telgangen tijdens de stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

telgangen tijdens de stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 18:15

hallo allemaal,
Ik heb een fries van 7 en als hij stapt terwijl ik contact heb met de teugels gaat hij telgangen.
Ook op wedstrijden krijg ik altijd 3en en 4eren voor mijn stap.
Ik ben al ruim een jaar bezig om dit eruit te krijgen maar het lukt niet.
Weet iemand waar dit vandaan komt en hoe ik het er weer uit krijg?


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:40

Heb je les? Verder kan ik je niet helpen sorry, maar ik denk dat dit probleem wel zo serieus is dat je er zonder professionele hulp (irl dus niet op inet) niet uitkomt.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:49

mijn 4 jarige doet het sinds kort, hij stapt goed weg en na 5 stappen telgant ie.

Ik heb wel les, maar het is een trekpaard (recreatie) dus het maakt niet echt veel uit.......de les is meer om de knoppen erop te krijgen, ik ga toch nooit iets van een wedstrijd met hem rijden ofzo .....

Mijn paard kennende, zal ie er vanzelf wel weer mee ophouden, hij verzint ze namelijk waar je bij staat.....maar ik ben wel benieuwd wat de echte kenners ervan vinden

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:35

langzamer gaan stappen.waardoor die niet kan telgangen.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 06:17

Citaat:
langzamer gaan stappen.waardoor die niet kan telgangen.


*uhm* als ik hem nog langzamer laat stappen, staan we stil, Morrie is niet vlot van nature.....kreeg per pb het advies om hem eens flink over zijn tempo te laten stappen >;)

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 07:40

Ruime paarden hebben meer aanleg om zo te gaan stappen. Soms zijn ze bang dat ze met het achterbeen tegen het voorbeen aankomen. En ook komt het heel vaak door een ruiter die niet goed meegaat.
Het is heel lastig op te lossen (zelfs mte goede begeleiding). Meestal, als je je paard lange teugel geeft en niet nageeflijk probeert te rijden, dan houdt het op. Een oplossing is dus om de teugels voorlopig iets langer te laten in stap (wel contact houden natuurlijk). En niet teveel stappen. Liever draven, maar 4 passen ofzo stappen en terug naar de draf.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 07:59

dan haak ik af, ik ben al 6 maanden aan het stappen met mijn paard, mag niet draven en galopperen durf ik niet aan.....dus ik leef wel met de telgang, voelt een beetje aan alsof je op een kameel zit

luxx

Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:06

met mijn ijslander ervaring, wat waarschijnlijk heel iets anders is zou ik zeggen dat hij te gespannen, te hoog met zijn hoofd loopt.
hij zal ook zijn rug vastzetten denk ik.
ik zou proberen om hem lager met zijn hoofd te laten lopen, evt. met behulp van elastiek, of gewoon lange teugel.
maar misschien heb je dat al geprobeerd.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:27

Het is een fout die zit in de aanleuning. Kennelijk loopt het paard wat op de voorhand en niet vanuit het achterbeen. Hij zet zich dan vast in de bovenlijn en gaat van onderen telgangen.

Ik zou het paard alleen aan de buitenkant opvangen, veel op de volte zetten (mag naar buiten gesteld zijn) en laat hem beginnen te stappen beneden zijn tempo. Probeer heel soepel te zijn met je handen, zodat het paard zich daar niet op vast kan zetten.

De hond is de betere mens

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:13

smurf schreef:
Citaat:
langzamer gaan stappen.waardoor die niet kan telgangen.


*uhm* als ik hem nog langzamer laat stappen, staan we stil, Morrie is niet vlot van nature.....kreeg per pb het advies om hem eens flink over zijn tempo te laten stappen >;)

dan moet je dat doen he Knipoog
maar ik denk niet dat het help hij zal de stap wel moelijk vinden.
en dan moet je vooral flink stappen dan kan die het nog meer doen Knipoog

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:14

Desiree schreef:
Het is een fout die zit in de aanleuning. Kennelijk loopt het paard wat op de voorhand en niet vanuit het achterbeen. Hij zet zich dan vast in de bovenlijn en gaat van onderen telgangen.

Ik zou het paard alleen aan de buitenkant opvangen, veel op de volte zetten (mag naar buiten gesteld zijn) en laat hem beginnen te stappen beneden zijn tempo. Probeer heel soepel te zijn met je handen, zodat het paard zich daar niet op vast kan zetten.

ben het hier ook mee eens OK dan!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:15

je moet het paard zo ver zien te krijgen dat het door zijn lijf gaat stappen, en zijn passen afmaakt. Door hem over zijn tempo te laten gaan, zal hij zijn passen ook niet gaan afmaken. Dus ik zou zeggen, begin onder zijn tempo en voer het op. En rijd het paard van achteruit naar voren. Dus beneden het tempo rijden alleen is niet voldoende; ook dan moet je hem met je benen naar voren rijden, en aan de buitenkant met je hand het paard opvangen (wat niet wil zeggen dat je moet trekken maar gewoon een paar keer je hand moet sluiten).

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:24

Bij een paard met een minder goede stap, of 1 die zich graag wat heet maakt is het de kunst om niks te doen.
veel ruiters doen teveel met de hand, paard gaat korter, lopen en maar drijven, nog meer tegen de hand en het paard gaat helemaal kort en ongelijk lopen.

ik begin bij zo een met niks doen
laat hem maar ff wennen aan geen gefrut.
wat later probeer ik met de zit het paard wat meer naar voren te krijgen, richtingmiddenstap en op de zit weer naar arbeidsstap.
evt wat been.
met de handen probeer ik bijna niks te doen, want dat is snel al weer teveel.

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:33

voor de duidleijkheid... telgang is een gang in ~draf~. je paard stapt dus lateraal i.pv. diagonaal. Mijn pony deed dat ook en dat is `vanzelf`overgegaan. Ik denk dat dat ergens gebeurt is toen ik met hem heel langzaam ben gaan stappen. Zo langzaam dat hij wel stapt, maar dat je stap voor stap voelt zeg maar. als hij dat lateraal doet valt ie namelijk om! dan geef je hem langzaam weer ruimte tot een normale stap en zodra hij weer lateraal gaat weer terugnemen.

Lateraal op een volte lopen is ook erg moeilijk dus zo kun je het ook proberen..

runningkawa heeft een goed punt.

Maar misschien kun je ook kijken of je je fries kunt leren Tölten... ( www.gangenpaarden.nl)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:46

Ik heb altijd geleerd, dat als je paard gaat telgangen, dat je inderdaad langzamer moet gaan stappen. Volgens jou kan ze niet langzamer, want dan valt ze om. Laat haar van mijn part, pas voor pas stappen, dan moet ze wel normaal stappen. Gaat dit na een tijdje goed, dan kun je het tempo weer een beetje verhogen.

Succes ermee! OK dan!


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:47

Citaat:
Mijn pony deed dat ook en dat is `vanzelf`overgegaan


daar hoop ik ook op, het is ook "vanzelf"begonnen, van de 1 op de andere dag....

ik weet dat het lateraal heet, maar dan weet weer bijna niemand waar het over gaat Knipoog

in de 35 jaar dat ik op paarden rondhobbel en de 5 jaar dat ik met Norikers werk is dit het eerste paard dat het doet. Het is een nogal inventief beestje; hij verzint ze waar je bij staat, dus wie weet, komt het vanzelf goed.

Hij loopt al met zijn neus naar beneden en ik zit nooit aan de teugels, zover is ie nog lang niet, hij loopt erg op de voorhand, maar hij is pas onder het zadel en moet eerst balans vinden met iemand op zijn rug, door een reeks blessures komt het echte rijden er nog steeds niet van......

Ik heb hem betuigd gekocht, hij kan voor de kar in enkel t/m 4 span en hij heeft veel boomgesleept, helaas doen ze in Oostenrijk weinig aan onder de man rijden

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:49

Ben het met Desiree eens.
Probeer ook wat wijken en schoudervoor te stappen, dat lukt niet in telgang. Knipoog

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:53

smurf schreef:
Het is een nogal inventief beestje; hij verzint ze waar je bij staat, dus wie weet, komt het vanzelf goed.


weet je zeker dat het geen tinker is? Tong uitsteken

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:55

Citaat:
weet je zeker dat het geen tinker is


hij is dan wel bont, maar het is echt een Noriker *LOL*

wijke en schoudervoor, daar heeft ie nog nooit van gehoord, ik ben al blij dat ie niet op z'n snufferd klapt als ik gewoon rechtdoor stap Schijnheilig

Bovendien heb ik geen noemenswaardige bak en rijd ik altijd buiten....

Bij de weg, hij stapt ook lateraal aan de hand en naast de fiets, dus met mijn (over)gewicht heeft het niet veel te maken

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:57

Buiten kan je iets schoudervoor ook overal oefenen en op een wat breder rustig pad of in een bocht kan je ook prima even een stapje wijken.
Moet je 'm toch maar eens over gaan vertellen dan.... Lachen

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:01

Citaat:
Moet je 'm toch maar eens over gaan vertellen dan....


heb ik hem al veel over verteld, in het Nederlands en in het Duits, bij mij doet ie het niet, tenzij het erg hard stormt
Bij Sjuimpje doet ie echter de leukste dressuurkunstjes Schijnheilig

Misschien moet ik maar weer eens gaan lessen......als Morries draad- en bijtwonden hersteld zijn *LOL*
Zo zie je maar, je bent nooit uitgeleerd, zit je al 35 jaar op een paard, heb je nog een lesgeefmens nodig om te vertellen hoe het ook al weer moet Clown

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 21:29

ik heb wel les.
Maar we weten echt niet hoe we het moeten oplossen en ook beneden zijn tempo stappen hebben we geprobeert, maar dan doet hij het gewoon langzamer.
En als je hem op de volte zet is het net een plank, hij wil niet naar binnen of naar buiten buigen en gaat gewoon scheep de bocht door.
Het helpt wel als je hem een pasje schoudervoor zet of een pasje traver of wijken maar zodra je 1 pas weer rechtuit gaat begint het gekloot weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:51

dapperdier schreef:
Maar misschien kun je ook kijken of je je fries kunt leren Tölten... ( www.gangenpaarden.nl)


Ik denk dat als je graag van de 'telgang' stap afwilt, je al helemaal niet op een töltent paard zit te wachten Knipoog

Ik heb toen ik op een telgangachtig stappend paard zat de tip gekregen om schoudervoor te rijden en dat werkte heel erg goed.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:38

Lanna heeft een tijd tegen de tel aangelopen. Ze heeft erg ruime gangen en heeft het tellen ontdekt toen ze hoogdrachtig was. Het schommelde zo fijn of zo Lachen

Ik heb het opgelost op de manier zoals Kawa beschreef. Het heeft wel een tijd geduurd overigens.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:50

Als je zegt dat in wijken of traver hij dit niet doet, rijdt dan gewoon consequent in stap met een lichte schoudervoor stelling. Hoeft niet veel te zijn, gewoon genoeg om de telgang te voorkomen. Als ie met Sjuimpje schoudervoor doet, moet ie het met jou ook kunnen, mits je het correct vraagt, uiteraard!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna, Siebel, Tzatziki, Ubermetrics en 10 bezoekers