pony heel stug naar buitenkijkend..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

pony heel stug naar buitenkijkend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 09:42

Mijn pony is op de linkerhand echt heel stug in zn spieren ik krijg vrijwel geen buiging en dr nek en hals.Terwijl op de andere hand het geen probleem is en ze probleemloos inbuigt..Veel figuren rijden wil niet helpen dus weten jullie misschien nog iets zodat ze die spier verslapt...volges mijn instructrice zit ze gewoon echt heel erg vast en vind ze het ook echt nie leuk naar binnen te kijken..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:48

ik heb een tijdje gehad dat ik mn haf leerde ontspannen, goed doorstppen en kneepjes geven in de teugel. ze keek dan ook erg stug naar buiten. toen ben ik met beide handen kneepjes gaan geven, en toen gaf ze wel goed na. Nu doe ik het met een hand en nu gaat het allemaal best goed.
natuurlijk is stelling ook wel moelijk in het begin, ik zou in ieder geval het binnenbeen er flink aan zetten, goed door laten stappen en zachtjes het hoofd naar binnen laten draaien. dit hoeft ze niet in een keer te kunnen en ze kan er flink spierpijn door krijgen, je poedersuiker het eerst bijv. in de hoeken proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:34

Ik zou me eerlijk gezegd nog niet zo druk maken over waar het dier z'n hoofd heeft. Waarschijnlijk is z'n hele lijf scheef. Rechtrichten dus. Ik denk dat als je even een zoekopdracht op "rechtrichten" uitvoert, je al aardig wat info krijgt zonder dat we dubbel moeten typen Haha!

Succes!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 11:36

nee das juist het probleem volges mijn instructrice is ze verder wel goed recht en het is maar op 1 hand..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:06

Dat is onzin. Een paard dat op 1 hand niet wil inbuigen is NOOIT recht. REcht is namelijk een paard dat niet alleen recht loopt, maar evenveel naar links als naar rechts kan buigen. Er zijn veel topics die over dit probleem gaan. Ik heb geen zin om het probleem nu OPNIEUW te gaan uitleggen, dus ik ga effe zoeken in een oud topic zodat ik dat kan copieren en hier kan plakken.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:08

HIer 2 manieren van uitleggen, en deze uitleg is van toepassing op een paard dat dus niet goed naar rechts kan buigen.

Cowgirl"]
Ik denk dus dat het paard niet vast zit in de nek.

Zet hem maar eens stil en vraag hem naar links en rechts(doet mijn paard prima)

Nu zet je het paard in stap en vraagt een volte.
Hij zal zich niet geven nu omdat zijn lichaamsspier(zo noem ik hem maar even) te kort is. Hij gooit dus al compensatie al zijn gewicht op de linkerkant.

Eerst zorgen dat ie recht wordt, dus spieren aan beide kanten even lang, dan kun je hem gaan buigen.

Ik vraag bij mijn paard (zelfde probleem) ook wel eens een klein cirkeltje.
Maar ik houd meer mijn buitenteugel erbij dan mijn binnen teugel.
Valt ie naar binnen dan stuur ik hem met 2 teugels weer naar buiten.
Buiten teugel is heel belangrijk ook bij western.
Lees die site maar even door, daar staat een hele hoop info en tips op.

Ik ben in het begin (na een les van de bovengenoemde site meneer) begonnen met dubbele lijnen longeren.
Contact houden met de buiten lijn en met de binnen lijn op de volte houden, niet trekken maar vragen.
Je zult zien dat het paard wat rechter wordt, ontspant en uiteindelijk vanzelf nageeft.
Zo kun je hem dus ook trainen. Ik doen het bijna 2x in de week en het werkt prima. Ook mijn groene fjord gaat het zo steeds beter doen.
[/quote]


[quote="Desiree schreef:
[Buigen moet vanuit nageeflijkheid, je zult een andere volgorde moeten gebruiken. Het paard is linksom dus gemakkelijker begrijp ik, want het buigt liever naar links dan naar rechts.

Als je nu rechts om rijdt, pak het paard maar met de buitenteugel, dus links op. REchts zoveel mogelijk ontspannen. Op die buitenteugel het paard laten nageven, het paard zou dan nageven omdat het rechtgesteld wordt in het lichaam op het moment dat jij links oppakt.

Pas als je paard nageeft, dan kun je zachtjes proberen het paard wat naar rechts te stellen. MAar die lengtebuiging naar rechts zal je op moeten bouwen, een paard kan niet van de ene op de andere dag zoveel soepeler worden.

Ga zelf maar eens met gestrekte knieen met je vingers naar je tenen. Probeer maar eens door te drukken terwijl het niet gaat. Hoelang duurt het voordat je zover zult zijn dat het geheel lukt? Toch ook een kwestie van weken? waarom forceren?

Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn geweest, luister dan maar naar cowgirl. Zij zegt ongeveer hetzelfde als ik.
[/quote]



Wat je in ieder geval NIET moet doen, is het paard vragen te buigen op de kant waar het niet op wil/kan. Hiermee forceer je de boel, het paard zal alleen maar naar binnenvallen op het buitenbinnenbeen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:16

MelodyT schreef:
nee das juist het probleem volges mijn instructrice is ze verder wel goed recht en het is maar op 1 hand..


Dan weet jouw instructrice denk ik niet zo goed wat er met rechtrichten bedoeld wordt Haha!


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:11

Heb ook mijn twijfels over je instructie.
Een paard dat recht is, is namelijk ook op de volte perfect recht en daarvoor moet ie gebogen zijn... Verward
Ofwel: Buiging is nodig om een paard recht te laten zijn

Als een auto over de volte rijdt, maakt ie 4 sporen, omdat ie niet kan buigen.
Een recht gericht paard dat een correcte volte loopt, laat net als op de rechte lijn maar 2 sporen achter, omdat de achterbenen in hetzelfde spoor lopen als de voorbenen. Dit, omdat ie zoveel buigt als de volte rond is.
Een paard dat dus één kant op niet kan buigen, is niet recht.
Meestal is dat ook heeel goed te zien in de galop rechtuit.

Er kunnen veel redenen zijn waarom een paard (nog) niet recht is. Zoek goeie instructie is ook mijn advies, en laat die ook extra aandacht besteden aan je zit (o.m. dat je recht zit) en hulpgeving.

Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers