Ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 11:55

Vanaf 12 januari staat Pinky voortaan op ijzers. ben benieuwd hoe dat gaat.
Jammergenoeg kon het dan pas, omdat mijn hoefsmid aankomende 2 weken vrij is.. Wel willen we in de kerstvakkantie een keer met de kar naar onze verzorgpony rijden (zeker 1,5 uur heen en dan nog terug) zonder ijzers dus.
Volgens de hoefsmid kunnen we dit wel doen maar moeten we zoveel mogelijk op zand blijven.
Dit lijkt dus wel te kunnen, maar hebben jullie een tip hoe ik kan zien of zijn hoeven te ver afgesleten zijn?
heb nl echt geen idee wat TE kort is, zegmaar...
Is daar niet een theorie voor ofzo??

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 12:03

Je merkt dat de hoeven te kort zijn als de pony "op eieren gaat lopen", dus heel voorzichtig gaat lopen.
Dat is eigenlijk het belangrijkste. Maar als je voor een groot deel in de berm of op zand kunt rijden zal het geen probleem zijn denk ik.

Goedgekeurd onderschrift :)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 12:09

Oke bedankt. Zal wat eieren meenemen onderweg Knipoog

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:17

Isolda en Berber staan nu ook niet op ijzers en ik maak toch wel 1x in de twee weken een rit van zo'n 2 a 3 uur.
Ik zorg datik niet te veel op de weg rijd, zoveel mogelijk in de berm en in het zand. Dat gaat heel makkelijk hier Haha!
Op de weg stap ik meestal. Ik weet eigelijk niet of dat iets uitmaakt, of het sneller slijt in draf als in stap, maar voor ons gevoel is dat prettiger.

Ik merk niets aan Isolda haar hoeven op het moment, ze zijn goed, niet te kort of afgesleten!


Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:54

Ik denk inderdaad wel dat draven een zwaardere belasting is voor de hoeven dan alleen stappen op de harde weg. Dus zo zou je het ook nog kunnen afwisselen, draven in de berm en stappen op de varharde weg. Maar ik denk niet dat ze in een keer problemen zal krijgen, tezij de hoeven al heel erg kort zijn.

Goedgekeurd onderschrift :)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 17:13

Het slijt blijkbaar wel harder als je draaft want mijn hoefsmid zij ook: "gewoon geregeld stappen" Dus zal er wel mee te maken hebben Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:17

De hoeven (zonder ijzers) kun je ook harder maken, juist door veel op verharde wegen te werken. Dat doe ik ook al een aantal jaar met onze pony's en ze hebben daardoor keiharde hoeven gekregen die dus nauwelijks slijten van het draven, galopperen en stappen op de weg. Een ander voordeel naast dat het gezonder is voor de voet om 'bloot' te staan is dat je pony veel meer grip heeft op het wegdek. Op asfalt kun je geen kalkoenen gebruiken wat betekent dat de ijzers nogal glad worden in de regen. Op 'kinderkopjes' is dat helemaal een ramp. Met blote pootjes hebben paarden veel meer grip in dit soort situaties. Je kunt er dus ook voor kiezen om er helemaal geen ijzers onder te zetten maar de hoeven uit te laten harden door steeds meer op de weg te werken. uiteindelijk zullen de hoeven dan zo hard (en dus gezond) zijn dat je per week tientallen kilometers over de weg kunt rijden.

O ja, met de koets door de berm gaan is wel een stuk zwaarder aangezien je pony dan harder moet trekken om de wagen vooruit te krijgen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:16

Hierover heeft een tijdje geleden (vorige maand?) een interessant stuk in de bit gestaan! Erg interessant!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers