Hengstigheid: nog tips om dit op te wekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Hengstigheid: nog tips om dit op te wekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 12:33

Zucht, mijn merrie gaat dit jaar gedekt worden maar die hengstigheid blijft maar uit. Ik ben nu sinds een maandje elke week aan het checken of er enig gevoel van hengstigheid aanwezig is door met een shetlander hengstje te schouwen. Maar helaas, nog geen resultaat

Nu gaat het dekken weliswaar pas rond mei plaatsvinden maar dat is al over een maand. Ze staat dag en nacht buiten (wel 's nachts met dek op) dus ze wordt "blootgesteld" aan zonlicht, warmte etc Haha!

Iemand tips over hoe ik het misschien beter kan zien of hoe ik haar hengstigheid een beetje kan helpen opwekken?

En als de hensgtigheid echt uitblijft, hoe zijn dan de meningen en ervaringen van bokkers over het hengstig laten spuiten?

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:35

Heeft het niet iets met blootstelling aan daglicht te maken?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:38

Het leek net of Bon nooit hengstig was, maar ze niet het gewoon niet merken. Was altijd heel moeilijk te zien.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:39

Hormonen in laten spuiten door de DA.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:41

Tja, je zou de hengst alvast eens langs kunnen laten komen, veel merries worden toch spontaan hengstig als ze door krijgen dat er een "echte vent" voorhanden is
Verder is inderdaad veel (zon)licht goed. Wat in ieder geval van belang is dat je merrie in goede gezondheid verkeert, als ze niet lekker in hun vel zitten kan de hengstigheid (en/of vruchtbaarheid) uitblijven.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:41

Vorig jaar heb ik dat voor het eerst laten doen. Nu moet ik wel zeggen dat Roxette ook pas vorige week voor het eerst hengstig was en bij Sultana heb ik nog niets gemerkt. heb nog wat geduld. Ze voorspellen beter en warmer weer en het zou kunnen dat jouw paard zijn hormonen wakker worden. Moest ze begin mei echt nog niet hengstig zijn geweest dan zou ik haar wel hengstig laten spuiten. na 5 dagen is de merrie dan mooi hengstig.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 12:43

Biepmiep: Ze staat dag en nacht buiten dus genoeg daglicht Haha!

_Inge_: misschien is dat in mijn (merries) geval idd ook wel zo..

Quellian: Beetje stomme vraag maar is dat hetzelfde als hengstig laten spuiten? En als ik dit idd doe, is ze dan eenmalig hengstig of (mocht de dekking mislukken) wordt ze daarna ook weer hengstig?

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 12:44

Ik heb er dus een shetlandhengstje steeds bij, maar daar wordt ze neit heel erg opgewonden van.. Naar mijn weten maakt de schofhoogte van de hengst niet uit, toch?? ( Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:49

Het weer wordt beter nu, het gaat echt voorjaar worden en dat kan de hengstigheid heel erg goed helpen.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 12:53

Lovely schreef:
Het weer wordt beter nu, het gaat echt voorjaar worden en dat kan de hengstigheid heel erg goed helpen.

Daar hoop ik heel erg op

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:41

bloemkooltje schreef:
Biepmiep: Ze staat dag en nacht buiten dus genoeg daglicht Haha!

_Inge_: misschien is dat in mijn (merries) geval idd ook wel zo..

Quellian: Beetje stomme vraag maar is dat hetzelfde als hengstig laten spuiten? En als ik dit idd doe, is ze dan eenmalig hengstig of (mocht de dekking mislukken) wordt ze daarna ook weer hengstig?


Dat bedoelde ik idd. Ik weet verder niet hoe het werkt. Er was een meisje bij ons op stal die haar merrie hengstig had laten spuiten. Misschien dat je het best even de DA kunt bellen en om advies te vragen.

Succes.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:50

Quellian"]
[quote="bloemkooltje schreef:
Biepmiep: Ze staat dag en nacht buiten dus genoeg daglicht Haha!.

Ja,is dit genoeg daglicht?(16 uur licht per etmaal is nodig.)Mijn merries zijn binnen s'nachts en het licht blijft nu aan tot 11 uur s"avonds.Ze worden allemaal goed hengstig.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:58

jessiejanes"]
[quote="Quellian"][quote="bloemkooltje schreef:
Biepmiep: Ze staat dag en nacht buiten dus genoeg daglicht Haha!.

Ja,is dit genoeg daglicht?(16 uur licht per etmaal is nodig.)Mijn merries zijn binnen s'nachts en het licht blijft nu aan tot 11 uur s"avonds.Ze worden allemaal goed hengstig.
[/quote]


Ja dit kan ook helpen. Dag en nacht buiten gaat niet om de hoeveelheid daglicht maar het aantal UREN daglicht.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:00

Mijn merrie werd nooit ergens warm of koud van, maar ze zag Ryon en ze was spontaan zo hengstig dat alles meteen droop!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 15:07

Hmmm, mijn merrie heeft afgelopen zomer iets van 3 AB kuren en 2 penicilinekuren gehad. Ze is sinds die tijd regelmatig aan de diarree. Zou dit bijvoorbeeld de hensgtigheid kunnen tegenhouden?

Ik laat haar voor de dekking nog een keer helemaal checken (ook vanwege andere reden dan de dekking) door de DA, misschien dat hij me meer kan vertellen.

Maar voor alsnog hoor ik graag tips om m ijn merrie hengstig te laten worden Haha! En over het daglicht: nu de klok verzet is en de dagen weer langer worden zit ze nu denk ik rond de 14 uur daglicht (weet niet of het op 2 uur aankomt Lachen )

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:23

Het is nog vroeg in het jaar.
Merries zonder veulen begin ik meestal zo rond april te schouwen en dan bij een hengst van hun eigen maat want een shethengstje vinden ze blijkbaar te min en laten ze niets bij zien.
Niet alleen de hoeveelheid licht maar zeker ook de temperatuur maakt een hoop verschil.
Voor een merrie is het nu ook nog helemaal niet handig om goed hengstig te zijn.
Reken maar 11 maanden verder en je zit op eind februari. Dat is geen gunstige tijd voor een veulen (in de natuur).

Voor eind april zou ik zeker nog niet gaan spuiten.
Is ze eind april nog niet goed hengstig geweest, zou ik haar eens laten scannen. De DA kan dan zien of alles van binnen al een beetje op gang komt en of er eiblaasjes (follikels) zijn.
Zo niet dan kan je haar laten spuiten en kijken of dat een regelmatige cyclus geeft.

Zelfs al zijn ze zo vroeg in het voorjaar goed hengstig, heb je toch kans dat ze nog niet opnemen omdat er in deze tijd van het jaar nog niet altijd een eisprong is.
Ik probeer dan ook meestal de 2e duidelijke hengstigheid van het seizoen te beginnen met dekken. Meestal is dat rond half/eind april.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 15:28

Volgens mij heb ik gewoon een dosis geduld nodig als ik dit allemaal zo hoor Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:43

Volgens mij ook ja Nagelbijten / Gniffelen

Waarom bel je je DA niet even, hij kan je vast wat tips geven ? Lachen

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 15:55

Yellowfish schreef:
Volgens mij ook ja Nagelbijten / Gniffelen

Waarom bel je je DA niet even, hij kan je vast wat tips geven ? Lachen

Ligt al in de planning Lachen En ik heb jaaaaaaaaaaaaaaaren de ponies bij een fokker verzorgt dus weet er wel wat vanaf, maar nu het mijn eigen pony is die gedekt gaat worden word ik volgens mij een beetje neurotisch Haha!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:13

Op tijd naar de hengstenhouder brengen, die kan haar dagelijks schouwen en als ze na 21 dagen nog geen tekenen van hengstigheid vertoond kan ze bij de hengstenhouder (onder veterinaire begeleiding) altijd nog opgespoten worden.
Een beetje ervaren hengstenhouder herkent een hengstigheid vaak makkelijker als dat je het zelf doet. Wellicht is jouw merrie gewoon hengstig geweest zonder dat je het gemerkt hebt. Komt veel vaker voor als je denkt!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:22

regumate kuur?is wel 70 euro,je doet er ongeveer 3 weken mee (ligt eraan hoe veel je geeft) maar ik hoor er alleen goede verhalen over Lachen
mijn merrie heeft ook zo'n kuur gehad,dierenarts komt einde deze weke terug om te kijken of de kuur is aangeslagen.

of alleens bij paardendrogist gekeken,die hebben ook verschillende dingen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:33

Vrijdag laatst zag ik dat Roxette voor de eerste keer dit jaar weer hengstig was. Zondag was het alweer over. De volgende keer scannen we haar om de juiste cyclus te weten en dan bij de 3de hengstigheid laten we haar dekken. Als we een beetje kunnen schatten zou dat half mei zijn zodat we dan half april een veulen hebben als ze onmiddellijk drachtig is. Dus nog wat geduld oefenen.

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:42

Hoi,

Ik heb niet zo'n goede ervaring met hengstig laten spuiten. Bij mijn merrie heeft de DA (een heel bekwame) vorige zomer 2x een spuit gegeven om hengstig te komen staan. De merrie begint dan ongelooflijk hard te zweten (echt, zo nat heb ik ze nooit gezien). En het is 2x mislukt, ze werd er gewoon niet hengstig van (terwijl ze anders wel vrij regelmatig hengstig staat en je het er ook aan ziet).

Heb je haar al eens laten scannen? Mss heeft ze vuil in de baarmoeder en dan kan het zijn dat ze niet behoorlijk hengstig komt te staan. Het kan natuurlijk ook zijn dat je het gewoon bijna niet ziet aan haar (zelfs niet met je shetlander erbij...).

Ik heb mijn merrie vorig jaar een supplement van Pavo gegeven (Pavo Fertile: er staat uitleg op hun website www.pavo.be). Dit product zou ook helpen voor een goede hengstigheid. Ik heb het voor de 3e keer dat we naar de hengst gingen drie weken gegeven (1 pot) en toen was ze drachtig!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes en succes.

PS: geduld is een mooie eigenschap Knipoog dat zal nog serieus op de proef gesteld worden als je binnenkort mss moet wachten tot die 11 maanden voorbij zijn...

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:38

Ik heb ook ervaring dat sommige merries het gewoon helemaal niet laten zien.
hengsten zullen het dan wel gewoon ruiken of aanvoelen wanneer ze gedekt kan worden.

De ervering die ik heb was met een fjordenmerrie.
Dat beest stond al 6 weken op stal en maar geen hengstigheid(stonden 2 hensgten in dezelfde stal).
Toen hebben we die merrie maar in de bak vastgezet , heb ik de hengst gepakt en dan maar kijken wat er gebeurde......De hengst sprong erop... 3 weken later moest ze niks meer van hem weten en 11 maanden later liep er een veulen naast. OK dan!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:06

Die van mij hebben we ook zo mee lopen prutsen. Dagelijks schouwen etc....niks....dus toch maar naar de hengstenhouder gebracht. Daar zou ze dan blijven staan, in de hoop dat de hengstigheid dan toch een keer zou komen en de hengst er dan meteen bij kon (niet dat we het dus missen)....dus heen gebracht.....dag later: Zo hengstig als de neten...
Vanaf het moment dat ze de laadklep af kwam is ze toegehinnikt geweest geworden door de hengst en dat leek haar zeker wel wat.....(hadden we echt niet gedacht, heb haar overigens ook nog nooit ZO hengstig gezien)