gedragsprobleem of lichamelijk probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

gedragsprobleem of lichamelijk probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:46

Mijn haflinger doet sinds een (best wel lange) tijd heel raar.
Als ik naar het bos ga, dan draaft ze op de heenweg heel onregelmatig en "hinkend" lijkt het wel..heeel vreemd in ieder geval, en je kan na gaan dat het voor geen meter rijdt..
Dan zou je denken dat ze misschien kreupel loopt of iets lichamlijks heeft..maar ze loopt helemaal niet kreupel, en het raarste is nog wel dat ze op de terugweg perfect loopt, niks moeilijk of onregelmatig..
Ook heeft ze op de heenweg wat je zou noemen een slechte conditie, en op de terugweg is daar geen spoortje meer van te bekennnen..(niet dat ze gaat lopen racen ofzo)
Het is zo raar! Ik ken haar vrij goed, en ja, ze is heel eigenwijs, maar dit..Verward Ik hoop dat iemand kan helpen, want ik heb anders nooit problemen met haar!
-roowz-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:49

lijkt me een lichamelijk probleem.
Dit past ook beter op medisch.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:51

ik denk dat ze dat doet omdat ze geen zin heeft Haha!
als je op de heenweg bent, denkt ze van sjit.. ik moet werken.. lopen.. geen zin.. ik wil luieren. hee wacht! als ik nou ga kreupelen, misschien mag ik dan weer op stal/wei

op de terugweg denk ze joepie! ik mag weer naar huis, lekker eten Haha! dus ja dan wil ze wel vlot.

is met mijn paard precies hetzelfde, niet dat hij kreupelt of iets, maar zodra we dichterbij huis weer komen kan meneer wel vlot stappen en als we net weg zijn van de manege issie zo traag en draait hij het liefst weer om.

mijn schoonmoeder had ooit eenhaflinger, die deed ook net alsof hij kreupelde als hij aan het werk moest. die stond dagen in de wei en vond dat ene uurtje werk nix Haha!
na het uitstappen lekker lang teugeltje was er helemaal niet smeer aan de hand, hij wist datie weer terug de wei op mocht..

ik denk eigenlijk wel dat dat het is Haha!
die beesies zijn erug slim.. maar vooral niet aan toegeven Haha! anders blijft ze het proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:55

ja..daar had ik ook al aan zitten denken, vooral omdat ze dan ook heel langzaam gaat lopen, en soms expres gaat lopen klieren..en ze is ook best eigenwijs:D
maar voorheen uitte ze dat wel eens door te gaan bokken ofzo..nou daar kan je makkelijker wat aan doen dat dit :S
toch weet ik het niet helemaal..ze deed dit eerst niet, en ze vind het nog steeds leuk om naar het bos te gaan..Nog meer mensen een antwoord/tips?
ik ben echt helemaal gek op haar, en doe alles voor haar, maar ik ben wel streng voor haar als ze vervelend is of niet luistert, en sindsdien neemt ze nooit meer een loopje met me..is dit een nieuwe uitprobeer manier? of moet ze miscchien eerst los komen voordat ze soepel loopt?..

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:06

kan zijn dat ze moeilijk 'opstart' dangewoon langer blijven stappen tot ze goed warm gelopen is..
zoiets weet je nooit zeker.. maar je kan altijd voor de zekerheid je dierenarts raadplegen..

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:38

Kan ook zijn dat ze door de opwinding van "we gaan terug" door de adrenaline ergens door heen loopt? En wel wat heeft?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:43

dolly doet dat soms juist na een hele tijd buiten, vooral als het asfalt wat onregelmatig is, dat voelt waarschijnlijk niet fijn...maar ik weet niet of je de heen en terugweg over hetzelfde stuk rijdt?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:50

Ik zou de DA laten komen. Gewoon om lichamelijk iets uit te sluiten. We kunnen op bokt wel speculeren of het lichamelijk is of niet, maar we zijn geen dierenartsen en we kunnen het niet zien.
Als dat uitgesloten is, kun je verder kijken. Misschien over-enthousiasme, teugelkreupel, of wat dan ook.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:10

Ja we rijden vaak terug over hetzelfde stuk. over steentjes loopt ze ook moeilijk (van die kiezeltjes) maar ja dat is opzcih wel logisch.. binnenkort krijg ik les in een bak..even kijken hoe ze dan loopt!

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:43

Kun je niet testen in (bijvoorbeeld) een wei hoe ze loopt als je er net op zit? Dan weet je of het opstartproblemen zijn, of dat het misschien aan de steentjes ligt. Dit kost inspanning en daar kan ze ook wat kortademig van zijn.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:49

Amanda schreef:
Ik zou de DA laten komen. Gewoon om lichamelijk iets uit te sluiten. We kunnen op bokt wel speculeren of het lichamelijk is of niet, maar we zijn geen dierenartsen en we kunnen het niet zien.
Als dat uitgesloten is, kun je verder kijken. Misschien over-enthousiasme, teugelkreupel, of wat dan ook.
Succes!


ik ga met Amanda mee. Wij kennen jouw paard niet en hebben de kennis niet om het goed in te schatten. (niet dat je het daarom niet mag vragen hoor Haha! , anders konden ze dit hele topic wel opdoeken).

Veel succes ermee!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:20

Dit probleem had ik ook met mijn paard. Nu is mijn paard geheel geen aansteller en heeft altijd veel zin om te werken.
Echt kreupel was hij dan niet wel onregelmatig en waar dat vandaan kwam wist ik niet. Nu weet ik het.

Mijn paard is net als alle paarden licht scheef(hoewel dit al veel minder is dan vroeger). Door dit scheve lopen belaste hij zijn linkervoorbeen extra omdat zijn linker achterbeen minder is. Gevolg was overbelasting en daardoor onregelmatig. Had je een poosje gereden dan was er niks meer te zien of te voelen.
Na een paar weken was het weer over en ben ik heel bewust bezig gegaan met het sterker maken van zijn rechter achterbeen. Het resultaat mag er zijn.

Ga is achter je paard staan terwijl hij zijn beide achterbenen naast elkaar heeft staan. De kont moet beide kanten even hoog en breed zijn. Is dit niet zo dan weet je dat de slappere kant de lage of smalle kant is.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:22

Ik ben het met biepmiep eens. Ik denk dat ze iets lichamelijks heeft en dat ze er op de terugweg, doordat ze graag naar huis wil, doorheen loopt. Ik zou de da even laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:19

Hee josien, daar zeg je wat, de gene die mij les gaat geven zei ookal zo iets, dats ze nogal naar rechts was. (scheef dus:S)
daar zou het idd aan kunnen liggen!! ik zat ook te denken aan misschien erg gevoelige hoeven, maar anders zou de hoefsmid dat wel weten, en verder heeft ze daar ook geen last van (anders zou ze op asfalt ook moeilijk lopen Verward) roowz

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:50

Als hij rechts minder is, dan moet hij onregelmatig zijn met zijn linker voorbeen. Klopt dat? Je ziet dat het rechter achterbeen minder stuwd en draagt waardoor hij van voren onregelmatig word.

Ook een goede test is op straat luisteren welk been je het duidelijkste hoort. Dat been dat je het duidelijkste hoor word niet voldoende ondersteund door het diagonale achterbeen.

Laat hem is gewoon los draven. Loopt hij onregelmatig of niet. Doet hij dit niet en wel als je er op zit. Dan zit je waarscheinlijk te veel op het zwakke gedeelte van zijn rug.
Om het zwakke been sterker te maken zijn kleine voltes en scherpe wendingen aan die kant goed te gebruiken. Probeer zo min mogelijk met de teugels te werken zodat hij zijn achterhand wel goed moet gebruiken.
Wendingen om de voorhand, schoudervoor tot schouderbinnenwaarts zijn allemaal goede oefeningen om sit op te lossen.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:56

Ik heb vandaag les gehad (ook vliegles trouwens :S)
en het ligt dus aan het zadel..op de trugweg loopt ze idd gewoon door haar pijn heen. het zadel verschuift...de kussens aan de achterkant zijn te bol, waardoor ze, als ze haar rugspieren gaat gebruiken, pijn krijgt omdat het over haar spieren heenschuift.Door te gaan hinken ontlast ze haar rug. Ook loopt ze scheef, omdat het gewicht van het zadel aan de ene kant zit, en zij dus naar de andere kant gaat hangen..

Ik heb nu dus les van iemand die er verstand van heeft, en zij gaat me helpen om mijn paard weer in haar balans te krijgen. Haha!
Ook aan het zadel word het 1 en ander veranderd..in ieder geval bedankt voor jullie tips!! Haha! Knipoog
Bye!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:36

Fijn dat je weet het is. Nu kun je het opgaan lossen.