buitenrijden haast niet te doen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

buitenrijden haast niet te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 10:38

Mijn jonge ponyis al enkele maanden onder het zadel en sinds kort rijd ik er ook mee buiten in het begin was er nix aan de hand. Lekker rustig wel beetje dribbelig maar goed in de hand te houden...maar de laatste paar keren ist echt een ramp aant worden zogouw ze dr hoofd omhoog doet tijdens het dribbelen heb ik er vrijweinig over te zeggen,wel alsk haar dan toevallig op een kleine volte zet maarja da kan nie altijd als je langs een redelijk drukke straat rijd..ik snap niet hoe dat zo opeens is gekomen en nog beter hoe ik er weer vanaf kom...

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)


alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:45

was ze niet hengstig?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:42

Misschien was het toch wat veel voor d'r, allemaal. Neem een paar stappen terug, zorg dat het goed voor elkaar is in de bak en bouw het naar buiten gaan weer langzaam, van voor af aan op.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 16:34

In de bak is alles in orde met rijden ook..lekker rustig enzo.en voor ze ingereden is kam ze vaak op de straat omdat ik dr vaak mee ging lopen..

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 16:38

Met haar lopen is voor haar heel anders dan als je erop zit. Laat eens iemand naast haar meelopen terwijl je erop zit, of ga samen met een ander paard naar buiten.
Hou eerst de stukjes naar buiten kort en ga pas nadat je d'r lekker hebt lopen in de bak naar buiten.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:13

je ziet vaker bij jonge en/of onervaren paarden dat ze in het begin best braaf zijn buiten Vaak zijn ze dan nog onder de indruk van alles wat ze zien en te beduusd om echt daarop te reageren Haha! . Maarja, dan op een gegeven moment, gaan ze toch van dingen schrikken, of worden ze heel druk en drammerig, da's lastig Scheve mond . Je kunt dan het beste met een rustig, ervaren paard mee naar buiten gaan. Dan leert jouw paard dat ie buiten niet bang hoeft te zijn. Ik zou ook een martingaal omdoen, als ie zijn hoofd omhoog doet! Succes! Knipoog

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:14

En i.d.d. ik zou ook eerst weer beginnen met buitenrijden nadat je in de bak hebt gereden!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:22

en misschien als het echt niet gaat een stootteugel eraan hangen
paard ka nnog alles, heeft geen hinder ervan, kan enkel haar hood niet zo hoog meer oden, zo heb je er bijna altijd iets over te zeggen

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:01

Hete paarden kunnen er bij heftige reactie van over de kop slaan...!
Zou ik dus niet aan beginnen.
Paar stappen terug en met kleine stapjes weer voorwaarts, dan zal je waarschijnlijk ook geen hulpteugel nodig hebben. Als je een paard de mogelijkheid tot kijken ontneemt, kan de paniek juist groter worden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:03

heb ik ook, het ging vorig jaar prima met mijn hafmerrie, maar dit jaar ben ik 2x weer geweest en 2x was ze niet meer te houden. er waren toen ook 6 paarden mee ipv 4, misschien dat dat uitmaakte.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:13

dutske schreef:
en misschien als het echt niet gaat een stootteugel eraan hangen
paard ka nnog alles, heeft geen hinder ervan, kan enkel haar hood niet zo hoog meer oden, zo heb je er bijna altijd iets over te zeggen


een jong paard en dan gelijk al een stootteugel aan hangen
ook hier weer kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Denk goed na wat je doet...

jouw paard is nog een jong dier, hij is van enkele maanden 'veulen' zijn ineens naar een echt rijpaard gevlogen. Ze is behorlijk overdonderd. Neem een keer een rustig paard mee, helpt vaak ook wel. Of vraag advies aan het deskundig(!) persoon, instructrice oid.

:){

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:21

die stootteugel is ook enkel als er niks anders helpt he
dan liever een stootteugel aan een jong paard, dan datzelfde jonge paard op een autosnelweg Scheve mond

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:22

dutske schreef:
die stootteugel is ook enkel als er niks anders helpt he
dan liever een stootteugel aan een jong paard, dan datzelfde jonge paard op een autosnelweg Scheve mond


Dan liever nog een tijdje niet naar buiten gaan, lijkt mij.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:23

dutske schreef:
die stootteugel is ook enkel als er niks anders helpt he
dan liever een stootteugel aan een jong paard, dan datzelfde jonge paard op een autosnelweg Scheve mond


liever helemaal niet naar buiten, dan met die stootteugel onder zijn kinnebak en achterover lazerd met ruiter...
Man, dat paard weet niet wat zich overkomt...

:){

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:24

Als je voor je veiligheid er een hulpteugel aan wilt hangen zou ik eerder denken aan een losse martingaal ipv een stootteugel.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:29

maar wie zegt dat die stootteugel moet vastgesnoerd zitten? ik niet hoor, gewoon mooi losjes, maar zo dat ze haar hofd op nomale positie kan dragen, maar niet te hoog zodat ze teugelhulpen ontwijkt

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:30

Zo kan je beginnen met longeer werk.
Zo moet je niet buitenrijden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:31

En dan gooit het paard haar hoofd omhoog, en dan, wat denk je wat er dan gebeurt??? Het paard zit vast...

:){

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:32

nou ja, ik heb hier geen zin om in discusie te gaan
maar als het mijn paard zou zijn zou ik voor de stootteugel kiezen, musschien er eerst mee in de bak rijden, dat ze het gewend komt, en dan buiten, gaat ehet niet, met hem eraf te doen...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 11:08

het naar buiten gaan met een ander rustig paard is ze kei braaf..een vriendin van me had me aangeraden een ander bit erin de doen met hefboomwerking maar heb daar geen verstand van dus wat vinden jullie daarvan??

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:36

Als ze met een ander paard erbij wel braaf is dan moet ze waarschijnlijk wennen aan het 'alleen op stap zijn'.

Dit los je niet op met een ander bit of hulpteugel.

Op Bokt zijn hier al heel veel topics over geweest. Ik denk dat je met de zoekfunctie een heleboel tips omhoog kunt halen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:41

Helemaal eens met Apple.
Dit verklaart ook waarom ze wel braaf is als jij aan de hand met d'r gaat stappen: Dan ben JIJ dat andere paard.
Als je op d'r rug zit, heeft ze nog teveel het gevoel er alleen voor te staan. Ga met een ander paard naar buiten en wissel voor en achter lopen af. Laat de ander ook eens een stukje wegrijden en doe dat zelf ook.
Je paard moet meer zelfvertrouwen en vertrouwen in diegene op z'n rug krijgen.
Met een sterker bit en hulpteugels, kan je 'm vast wel (tot een punt) tegenhouden, maar daar los je het probleem niet mee op.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:24

ga eens gewoon in de bak rijden en daarna buiten nog een rondje stappen ...zorg gewoon dat ze goed rustig is als je naar buiten gaat en niet zo fris van stal de straat op crossen...beetje vermoeidheid helpt vaak wel

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:57

Apple schreef:
Als je voor je veiligheid er een hulpteugel aan wilt hangen zou ik eerder denken aan een losse martingaal ipv een stootteugel.

Een losse martingaal? De martingaal moet gewoon op maat zitten. dus als je paard zn hoofd op een normale manier hoog heeft houdt je je teugels even recht zoals je ze hebt met rijden en dan mag er geen knik in je teugels zitten en de maringaal moet wel licht gespannen zijn...

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:34

is ze je niet aan het uitproberen??

"here i am baby, signed, sealed, delivired i am yours!"

Haha! Peggy I love you! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers