Bokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 16:17

Ik heb m'n best gedaan de zoekfunctie te gebruiken, maar 'bokken' levert een hele hoop reactie op, waar er maar weinig over de beweging die een paard maakt gaan Lachen

Paar vraagjes:

Hoe kan je bokken zo goed mogelijk uitzitten? Achterover gaan zitten en hoofd hoog houden was het toch? Mijn grootste probleem is dat ik na één bok meestal één of meerdere beugels kwijt ben, en dan steun aan het zadel zoek, wat er toe leidt dat ik waarschijnlijk ook de teugels losgooi :/

Hoe leer je het af (als van: ik hou mijn hersens graag op dezelfde plek)

En als je gewoon totaal de controle kwijt ben, is het dan beter om je te laten vallen? (ik zag gisteren de hek om de bak toch wel behoorlijk dichtbij komen)

Nog wat info over het paard: Ik heb les, en het is niet mijn paard (bijrijdpaard), het zadel ligt zover ik weet goed (en er komt een nieuw op maat gemaakt als het geld daar is), ze is laatst naar Utrecht geweest om een wervel recht te laten zetten, en moet daar nog een keer heen voor controle.


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:26

Fijn he, bokkende paarden...?

Ik ben inmiddels professioneel bok-uitzitter... Achterover zitten en kop omhoog houden.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:27

of, als je een hele goede balans hebt, in je beugels gaan staan. Dan bokt hij onder je door.

[o]

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 16:31

Tja... ik kan er eigenlijk niet zo om lachen :/ (ben gister behoorlijk op m'n hoofd geknald (met cap!) )

Probleem is dat achterover zitten en in je beugels gaan staan gewoon niet lukt zonder beugels Lachen

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:32

Ik heb het van in het begin geleerd: naar achteren en hoofd recht houden.
Heb het eigenlijk nooit anders geleerd, dus ben het nu ongeveer zo gewoon dat ik zo'n bokje vaak niet meer voel, tenzij ze wegcrossen en smerig bokken Tong uitsteken

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:33

Ellende schreef:
Tja... ik kan er eigenlijk niet zo om lachen :/ (ben gister behoorlijk op m'n hoofd geknald (met cap!) )

Probleem is dat achterover zitten en in je beugels gaan staan gewoon niet lukt zonder beugels Lachen


Ik ben laatst (zonder cap, mijn eigen schuld) met m'n kop op een houten biels gestuiterd. Stan heeft vervolgens ook 3 weken te koop gestaan Bloos , had het helemaal gehad met hem Boos! Fijn was ook dat ik snel op moest staan om meneer (en een ander paard wat meeging) te vangen, werd allemaal zwart toen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 16:40

Auch :/

Tja, ik had het ook gehad met het beest... maar heb haar daarna wel aan de longe geslingerd en er daarna toch nog maar even uitgestapt + klein stukje draf/galop. Heb geen zin dat madame in d'r kop krijgt: 'Goh, als ik m'n ruiter eraf mieter hoef ik niets meer te doen'. Op dat moment ga ik namelijk op zoek naar een ander verzorgpaard.

Een bokje of twee, drie achter elkaar is voor mij ook niet zo'n probleem, het gaat meer om de 'kom, laten we gaan racen en korte + lange zijde achter elkaar volbokken'

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:41

verootjoo schreef:
of, als je een hele goede balans hebt, in je beugels gaan staan. Dan bokt hij onder je door.


Huh? Dat heb ik nog nooit gehoord? Maar bij mij zou dat volgens mij niet helpen hoor, dan maakt je paard een sprong opzij/gooit z'n hoofd omlaag of omhoog/springt naar voren/doet iets explosiefs/haalt een actie uit/(vul zelf in hoe je paard doorgaat) (doohalen wat niet van toepassing is Haha!) en dan lig je er naast... Scheve mond
Het lijkt mij dat dat alleen werkt als je paard een beetje recht blijft staan terwijl 'ie bokt en dan 'normaal' weer doorloopt.

Verder kan ik alleen maar zeggen: achterover, benen lang, hoofd van de paard omhoog halen en drijven-drijven-DRIJVEN!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 16:43

Drijven? Als ze al in een uitgestrekte galop de bak doorsjeest?
*kijkt wat ongelovig*

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:45

Eigenlijk moet je ze idd doorschoppen. Die van mij kan heel vies bokken en daarbij knoerd-hard galopperen, niet leuk! Ik wens je heel veel succes!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 16:47

Dat heb ik nog nooit gelezen in je bijrijdersadvertentie Schijnheilig

Bedankt :/ Ik hoop echt dat ze hier geen gewoonte van maakt :/

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:49

Ellende schreef:
Dat heb ik nog nooit gelezen in je bijrijdersadvertentie Schijnheilig

Bedankt :/ Ik hoop echt dat ze hier geen gewoonte van maakt :/


Klopt helemaal. En waarom niet? Omdat hij ook vaak zat 'normale' buien heeft. Ik heb heel wat bijrijders gehad en ik ben altijd heel eerlijk geweest. Wat krijg je dan? Dat ze al gespannen opstappen, al wachtend op die vuile bokken.

Laat het ze zelf ervaren. Kan ik meteen kijken of ze het naar mijn idee goed oplossen en of ze hem wel aankunnen (of ze hem op z'n donder geven). Heb geen goeie ervaringen met waarschuwen v.t.v.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:06

Ellende schreef:
Drijven? Als ze al in een uitgestrekte galop de bak doorsjeest?
*kijkt wat ongelovig*


ja. ik heb altijd geleerd dat je, wanneer een paard gaat bokken, 'm eerst goed doordrijft - dan kan hij namelijk niet meer bokken, vandaar - en daarna weer terugnemen. bij mij werkt het, lijkt me ook een vrij logische methode. succes ermee!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 17:11

Ik zal het volgende keer (als ik er tijd voor heb) (en ik hoop eigenlijk niet dat er een volgende keer komt Knipoog ) proberen....

