merrie dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 15:07

hallo,
Ik ben op dit moment bezig mijn merrie te dekken. Ze was maandag volgens schema hengstig en gister(dinsdag) is ze voor het eerst gedekt. Donderdag gaat ze nog een keer gedekt worden.
Nou is het zo dat ik haar normaal veel rijdt, ik spring vooral veel met haar. Nu tijdens de dekkingen rijdt ik haar maar ff niet. Maar mijn vraag was of het daarna verstandig is om te gaan springlessen enzo. De springlessen zijn vrij zwaar en omdat het natuurlijk best wel stressvol en allemaal is is het dan verstandig om kort na de dekkingen te gaan springen? Of is er dan een groter risico dat ze der eitje weer kwijtraakt. Het is voor ons allebei nieuw allemaal.

Sammie drachtig van Solaris!



Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:55

De eerste week na de laatste dekking zou ik precies niet meer springen. Ook als ze een aantal maanden drachtig is, kan je beter niet meer springen. Hoeveel maanden weet ik niet juist, je kan best je merrie in het oog houden. Ik zou toch schatten om na een zestal maanden niet meer te springen.

Op veel springwedstrijden mag je niet meer meerijden met een drachtige merrie vanaf een aantal maanden dracht (bv. bij de VOR in Belgiƫ mag je niet meer deelnemen aan springwedstrijden met een merrie die meer dan 4 maand drachtig is).

Ik heb mijn merrie na het dekken niet meer laten springen. Wel eens een paar sprongetjes (3 of 4) van 60-70 cm. Hoewel ik anders ook veel met haar spring wilde ik nu het risico niet meer nemen.

Groetjes en succes!

DhrMistral

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 07:53

Gefeliciteerd! Nou 11 maanden wachten...
groetjes, Tessa

We zijn clubkampioen 2004 geworden!!

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:28

Ik heb eens gelezen dat de 11e (of 13e) dag na de dekking het belangrijkste is en dan stress voorkomen moet worden.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:11

Citaat:
De eerste week na de laatste dekking zou ik precies niet meer springen


De eerste week na de dekking zit het eitje (wel of niet berucht) in de eileider, kan dus totaal geen kwaad om gewoon te doen wat je altijd doet. Tussen de 11e/12e en 16e/17e nestelt de vrucht zich pas in en is het verstandig rustig aan te doen. Na de 18e dag kun je gewoon het werk weer oppakken. Een vrucht die daarna door "het werken" afkomt, zou zowieso afkomen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cantodea11, Ginny135, OmgiliBot, Trendiction en 59 bezoekers