[LO] Hoe vaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[LO] Hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:30

Eindelijk kan ik Lucky normaal longeren! Na maanden te hebben geoefend heb ik er een sterk iemand bijgehaald..Luck deed zijn trucjes (lees de bak laten zien d.m.v skiles) het haalde niets uit en tadaah! Opeens snapthe hij het en liep hij braaf de rondjes waar we al 3 maanden op an het oefenen waren!

Maargoed ik kan hem nu dus ook houden, overgangen hebben we geoefend en het gaat allemaal super! Maar hoe vaak kan ik dit nu maximaal in de week oefenen? Luck is 3 jaar ik longeer niet langer als 20 minuten op beide kanten en dan is het meer van stap naar draf en andersom en het naar mij toekomen..

Hoe vaak kan ik nu per week maximaal gaan oefenen? Ik wil zijn benen niet belasten namelijk

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:40

ik zelf longeer nu nooit meer, maar vroeger deed ik het niet vaker dan 1 keer per week.
als ik jou was zou ik max. drie keer per week longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:57

tja ik kan (nog) niet op hem rijden (binnekort wel: spannend!!) Maar ik wil hem er gewoon goed aan laten wennen dat ze dalijk minder werk aan hem hebben..Hij is al zo lastig namelijk..

Maar maximaal 3 keer per week? Okeej dan ga ik ff een schemaatje maken

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:44

Ik zou het vaker idd niet doen. Rondjes lopen is toch een aardige belasting voor de benen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:12

vamp schreef:
ik zelf longeer nu nooit meer, maar vroeger deed ik het niet vaker dan 1 keer per week.
als ik jou was zou ik max. drie keer per week longeren.

Mag ik vragen waarom je nooit meer longeert? Gewoon nieuwsgierigheid hoor Knipoog

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:28

Mijn bijna 3-jarige (nu 2 jaar en 10 maanden oud) gaat ongeveer 1 keer in de 2 weken 10 minuutjes aan de longe. Gewoon aan het halster, nog geen hoofdstel om of zadel op. Daar wacht ik mee tot ze 3 jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:34

ik deed het eerst ook met halster maar toen kon ik hem dus echt niet houden..nu doe ik het met hoofdtsel en dan over zijn hoofd..als hij nou gaat trekken doet dat zeer in zijn mond en kan ik hem beter houden (gelukkig)

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:37

vamp schreef:
ik zelf longeer nu nooit meer, maar vroeger deed ik het niet vaker dan 1 keer per week.
als ik jou was zou ik max. drie keer per week longeren.


1x in de week veel ste weinig dan is tie het zo weer vergeten.
Zelf zou ik om de dag longeren maar dan ook heel kort misschien een kwartiertje of 10 minutjes.
end an de andere dagen wandelen.
zo blijf je het herhalen en het is goed voor zijn ontwikkeling en evenwicht..
daar heb je alleen maar profeit van met inrijden.
maar let er wel op dat je hem niet overbelast.
echt maar 10 รก 15 min is genoeg.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:42

ja inderdaad om de dag kan ook makkelijk, zolang je het maar niet TE intensief doet...
en de andere dag veel wandelen enzo.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:58

3x in de week vind ik het maximum, en dan maximaal 20 minuten per keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:00

okeej..!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 03:09

Om de dag vind ik mooi. De ene dag rijden, de andere dag longeren. Het mooiste is als je er nog meer afwisseling in brnegt, dus wandelen, voetballen, balkjes parcours stappen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:11

ik kan alleen nog niet rijden..we zijn hem aan het beleren namelijk..maar in mei is hij klaar! spannend..
Dan wil ik het longeren er toch in houden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:19

Dan doe je de ene dag longeren en de andere dag iets anders, om de band tussen jullie te versterken, voor afwisseling en om lol te hebben met je paard.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:52

longeren vind ik zelf zo en zo super werk (ben ook grote Lammert Haanstra fan Haha!) en voor jonge paarden al helemaal, want je belast ze niet, terwijl ze wel rustig kunnen leren en aan jou kunnen wennen (stemgebruik enz enz) Zelf zou ik 2 dagen niet, dna weer dag wel, dan weer 2 dagen niet en zo doorgaan, en dan incl. 5 min. in en uitstappen aan de hand (scheelt hele tijd rondje slopen voor je paard) ong. 20 min. half uurtje doen.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:49

"mijn" pony had een vier jaar niet meer onder het zadel gelopen, en ik het begin heb ik hem wel eens gelongeerd.
nu loopt hij actief onder het zadel, en omdat hij nogal slim is, en zichzelf snel verveeld ( plus dat ik longeren niet super voor zijn benen vind) laat ik het gewoon bij rijden.
verder loopt hij ook lekker in het land, dus longeren is voor mij eigenlijk niet nodig.

maar Annsel: met longeren belast je paarden wel degelijk, lang en veel longeren gaat nogal tenkoste van de benen van je paard...
maar als je niet te lang en vaak longeert, valt het idd mee.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:55

3x longeren voor een paard van drie vind ik persoonlijk erg veel. 1 a 2 keer is zat en dan ook niet langer dan 20 minuten.
Vergis je niet, longeren is behoorlijk zwaar, zeker voor een jong ongetraind dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:08

Maar hoe zit dat dan met een trainingsstal? daar longeren ze jonge beestje toch ook want deze worden dan meetsla in 4 a 6 weken helemaal ingereden..

dan is dat toch eigenlijk ook hartstikke slecht?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:20

Ligt eraan, dat is 4-6 weken hard werken, waarna ze meestal een tijd rust krijgen, bovendien is het niet alleen longeren, maar rijden ze er meteen op en daarna is het klaar. Maar zo te lezen duurt het bij jou nog een tijd voordat je gaat rijden en ben je al 3 maanden bezig met longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:27

Hij staat nu op de africhtingsstal om ingerden te worden..

Het probleem wws dat toen ik hem kocht is erg gezegd van hij is gelongeerd en er heeft iemand opgezeten..dus toen was mijn idee ik zoek iemad die mij erbij kan helpen hem door te rijden..

Ik was al een hele tijd bezig met zoeken en toen had ik iemand gevonden, goed wij longeren wannt hij kon het al! Maar meneer liet zo goed merken dat hij het niet wilde door te trekken e.d dat we op een gegeven moment hebben moeten loslaten..Toen heeft hij dus zijn zin gehad en is hij door blijven gaan met dat trekken...

Na was ik het vorige maand zo zat dat ik hem weg wilde brengen naar de africhtingsstal, daar hebben ze hem er wel doorgekregen met het resultaat dat hij nu al bereden is ( 3 keer al!)