wat als je paard te goed voor je is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

wat als je paard te goed voor je is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:52

dat vraag ik me weleens af,

stel je koopt een paard, en na verloop van tijd blijkt dat dit dier te goed voor je is en bovenje niveau uitstijgt.

wat doe je dan met zo'n dier?


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:54

Ik snap de vraag niet echt.
Als het paard beter is dan jou, is het toch een leerpaard??

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:55

Proberen dat niveau te evenaren. Niets is zo fijn als een paard dat je meesleurt naar een hoger niveau. Het zou erger zijn als je zelf verder zou willen en je paard je blokkeerd. Dan kun je namelijk dooremmeren en uiteindelijk met tegenzin te paard stappen, of je moet hem verkopen.
En of je het zonde vind of niet...ik zou persoonlijk gewoon op dat paard blijven rijden, en er niet aan denken om hem uit handen te geven teneinde een carriere in de sport te krijgen. In dit geval ga ik er dan wel van uit dat het voor de rest met het paard klikt...een etterbak op stal kan je het leven als ruiter namelijk ook goed verknallen.

Je suis Charlie.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:56

Nou, laten we het erop houden dat menig ruiter in Nederland rijdt op een paard dat beter zal kunnen lopen onder een betere ruiter.

als het echt een opvallend goede is, krijg je vanzelf een bod dat je niet kunt weerstaan. tot die tijd is het fijn JOUW paard, probeer er maar van te genieten en net zo goed te worden Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:59

Je moet er gewoon van gaan genieten Lachen .

Of je moet het zo zonde vinden dat hij niet op zijn top info kan lopen, dan zou ik hem verkopen aan iemand die dat er wel uit kan krijgen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:03

ik zal ff wat verduidelijken.

hiermee bedoel ik een jong dier, groen gekocht om lekker wat mee te dressuren en te springengen.
op een gegeven moment gaat het zo lekker en ben je toe aan de springlessen.
na verloop van tijd blijt dat het paard eigenlijk veel meer kan dan dat de ruiter in zijn macht heeft.
wat doe je dan? goede instructeur zoeken, iemand anders laten rijden, verkopen??

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:06

Tja, als een getalenteerd paard een loopje neemt met zijn niet zo handige ruiter; dat gaat fout.

een commerciele ruiter laat zijn paard verkopen door een bevriende wel handige ruiter. Een baas die het paard wil houden zoekt veel hulp, maar wil uiteindelijk wel zelf erop leren rijden.
Gewoon maar aan blijven modderen eindigt onherroepelijk in een teleurstelling en waarschijnlijk ook bijna niet verkoopbaar paard.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:07

Ik denk goeie les nemen maar ja dat moet je toch eigenlijk al hebben Haha!

Dus dan moet je denk ik gaan na denken wat jij nou eigenlijk wil!
Wedstrijden of recratief.

@wedstrijden Dan ga je vaker les nemen bij iemand die jou en het paard begrijpen en kunnen helpen..

@recratief Je legt je erbij neer en gaat lekker hobbelen..

En eending wat ik zeker niet zal doen is het verkopen, nou dat ligt er dan denk ik ook aan hoe gek je met je knollie bent Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:10

Een paard is nooit te goed. Je moet juist blij zijn met zo'n paard. Want met zo'n paard betekend het dat je er voor jezelf het beste uit kunt halen. Als je echt denkt dat je zelf over te weinig capaciteiten bezit in verhouding tot de kwaliteit van je paard dan zou je het paard door een prof uit kunnen laten brengen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:11

vonneke schreef:

hiermee bedoel ik een jong dier, groen gekocht om lekker wat mee te dressuren en te springengen.
op een gegeven moment gaat het zo lekker en ben je toe aan de springlessen.
na verloop van tijd blijt dat het paard eigenlijk veel meer kan dan dat de ruiter in zijn macht heeft.
wat doe je dan? goede instructeur zoeken, iemand anders laten rijden, verkopen??


Hebben wij vroeger bij ons op stal ook gehad.
Oplossing: baasje reed dressuur en een ervaren springruiter kwam 1 keer in de week springen en deed aan concoursen mee.
Dier is wel verkocht met de tijd, maar tot die tijd hebben zowel baasje als paard kunnen genieten.

Ikzelf zou wel als een gek bij gaan leren, je wilt immers je diertje toch houden.
Als het niet zou lukken zal er denk *zoals hierboven gezegt* wel iemand langslopen die talent herkent en met je dier verder wilt, heb je ook een leuke tijd gehad en dier kan verder bij een andere eigenaar.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:13

het gaat hier dus om mijn eigen Time.

toen wij haar kochten wist ik dat het wel een beter als gewoon dier was, maar je weet natuurlijk niet hoe zo'n dier het onder de man gaat doen.

nu ben ik sinds 3 weken aan het springen bij een nationaal/licht internationaal springende en voorheen ZZzwaar dressurende amazone.

ze vind echt dat ik haar goed voor elkaar heb, dressuurmatig vind ze hem in 3 weken onvoorstelbaar verbeterd (ik oefen thuis wat zij me verteld tijdens les)

met springen gaat het ook wel redelijk en we zijn nu beginnen met wat kleine lijntjes. een stijltje van 40 cm met daarachter op 4 galopsprongen weer een stijltje varierend in hoogte.
nu ben ik zelf absoluut niet onhandig en rijd al vanaf mijn 7de verschillende paarden en pony's van B tot ZZ (pony's) en M (paarden) nivo.

maar deze blijft mij er telkens uitspringen, meegaan boven de sprong lukt me nog maar net, zo'n fijn achterhand gebruik heeft ze.

nu denk ik dus zelf dat dit dier te goed voor me is (weet natuurlijk nooit wat ze in de sport gaat doen)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:19

Ik denk dat je maar eens rustig moet gaan afwachten. Lekker door moet blijven trainen en dat dan alles echt wel goed komt. Zoals je zelf zegt heb je zelf al het een en ander gereden. Naar een jong paard moet je toegroeien en dat paard naar jou. Ik denk dat als je naar een half jaar tot jaar nog niet mee kunt zitten je misschien kunt nadenken over verkoop ofzo. Maar nu gewoon lekker doortrainen. Ik zou een gat in de lucht springen als ik zo'n talentvol paard bezat!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:19

Ik zou lekker gaan rijden,
haar uitbrengen op wedstrijden en daar een goed bod aanpakken.

Een goed bod is voor mij geld waarmee ik weer een heel leuk paard kan kopen, en daarnaast evt. nog een nieuw autootje zou kunnen kopen Haha! Ik moet er zelf dus wel een heel stukkie beter van kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:23

mijn vader heeft al een keer een heel goed bod gehad op dit dier, maar toen werd het hem afgeraden omdat times toen nog bijna niets kon en als ze meer doorgereden zou zijn hij betere bedragen zou krijgen.

Martine zegt dat ik er dit seizoen al wel op springconcour kan, en zij zegt ook dat ik het er hartstikke goed mee doe, maar voor mijn eigen idee zit ik haar enorm tegen te werken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:27

Zet jezelf op video, dan zie je dat het waarschijnlijk wel meevalt met dat tegenwerken.
Ik had dat idee ook altijd bij Triumph, die beweegt zo groot dat ik het idee had dat ik alle kanten op schoof en geen moment stil zat. Blijkt in de praktijk gelukkig mee te vallen Haha! Je moet gewoon nog een combinatie vormen, je bent tenslotte nog niet zo heel lang bezig.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:29

Ik zou het heerlijk vinden!

Zoveel kunnen leren van een paard lijkt me ideaal

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:30

Ik zou gewoon vrolijk verder rijden en me nergens iets van aantrekken!
Who cares dat dat paard veel meer kan? Is toch alleen maar leuk voor jouw, maar verder... Ik zou me er niet druk over maken en plezier van mijn paard hebben

Als je dan langzaamaan beter wordt en er een superbod komt, kan je altijd nog aan verkopen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:37

ik zal binnenkort een iemand strikken die me wil filmen tijdens de les.
dan kan ik zien of het echt zo erg is als ik zelf vind

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:08

Je bent pas 3 weken aan het springen. Als je inderdaad niet eerder zo'n talent onder je kont hebt gehad moet je daar natuurlijk aan wennen. Je paard zit ook nog in die fase. Je zult zien dat je met veel oefening en begeleiding vanzelf beter wordt. Lijkt me juist een prachtige kans om jezelf te verbeteren. Niet te snel opgeven hoor!

Video (en dan het liefst elke 2 weken ofzo) is ook een goed idee, dan zie je hoe het nu is en kan je ook jullie vooruitgang als combinatie vastleggen.


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:10

ik zou het idd meer zien als een leerpaard en op een gegeven moment zit je op hetzelfde nivo en kan je beide verder groeien...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:10

ik denk dat je dan het beste gewoon door kan gaan met rijden, dan brengt hij jou op zijn niveau en kunnen jullie later hoger uit komen.

Ik denk dat het alleen maar goed is, maar ik denk alleen wel dat het nog een tijd gaat duren...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:41

Gewoon houden idd. Ik heb een poosje op een KWPNer van Mamorixx gereden. Jeetje wat een beest. Haha! Als je je benen niet op de zelfde plek had aan bijde kanten of te zwaar zat, nou, dan wist je het wel. Haha!
Zat je naar voren met je lichaam, ging ze te hard, en zat je te ver naar achteren met je lichaam, ging ze verzamelen. Haha! Of je was zomaar aan het wijken als je scheef zat ofzo. Haha! Maar als het goed ging, zou je ook weten wat nou "ruitergevoel"is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:43

houden Haha!

kawa kon veel beter springen dan ik.
er was ook intresse vanuit mensen die zelf internationaal sprongen voor hem.
maar ik weet het, ben gek, ook door iedereen voor gek verklaard, maar ik heb Kawa gehouden.

Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel verstand hebben en hem dan wel verkopen Haha!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:47

nou ik kan me haast niet voorstellen dat een paard te goed voor je is. maar ik zou haar gewoon houden, lekker door rijden, en dan straks voor het dubbele verkopen, doe ik ook, anders was mijn paardje ook al weg geweest...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:50

rockey schreef:
nou ik kan me haast niet voorstellen dat een paard te goed voor je is. maar ik zou haar gewoon houden, lekker door rijden, en dan straks voor het dubbele verkopen, doe ik ook, anders was mijn paardje ook al weg geweest...


ja maar misschien wil ze hem helemaal niet verkopen. Het is een hobby, en het gaat niet per se om handelen ofzo.
Als je van je paard houd zou je hem liever niet weg willen doen, en naar mate je hem langer hebt zal je steeds meer van hem gaan houden.

Ik vind gewoon dat ze hem iig moet houden, en dat ze er erg ver mee zal komen, het zijn alleen maar voordelen!! en verkopen? nee zou ik nooit doen, ook al zijn jullie nog zo ver gekomen.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 38 bezoekers