[AR] Lamoen schiet door lichtoog naar voren, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] Lamoen schiet door lichtoog naar voren, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 15:28

De laatste tijd schiet iedere keer (hoofdzakelijk aan de rechterkant) het lamoen naar voren, zodat het lichtoog te ver naar achteren komt te liggen en het lamoen in Fie 'r schouder prikt...

Op onderstaande foto is het vrij goed te zien:
Afbeelding

Ook loopt ze zich de laatste tijd steeds door achter haar voorbeen (singel) als ze voor de wagen loopt.
Zou dat met bovenstaand probleem te maken kunnen hebben denken jullie???

Ik hoob dat er iemand een tip heeft!!
We gaan van het weekend met de vereniging naar Kootwijk en dan vind ik het vervelend als het allemaal niet lekker zit...

Mijn instructeur heeft er gisteren al even naar gekeken.
Hij zei dat we maar eens moesten proberen om het lamoen wat langer te maken, omdat als ik weg rijd Fie eerst aan de lichtogen trekt en dan pas de strengen strak komen te staan (de strengen kunnen niet nog korter met deze lengte van het lamoen, dan loopt ze te dicht op de wagen).
Ook moesten we de voorkant van het lamoen wat meer naar binnen zetten.

We gaan het straks even uitproberen, ik hoop dat dit werkt...
Ik heb zelf het gevoel, als ik deze foto zie, dat het lamoen juist korter zou moeten of de strengen langer, of zie ik dat nou gewoon verkeerd?!


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:32

Wat een lastig probleem, heb het nog niet vaker gezien. Lamoen langer lijkt me wel logischer dan lamoen korter.
Dat doorlopen achter het voorbeen heeft Jurga ook last van helaas. Zij is te bol met te weinig schoft, waardoor het schoftje met de hele handel naar voren schuift en gaat schuren. De oplossing was bij ons er in de tijd dat het kapot was, een singelbontje te gebruiken, maar ja, dat blijf je niet doen. De laatste tijd letten we er goed op dat we het schoftje goed naar achter leggen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:56

Plingenk, denk, denk*
Het lamoen schiet waarschijnlijk naar voren als je remt. Remt hij wel goed op de broek als je remt of voornamelijk op de lichtogen?
Je zegt dat als je voorwaarts gaat ze eerst aan de lichtogen trekken, schuiven je lichtogen dan ook naar achteren, dus van het schoftje af?
De enige wat ik als noodoplossing kan bedenken, is met een sporenriempje de 2 "ogen" verbinden, waar het lichtogen tussen hoort te liggen, zodat hij er niet tussen uit kan.
Verder had ik al een tijd geleden van jou begrepen dat Fie zich onder het zadel ook doorloopt en je daarvoor een singelbontje had gekocht. Misschien moet je er ook eentje voor de wagen gebruiken?


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:05

Zou het niet kunnen dat je buitensingel een gaatje strakker moet? Dan kan die het lemoen beter op zijn plaats houden...

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:16

Ik zou de lamoenen niet langer maken, hoe langer je afstand met het paard des te minder overwicht je hebt,
ik zou idd broek strakker maken want die moet de hele handel opvangen bij het afremmen en als het goed is heb je aan de zijkant van je tuig bij de broek nog gespen die door de beveiligingsogen van je lamoen moeten om je lamoen op de plaats te houden.
Maar die zie ik bij jou eigenlijk beide niet zitten op de foto.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:21

pjmhorse schreef:
en als het goed is heb je aan de zijkant van je tuig bij de broek nog gespen die door de beveiligingsogen van je lamoen moeten om je lamoen op de plaats te houden.
Maar die zie ik bij jou eigenlijk beide niet zitten op de foto.


Ik snap ook eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Verward

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:23

*heeft ook vraagtekens*

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:28

Bedoel je niet zo'n extra riem tegen het bokken?

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:28

dan denk ik dat dat rijtuig afhankelijk is, ik heb nl op mijn lamoenen, ter hoogte van de broek aan elke kant een oog zitten waar extra gespen door heen kunnen, zodat de hele handel op zijn plaats blijft zitten.

die kun je voor 20 euro bij een lasser laten plaatsen.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:29

nee is geen extra riem tegen het bokken, die heeft ze gelukkig niet nodig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:31

Hmmm... zonder plaatje kan ik me er maar weinig bij voorstellen. Ik begrijp het nut er ook niet helemaal van.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:48

Lijkt me eerder nog gevaarlijker als er iets gebeurd.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:57

Pjmhorse bedoeld (denk ik) dat je de broek aan de kar moet vastbinden...Maar dat is al gebeurd zoals je ziet. Vlak achter de plek waar het lemoen zit.
Ik dacht dat hij dit bedoelde, maar weet het niet zeker

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 18:25

We hadden vandaag het lamoen langer gemaakt, toen waren de strengen dus echt een stuk te kort, dus die hebben we ook twee gaatjes langer moeten maken om alles weer een beetje in verhouding te krijgen.
Het werd er echter allemaal niet beter op...
De lichtogen gingen nu ook heen en weer voor en achter het schoftje schuiven, en het lamoen schoot er nog gewoon doorheen. Ik moet zeggen toen we de strengen 2 gaten langer hadden was het minder erg dan toen we ze 1 gat langer hadden.

Tes, het gebeurt niet bij het remmen, maar gewoon tijdens het rijden, vooral in wendingen naar rechts...
Dat van die riempje had ik ook al bedacht als noodoplossing (maar nog niet uitgevoerd), ik ben bang dat dat het toch maar even zal moeten worden in Kootwijk!

Het lamoen gaat terug op z'n oude stand, want dat werkte nog beter dan dit...
Misschien de strengen nog eens een gaatje langer proberen Verward ...

De buitensingel kan niet veel strakker, er ziten geen gaten meer, als dat het probleem echt zou zijn moeten er maar een paar bij geprikt worden.
Een slag om het lamoen kan niet, dat hebben we al een geprobeerd, maar dan loopt ze zich door...

Wat het doorlopen bij de singel betreft, een singelbontje zit er al om heen...
Ik heb nu wel het schoftje wat meer naar achteren gelegd, misschien scheelt dat...

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:08

bij die lamoenen die jij hebt kan je volgens mij beter van die brancardbeugels gebruiken. dus i.p.v. die lichtogen speciale snelsluitingen . ik heb ze i.i.g. ook op mijn tuig zitten. ik gebruik ze bij mijn gewone rechte lamoenen en ik heb van Letty van het peerdenwinkeltje (letty's design) gehoord dat brancardbeugels eigenlijk voor een lamoen is die jij hebt. bij een gewone lichtoog steek je gewoon het lamoen erdoor. diegene die ik heb kan je d.m.v. een soort sluiting open maken. dus jij hebt aan de voorkant van je lamoen van die beugels en daar kan je dus deze snelsluitingen door heen halen en dan vast klikken. je lichtoog kan dus niet meer verschuiven. het is verder ook niet gevaarlijk want je kunt hem in no time losmaken. sorry voor het vage verhaal.
Laatst bijgewerkt door droebel op 31-03-04 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:11

misschien zo je ook je lichtogen een gat omhoog kunnen doen zodat het lamoen iets hoger komt. dan blijft dat lichtoog misschien net tussen die beugels steken. nu kan die natuurlijk makkelijk verschuiven omdat die boom aan de achterkant ineens zo schuin naar beneden gaat.
ben weer lekker vaag bezig vandaag. Schijnheilig

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:47

Misschien moet je het ophangpunt eens lager doen bij je schofje? (dus gewoon zorgen dat het lamoen wat lager hangt, nu schiet ie namelijk door naar boven, best begrijpelijk. Ga maar eens zelf even voor de kar lopen, en ga den zelf maar eens remmen, eerst met de lamoen schuin omhoog (je zult merken dat er druk komt omhoog) en gewoon horizontaal (in jouw geval bij het beginstuk, omdat de rest bol loopt), dat remt stukken beter.
Misschien helpt het dus om het lamoen wat lager te hangen? You'll never know..

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:48

Ik zeg weer eens precies het tegenovergestelde. Clown Nou ja, probeer gewoon een heleboel, zou ik zeggen. Knipoog

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:00

Lepeltje, dat dacht ik dus ook Knipoog Heeft toen bij Magpie wel geholpen..

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:08

Wat ik altijd doe is de buitenste singel 1 slag rond het lamoen 'knopen', zo geleerd van mijn instructeur, die ' knoop' moet je dus achter het haakje doen waar je lichtoog in hangt, zo voorkom je dat je lamoen door kan schieten, dat doe je aan beide kanten, dus aan de rechterkant met de lange singel en aan de linkerkant met het korte stukje waar je mee in je gesp van je singel moet.
de knoop gaat zo: singel naar onderen laten hangen, dan de onderkant achter het lamoen(dus aan de kant van je paard)naar boven trekken en dan weer voor het lamoen maar achter de singel zelf(dus daartussen)weer naar beneden steken, en dan hangt de singel weer naar beneden.aan de andere kant hetzelfde doen. werkt bij mij super, zo kan het lamoen niet doorschieten
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel anders moet je het maar even zeggen dan leg ik het nog eens uit

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:13

Nouvel schreef:
Een slag om het lamoen kan niet, dat hebben we al een geprobeerd, maar dan loopt ze zich door...


ik lees dit nu pas, maar zou je dan niet een breder singel bontje of anders een half zadeldekje onder je tuig kunnen leggen zodat je toch die slag om het lamoen kunt maken, want volgens mij zit het doorschuiven van je lamoen hem daarin, dat je de buitenste singel geen slag erom kan doen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 22:35

sanderijn"]
[quote="Nouvel schreef:
Een slag om het lamoen kan niet, dat hebben we al een geprobeerd, maar dan loopt ze zich door...


ik lees dit nu pas, maar zou je dan niet een breder singel bontje of anders een half zadeldekje onder je tuig kunnen leggen zodat je toch die slag om het lamoen kunt maken, want volgens mij zit het doorschuiven van je lamoen hem daarin, dat je de buitenste singel geen slag erom kan doen.
[/quote]

Met singelbontjes (en sponzen... Haha! ) ben ik al aan het gochelen geweest, maar dat wilde allemaal niet zo lukken...
Misschien is dat dekje evt. nog wel een idee!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:20

Wat ik me af zitten vragen... zou het er niet mee te maken kunnen hebben dat Fie een stuk breder is dan de pony's waarvoor de wagen eerst werd gebruikt. Daarom zie je ook dat het lamoen een knik naar boven maakt. Bij P&K zat bijvoorbeeld het oogje voor de broek aan de zijkant, als het lamoen op hun stand stond. Het lamoen maakte dus aan het uiteinde bij hun meer een knik naar buiten, dan bij jou, waar het uiteinde van het lamoen een knik schuin naar beneden maakt. Ik roep maar wat hoor! Lachen

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:15

Ik kan het allemaal een beetje moeilijk zien eigenlijk. Maar denk dat je je strengen iets langer moet zetten en je broek iets strakker. Zorgen voor minder speling dus.
Als ik het goed zie mag de broekriem achter ook wat hoger, deze hoort ongeveer een handbreedte onder het zitbeen. Wanneer de strengen strak staan hoef er dan maar een vuist of anderhalf ruimte in de broek te zijn.
Misschien dus het paard eens met de lamoenen goed in het schoftzadel en daar de boel op afstemmen (de lengte van de lamoen op de foto lijkt verder wel goed).
Mogelijk kun je de 'beugeltjes' aan de lamoen waar de brancardbeugel tussen zit iets rechter maken zodat het lichtoog er niet zo snel uit kan glijden.
Wat betreft het doorrijden, veel mensen doen de singel van een schoftzadel zo strak als dat van een rijzadel. Dit is absoluut niet nodig als je met een broek en strengen rijd. Bij jonge paarden en paarden met een dunne huid mag hier best wat ruimte in zitten. Zeker op warme dagen, kan dan zelf makkelijk mijn hand tussen de singel en het paard houden.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:41

als ander alternatief heb ik nog ipv lichtogen brancardbeugels te gaan gebruiken, die zijn gemaakt speciaal om dit probleem tegen te gaan en volgens mij heb je dan ook geen last van schuurplekken bij je paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 18 bezoekers