje mislukte quote, ik ben ook maar bokt beginner Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers

cron