Nou de eerste hengstigheid is geweest en hoe!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Nou de eerste hengstigheid is geweest en hoe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 17:23

Magic is altijd 1x per jaar behoorlijk hengstig en de andere keren is het vrijwel niet te merken, altijd begin voorjaar (maart/april).
Begin vorige week begon het al...ik stond haar te poetsen en zag dat ze beetje vies was van achteren. Dus mijn moeder en ik even met een sponsje het schoonmaken, nou dat beviel Magic wel Haha!
Okee, toen longeren..bij het aandraven moest ze duidelijk eerst wat kwijt, ze sproeide er eventjes wat uit en liep vervolgens weer verder.
Andere dagen trof ik haar ook al steeds aan met haast natte achterbenen Ziek (brrr Tong uitsteken ).

Gisteren had ik iemand van stal gevraagd om even voor Magic te zorgen. Gelukkig had ze al van mijn moeder gehoord dat ze wat hengstig was.
Bij het in de molen zetten ging het mis, Magic zag wat andere paardjes en wilde wel. Nou liep er toevallig een jonge ruin in de molen die niet zo lang geleden gecastreerd is, die natuurlijk helemaal door het dolle heen.
Gisteravond kreeg ik dus een mail met het verhaal en de zin: Het leek wel Jus d'orange Haha! Ik vond het wel een hele mooie! *LOL*

Vandaag even bij een ruintje laten snuffelen maar ik geloof dat het ergste voorbij is (ze gaf een flinke gil en staart ging niet echt meer omhoog).
Ook liep ze heerlijk te swingen aan de longeerlijn, ze is duidelijk wat kwijt

Merries....

Zijn er nog meer merries al zo hengstig geweest?
Zoals ik al zei, bij ons altijd 1x per jaar zo erg en verder valt het gelukkig daarna weer mee.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:30

Die van mij is ook al weer gigantisch aan 't zeiken... En dan loopt er eens een keer een echte hengst bij haar in de bak en dan kijkt mevrouw er niet van op of om... Verward

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:32

mijn merrie heeft het ook heel erg gehad vorrige week en is nu gelukkig over het gekke ook bij mijn merrie is dat ze het ook 1 keer voor de zomer heeft en 1 keer net voor het wat kouder word vor de rest zie je nooit nix.

ook heeft ze het dan heel erg en is ze verliefd op elk paard om ze de rest van het jaar weer af te snauwen als ze niet hengstig is.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 20:11

karina1977 schreef:
ook heeft ze het dan heel erg en is ze verliefd op elk paard om ze de rest van het jaar weer af te snauwen als ze niet hengstig is.


Echt verliefd is die van mij dan nog niet. Maakt ook niet uit welk paard ze ziet, als ze hengstig is mogen ze allemaal Bloos
Maar ze moet ook echt goed hengstig zijn voordat ze aan haar mogen komen, anders blijft ze toch nog gillen enz..

Inderdaad de rest van het jaar kunnen ze maar beter uit de buurt blijven Schijnheilig

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:52

De mijne was ook hengstig. Maar ze is niet zo'n slettebak hoor Knipoog.
Alle ruinen vind ze te min, alle merrie's vind ze concurrentie. Kortom: ze haalt nu het liefst overal naar uit... Schijnheilig

Heel erg irritant, maar verder is ze wel lief.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:11

Aan bon is nooit niks te merken.
Als haar eigenaresse vroeger op wedstrijd was, werden de hengsten altijd wild van haar en Bon liep keurig door.

Ik hoop dat Noah een beetje op haar moeder gaat lijken.

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:16

Gelukkig is er bij Zazou ook *bijna* nooit wat van te merken. Lijkt me best irritant!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:47

Par is ook alweer hengstig geweest, staart en benen waren weer vies en plakkerig en bij elke vent moest ze even gillen en sproeien Haha!

Op een gegeven moment kon ze het blijkbara niet meer houden, ze snuffelde aan haar favo mannetje op stal, en ze sproeide waarna ze meteen begon te plassen Bloos!

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:19

Ik heb tot nu toe weinig van hengstigheid gemerkt bij Padaula, voor ik haar kocht heb ik het nagevraagd, maar er is ook niet van bekend.
Ik wacht af... Haha!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:01

Nou Hayley is met ronde 2 bezig. De eerste keer heeft meer dan 2 weken geduurd 't Zal bij benieuwen hoe lang het nu gaat duren.....en het is knap vervelend aangezien wij ook een hengst op stal hebben staan.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:13

ik heb liever een merrie die het heel erg toont dan eentje waarvan je niets merkt. Als je ze nl wilt dekken is het makkelijker om te zien of ze hengstig zijn of niet. Bij Roxette zie je het altijd goed en bij Sultana juist zeer moeilijk en ze dan nog moeder en dochter.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:05

die van mij is elke maand wel een week lastig te rijden maar de laatste tijd lijkt het wel 2x per maand Lachen Echt dan denk ik wel eens, had ik maar een ruin gekocht.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:46

Die van mij is sinds een week zeer lastig te rijden, als ik been geef, gaan d'r oren in de nek, komt ze omhoog en ze bokt. Ze wil eigenlijk helemaal niets Scheve mond . Het was zelfs zo erg dat ik het op video bekeken heb en vergeleken met een andere keer. Ze wil niet eens haar achterbenen goed onderzetten en loopt vrij wijd.

Hoe gaat dat bij jullie met rijden? Ik ben erg benieuwd.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:48

Novia staat sinds zondag regelmatig naar me te knipogen.
Met rijden was ze gisteren een drama... Wat een draak, bokken en crossen. Extreme duivel
Ik weet niet zeker of het te maken heeft met de hengstigheid (was de eerste hengstigheid die me echt opviel bij haar), of met het nieuwe hek dat de bak siert. (daar wilde ze dus NIET langs...... )
Gelukkig verspreid ze geen of weinig jus d'orange! Haha!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:15

Bij Fayette valt haar hengtigheid altijd erg mee.
Ook zij krijgt een viezere kont en staart (met name hoog in d´r staart van dat plakkerige gele spul Misselijk ) en het lijkt erop dat ze tegen mij dan extra knuffelig is (hier blijven baasje ik was nog niet klaar met knuffelen! Lovers ) en tegen mijn zus juist extra sjagie Haha!
Ow en natuurlijk niet te vergeten dat ze tijdens haar hengstigheid bijna niet weg te meppen is bij onze buurShethengst *LOL* (toegegeven met zijn krap 70 cm en zijn bruin-bonte vachtje is het ook echt een stuk en een poepie om te zien Party!! )

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 17:10

petraaken"]
ik heb liever een merrie die het heel erg toont dan eentje waarvan je niets merkt. Als je ze nl wilt dekken is het makkelijker om te zien of ze hengstig zijn of niet. Bij Roxette zie je het altijd goed en bij Sultana juist zeer moeilijk en ze dan nog moeder en dochter.
[/quote]

Bij Magic als niet fokmerrie kan ik er niet zo heel erg mee zitten Haha!
Zolang ze het er maar wel uitgooit als het nodig is, anders blijft ze zo strak in het lijf.

[quote="sannah schreef:
Hoe gaat dat bij jullie met rijden? Ik ben erg benieuwd.


Niet eens zo heel erg. Ik merk dan altijd dat ze wat moeite heeft met de zijgangen, de buiging vind ze dan moeilijker. En daar merk ik meestal aan dat ze hengstig is.
Als dat zo is doe ik ook net moeilijk, kan ze niet helpen dat ze wat minder buigbaar is en gewoon weer volgende dag beter.

Vooral de eerste en laatste dag van de hengstigheid zijn op die manier merkbaar.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:38

O jee, begint die ellende weer...! Scheve mond
Bij Kore merk ik er eigenlijk haast nooit wat van, soms een keer per jaar wel duidelijk, maar ik weet zo niet precies meer wanneer dat altijd was.

En als ze het wel is, dan piest ze ook precies waar het uitkomt, bij voorkeur bij een ruin in de buurt. Ook is ze dan heel hangerig, sloom en kleffig, vreselijk!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:41

Onze merrie is nu ook alweer hengstig.
Natte benen enz.., En ze plast heel troepelig ,altijd vies gezicht Haha!

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:11

Die van mij was van de week ook al weer flink hengstig. Vieze natte benen. Het zakt nu geloof ik alweer wat af. Van de week op de poetsplaats zat ze te snuffelen met een ruintje en ja hoor toen kwam er van die vieze derrie uit.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 23:07

He, doet me goed om die verhalen te lezen, Magic is dus niet de enige die weer begonnen is Haha!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 09:44

Daisy was gisteren ook overduidelijk hengstig. Er staat nu een nieuw paardje in de paddock vlak bij de bak (ook een hengstige merrie overigens) en ik liet haar gisteren na het longeren even los om te rollen en heb en daarna een half uur over gedaan om haar weer te vangen. Heel hard galopperen met staat omhoog en uitsloven en piepen en tussendoor plassen. Stalgenootje probeer haar met een wortel te lokken en dit interesseerde haar niet totdat we wegliepen en de wortel dan aan haar neus voorbij zou gaan.....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:49

Hier nog zo'n pismerrie *yuck*
Ik heb gisteren eerst maar even beide achterbenen gewassen, want het was echt te ranzig.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:14

Mijn merrie is nog steeds niet hengstig geweest, wel was ze vandaag uiterst chagerijnig dus volgens mij zit het er wel aan te komen ...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:48

Mabel is ook een pismerrie, heel het jaar door, wel minstens een keer per maand. Om alles staart omhoog en sproeien (maar gelukkig wel wijdbeens Haha! ) Maar met rijden is ze braaf, en op de spuitplaats staat ze suf rond te kijken...
Volgens mij hebben de gene met ruinen er meer last van Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 12:59

jantina schreef:
Hier nog zo'n pismerrie *yuck*
Ik heb gisteren eerst maar even beide achterbenen gewassen, want het was echt te ranzig.


Ja, precies heb ik toen ook moeten doen. Met een borstel kreeg ik het echt met geen mogelijkheid meer schoon.

Maar jeetje Ethelate, ik moet er niet aan denken dat mijn merrie dit het hele jaar door zou hebben Ziek