wedstrijd deelnemers ....... wedstrijd publiek.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

wedstrijd deelnemers ....... wedstrijd publiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 12:26

Zolang de deelnemers nog moeten betalen om aan een wedstrijd mee te mogen doen, en het publiek nog steeds "gratis en vrijwillig" mag kijken. denk ik niet dat je als toeschouwer moet zeuren over het nivo van wat je te zien krijgt.
Of je gaat er met te hoge verwachtingen heen, of je bent gewoon een zeur.


DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 12:45

Ik heb er geen probleem mee om te moeten betalen voor een wedstrijd, maar dan verwacht ik ook wel 'nivo' te zien.

Misschien moet er verschil komen in startgeld/entreekosten in beginnerswedstrijden en bijvoorbeeld een NK.

Overigens vind ik wel dat de verschillende clubs qua lidmaatschap op één lijn moeten gaan zitten. Bij de ene show mag je gratis naar binnen op vertoon van je Am. lidmaatschapskaart en bij de andere MOET je lid zijn van de NED. club.

MIsschien zou gewoon iedereen moeten betalen als toeschouwer, lid of geen lid. Misschien dat dan de startgelden voor de deelnemers omlaag kunnen of zelfs kunnen vervallen.

Ook misschien een idee om mensen die reeds bewezen hebben goed te presteren in een bepaald jaar om die op een NK uit te nodigen en zodanig te vrijwaren van startgeld.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 12:52

Ben laatst bij de NK cutting geweest. Heb entree betaald (terwijl je ook gratis via een andere ingang kon). Ik vond er niks aan. Zonde van mijn middag en blamage tegenover de engels rijdende kennissen die mee waren ("oh, dus dit is nou een western NK Schijnheilig Koe )

Ben naar de NK WRAN en NK AQHA geweest. Beide keren netjes entree betaald. Zelfde verhaal. Applaus voor Bea-van-de-Quarter die het allemaal keurig verwoord heeft Pling

Geef mij maar gewoon de wedstrijdjes is Zuidwolde enzo. Niveau is hetzelfde als op de NK, maar dan gemoedelijker. Meedoen is winnen. Geen poeha en dus ook geen gezeur.


Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 12:55

Oh Ja, ik ga inderdaad met hoge verwachtingen naar een NK. Ben ik dan een zeur Party!! ?

Een paar jaar geleden waren dat ook echt heel leuke wedstrijden. Dat gold trouwens ook voor de kerstwedstrijd vorige jaren. Helaas was het dit jaar (wat ik ervan gezien heb, ben alleen zondag middag geweest) erg rustig. Weinig starts en weinig publiek. Kwam misschien ook door de kou en de gladheid. Ik zou met dat weer ook liever niet met de trailer op pad gaan.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 13:10

ik heb het over de wedstrijden waar je "gratis" mag kijken.
zie boven.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:16

Pling Gelukkig maar dat we voorlopig nog 'vrijwillig' komen kijken... Pling

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:18

Nou, ik heb zondag toch een tijdje in de rondte gelopen en rond gekeken. Ik zag mensen die heel erg hun best deden en paardjes die best lekker liepen. Ik deed mee bij de beginners en ik denk dat ik dat niveau gewoon ook heb. Banish en ik moeten nog veelleren, maar zijn wél klaar voor een wedstrijd. (vind ik)
En het zou juist zo leuk zijn voor beginnende ruiters dat er veel mensen komen aanmoedigen. Dat stimuleert om NOG beter je best te doen!
Dus voor de volgende keer: allemaal komen en hard juigen en applaudiseren. Zeker bij de prijsuitrijking, want dat was maar magertjes hoor!
De organisatie had in ieder geval enorm zijn/haar best gedaan.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:20

tja, wat is gratis? Een wedstrijdje bezoeken kost je al snel 50 piek (of meer) brandstof en nog wat piekies aan de manegehouder om je weer warm te drinken Lachen En dan ben je dus toch teleurgesteld als je niks meer te zien krijgt dan je als toeschouwer van een lesje op de lokale rijvereniging zou zien.