Quellian: klinkt bijna logisch Lachen


DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:44

Van VMR naar RT.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 17:51

k Lachen ik zat te twijfelen tussen beide forums

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:33

ShiningHorse"]
[quote="verootjoo schreef:
of, als je een hele goede balans hebt, in je beugels gaan staan. Dan bokt hij onder je door.


Huh? Dat heb ik nog nooit gehoord? Maar bij mij zou dat volgens mij niet helpen hoor, dan maakt je paard een sprong opzij/gooit z'n hoofd omlaag of omhoog/springt naar voren/doet iets explosiefs/haalt een actie uit/(vul zelf in hoe je paard doorgaat) (doohalen wat niet van toepassing is Haha!) en dan lig je er naast... Scheve mond
Het lijkt mij dat dat alleen werkt als je paard een beetje recht blijft staan terwijl 'ie bokt en dan 'normaal' weer doorloopt.

Verder kan ik alleen maar zeggen: achterover, benen lang, hoofd van de paard omhoog halen en drijven-drijven-DRIJVEN!!
[/quote]

Ik jouw geval zou dat denk ik ook niet helpen, maar ik heb er ooit een gehad, die als hij geen zin meer had in het midden stil ging staan, en ging bokken. Daar ging ik altijn in mn beugels staan, en ik had nergens last van. Tegelijkertijd gaf ik m een paar meppen en na een tijdje liep hij dan weer door. Haha! En je heb er idd een behoorlijke portie balans voor nodig.

[o]

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:48

Hahaha, lache, nou mijn verzorgpaard zou dat niet doen, als die gaat bokken is het van blijdschap (tenminste, tot nu toe altijd wel) en dan gaat 'ie ook meteen echt renne - en ze vindt dat gekke sprongen daar ook best bijhoren - Lachen. Maar het is een superpaard hoor Haha!.

__Carmen__

Berichten: 1189
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:31

ik kan me herinneren dat ik een tijdje geleden ook zo'n topic geplaatst heb Scheve mond wat ik van mijn instructrice geleerd heb: vooral vooruitrijden, meestal laten ze het bokken dan wel. en als ze toch bokken, achterover leunen, rechte rug en hakken uitdrukken. ik had eerst ook problemen met beugels bijhouden (en dan heb ik het niet eens over het over Hubo's nek heen vliegen Bloos! ), maar dat gaat wel aardig nu.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:41

Bokken is leuk! mijn haflinger doet het onwijs raar haha! die bokt scheef :S

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 19:48

Hmm... vandaar dat ik met een bijna-hersenschudding achter de computer zit... omdat bokken zo leuk is...

Hartelijk dank voor je reactie :/

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:37

Smurfie schreef:
Bokken is leuk! mijn haflinger doet het onwijs raar haha! die bokt scheef :S

Een paar bokken van mijn paard kan ik ook nog wel om lachen, maar die kan ook rondje na rondje als een rodeoknol door de baan heen stuiteren en dan is het niet meer zo leuk.
ik ga dan goed achterover zitten hooft omhoog en hakken goed naar beneden duwen.
En probeer zijn hoofd omhoog te trekken.
Als hij zijn hooft tussen zijn voorbenen kan steken kan hij alleen maar zijn rug nog boller maken wat weer moelijkr uit te zitten is.
Veel succes.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 00:02

Bokken, en dan niet een vreugdebok, is HELEMAAL niet leuk.
Als een paard ECHT bokt, blijft ook geen een ruiter er op hoor!
Tip:
Probeer hem voor te zijn, idd voorwaarts houden,als je wat voelt opkomen: hoofd omhoog houden, benen uitgedrukt naar voren steken en achterover gaan hangen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 00:05

Je hebt paarden die bokken en paarden die bokken....

Mijn paard bokt niet,maar die lanceerd je gewoon..De enige mogelijkheid om daar nog op te blijven zitten,is gewoon zo ver achterover gaan zitten als mogelijk...

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:13

Bokken zo goed mogelijk uitzitten is een kwestie van balans, zit en oefening. Dat laatste klinkt natuurlijk heel paradoxaal, want je hebt het liever niet (groot gelijk, het is ook niet de bedoeling Knipoog ), maar het is wel zo dat wanneer een paard het vaker doet, je er meer handigheid in krijgt om te blijven zitten..
Wanneer een paard gaat bokken is vaak al aan te voelen, dan minderen ze in tempo, spannen zich en gooit het er dan uit.. Ook als ie in een flink tempo rondsjeest, hij moet wel in tempo terug komen, anders kan hij die opwaartse spong/bok niet maken.. Zie het maar als springen (je weet wel, met balken), hoe harder je over een hindernis gaat, hoe vlakker de sprong wordt, hier ook het geval. Dus een bokkend paard moet je niet de kans laten krijgen om tempo terug te nemen om die sprong/bok te kunnen maken..
Over het zitten blijven, helemaal naar achter zitten hou ik zelf niet van, want als ze dan voor een sprongetje maken, dan ga je er strax via de achteruitgang af.. Wat ik zelf vaak doe, al gaat dat automatisch, is toch een beetje in de beugels leunen (maar als k ze dus kwijt ben niet) en mezelf steeds terugzetten via de schoft.. Paard bokt, je gaat iets naar voren, en ik zet me weer terug.. Gelijkertijd hoofd omhoog houden en een enorme opdonder naar voren (been of zweep)..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers