Weer echt les gehad!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Weer echt les gehad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 11:05

Ik heb van het weekend voor het eerst gelest bij mijn nieuwe instructrice. Zelf lest ze elke week op de Academy bij Tineke Bartels en doet ze de Orun, ze is bijna klaar geloof ik.
Het was wel even anders dan ik gewend was. Mijn paarden worden een beetje te lief Schijnheilig gereden door mij. Dus mijn grootste fout is eigenlijk dat ik te lief ben. Ik ben ook een bietje TE zacht met mijn handen met als gevolg dat mijn paardjes dat wel lekker vinden en dus lekker het bit gingen ontlopen door achter de teugel te gaan lopen. Ik had te weinig druk op mijn teugels. Verder waren ze wel heel soepel en los in hun lijf en zacht in de mond. Dus om van hieruit verder te werken was niet zo moeilijk. 's Morgens om 10:00u reed ik de hengst en 's middags om 14:00 heb ik met mijn ruin gelest. Het eerste wat ik moest doen was mijn handen heeeeeel laag zetten, richting mijn knieën. Zodat de druk op de teugels bewaard bleef en ze niet achter het bit konden gaan kruipen. Dat is de stijl die Tineke zelf aan haar leerlingen bijbrengt maar hij is zeker niet geschikt voor alle paarden. Gelukkig hebben mijn paarden een hele correcte bouw met een mooie ingezette halslijn dus dat LDR lopen is voor hun niet zo'n probleem. Ze was ook erg gecharmeerd van mijn paarden, hele mooie types vond ze het en dat zijn ze ook Lovers
Ik vond het in de les niet heel makkelijk om de stijl eigen te maken maar dat is natuurlijk ook wennen. toen ik zondag thuis ging oefenen ging het al veel beter. Je voelt echt gigantisch verschil, je paard gebruikt zijn rug veel meer en je voelt de achterhand eronder schuiven als het ware waardoor de passen ruimer worden en het paard zich meer draagt.
Al bij al weer veel geleerd en ik heb nog een lange weg te gaan maar nu wel met de juiste begeleiding. Mijn armspieren doen ongeloofelijk veel pijn doordat ik mijn handen zo laag moest zetten en mijn paardjes snapten het eerst niet dus die gaven nogal wat druk terug.
Ik verheug me al op as zaterdag Haha! .


Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 11:20

Goed hé! Haha! Het is misschien wel even wennen, maar wel gaaf dat je thuis al zo snel verschil voelt! Geweldig hè, als je zo dat ruggebruik onder je voelt, die spieren die onder je veren. Dat geeft echt een kick.
Ik snap alleen niet zo goed dat je je hand richting je knieën moet brengen. Ik zou denken dat ze daar nog meer van gaan oprollen. Maar dat moet je ook in de praktijk zien denk ik, want ik kan me er zo geen voorstelling van maken.
Ben benieuwd naar je ervaringen van de volgende les! Lachen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 13:06

Dat dacht ik dus ook maar in feite kan het paard zich dan juist niet meer oprollen en wegkruipen achter de teugel omdat ze het contact niet kunnen ontlopen. Je moet als het ware je handen recht naar beneden richting je knie zetten en zodra je paard DAAR loslaat kan je je handen richting de mond brengen en meer ontspannen. Het is niet makkelijk en ik zou het ook niet durven als ik geen professionele begeleiding kreeg. Maar je voelt echt verschil. Ik kan me voorstellen dat je voor ogen moeilijk een voorstelling kunt maken, je moet het zien en doen.
Ik had in het begin ook zoiets van; WAT!!?? Verward
Het vergt oefening maar dan heb je ook wat, de bespiering van je paard wordt er ook veel mooier van en je hebt veel meer controle. Vooral bij mijn hengst is dit een ideale methode, die verzint altijd wel wat om onder het werk uit te komen maar dat kan nu niet meer, hihihi Haha!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 14:49

Ik ben idd niet van plan het thuis uit te proberen; ik denk dat je dat niet moet proberen zonder goede begeleiding. Waarschijnlijk moet je heel goed opletten dat je je hand daar niet vastzet Verward Want dan werkt het averechts, lijkt me.

Wel fijn dat het bij je hengst goed werkt! Mijn paard is ook heel rond gebouwd en geeft ook super makkelijk na. Ik moet ook heel erg opletten dat hij niet te rond wordt, met te weinig druk en te weinig lengte. Als dat gebeurt, dan ga ik meestal voorwaarts-neerwaarts rijden met de neus er iets uit (dus niet LDR) en daarin schakelen (verruimen-verzamelen). Dan wordt het ruggebruik altijd weer beter en krijg ik vanzelf weer meer lengte en druk. Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden.
Hoewel ik "mijn" methode ook wel een echte "Tineke" methode vindt. Volgens mij werkte ze Barbria altijd zo, als ik het goed begrepen heb uit haar boek.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:35

hoi Zwelgje!
fijn dat het zo goed ging de les, altijd leuk om te horen dat iemand wiens mening je waardeert e paarden leuk vindt Lovers
Mijn eerste les kreeg ik ongeveer hetzelfde te horen, ware het dat mij een andere methode werd voorgelegd om dat "wegkruipen" van het paard op te lossen!
Eigenlijk een raar idee, dat je te zacht kunt zijn met je handen, maar het is dus schijnbaar echt zo! ik ben inmiddels 2 maanden verder ongeveer, en nu merk ik dat het echt wel wat beter wordt, hoewel hij er soms nog naar neigt om "weg te kruipen", waardoor ik hem niet meer overal in kan stellen en hij voornamelijk de druk van de buiten teugel niet aan wil nemen.

Leuk om te zien dta voor 1 probleem meerdere oplossingen aangedragen worden!

ik hoop dta je zo enthousiast blijft


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 17:42

Ja Tender, het kan dus echt: te zacht zijn met je handen. Gelukkig heb jij er ook ervaring mee.
Ik zie wel wat de training verder brengt, we moeten er eerst maar even voor zorgen dat mijn paardjes niet meer zo wegkruipen en dat is te corrigeren door je paarden zo laag en diep in te stellen. Ik vond het in het begin ook moeilijk om los te laten, je hebt de neiging om je handen vast te zetten als je dit voor het eerst doet maar je moet in die stelling lekker spelen en in je teugels knijpen zodat je reactie krijgt. En als je reactie krijgt voel je dat ook meteen en dan als een speer ontspannen.
Ook mijn paarden wisten niet wat hen overkwam maar dat went wel. En inderdaad dit is een van de manieren die naar Rome leidt. Ik liep compleet vast bij mijn andere instructrice waarbij ik juist hoog in moest stellen en in tempo steeds moest terugrijden. Dat werkt dus echt voor geen meter bij mij. Ik voel mij bij deze methode (die van Anky/Isabel en Tineke) op dit moment veel beter. Het gevolg van de andere (klassieke?) methode was dat mijn paarden slecht aan het been waren. Nu oefen ik hele korte, snelle overgangen en dat gaat super. Al bij al ligt mij op deze manier rijden veel meer. De ene is meer gebaat bij VWNW rijden en de ander bij LDR, het ligt ook aan het paard. Als ik mijn paarden alleen vwnw rijd dan hebben ze nog de kans om weg te kruipen dus is dieper instellen in MIJN geval een betere oplossing. Het verschilt voor iedereen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 09:40

Hoi Zwelgje, jouw uitleg is duidelijk, maar die van mij was dat niet helemaal geloof ik. Met voorwaarts-neerwaarts bedoel ik wel laag (of diep, in ieder geval minstens boeghoogte, maar liever nog lager) maar niet zo rond als bij LDR. Ik rijd hem dan expres niet zo rond, want dan blijft hij zich oprollen en zich in zijn lijf vastzetten. Ik kies er dan dus voor om hem met zijn neus richting knieën in te stellen, maar wel met die neus er iets uit (Klimke-methode?). Maar dat laag instellen goed werkt, daar zijn we het over eens toch? Haha!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 10:27

Yes, dat laag instellen goed werkt daar zijn we het zeker wel over eens.
Moeilijke sport zeg; paardrijden *LOL* Haha!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:51

Houd je van de straat..... Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, criollo_yess, esmee1233, GoogleAdsense, ievie, Libra76, Mjelleke, pol013, Sica, Yom, YvonneV en 128 bezoekers