Nogmaals, dan heb ik het dus niet over onderlinge wedstrijden zoals Zuidwolde, die juist bedoeld zijn om minder-gevorderden een kans te geven. Maar van wedstrijden met een AQHA, NRHA of WRAN erkenning verwacht je meer. Dan hoop je iets te leren, iets te zien waaraan je jezelf kan optrekken.

En mensen die zeuren zijn denk ik waardevoller dan de mensen die gewoon niet meer komen. Een wedstrijd zonder publiek is voor de ruiters en de organisator ook niet leuk.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:29

Maar beginners blijven beginners. En dat zijn dus inderdaad mensen die nog geen NK niveau hebben. Die hebben toch juist de kans nodig om op dit soort wedstrijden te leren en verder te komen?!

En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die naar het schijnt in een verkeerde klasse starten en het niveau niet halen. Maar misschien heeft het paard of de ruiter zijn of haar dag niet en gaat het de volgende keer wél weer goed. Ook dat kan gebeuren hoor. Je kunt niet alles beoordelen als je de andere kant van het verhaal niet kent.

De beste stuurlui staan jaamer genoeg nog steeds heel vaak aan wal. Boos!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 13:31

Misschien zijn de wedstrijd ruiters wel verstandig aan het worden, en starten inderdaad gewoon niet, omdat ze het publiek gaan goede show kunnen geven. Dat zou verklaren waarom er zo weinig deelnemers waren zondag en dus alleen maar ,de nog niet zo verstandige wedstrijd ruiters . Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 18-12-01 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:33

hahaha
Ja, ik denk ook dat dat het is Jos!
Ik voelde me ook geheel onverstandig! Maar daar heb ik wel vaker last van, dus dat kan kloppen.
Voolopig heb ik er weer wat van geleerd en gaan we de volgende keer met meer kennis en ervaring gewoon weer meedoen!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:49

Ik snap alle kritiek niet zo goed, hoor.

Als je naar een NK gaat, WRAN, NQHA, etc. dan verwacht je een niveau waar je je inderdaad aan kunt optrekken. Dat dit, in de ogen van vele, nog niet voldoet is erg jammer en daar zal zeker aan gewerkt moeten worden.
Maar het bezoeken van wedstrijden die worden georganiseerd om punten te verkrijgen en (nog belangrijker) ervaring op te doen moeten nu toch vrij worden gesteld van 'niveau kritiek'.
Waarom mogen dit geen WRAN wedstrijden zijn? De KNF, NBVR, etc organiseren ook wedstrijden voor elk niveau en dat is maar goed ook. Waarom mogen deze verenigingen aleen de belangen van onze 'top' behartigen?
Juist alles wat eronder zit heeft ondersteuning nodig om tot een beter niveau te kunnen komen.

Wordt het niet tijd dat we eens stoppen met zeuren over het 'recreatief' niveau en het juist een warm hart toedragen? Al deze mensen steken heel veel tijd en geld in hun hobby maar als je de lol ontnomen wordt om je hobby uit te voeren dan zullen we dat ene talent wat daar tussen rijdt ook nooit ontdekken. Die is dan allang al gestopt.
Iedereen heeft het recht om zich te meten aan zijn conculega's; ongeacht zijn of haar talent.
Als je daar niet naar kijken wilt....

Ik denk dat het belangrijker is om ons af te vragen waarom we nog lang niet over een grote top beschikken.
Geldgebrek? Talentgebrek? Gebrek aan goede paarden?? Een combinatie van alledrie en misschien nog veel meer?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:54

Daar ben ik het helemaal mee eens Vera!!!

Ik heb trouwens zondag even naar Western lifestyle gekeken en daar hoorde ik Rieky Young zeggen dat de nederlanders het helemaal niet gek doen in de westernsport en dat ze redelijk bovenaan meedraaien internationaal. En zij kan het weten denk ik dan maar. :lol:

En verder moet iedereen inderdaad lol kunnen hebben met zijn/haar hobby.
Paardrijden is toch zeker het allerleukste wat er is?!?!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:00

Vera schreef: Ik denk dat het belangrijker is om ons af te vragen waarom we nog lang niet over een grote top beschikken. Geldgebrek? Talentgebrek? Gebrek aan goede paarden?? Een combinatie van alledrie en misschien nog veel meer?

Wat zou je zeggen van tijdgebrek? De helft van je werkdag nog eens kwijt zijn aan woon-werkverkeer met alle files? Gebrek aan begeleiding? Hoeveel westerntrainers zijn er niet gestopt, en hoeveel westernstallen zijn er de laatste jaren niet opgedoekt? Gebrek aan ruimte? Gebrek aan geschikte locatie om voluit te kunnen trainen? Gebrek aan medewerking die er nodig is van gemeentes en provincies als er al iemand bereid is om financieel het risico te gaan dragen om een locatie ter beschikking te gaan stellen om te gaan trainen? Vergunningen die niet rond te krijgen zijn, binnenbakken die er niet mogen worden gebouwd? Professionele Paardebedrijven die niet mogen worden gesticht? Land dat zo ontzettend duur is dat mensen het wel uit hun hoofd laten om iets te beginnen? Alle regelgeving in Nederland? MINAS en nog meer van die ongein?

Ik denk dat het erg moeilijk is om de vinger op een plek te leggen. Maar ik denk dat er meer aan schort dan alleen de drie of vier feiten die jij hebt opgenoemd. Net als alle boeren die stoppen met hun bedrijf is het ook voor menig paardenmens niet meer haalbaar om ook maar iets te gaan beginnen in Nederland. Dus inderdaad, Nederland bloedt dood. Over een paar jaar staan er overal flats, en is het een voorrecht om een paard te mogen houden. Laat staan om voor wedstrijden te gaan trainen.

Je suis Charlie.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:12

Quote: Geldgebrek? Talentgebrek? Gebrek aan goede paarden?? Een combinatie van alledrie en misschien nog veel meer?

Je stelling valt zeker onder ' misschien nog veel meer'.
Dit zal zeker een van de vele oorzaken zijn.....

Toch kan het in de 'engelse' sport wel, waarom in de westernsport dan niet?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:19

Mijn stelling viel inderdaad onder "misschien nog veel meer", ik had het misschien er nog even bij moeten vermelden. Maar ik denk niet dat er aan de regelgeving in Nederland zo snel wat gaat veranderen, en met de ruimte die we hebben moet zorgvuldig worden omgegaan. Dus, om eerlijk te zijn zie ik het somber in voor de paardesport, en in dit geval een opkomende tak van de paardesport. Want iedereen roept dat Western intussen een vaste plaats heeft in Nederland, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is al jaren aanmodderen, en het zal in de toekomst alleen maar erger worden...

Je suis Charlie.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:22

[quote]Toch kan het in de 'engelse' sport wel, waarom in de westernsport dan niet?

Dat is iets wat ik mijzelf toch steeds blijf afvragen...

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:27

Omdat het altijd al moeilijk is geweest om iets nieuws te beginnen, mensen willen er gewoon niet aan. Zie al het commentaar over de nieuwe layout van Bokt.....dat spreekt al boekdelen.

Je suis Charlie.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:45

ben alleen op zaterdag geweest,en nogmaals op enkele ruiters na was het huilen met de pet op. }>
en nee gladheid heeft er weinig mee te maken,vorige jaren was het ook koud en glad. Verward

oja ook ik ben een niet betalende toeschouwer en toch heb ik alle recht om te vinden dat het nivo(nogmaals op een enkele na) gewoon slecht is,en ik mag die mening hebben zeker omdat ik weet hoe het wel zou moeten Extreme duivel
**wordt vervolgt**

nee Marianne je bent geen zeur. *LOL*

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:49

banish schreef:
Nou, ik heb zondag toch een tijdje in de rondte gelopen en rond gekeken. Ik zag mensen die heel erg hun best deden en paardjes die best lekker liepen. Ik deed mee bij de beginners en ik denk dat ik dat niveau gewoon ook heb. Banish en ik moeten nog veelleren, maar zijn wél klaar voor een wedstrijd. (vind ik)
En het zou juist zo leuk zijn voor beginnende ruiters dat er veel mensen komen aanmoedigen. Dat stimuleert om NOG beter je best te doen!
Dus voor de volgende keer: allemaal komen en hard juigen en applaudiseren. Zeker bij de prijsuitrijking, want dat was maar magertjes hoor!
De organisatie had in ieder geval enorm zijn/haar best gedaan.


juichen en applaudiseren?????? Extreme duivel
hihi weet je wel hoeveel ruiters we dan moeten oprapen van de grond Extreme duivel

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:57

Ik vind het moeilijk om hier als "absolute beginner" iets zinnigs over te zeggen, maar ik ga het wel proberen Haha!
Als ik naar een wedstrijd wil kijken, wil ik ten eerste best entree betalen. Tenslotte worden er genoeg kosten gespendeerd door de organisatie en daar wil ik best aan bijdragen.
Er zijn al een aantal mensen die dingen geschreven hebben waar ik me helemaal in kan vinden.
eigenlijk zou de sport op zich natuurlijk gewoon VEEL groter moeten worden dan ze nu is. Meer wedstrijden, meer niveaus, meer trainers etc. Maar die tover je nou eenmaal niet uit een hoog hoedje. De western zou misschien ook (nog) meer en beter gepromoot kunnen worden hier, zodat mensen die het niet kennen ook gaan zien dat het meer is dan stops en spins etc alleen.
Misschien is het wat als er een heel ander systeem zou komen dan je nu hebt. Nu is er beginner, amateur en open, meer eigenlijk niet. In de dressuur heb je veel meer verschillende klassen, waardoor het ook voor beginners (komt natuurlijk ook door het veel grotere aantal wedstrijden) leuk en aantrekkelijk is om eens een keer een wedstrijdje te starten en iemand beter de kans heeft om steeds hogerop te komen als hij of zij dat wil. En er zijn ook veel verschillende organisaties, met ieder weer net ff andere regeltjes. Dat heb je weliswaar ook wel in de dressuur maar toch is de B de B, de L de L enz. En er zijn nou eenmaal veel meer mogelijkheden om als engelse ruiter zo af en toe eens een wedstrijdje te rijden. Als ik bijv dressuur zou rijden en zou willen starten dan zou ik dat in het seizoen zeer regelmatig kunnen doen, en ik hoef daar niet ver voor te reizen. Sterker nog, ik zou er op m'n paard heen kunnen rijden. Maar okee, ik WIL niet dressuren dus dat valt af.
En ik zou best als ik er aan toe ben eens wat willen proberen op een wedstrijd. Het eerste grote struikelblok wat ik dan tegenkom is geld. Daar heb ik helaas niet teveel van, ik kan m'n paard onderhouden, heb reserve voor als hij eens iets ernstigs zou krijgen maar ik heb niet zoveel dat ik vaak een trailer kan huren (zelf kopen is helemaal al geen optie) en naar weetikwaar rijden, waar ik natuurlijk meerdere onderdelen wil starten, ik moet kleding hebben etc etc. Dus ik oefen gewoon lekker verder, in m'n eigen tempo en zie wel waar het schip ooit strandt.
Verder, in de western weet je dat je bij de beginners beginnende en/of minder goede en ervaren combinaties kan verwachten. Maar bij de amateurs en de open is dat al een stuk minder, tenminste ikzelf zou eigenlijk niet weten wat ik nu wel of niet mag verwachten. En wat is precies het verschil in niveau tussen open en amateur? Voorzover ik het begrijp maar verbeter me vooral als dat niet zo is, is het alleen het verschil tussen ruiters die in meer of mindere mate professioneel met paarden bezig zijn en diegenen die dat niet zijn. Met het niveau van rijden hoeft dat lang niet altijd iets te maken te hebben toch? Wat mij betreft mogen ze die schifting laten vervallen en daarvoor in de plaats een andere extra klasse laten komen, die een redelijke indicatie geeft voor dat wat je mag verwachten als je ernaar gaat kijken.
Volgens mij ben ik inmiddels al hartstikke offtopic geraakt Haha!
Maar goed, al met al heb ik het een supergaaf weekend gevonden hoor, en behalve onze eigen favorieten heb ik ook heus nog wel wat goeie dingen gezien. Maar als ik ergens ga kijken wil ik graag VEEL voorbeelden zien van hoe ik ooit zou willen kunnen rijden. Die voorbeelden waren er wel, maar in mijn ogen nog niet genoeg.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:57

Tja, daar zeg je weer eens wat Blaze!

Maar hoe moeten wij en onze paarden nu in hemelsnaam klaargestoomd worden voor het NK (mét juigende mensen, schreeuwende kinderen, blaffende honden en weet ik wat niet meer) als we dat niet ergens kunnen oefenen.......????????

Verward Verward: Verward

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:13

Banish, je kunt en je moet je paardje wel laten wennen aan verschillende omgevingen voordat je aan een wedstrijd deelneemt. Doe eens mee aan een fool 'm school 'm. Zet hem eens in een trailer, rij een stukje, ga in een andere omgeving of in een andere bak rijden, vraag aan een manege of je daar eens terecht kunt. En dat hoeft in dit geval geen westernmanege te zijn. Dan stop je maar niet, dan fence je maar niet, als de manegeeigenaren bang zijn voor hun bakbodem. Maar in stap, draf en galop je andere oefeningen doen in een dressurbak, dat kan heel goed. Je paard leert op den duur andere omgevingen als "niet eng" te ervaren. Maar zulke dingen moet je niet gaan doen tijdens een wedstrijd, als je zelf gespannen en zenuwachtig bent en dat ook op je paard overbrengt. Dat is net zoiets als een niet wedstrijdklaar paard in de inrijring nog dingen proberen te leren. Het werkt gewoon niet.

Je suis Charlie.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:15

banish schreef:
Maar hoe moeten wij en onze paarden nu in hemelsnaam klaargestoomd worden voor het NK Verward Verward: Verward


Banish,
volgens mij heeft niemand kritiek (ik in elk geval niet Schijnheilig ) op ruiters die bij de beginners starten.

De kritiek is meer algemeen over het hele niveau

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:28

Citaat:
Banish, je kunt en je moet je paardje wel laten wennen aan verschillende omgevingen voordat je aan een wedstrijd deelneemt. Doe eens mee aan een fool 'm school 'm. Zet hem eens in een trailer, rij een stukje, ga in een andere omgeving of in een andere bak rijden, vraag aan een manege of je daar eens terecht kunt. En dat hoeft in dit geval geen westernmanege te zijn. Dan stop je maar niet, dan fence je maar niet, als de manegeeigenaren bang zijn voor hun bakbodem. Maar in stap, draf en galop je andere oefeningen doen in een dressurbak, dat kan heel goed. Je paard leert op den duur andere omgevingen als "niet eng" te ervaren. Maar zulke dingen moet je niet gaan doen tijdens een wedstrijd, als je zelf gespannen en zenuwachtig bent en dat ook op je paard overbrengt. Dat is net zoiets als een niet wedstrijdklaar paard in de inrijring nog dingen proberen te leren. Het werkt gewoon niet.


Ik rijd al heel vaak met hem bij andere maneges en andere stallen. (En ik fence en slide nooit, dus ook niet bij een andere stal. Knipoog )
Nu moet hij alle "wedstrijd-dingen" gaan leren. En daar hoort ook publiek bij wat niet stilzit en mijn spanning die wat hoger oploopt.
Mijn paardje vind het namelijk allemaal niet eng, maar veel te gezellig. En daardoor wordt hij te enthousiast af en toe. Zaterdag viel dat reuze mee. We zijn weer een stukje verder gekomen merk ik.

En ik vat het ook echt niet op als persoonlijke critiek hoor, ik doe gewoon gezellig met Blaze mee... 8)

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers