[LO] paard losser krijgen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

[LO] paard losser krijgen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 17:56

hallo,ik wou mijn paard gaan longeren,om losser te worden,want is enorm sterk,en stijf,ik gebruik nu touwtjes dat gaat aardig,maar nog niet voldoende!! wie weet een hulpteugel wat goed inwerkt? wat zijn de voordelen van hulpteugels? ik heb ook aleens met bijzeteugels gedaan,maar daar werd die helemaal gek van,voelde zich echt vastgezet.. wie kan mijn helpen...


germie

Berichten: 25908
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:02

Touwtjes of een gogue werkt het beste. En wel eens een dubbele longe geprobeerd? Dan kun je het paard beter instellen naar de kant die jij wilt.
Verder niet na 2 keer ophouden. Je moet gewoon wel enige weken de tijd nemen om resultaat te zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131926
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:10

Dit topic is beter op z'n plaats op "Uit het Zadel", vandaar dat ik het even verplaats.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 18:13

wat is een gogue precies? en hoeveel kost dat? met dubbelle longe heb ik nog nooit gedaan!hoe werkt dat?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:21

Nathalie:
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _11045.jpg Dat is een Gogue, hoe hij verder werkt weet ik niet precies, maar hij kost bij Divoza €27,--
Dubbele longe is inderdaad het beste, je kan je paard hetzelfde sturen als onder het zadel. Maar ga niet zelf zomaar van kloteen, maar zoek iemand in je buurt die het kan.

Mist

Berichten: 9473
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:30

Weet je ook de oorzaak van dat stijf zijn ? da's wel belangrijk omdat longeren juist zo belastend is voor een paard.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 20:32

ja ze is stijf,omdat ze al wat ouder is! en is slecht ingereden vind ik

Mist

Berichten: 9473
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:59

Mijn arabier van 22 longeer ik met bijzet, dubbele longe etc. maar die is nog zo lenig als menig 3 jarig paard. Mijn 17 jarige kwpn-er met ernstige arthrose daar laat ik dat wel bij uit mijn hoofd !!
Snap je wat ik bedoel te zeggen ? als je zeker weet dat het geen medisch probleem is: ga ervoor, dubbele longe vind ik dan nog het beste omdat je acuut in kunt spelen op de reacties van een paard, wat niet gaat met bijzet teugels.
Maar als je niet zeker weet dat het geen medisch probleem is, dan zou ik dat eerst uit laten zoeken!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:06

ik ga ook voor dubbele longe of pessoa.
dat zijn (vind ik) de beste hulpmiddelen omdat het op een andere manier gebeurd, je paard word niet gedwongen maar gevraagt. Met een dubbele longe heb ik zelf geen ervaring, omdat ik het niet kan. Als ik jou was zou ik iemand die je kent, die verstand heeft van paarden/longeren etc. je laten adviseren en eventueel helpen

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 22:11

nee mijn paard heeft geen medisch probleem

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:14

weet je het zeker? de meeste medische klachten merk je alleen aan het gedrag van je paard, en zie je verder niet

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 23:34

sorry,maar het is echt geen medisch probleem...

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:34

euh... hoe gebruik je zo'n dubbele longe? Schijnheilig

'In het land der blinden is eenoog koning'

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:35

Mietje:
Dit is erg lastig uit te leggen over internet. Je kan misschien een het boek halen van Lammert Haanstra. Hij doet het ook met dubbele longe.
Maar het beste is om eens iemand in je buurt te zoeken die het je kan leren.

Het komt er wel op neer dat je je paard hetzelfde kan 'rijden' als onder het zadel, alleen zonder zit en been hulpen. Maar met je handen kan je op dezelfde manier stelling en buiging vragen. Je kan alles wat je met je handen doet onder het zadel, ook met dubbele longe doen.
Maar het belangrijkste van het dubbele longe vind ik dat je meteen kan reageren op je paard, dus je kan loslaten als het nodig is of, zo af en toe een rondje opgericht of juist meer vwnw.... Met een hulpmiddel is dit niet mogelijk en loopt je paard de hele tijd in dezelfde houding.

Cowgirl

Berichten: 23730
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:11

Volgens mij kun je aan de dubbel geen buiging vragen.
Enkelt wat stelling wat door teugelhulpen wrdt gevraagd.

Ik vraag buiging altijd via mijn gewicht benen en handen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:41

Foutje Bloos Ik bedoelde inderdaad, alleen de stelling, sorriej!!

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:16

Let OP: voor werk met dubbellonge moet je wel handig (worden) zijn. Het is in het begin een heel gegoochel met twee lijnen en chambriere. Ook moet je paard wennen aan een lijn achter zijn kont langs, voorzichtig testen, liefst met iemand die het vaker heeft gedaan en kijk uit voor jezelf en met name je tanden !

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:56

Idd met dubbele longe moet je handig worden maar het werk wel beter als pessoa want als je die niet goed gebruikt heb je te weinig of te veel druk op het tuig staan en dan werkt het niet goed en met een dubbele voel je veel meer.

...Dreaming with my eye's wide open...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:25

Met dubbele lijnen kan je ook beter reageren door hem ruimte te geven/toe te staan op juist iets meer op te pakken.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:01

ik zou kiezen voor de pessoa..
je kunt een pessoa ook zelf maken dus dan is het ook niet zo duur Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:08

ja maar het probleem met een pessoa is dat niet alle paarden en pony's er even goed mee overweg kunnen, sommige snappen et perfect, maar sommige snappen er geen reet van...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:48

Das waar maar proberen kun je het altijd Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:59

ja tuurlijk, niet geschoten = altijd mis, maar daarom ligt het denk ik meer aan het paard wat voor hulpmiddel je kan gebruiken...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:45

Jup dat zeg je idd goed bij elk paard helpt iets anders Haha!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 16:11

Dubbele longe is idd even pieteren aan het begin. Ik heb ook info uit boeken en internet en ben toen zelf aan de slag gegaan. Maar ik vind dat je dan al een aardig stukje gewoon moet kunnen longeren met bv. verschillende hulpteugels en kijk hebben op je paard. Hoe moet hij lopen en als hij dit doet moet ik zus of zo reageren.
Als je zover bent is het even goochelen met de lijnen en zweep, maar je hebt er wel het beste profijt van.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers